• Ναυτιλία

    Φίλιππος Φίλης (πρόεδρος ECSA): Οι επτά προκλήσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας

    Φίλιππος Φίλης

    Φίλιππος Φίλης


    Σε αναλυτική παρουσίαση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή ναυτιλία προέβη με ομιλία του ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών, Φίλιππος Φίλης, σε εκδήλωση που πραγματοποίησε ο Ναυτικός Όμιλος Κύπρου.

    Η παρουσίαση επικεντρώθηκε στις τελευταίες εξελίξεις και προκλήσεις που προκύπτουν από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως το EU ETS και το FuelEU Maritime, επεκτάθηκε στα τρέχοντα ζητήματα της αναγνώρισης των πιστοποιητικών ναυτικών των Φιλιππίνων από την ΕΕ, στις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και των κυρώσεων της ΕΕ που επιβλήθηκαν στη Ρωσία, καθώς και του Εθνικού Κανονισμού για τους κατώτατους μισθούς των ναυτικών και τις επιπτώσεις του.

    Επίσης, ο Φίλιππος Φίλης, αναφέρθηκε εκτενώς στον Κανονισμό Ταξινόμησης και στη Χρηματοδότηση των Πλοίων που σχετίζονται με τον Κανονισμό για τις απαιτήσεις εποπτείας που προβλέπονται από τους κανόνες της Βασιλείας III και IV.

    Όπως αναφέρθηκε στην ομιλία του ο πρόεδρος των Ευρωπαίων Εφοπλιστών, Φίλιππος Φίλης, οι τελευταίες εξελίξεις και προκλήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι οι εξής:

    • EU ETS.

    • FuelEU Maritime.

    • Αναγνώριση Πιστοποιητικών Ναυτικών Φιλιππίνων από την ΕΕ.

    • Εθνικός Κανονισμός για τον κατώτατο μισθό.

    • Χρηματοοικονομικά και φορολογικά θέματα πλοίων.

    • Κανονισμός ταξινόμησης.

    • Πόλεμος στην Ουκρανία & Κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας.

    Αναλυτικότερα, ο Φίλιππος Φίλης, είπε:

    Περιβάλλον και Ναυτική Ασφάλεια:

    Η πρόκληση:

    Για να διασφαλιστεί ότι η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» εφαρμόζεται σωστά.

     

    Πρόταση ECSA:

    Υποχρεωτική μετακύλιση του κόστους ETS στους εμπορικούς φορείς.

     

    Το αποτέλεσμα:

    Η πρόταση έγινε αποδεκτή από τους φορείς χάραξης πολιτικής της ΕΕ:

    Περιβάλλον, Ναυτική Ασφάλεια – ETS

    Η πρόκληση:

    Για να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα του ETS επενδύονται στη ναυτιλία.

    Πρόταση ECSA:

    Δέσμευση εσόδων ETS για την ενεργειακή μετάβαση.

    Το αποτέλεσμα:

    Τουλάχιστον 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ προορίζονται για τον ναυτιλιακό τομέα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας ETS.

    Η ECSA θα συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον εκτελεστικό της οργανισμό για να διασφαλίσει ότι οι προσκλήσεις υποβολής αιτήσεων στο Ταμείο Καινοτομίας είναι κατάλληλο για τον τομέα της ναυτιλίας.

    FuelEU Maritime

    Η πρόκληση:

    Οι στόχοι μείωσης καυσίμου για τα πλοία που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που πρέπει να διαθέτουν οι προμηθευτές καυσίμων.

    Πρόταση ECSA:

    Υποχρεωτική ένταξη των προμηθευτών καυσίμων στο πεδίο εφαρμογής της FuelEU Maritime.

    • υποποσόστωση για ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης.

    • υψηλός πολλαπλασιαστής συντελεστής στους στόχους μείωσης των καυσίμων για τη χρήση βιώσιμων καυσίμων.

    Το αποτέλεσμα:

    Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η υποχρεωτική ένταξη των προμηθευτών καυσίμων εξακολουθεί να είναι στο τραπέζι.

    Αναγνώριση από την ΕΕ των Προτύπων Εκπαίδευσης των Φιλιππίνων και Σύστημα Πιστοποίησης.

