ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Αν δεν παρέχουμε ρεαλιστική ενημέρωση, υπαρκτή ελπίδα και αλλαγή πορείας από εμάς όπου χρειάζεται, οι επόμενες γενιές θα γυρίσουν ακόμη πιο πολύ την πλάτη στη θάλασσα».
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, στην ομιλία του στο 16ο ναυτιλιακό συνέδριο της Ύδρας, επισήμανε επίσης ότι «τα πλοία δεν κινούνται μόνο με καύσιμα, αλλά κινούνται με ανθρώπους».
Στη συνέχεια ο Γιώργος Αλεξανδράτος τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία είναι το μεγαλύτερο ναυτιλιακό cluster παγκοσμίως και πρόσθεσε: «Δεν φοβόμαστε τις προκλήσεις. Τις αναγνωρίζουμε, τις μετράμε και αποστολή μας είναι να τις μετατρέπουμε σε συλλογική στρατηγική. Από την ιστορική Ύδρα, θέλω να στείλω ένα μήνυμα ενότητας και ελπίδας:
Καμιά βοήθεια και καμία συμβολή δεν περισσεύει, αρκεί να είναι ενωτική και όχι διχαστική. Η επόμενη γενιά δεν θα κληρονομήσει απλώς αυτόν τον κλάδο, θα μας κρίνει για το αν της τον παραδώσαμε ανθρώπινο, βιώσιμο και περήφανο.
Κι εμείς, δεν έχουμε άλλη αποστολή, παρά το προσπαθήσουμε με εφικτές προτάσεις, πολύ δουλειά και στο τέλος να τα καταφέρουμε».
Μιλώντας, στην αρχή, ο Γιώργος Αλεξανδράτος, τόνισε ότι η ναυτιλία αντιμετωπίζει τρεις προκλήσεις και μία αποστολή και τόνισε:
«Με βαθιά ευγνωμοσύνη προς τη ναυτιλιακή κοινότητα για την τιμή να με εμπιστευτεί στη θέση του προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και με πλήρες αίσθημα ευθύνης και αφοσίωσης, βρίσκομαι στην Ύδρα, ένα νησί που δεν αποτελεί μόνο σύμβολο της ναυτοσύνης, αλλά και ετυμολογικά δύναμης και αναγέννησης. Η λέξη «ύδρα», προέρχεται από το ύδωρ, το νερό και αυτό δεν είναι τυχαίο. Γιατί η Ύδρα ποτίζει διαχρονικά το δέντρο της ελληνικής ναυτιλίας με αξίες, ιστορία και πρότυπα».
Στη συνέχεια είπε:
«Βρισκόμαστε στην Ύδρα, όχι για να κρυφτούμε πίσω από ωραία λόγια, αλλά για να ανταλλάξουμε απόψεις με ειλικρίνεια.
Από αυτό το ιστορικό νησί, την πατρίδας της ΑΕΝ Ύδρας, της αρχαιότερης ναυτικής ακαδημίας της χώρας, επέλεξα να μοιραστώ κατά την γνώμη μου μαζί σας τρεις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία μας και μια αποστολή που έχουμε όλοι.
Πρώτη πρόκληση: Γεωπολιτική αβεβαιότητα: Πλοία εν μέσω πυρών. Το 2024, καταγράφηκαν πάνω από 80 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία σε περιοχές όπως η Ερυθρά Θάλασσα και ο Κόλπος του Άντεν. Περισσότερες από 1.200 ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να αλλάξουν διαδρομές, με συνέπεια επιπλέον 20 ημέρες πλου, αύξηση λειτουργικών εξόδων κατά 30% και τεράστιους κινδύνους για τους ναυτικούς. Η ελληνική ναυτιλία μεταφέρει το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και δεν ζητά προνόμια, αλλά ζητά ασφάλεια, σταθερότητα στο τραπέζι των διεθνών αποφάσεων.
