Business

Πώς πέντε ακτιβίστριες καλόγριες μπλοκάρουν τον ΑΔΜΗΕ και το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου

Ο Σεβασμιώτατος πρώην Μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος στην Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων Αροανίας το 2012 όταν έκανε την μοναχική κουρά στις δύο από τις τέσσερεις δόκιμες μοναχές, την Αδελφή Φιλοθέη, κατά κόσμον Μαρία Μποφιλάκη, που είναι Απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής και την Αδελφή Ιωάννα, κατά κόσμον Αναστασία Πολύδωρα, που είναι Απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών, του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης με Μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολιτική Επιστήμη στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης του Παρισιού.


Νέο «χτύπημα» κατάφεραν οι πέντε καλόγριες της μονής των Αγίων Θεοδώρων Καλαβρύτων στον ΑΔΜΗΕ, στο ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου και στα αιολικά πάρκα 1000 MW που περιμένουν να συνδεθούν, αφού έφεραν και νέα καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου του ΑΔΜΗΕ.

Οι καλόγριες κατέθεσαν, την Παρασκευή που πέρασε, αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά των εργασιών του ΑΔΜΗΕ και κέρδισαν προσωρινή διαταγή μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 16 Δεκεμβρίου!

Η Γραμμή Μεταφοράς έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 98% και απομένουν δύο πυλώνες, για την εγκατάσταση των οποίων, όταν ξεπεραστεί το «αγκάθι» της Μονής, χρειάζονται 60-80 ημέρες. Αλλά πλέον αναμένονται νέες καθυστερήσεις…

Πρόκειται για την επένδυση, ύψους 110 εκατ. ευρώ, του ΑΔΜΗΕ για την ευστάθεια του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο, το έργο της επέκτασης του συστήματος 400 kV (Κιλοβόλτ) που εξαιτίας των αντιδράσεων των καλογριών είναι σταματημένο εδώ και έναν χρόνο.

Και γι’ αυτό το σύστημα στην Πελοπόννησο παραμένει στα 150 kV, με αποτέλεσμα να μη «σηκώνει» άλλο φορτίο, και η μονάδα 5 της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη λειτουργεί κατά 40% χαμηλότερα σε σχέση με τη δυναμικότητα παραγωγής ενέργειας.

Μετά από μεγάλες προσπάθειες, επαφές και συζητήσεις, ο ΑΔΜΗΕ πέτυχε  συμφωνία με τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων για την αποπεράτωση από τον ΑΔΜΗΕ Οικοτροφείου στο Αίγιο επένδυσης 700.000 ευρώ.

Έτσι, τα έργα ξεκίνησαν την προηγούμενη Τετάρτη και όλα έδειχναν πως αυτήν τη φορά οι καλόγριες έχουν υποχωρήσει…

Όμως οι πέντε καλόγριες έπιασαν στον… ύπνο τον ΑΔΜΗΕ, το υπουργείο, ακόμη και τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων και ενώ όλοι νόμιζαν ότι αυτές έχουν πια υποχωρήσει και δεν θα δημιουργήσουν άλλο πρόβλημα, εκείνες έκαναν την κίνηση έκπληξη:

Κατέθεσαν, την Παρασκευή που πέρασε, αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά των εργασιών του ΑΔΜΗΕ και κέρδισαν προσωρινή διαταγή μέχρι την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων στις 16 Δεκεμβρίου!

Και το έκαναν αυτό, παρότι είχε προκύψει συμφωνία για τη συνέχιση των εργασιών του ΑΔΜΗΕ με τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων, ο οποίος  διαβεβαίωνε ότι έχουν υποχωρήσει και πως δεν θα υπάρξει νέο εμπόδιο για το έργο.

Σημειώνεται ότι προκειμένου να καμφθούν οι αντιρρήσεις του Μητροπολίτη Καλαβρύτων για τους τελευταίους δύο πυλώνες που πρέπει να τοποθετηθούν, ο ΑΔΜΗΕ προσφέρθηκε να καλύψει αντισταθμιστικά κάποια άλλη ανάγκη και ο Μητροπολίτης ζήτησε το Οικοτροφείο στο Αίγιο.