    Η πρόκληση:

    Η ανάκληση της αναγνώρισης των πιστοποιητικών των Φιλιππινέζων ναυτικών δεν θα επιτρέψει να ναυτολογούνται στα πλοία της ΕΕ.

    Περίπου 50.000 ναυτικοί επιβαίνουν επί του παρόντος σε πλοία της ΕΕ και 200.000 διεθνώς.

    Συνεισφορά ECSA:

    Πλήρης δέσμευση για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας και της ροής πληροφοριών μεταξύ της ΕΕ και της κυβέρνησης των Φιλιππίνων, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις που εντοπίστηκαν στον έλεγχο του EMSA.

    • Η ECSA έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεννόησης και είναι μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής των Φιλιππίνων για τις παγκόσμιες θαλάσσιες υποθέσεις (IACGMA) με στόχο την εξεύρεση λύσεων που αντιμετωπίζουν οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί.

    Το αποτέλεσμα:

    Η πρόταση της Επιτροπής προς το Συμβούλιο αναμένεται να συζητηθεί στους επόμενους τρεις μήνες.

    Εθνικός κανονισμός για τους κατώτατους μισθούς

    Η πρόκληση:

    Επέκταση της εθνικής νομοθεσίας για τους κατώτατους μισθούς για την κάλυψη των ναυτικών ανεξαρτήτως την εθνικότητά τους και τη σημαία των πλοίων.

    Πρόταση ECSA:

    Διατήρηση του διεθνούς status quo του κατώτατου μισθού της ΔΟΕ.

    • Η ECSA υποστηρίζει το δίκαιο μεταξύ διεθνών συμβάσεων (MLC, UNCLOS) και εθνικών νόμων. Η εθνική νομοθεσία δεν πρέπει να υπονομεύει ίσους όρους ανταγωνισμού.

    • Η άσκηση του δικαιώματος της ελεύθερης διέλευσης ή του δικαιώματος διέλευσης πρέπει να γίνεται σεβαστή και οποιαδήποτε εθνική νομοθεσία σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τους μισθούς θα πρέπει να είναι σύμφωνη διεθνείς αρχές όπως η ελευθερία ναυσιπλοΐας.

    • Η εθνική νομοθεσία δεν πρέπει να υπονομεύει τους ίσους όρους ανταγωνισμού και την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ στον ναυτιλιακό τομέα σε σχέση με τρίτες χώρες.

     

    Ship Finance – Κανονισμός για τις προληπτικές απαιτήσεις (κανόνες της Βασιλείας)

    Η πρόκληση:

    Η μεταφορά των διεθνών κανόνων της Βασιλείας για τις τράπεζες στο δίκαιο της ΕΕ είναι περιοριστική και αποθαρρύνει τις τράπεζες να διατηρήσουν χαρτοφυλάκια ναυτιλίας.

    Πρόταση ECSA:

    Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης πλοίων για να διασφαλιστεί ότι η ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις τράπεζες και η Ευρώπη θα παραμένει δυνατή, σταθερή, ανταγωνιστική και οικονομικά προσιτή.

    • Η χρηματοδότηση πλοίων θα πρέπει να αναγνωρίζεται στο πλαίσιο εξειδικευμένου δανεισμού (χρηματοδότηση φυσικών περιουσιακών στοιχείων).

    • Η χρηματοδότηση πλοίων θα πρέπει επίσης να αναγνωρίζεται στη χρηματοδότηση, αναγνωρίζοντας έτσι, ότι οντότητες σε λειτουργία ή χρηματοδότηση περιουσιακών στοιχείων σε βασικές δημόσιες υπηρεσίες και όχι μόνο σε φυσικές δομές, συστήματα και δίκτυα.

    Το αποτέλεσμα:

    Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η αναγνώριση του εξειδικευμένου δανεισμού είναι ακόμη στο τραπέζι.

    Χρηματοδότηση Πλοίων – Κανονισμός Ταξινόμησης

    Η πρόκληση: Τα μεταβατικά κριτήρια για μετά το 2025.

    Πρόταση ECSA:

    Καθορισμός επαρκών κριτηρίων μεταβατικής περιόδου για μετά το έτος 2025:

    • Αναγνώριση της διαφορετικότητας του ναυτιλιακού κλάδου.

