• Ναυτιλία

    Οι ελληνικές, εισηγμένες στη Wall Street, ναυτιλιακές που είδαν την αξία των στόλων τους να εκτινάσσεται

    (από αριστερά) Πήτερ Λιβανός, Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Πέτρος Παππάς


    Οι ναυτιλιακές Star Bulk Carriers (Πέτρος Παππάς), GasLog Ltd (Πήτερ Λιβανός),  Euronav, Transocean Inc και Costamare (Κ. Κωνσταντακόπουλος) είδαν την αξία του στόλου τους να αυξάνεται κατά 5 δισ. δολάρια μέσα σε 12 μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η VesselsValue.

    Ο αναλυτής της εταιρείας Court Smith, αναφέρει ότι η ναυτιλία αντιμετώπισε άλλα μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις, καθώς η υπερπληρότητα των ναυπηγείων και το πλεόνασμα των πλοίων εξακολούθησαν να επιβαρύνουν τις τιμές των ναύλων τόσο της spot αγοράς όσο και των μακροπρόθεσμων ναυλώσεων. Ωστόσο, υπάρχουν στον ορίζοντα θετικά μηνύματα και αναπτύσσονται μακροπρόθεσμα τάσεις που θα ανταμείψουν τους επενδυτές που έχουν την επιμονή να παραμείνουν στις ναυτιλιακές αγορές.

    Την περίοδο Απριλίου 2018- Μαρτίου 2019, η Transocean αναδείχθηκε ως η κορυφαία εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία. Αυτό οφείλεται σε ένα βαθμό στην πρόσφατη εξαγορά της Ocean Rig, του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, μίας συμφωνίας αξίας περίπου 2,7 δισ. δολ., η οποία περιλαμβάνει μετρητά και μετοχές. Αυτή ήταν μια στρατηγική κίνηση της Transocean Inc με στόχο να επωφεληθεί από την αναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς υπερβολικά βαθέων υδάτων. H αξία του στόλου της αυξήθηκε από τα 5,85 δισ. δολάρια τον Απρίλιο του 2018 στα 7,47 δισ. δολάρια το Μάρτιο 2019.

    Η απόκτηση της ναυτιλιακής Gener8, του εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλου από την Euronav αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα εταιρείας που επωφελήθηκε από τους κύκλους της αγοράς. Με την κίνηση αυτή η Euronav αύξησε σημαντικά το μερίδιο της στην αγορά των τάνκερ VLCC. Μέσα σε ένα χρόνο η αξία του στόλου της αυξήθηκε από τα 1,93 δισ. δολάρια σε 3,35 δισ. δολάρια.

     

    Η ναυτιλιακή με τις περισσότερες αγορές μεταχειρισμένων πλοίων το 2018 ήταν η Star Bulk Carriers, συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά. Η αξία των πλοίων που περιλαμβάνονταν στις συναλλαγές του 2018 ήταν σχεδόν ένα δισ. δολάρια, κατά την ημερομηνία των πωλήσεων. Η Star Bulk εξαγόρασε πλοία διάφορων κατηγοριών: έξι Capesize από την ER Schiffahrt, 15 επιπλέον φορτηγά πλοία από την Songa Bulk, τρία Capesizes από την Oceanbulk, έξι Panamax και Post Panamaxes από τον όμιλο Augustea και έξι ακόμη από την ΑBY Group Holding, στις αρχές της χρονιάς. Η αξία του στόλου της ανήλθε το Μάρτιο 2019 στα 1,91 δισ. δολάρια.

    Αντίστοιχα, η αξία του στόλου της εισηγμένης στο NYSE ναυτιλιακής GasLog του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού αυξήθηκε κατά το τελευταίο 12μηνο στα 3,2 δισ. δολάρια από 2,71 δισ. δολάρια.

    Επίσης, ο στόλος της Costamare, συμφερόντων του πλοιοκτήτη Κωστή Κωνσταντακόπουλου αυξήθηκε στα 2,59 δισ. δολάρια από 2,07 δισ. δολάρια, τον Απρίλιο 2018.

    Η παγκόσμια οικονομία

    Η μεταφορά αγαθών σε όλο τον κόσμο ήταν αυξημένη πέρυσι, παρά τους φόβους που προκάλεσε η εμπορική διαμάχη των ΗΠΑ με την Κίνα. Μέχρι σήμερα, έχει επηρεάσει σημαντικά μόνο τις αμερικανικές εξαγωγές σόγιας, μια αγορά η οποία αντιμετώπιζε ήδη προβλήματα εξαιτίας της μείωσης της ζήτησης στην Κίνα. Πολλά από αυτά που έχουν γίνει επηρέασαν τα ναύλα στην αγορά των capesize.

    Άλλα τμήματα της αγοράς ξηρού φορτίου έχουν αποδειχθεί πιο ανθεκτικά λόγω του ευρύτερου αριθμού φορτίων που μπορούν να μεταφέρουν, ενώ τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία, όπως τα Supramax κερδίζουν τώρα περισσότερο από το διπλάσιο των ναύλων των πλοίων Capesize. Η VesselsValue (VV) εκφράζει την αισιοδοξία της σχετικά με τα μικρά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου κατά τους τελευταίους έξι μήνες, σε σχέση με τα μεγαλύτερα πλοία.

    Οι εκτιμήσεις

    Η μεταβλητότητα της ρευστότητας αποτελεί πάντα ένα μείζον ζήτημα. Τα επενδυτικά funds αναζητούν τις αγορές που θα προσδώσουν δυναμική στο χαρτοφυλάκιο τους, αλλά τα θεμελιώδη δείχνουν ότι ο κλάδος της ναυτιλίας χρειάζεται υπομονή για να αποφέρει κέρδη και αρκετοί επενδυτές έχουν βραχυπρόθεσμο επενδυτικό ορίζοντα.

    Η επόμενη χρονιά, σύμφωνα με τον αναλυτή Court Smith θα φέρει περισσότερες κινήσεις ενοποίησης και συγχωνεύσεων. Μάλιστα, ο ίδιος εκτιμά ότι ο τομέας των εταιρειών υπεράκτιων γεωτρήσεων (offshore) έχει σημαντική θέση στα χρηματιστήρια των ΗΠΑ, της Νορβηγίας και της Σιγκαπούρης και πιστεύει ότι θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν ορισμένες από τις συγκεκριμένες εταιρείες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων την επόμενη χρονιά.

    ναυλαγορά ναυτιλία

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Χ. Βαφειάς: Φλερτ με υποψήφιους επενδυτές στη Νέα Υόρκη

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Ν. Τσάκος: Γιατί η ΤΕΝ βάζει πωλητήριο σε πέντε τάνκερ του στόλου της

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:   Χρ. Οικονόμου: Μεγάλο deal της TMS Cardiff με τη Vitol

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