Ποιες είναι οι 5 καλόγριες που δεν υπολογίζουν ούτε τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων

Οι πέντε καλόγριες της Ιεράς Μονής Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, που έχουν αναστατώσει το ενεργειακό σύστημα της Πελοποννήσου, μπλοκάροντας τη σημαντική επένδυση λίγο πριν μπει σε λειτουργία, είναι νέες, μορφωμένες με καλές σπουδές, δυναμικές και ακτιβίστριες.

Οι αντιδράσεις των πέντε καλογριών για δύο πυλώνες του έργου του ΑΔΜΗΕ οδήγησαν σε  παύση των εργασιών, από τις 16 Σεπτεμβρίου 2019. Όποτε εμφανίζονταν τα συνεργεία του Αναδόχου του ΑΜΔΗΕ τα παρεμπόδιζαν, είτε απομακρύνοντας βίαια τις συσκευές, τα όργανα και τον εξοπλισμό του, είτε ακινητοποιώντας με το σώμα τους οχήματα και μηχανήματα.

Μπαίνουν μπροστά στα μηχανήματα, πετάνε τα όργανα, διαμαρτύρονται έντονα και κάνουν σαφές σε όλους του τόνους ότι δεν κάνουν πίσω… Και δεν υπολογίζουν κανέναν, ούτε καν τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων!

Είναι μια ομάδα δοκίμων μοναζουσών, πνευματικά τέκνα του Αιδεσ. π. Ιωάννου Δρογγίτη, Εφημερίου του Ιερού Ενοριακού Παρεκκλησίου Αγίου Δημητρίου Πλάκας Αθηνών, η οποία αποτελείται από τις:

– Οσιολογιωτάτη Μοναχή Φιλοθέη, κατά κόσμον Μαρία Μποφιλάκη του Βασιλείου, Απόφοιτο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.

– Οσιολογιωτάτη Μοναχή Βηθλεέμ, κατά κόσμον Μαρία Τσερκέζη του Ελευθερίου, Ηγουμένη.

– Οσιολογιωτάτη Μοναχή Πελαγία, κατά κόσμον Χαρίκλεια Χελιδώνη του Ιωάννη, Πτυχιούχο ΤΕΙ Λογιστικής.

– Οσιολογιωτάτη Μοναχή Αντωνία, κατά κόσμον Irina Shendegey του Vadim, υπήκοο Ρωσίας.

–  Χαρίκλεια Παπανικολάου, δόκιμη Μοναχή απάντων κατοίκων Αροανίας Καλαβρύτων Αχαΐας, Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων.

Το πρόβλημά τους είναι ότι στη σχεδιαζόμενη χωροθέτηση της γραμμής Μεγαλόπολη-Πάτρα, δύο πυλώνες περνούν κοντά από την Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων του Δήμου Καλαβρύτων, δηλαδή σε απόσταση 470 μέτρων και τοποθετούνται σε δημόσια δασική έκταση.

Για την πρόσβαση στα σημεία των πυλώνων, εκδόθηκε από το Δασαρχείο Καλαβρύτων πρωτόκολλο εγκατάστασης στις δημόσιες δασικές εκτάσεις του Δήμου Καλαβρύτων, ενώ για την περιβαλλοντική άδεια του έργου έχει γνωμοδοτήσει θετικά η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Οι μοναχές ζητούν και με επιστολές στον ΑΔΜΗΕ από την ίδια τη Μονή και από την Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας τη μετατόπιση των δύο πυλώνων. 

Ισχυρίζονται ότι οι πυλώνες «προσβάλλουν τον ησυχαστικό χαρακτήρα της Μονής».