    • Εισαγωγή ανάλυσης κύκλου ζωής και ορίων που ορίζονται με βάση το επερχόμενο FuelEU Ναυτιλιακό Κανονισμό.

    • Η χρήση επιχειρησιακών κριτηρίων είναι αντιπαραγωγική και δεν είναι εφαρμόσιμη στην πράξη.

    • Οι πράσινες επενδύσεις για τη ναυτιλία θα πρέπει να καθοριστούν με βάση το πλοίο. Επομένως είναι άδικο και αντιπαραγωγικό η θέσπιση κριτηρίων με βάση το φορτίο που μεταφέρεται από τα πλοία.

    Το αποτέλεσμα:

    Η Επιτροπή εξετάζει επί του παρόντος τα μεταβατικά κριτήρια.

    Πόλεμος στην Ουκρανία και κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας

    Η πρόκληση:

    Οι ναυτικοί έχουν επηρεαστεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Επιπλέον, οι κυρώσεις της ΕΕ και οι παγκόσμιες κυρώσεις προσθέτουν αβεβαιότητα, καθώς συχνά οι κανόνες θεσπίζονται με γρήγορο ρυθμό και τα πλαίσια εφαρμογής διαφέρουν μεταξύ τους

    Προσέγγιση ECSA:

    Η ναυτιλία είναι μια παγκόσμια βιομηχανία και απαιτείται συντονισμός και εναρμόνιση σε παγκόσμιο επίπεδο.

    Η ναυτιλία έχει πολλές ιδιαιτερότητες.

    • Η ECSA έχει συνεργαστεί με τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ τονίζοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί στον πόλεμο.

    • Η ECSA προσπάθησε να διευκολύνει την πρόσβαση σε μισθούς για τους Ουκρανούς ναυτικούς μέσω της οδηγίας της ΕΕ.

    • Η ECSA βρίσκεται σε διάλογο με την Επιτροπή για την εφαρμογή των κυρώσεων.

    Ποιος είναι ο Φίλιππος Φίλης

    Ο Φίλιππος Φίλης είναι ο ιδρυτής της Lemissoler και είναι Διευθύνων Σύμβουλος από την ίδρυσή της το 1996. Διορίστηκε Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Lemissoler από το 2009. Ο όμιλος δραστηριοποιείται στην πλοιοκτησία, τη διαχείριση πλοίων, τις εμπορικές δραστηριότητες πλοίων και τις ναυλώσεις , καθώς και στην Ε&Α με έμφαση στην ενίσχυση της αποδοτικότητας του πλοίου και στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.

    Ο Φ. Φίλης είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου των Ενώσεων Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECSA), πρώην Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (CSC) και έχει προεδρεύσει του Διοικητικού Συμβουλίου των Κυπριακών Εφοπλιστών Σύνδεσμος Εργοδοτών (ΚΥΣΕΑ) από το 2016-2021.

    Είναι εκλεγμένο μέλος του American Bureau of Shipping (ABS), μέλος της Επιτροπής DNV GL Cyprus και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του West of England P&I Club.

    Υπηρέτησε ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του International Chamber of Shipping (ICS) και του Διοικητικού Συμβουλίου της USB Bank.

    Ο Φ. Φίλης αποφοίτησε από το RWTH Aachen στη Μηχανολογία, και είναι επίσης απόφοιτος του Harvard Business School (HBS). Αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτορας της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (CUT).

    Η επόμενη εκδήλωση

    Ο Capt. E. Koch ανακοίνωσε ότι επόμενη εκδήλωση, του Ναυτικού Ομίλου Κύπρου, θα γίνει στις 21 Μαρτίου με την παρουσίαση «Τρέχοντα ζητήματα σχετικά με τη νομική προστασία και την ευημερία των ναυτικών: Διδάγματα μετά την πανδημία και προβάλλοντας προς το μέλλον», από την Δρ Ηλιάνα Χριστοδούλου-Βαρώτση, Senior Legal Consultant & Industry Trainer.

     

     

    Διαβάστε επίσης:

    Δεμένα τα πλοία σε Κεφαλονιά και Ζάκυνθο λόγω ισχυρών ανέμων



    ΣΧΟΛΙΑ