• Ναυτιλία

    Χατζημανώλη: Κόντρα στο μπλόκο της Ρωσίας και της Τουρκίας, η Κύπρος βγήκε στο Συμβούλιο του ΙΜΟ

    Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου

    Μαρίνα Χατζημανώλη, Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου


    «H εκλογή της Κύπρου στην κατηγορία Γ’ του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στις εκλογές του περασμένου Δεκεμβρίου δεν είχε να αντιμετωπίσει μόνο το τουρκικό μπλοκ κατά της Κύπρου αλλά και το ρωσικό μπλοκ κατά των ευρωπαϊκών κρατών, λόγω των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Μόσχας, έπειτα από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία», δήλωσε η υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου, Μαρία Χατζημανώλη, μιλώντας στο 7o συνέδριο Capital Link.

    Η Μαρίνα Χατζημανώλη επισήμανε ότι η εκλογή αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού η Κύπρος κατάφερε να διατηρήσει όλες της θετικές ψήφους που είχε λάβει κατά τις εκλογές του 2021. Υπενθυμίζεται ότι η Κύπρος εκλέγεται στην κατηγορία Γ’ του Συμβουλίου του ΙΜΟ από το 1987.

    «Αυτή η επανεκλογή ήταν σημαντική γιατί συνήθως έχουμε να αντιμετωπίσουμε το τουρκικό μπλοκ, αλλά λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, είχαμε να αντιμετωπίσουμε και το ρωσικό μπλοκ προς όλες τις ευρωπαϊκές υποψηφιότητες», υπογράμμισε η Μανώλη Χατζημανώλη.

    Επίσης, η Μαρίνα Χατζημανώλη χαρακτήρισε την τρέχουσα περίοδο για την παγκόσμια ναυτιλία ως ταραχώδη λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων, προσθέτοντας ότι η Κύπρος αποφάσισε να συμμετάσχει στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες» για προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και πρόσθεσε:

    «Ο ναυτιλιακός τομέας είναι αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής ταυτότητας, αντανακλώντας τους ιστορικούς μας δεσμούς και την οικονομική μας ευρωστία. Με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στην ΕΕ η Κύπρος συνεισφέρει σημαντικά στο παγκόσμιο ναυτιλιακό πεδίο, που διαδραματίζει ένα κεντρικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομική ευημερία».

    Αναφερόμενη η Μαρίνα Χατζημανώλη στην απανθρακοποίηση και μετάβαση της ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση, είπε ότι αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση αλλά και ευκαιρία για τον τομέα της ναυτιλίας και συμπλήρωσε:

    «Τα πράσινα καύσιμα, η αξιοποίηση της τεχνολογίας, η αυτόνομη ναυτιλία σε συνδυασμό με την πράσινη χρηματοδότηση είναι οι κύριες προκλήσεις της βιομηχανίας και θέτουν τις βασικές τάσεις για το μέλλον του τομέα».

    Ωστόσο, η Μαρίνα Χατζημανώλη αναγνώρισε ότι θα πρέπει να υπάρχει διαθέσιμο εναλλακτικό καύσιμο για την ναυτιλία που να είναι οικονομικά αποδοτικό και να είναι συμβατό με την υπάρχουσα τεχνολογία.

    Η υφυπουργός Ναυτιλίας αναφέρθηκε επίσης και στα νέα κίνητρα που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο για ενθάρρυνση της μείωσης των αερίων θερμοκηπίου, υπενθυμίζοντας ότι η Κύπρος είχε εφαρμόσει κίνητρα από το 2021.

    Μιλώντας εξάλλου, ο Θίο Κουρμπέλλης, εκπρόσωπος του Νηογνώμονα Lloyds Register, ανέλυσε το ρυθμιστικό περιβάλλον, τονίζοντας ότι διεθνής ναυτιλία κινείται γρήγορα προς την κατεύθυνση της εμπορίας ρύπων, αφού τόσο ο ΙΜΟ όσο και η ΕΕ και οι ΗΠΑ θα υιοθετήσουν σύστημα εμπορίας ρύπων, ενώ και η Κίνα και το Ηνωμένο Βασίλειο θα ακολουθήσουν με τα δικά τους συστήματα. Παράλληλα το 2025 θα τεθεί σε εφαρμογή και ο κανονισμός FuelEU, ο οποίος διαλαμβάνει μεγαλύτερες ποινές επί των ρύπων από το 2030 και μετά.

    «Ο μηχανισμός δεν είναι μόνο μαστίγιο αλλά αποτελεί και καρότο», είπε προσθέτοντας ότι η ιδέα είναι να δοθούν κίνητρα στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και ειδικά σε αυτούς που υιοθετήσουν νωρίτερα τις πράσινες τεχνολογίες και καύσιμα (early adopters).

    Ο Βασίλης Σακκέλης, Εκτελεστικός Διευθυντής της Alasia NewShips Management τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία όλων και πρόσθεσε πως «δεν μπορούμε να περιμένουμε μέχρι το 2049 για να κάνουμε την αλλαγή, πρέπει να αρχίσουμε από τώρα».

    Ο Λουκάς Μπαρμπαρής, πρόεδρος της Safe Bulkers τόνισε ότι έχει γίνει πολλή δουλειά στην ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων, αλλά σημείωσε ότι η τεχνολογία απανθρακοποίησης του καυσίμου δεν είναι αποδοτική. Σημείωσε ότι οι κινητήρες διπλού καυσίμου με τη χρήση πράσινης μεθανόλης θα μπορούσε να τύχει εφαρμογής.

    Ο ακαδημαϊκός Ντίνος Αρκουμάνης επισήμανε ότι οι αλλαγές όπως το σύστημα εμπορίας ρύπων θα επιφέρουν μεγάλες αλλαγές και σημείωσε ότι οι κινητήρες διπλού καυσίμου με τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι προς στιγμήν η μόνη τεχνολογία που τυγχάνει ευρείας εφαρμογής, αφού σε αυτήν την τεχνολογία έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις.

    Σε σχέση με τη χρήση της αμμωνίας που είναι πολύ δημοφιλής, ο Ντίνος Αρκουμάνης υπογράμμισε πως αν η τεχνολογία αποδειχθεί επιτυχής η αμμωνία θα θεωρηθεί ως το πιο ευνοϊκό καύσιμο. Επίσης είπε πως η τεχνολογία των μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων υπάρχει στο τραπέζι και κατέληξε:

    «Οι άνθρωποι συνεχίζουν να φοβούνται την ιδέα της πυρηνικής ενέργειας, οι μικροί πυρηνικοί αντιδραστήρες μπορεί να έχουν ζωή 25 με 30 χρόνια και έχουν πολλά πλεονεκτήματα».

    Διαβάστε επίσης:

    Tο Cat1 της Magic Sea φεύγει από τις Σποράδες

    Κρουαζιέρα στο Αιγαίο με το Mykonos Magic του Μάριου Ηλιόπουλου

    Επίσκεψη εκπροσώπων του Γραφείου του Πρωθυπουργού στην ΟΛΘ Α.Ε.



    ΣΧΟΛΙΑ