Στις 12/3/2020 έστειλαν εξώδικο στον ΑΔΜΗΕ (κοιν. ΥΠΕΝ & ΥΠΠΟΑ), ζητώντας παύση όλων των εργασιών και αλλαγή της όδευσης, κάτι που απορρίπτεται από το ΥΠΕΝ και τον ΑΔΜΗΕ ως χρονοβόρα και κοστοβόρα, καθώς συνεπάγεται την προσθήκη 15 επιπλέον πυλώνων που θα πρέπει να διέρχονται πολύ κοντά από υφιστάμενους οικισμούς και θα απαιτηθεί η έκδοση νέας ΑΕΠΟ.

Οποιαδήποτε παραλλαγή της όδευσης συνεπάγεται καθυστέρηση του έργου για πάνω από 1,5 έτος, με υψηλό πρόσθετο κόστος για τους πολίτες της χώρας.

Ο Μητροπολίτης ζήτησε την αποπεράτωση του Οικοτροφείου αλλά οι μοναχές δεν συμφωνούν

Η Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ έχει συναντηθεί επανειλημμένως τόσο με τις μοναχές όσο και με τον Μητροπολίτη Καλαβρύτων, στα γραφεία της Εταιρείας αλλά και στην Ιερά Μονή και τη Μητρόπολη Καλαβρύτων.

Στις συναντήσεις αυτές κατέστη σαφές ότι το έργο είναι νόμιμα αδειοδοτημένο, έχουν χορηγηθεί όλες οι προβλεπόμενες γνωμοδοτήσεις από τους αρμόδιους φορείς και χωροθετείται σε μη ιδιόκτητους χώρους στην επίμαχη περιοχή.

Δεν δικαιολογείται καμία άγνοια εκ μέρους των εκπροσώπων της Ιεράς Μονής, με δεδομένο ότι το έργο είναι προγραμματισμένο εδώ και πολλά χρόνια και περιλαμβάνεται στα εγκεκριμένα από τη ΡΑΕ ΔΠΑ.

Προκειμένου αμβλύνει τις αντιδράσεις της Μονής, ο ΑΔΜΗΕ πραγματοποίησε συνάντηση με τον μητροπολίτη στις αρχές του 2020. Εκείνος πρότεινε, ως αντισταθμιστικό μέτρο, την αποπεράτωση οικοτροφείου στο Αίγιο, ιδιοκτησίας της Μονής Αγίων Θεοδώρων, με κόστος 700.000.

Ο ΑΔΜΗΕ δέχθηκε να ολοκληρώσει και να παραδώσει το ορφανοτροφείο «με το κλειδί στο χέρι», προκειμένου να στεγαστούν και να εκπαιδευτούν τα ορφανά παιδιά της περιοχής.

Οι μοναχές εναντιώθηκαν στο ορφανοτροφείο και καταφέρθηκαν κατά του Μητροπολίτη, απορρίπτοντας την προσφορά του ΑΔΜΗΕ.

Η σημασία του έργου

Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς την Πελοπόννησο περιλαμβάνει τον Δυτικό Διάδρομο, δηλαδή  τη διασύνδεση του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με τη γραμμή μεταφοράς 400 kV Αχελώου-Διστόμου, μέσω Πάτρας, και τον Ανατολικό Διάδρομο, δηλαδή τη νέα γραμμή μεταφοράς 400 kV Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική, που βρίσκεται υπό κατασκευή με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το τμήμα Μεγαλόπολη-Κόρινθος αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021.

Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη (με τη δημιουργία στη συνέχεια βρόχου 400 kV Πάτρα – Μεγαλόπολη – Κόρινθος) αυξάνει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης ΑΠΕ και θερμικών σταθμών, βελτιώνει σημαντικά το περιθώριο της ευστάθειας των τάσεων για το Νότιο Σύστημα και εξασφαλίζει το ηλεκτρικό σύστημα στην Πελοπόννησο σε οποιονδήποτε συνδυασμό συνθηκών παραγωγής και φορτίου.

Επιπλέον, συνδέει ισχυρά το κέντρο παραγωγής Μεγαλόπολης με τις περιοχές υψηλού φορτίου (Αττική και περιοχή Πάτρας), συμβάλλει στην επίτευξη ισοβαρούς ανάπτυξης των Συστημάτων Παραγωγής και Μεταφοράς στο Νότιο Σύστημα [από ΔΠΑ 2021-2030].

