• Ναυτιλία

    Γ. Οικονόμου: Η αμφιλεγόμενη διαδρομή της Dryships στην αγορά των ΗΠΑ και οι τίτλοι τέλους

    • Εριέττα Κομνηνού
    Οικονόμου ναυτιλία

    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής DryShips


    Το περιπετειώδες ταξίδι του ισχυρού εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά μέσω της ναυαρχίδας των επιχειρήσεων του, Dryships, φτάνει στο τέλος του μετά από 14 χρόνια, αφήνοντας στην αγορά μία γεύση γλυκόπικρη.

    Η DryShips ήταν η εταιρεία που άνοιξε, το 2005, διάπλατα την πόρτα των δημοσίων προσφορών στην αγορά της Νέας Υόρκης για τον κλάδο των εταρειών ξηρού φορτίου.

    Κατά καιρούς απέφερε σημαντικές αποδόσεις στους επενδυτές που την εμπιστεύτηκαν, ενώ για ένα μικρό χρονικό διάστημα εμφάνισε τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στον κλάδο της ναυτιλίας.

    Την ίδια ώρα, η εταιρεία βρέθηκε στο προσκήνιο για μία σειρά αρνητικές εξελίξεις, όπως ήταν οι καταγγελίες για την μη σωστή εφαρμογή εταιρικής διακυβέρνησης, οι αγωγές μετόχων προς τη διοίκηση, οι κλήσεις που έλαβε από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η δραματική μείωση της τιμής της μετοχή της και τέλος η αντίληψη που δημιουργήθηκε ότι το μεγαλύτερο όφελος από αυτήν την ιστορία το είχε ο ίδιος ο κ. Οικονόμου.

    Η βελτιωμένη πρόταση εξαγοράς

    Η δημόσια πρόταση εξαγοράς της εταιρείας από το βασικό της μέτοχο έλαβε το πράσινο φως από τη διοίκηση της αυτή την εβδομάδα. Ο κ. Οικονόμου προκειμένου να αποκτήσει το εναπομείναν ποσοστό 17% των μετοχών της Dryships που δεν έχει στην κατοχή του, αύξησε την αρχική του προσφορά. Από τα 4 δολάρια που πρότεινε αρχικά, κατέληξε τελικά στα 5,25 δολάρια ανά μετοχή, με τη συνολική αποτίμηση της εταιρείας να διαμορφώνεται στα 456 εκατ. δολάρια.

    Η VesselsValue αποτιμά την αξία του στόλου της εταιρείας στα 454 εκατ. δολάρια. Αυτό, ωστόσο, το ποσό δεν περιλαμβάνει ένα νεότευκτο capesize αξίας περίπου 52 εκατ. δολαρίων καθώς και το ποσοστό 100% που κατέχει η Dryships στο παγκόσμιο pool δεξαμενόπλοιων, Heidmar, αξίας 34 εκατ. δολαρίων.

    Επίσης, η VesselsValue δεν έχει συμπεριλάβει στην αποτίμηση εννέα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου που χρηματοδοτήθηκαν μέσω συμφωνιών sale and leaseback, συνολικής αξίας 321 εκατ. δολαρίων.

    Με όλα τα παραπάνω, η ακαθάριστη αξία του στόλου της Dryships ανέρχεται στα 861 εκατ. δολάρια, με την καθαρή αξία ενεργητικού (NAV) στα 674 εκατ. δολάρια. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα, αναλυτές επισημαίνουν ότι ο κ. Οικονόμου πληρώνει περίπου του 67% της καθαρής αξίας του ενεργητικού του στόλου.

    Η εξαγορά αναμένεται να ολοκληρωθεί κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

    Γιώργος Οικονόμου ναυτιλία
    Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής DryShips

    Εταιρική διακυβέρνηση

    “Η DryShips ήταν αδύνατο να αναλυθεί για χρόνια και, δυστυχώς, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτυχημένης εταιρικής διακυβέρνησης που δυσκολεύει όλη τη βιομηχανία να λειτουργήσει αποτελεσματικά στις κεφαλαιαγορές”, δήλωσε ο αναλυτής της Deutsche Bank, Amit Mehrotra, αυτή την εβδομάδα.