Δεύτερη πρόκληση: Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις: Ο δρόμος προς το πράσινο χρειάζεται GPS. Η ναυτιλία στηρίζει την πράσινη μετάβαση, όμως τα εμπόδια είναι σοβαρά. Από την 1η Ιανουαρίου του 2024, η ναυτιλία εντάχθηκε στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS), με πολλαπλά κόστη και αβεβαιότητα στις διαδικασίες. Τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG, κοστίζουν 30% έως και 50% περισσότερο και μόλις το 2% των λιμένων υποστηρίζει ανεφοδιασμό LNG. Τα «πράσινα καύσιμα», όπως το υδρογόνο και η αμμωνία παραμένουν σε πειραματικό στάδιο, με έως και τετραπλάσιο κόστος και χωρίς υποδομές. Χωρίς πολιτική συντονισμένη υποστήριξη, επενδύσεις και τεχνολογική ανάπτυξη, η πράσινη μετάβαση θα μείνει στο ναδίρ και η αβεβαιότητα στο ζενίθ, με τους ναυτικούς και τις εταιρείες να σηκώνουν το βάρος μόνοι τους.
Τρίτη πρόκληση: Κρίση φήμης και ανθρώπινου δυναμικού: Δεν είναι πρόβλημα recruitment, είναι πρόβλημα αντίληψης. Γνώση και φήμη. Μια ανεπίσημη έρευνα του ΝΕΕ με δημοσκοπική εταιρεία έδειξε ότι μόλις το 10% της κοινωνίας γνωρίζει τις δυνατότητες και τη σημασία της ναυτιλίας.
Κατά τα πρώτα χρόνια της θητείας μου, πριν επτά χρόνια ως αντιπρόεδρος όταν πρόεδρος ήταν ο Γιώργος Πατέρας, τον οποίο ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την άψογη συνεργασία μας που αισίως έχει μετατραπεί σε μια άψογη φιλία, τότε με έστελνε να μιλήσω στα Λύκεια για τη ναυτιλία και τα βλέμματα των παιδιών ήταν γεμάτα απορία, όπως θα ήταν και τα δικά σας αν σας μιλούσα για τεχνητή νοημοσύνη πριν πέντε χρόνια. Ιδέα δεν είχαν τα παιδιά για ναυτιλία.
Για αυτό, εφέτος, με την έγκριση των υπουργείων Ναυτιλίας και Παιδείας, θα μοιράσουμε πάνω από 300.000 ενημερωτικά φυλλάδια σε όλα τα Λύκεια της χώρας, όχι για προσέλκυση, αλλά για υπεύθυνη ενημέρωση, ακολουθώντας τα ενημερωτικά βιντεάκια στο τικ τοκ που είχαν μεγάλη απήχηση.
Όμως, επειδή, τόνισε ο Γιώργος Αλεξανδράτος, ο επιτυχημένος είναι και ο ευτυχισμένος, θέλω να σας πω ότι σύμφωνα με τον Seafarers Happiness Index, ο δείκτης ευτυχίας για τους ναυτικούς για το 2024, έπεσε στο 5,6 στα 10.
Οι εικόνες 3000.000 εγκλωβισμένων ναυτικών στην πανδημία έχουν μείνει ανεξίτηλες στα κοινωνικά δίκτυα. Οι νέοι βλέπουν πολλούς αρνητικούς παράγοντες και απορρίπτουν το επάγγελμα πριν καν το σκεφτούν, επισήμανε ο Γιώργος Αλεξανδράτος και κατέληξε λέγοντας: «Έξι από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά κανάλια, έχουν εφοπλιστές ιδιοκτήτες και βάζοντας στο τραπέζι και τα τρία μεγάλα κρατικά, είμαι βέβαιος πως, όταν χρειαστεί, θα δηλώσουν παρών για να στηρίξουν τον κλάδο της ναυτιλίας και να προσελκύσουν νέους στο ναυτικό επάγγελμα».
Διαβάστε επίσης:
Σπανάκης: Δεσμευόμαστε για τη διαρκή ποιοτική αναβάθμιση των συνθηκών εργασίας
Σταύρος Παπασταύρου: Θα παρευρεθεί στο Gastech Forum του Μιλάνο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δήμητρα Κούστα: Με τις κόρες της και καλή παρέα πάνω σε yacht
- Ανδρουλάκης: Το σχέδιο που θα παρουσιάσει το ΠΑΣΟΚ στη ΔΕΘ μπορεί να κάνει τη χώρα πιο ανταγωνιστική
- Υπουργείο Υποδομών: Προχωρούν οι διαγωνισμοί για τα οδικά έργα Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα
- Συνάντηση ΔΥΠΑ και Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων: Η αγορά ζητά δεξιότητες