Το χρονικό της υλοποίησης του έργου: Τα 14 χρόνια δεν φτάνουν

Το έργο αυτό του ΑΔΜΗΕ μέχρι σήμερα έχει περάσει από 40 κύματα, καθώς έχει συναντήσει και αντιμετωπίσει κάθε είδους αντίδραση και προσφυγή.

* 2006: Εντάσσεται για πρώτη φορά στη Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) 2005-2009 η επέκταση 400 kV στην Πελοπόννησο (βρόχος Κουμουνδούρου – Κόρινθος – Μεγαλόπολη – Πάτρα – Αχελώος/Δίστομο). Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει έναρξη κατασκευής 6/2009.

* 2014: Στο ΔΠΑ 2014-2023 γίνεται αναφορά στον υπό κατασκευή νέο ΘΗΣ Μεγαλόπολης και επιπλέον στην αναμενόμενη ανάπτυξη σημαντικής ισχύος από νέους σταθμούς παραγωγής ΑΠΕ. Η εκτιμώμενη ένταξη του έργου είναι το Α’ εξάμηνο του 2016.

* Στην τεκμηρίωση του έργου στο πλαίσιο του εν λόγω ΔΠΑ αναφέρεται: «Η ανάγκη ανάπτυξης των 400kV στη Πελοπόννησο είχε εντοπισθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, λόγω της ραγδαίας αύξησης των φορτίων. Η υλοποίηση των έργων έχει καθυστερήσει σημαντικά, λόγω αδυναμίας χωροθέτησης και αδειοδότησης έργων υψηλής και υπερυψηλής τάσης στην Πελοπόννησο. Αρχικά, η σκοπιμότητα των έργων αφορούσε στην αντιμετώπιση προβλημάτων ευστάθειας τάσεων του Νοτίου Συστήματος. Κατά την τελευταία περίοδο, η κατάσταση του Νοτίου Συστήματος και κυρίως του Συστήματος στην Πελοπόννησο έχει μεταβληθεί (…) Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η κατάσταση πλέον έχει αντιστραφεί και ο στόχος που έρχεται να ικανοποιήσει το έργο είναι πλέον η απρόσκοπτη εξαγωγή πλεονάζουσας ισχύος από τη Πελοπόννησο προς το Ηπειρωτικό Σύστημα της χώρας.

* 2015: Τον Οκτώβριο 2015 υποβλήθηκε αίτημα τροποποίησης ΕΠΟ, καθώς τμήμα της Γ.Μ. περιλαμβανόταν στη ζώνη εμπλοκής των έργων στην ευρύτερη περιοχή των Πατρών (υλοποίηση του τμήματος με υπόγεια καλώδια). Το έργο αποτυπώνεται στο ΔΠΑ 2017-2026. Η εκτιμώμενη ένταξη του έργου παραμένει το Α’ εξάμηνο 2016.

* 2017: Τον Ιούλιο του 2017 εγκρίθηκε η τροποποίηση της ΕΠΟ και το έργο πλέον στο ΔΠΑ 2018-2029 εκτιμάται ότι θα ενταχθεί στο Σύστημα το Α’ εξάμηνο του 2019.

* 2020: Σύμφωνα με το πιο πρόσφατο ΔΠΑ 2021-2030 (Μάρτιος 2020) που υποβλήθηκε για έγκριση στη ΡΑΕ, η εκτιμώμενη ένταξη του έργου ήταν το Α’ εξάμηνο του 2020 με αναμενόμενη ολοκλήρωση υλοποίησης των δύο τμημάτων (εναερίου και υπογείου) τον Απρίλιο 2020.

Οι ειδήσεις σήμερα

Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού: Ταχύτητες 100+ Mbps στο 70% των ενεργών γραμμών μέχρι το 2023 – Όλα τα έργα για τη συνδεσιμότητα

«Ελληνοτουρκικός πόλεμος» για την Καλλιμάνης – Δ. Βιτζηλαίος και Dardanelle διεκδικούν τα δάνεια της εταιρείας

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση


ΣΧΟΛΙΑ