    “Μπορεί να είναι δύσκολο να το δεις, αλλά ολόκληρος ο κλάδος έχει πληρώσει και συνεχίζει να πληρώνει το τίμημα. Έρχεται υπό τη μορφή απότομων discounts στις καθαρές αξίες ενεργητικού και περιορισμένου ενδιαφέροντος από τους διεθνείς θεσμικούς επενδυτές”.

    Η DryShips κατατάχθηκε τελευταία σε περισσότερες από 50 εισηγμένες ναυτιλιακές στην “βαθμολογία εταιρικής διακυβέρνησης” που εισήγαγε ο πρώην αναλυτής της Wells Fargo Securities,  Michael Webber, σε κάθε έκδοση από τότε που ξεκίνησε η βαθμολογία, τον Απρίλιο του 2016.

    “Για να είμαστε σωστοί, δεν είναι μόνο η DryShips”, είπε ο Mehrotra. “Είναι και άλλοι στον κλάδο που, δυστυχώς, ρίχνουν σκιά και σε εκείνους που είναι σωστοί στη διακυβέρνηση».

    Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί, τονίζουν οι αναλυτές, ότι τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι για τη Dryships.

    Η θεαματική εκκίνηση

    Η δημόσια εγγραφή της εταιρείας για το Nasdaq το Φεβρουάριο 2005 αποτέλεσε ορόσημο για τη ναυτιλία με πολλούς τρόπους.

    Συγκέντρωσε σχεδόν διπλάσια κεφάλαια από αυτά που είχε προγραμματίσει αρχικά. Η ζήτηση ήταν τεράστια, ενώ ορισμένες εκτιμήσεις τοποθετούσαν την τιμή της κατά 50% υψηλότερα από την καθαρή αξία ενεργητικού που είχε τότε.

    Μετά από αυτό, ακολούθησε ρεκόρ δημοσίων προσφορών ναυτιλιακών εταιρειών, συνολικά 11, εκ των οποίων οι επτά ήταν ελληνικών συμφερόντων.

    Στο τέλος του 2005 οι μετοχές της Dryships υποχώρησαν κατά 30%. Ωστόσο, η άνθηση που γνώρισε τα επόμενα χρόνια ο κλάδος ξηρού φορτίου εκτόξευσε την τιμή της στα 131 δολάρια ανά μετοχή το Σεπτέμβριο 2007. Εκείνη την περίοδο η ναυτιλιακή του Γιώργου Οικονόμου εμφάνισε τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία στην αγορά της Νέας Υόρκης.

    Η παγκόσμια οικονομική κρίση που ακολούθησε άλλαξε το τοπίο και το Σεπτέμβριο του 2014 η Dryships είχε πλέον απωλέσει το 88% της αρχικής της αξίας -των 18 δολαρίων της δημόσιας προσφοράς.

    Δύο χρόνια αργότερα ξεκίνησε η σχέση της ναυτιλιακής με την χρηματοοικονομική εταιρεία Kalani Investments, μία συνεργασία που δέχθηκε τα πυρά των μετόχων, ορισμένοι από τους οποίους κινήθηκαν νομικά.

    Όπως ισχυρίστηκαν, ο εφοπλιστής μείωσε δραματικά το μερίδιό του σε μετοχές της DryShips για να μην υποστεί μεγάλες ζημιές από το μαζικό dilution που προκλήθηκε μετά το deal με την Kalani Investments, μέσω μίας σειράς από reverse stock splits, και κατόπιν, όταν οι μέτοχοι είχαν χάσει το 99,9% της αξίας των μετοχών τους, αύξησε και πάλι το μερίδιό του, το οποίο ανήλθε στο 74,1% του μετοχικού κεφαλαίου της DryShips. Στο μεταξύ, η εταιρεία είχε επωφεληθεί από τα περίπου 700 εκατ. δολάρια που εισέρρευσαν από τη συμφωνία με την Kalani.

    Η εταιρεία αρνήθηκε τις κατηγοριες των μετόχων για απάτη ενώ ο ίδιος ο εφοπλιστής ξεκαθάρισε πως δεν έκανε τίποτα παράτυπο, και απλώς έκανε ό,τι ήταν απαραίτητο για να διατηρήσει ζωντανή την DryShips εν μέσω μίας προβληματικής αγοράς.



    ΣΧΟΛΙΑ