• Business

    Πόλεμος στη λιανική ρεύματος εν αναμονή του target model – Αντιστέκεται η ΔΕΗ

    Χρηματιστήριο: Η ΔΕΗ κρατάει την αγορά πάνω από τις 870 μονάδες

    Γιώργος Στάσσης. Επικεφαλής ΔΕΗ


    Το μεγάλο στοίχημα, είναι η πτώση των τιμών, κάτι που αναμένεται να συμβεί με την εφαρμογή του target model

    Σε νέα φάση έχει εισέλθει ο ανταγωνισμός για τα μερίδια στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς η ΔΕΗ ισχυροποιείται και δίνει έμφαση στην εμπορική της πολιτική ενώ ταυτόχρονα η αγορά ετοιμάζεται για τις αλλαγές που έρχονται με την εφαρμογή του target model από 1η Νοεμβρίου.

    Αν και τα αποτελέσματα του νέου συστήματος αγοράς ενέργειας, θα φανούν από το 2021, είναι κοινό μυστικό ότι ευνοημένοι θα βγουν οι καθετοποιημένοι όμιλοι και όσες από τις μικρές εταιρείες ‘κάνουν καλή διαχείριση’.

    Το μεγάλο στοίχημα, είναι η πτώση των τιμών, κάτι που αναμένεται να συμβεί με την εφαρμογή του target model. Η ταυτόχρονη λειτουργία της ενδοημερήσιας αγοράς και της αγοράς εξισορρόπησης εκτιμάται ότι θα μειώσει τις τιμές στην προημερήσια αγορά  και επομένως και τις  εισαγωγές ενέργειας, αυξάνοντας την παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα έναντι των εισαγωγών  και επομένως το παραγωγικό κόστος ενέργειας και την τελική τιμή.

    Σημειώνεται ότι το 2020 ήταν μια χρονιά μεγάλων ανακατατάξεων, στην Οριακή Τιμή Συστήματος που λόγω της  πτώσης της ζήτησης έπεσε και κάτω  από τα 40 ευρώ κατά την πανδημία και σήμερα έχει επανακάμψει στην περιοχή των 50 ευρώ.

    Η Οριακή Τιμή του Συστήματος είναι η τιμή στην οποία εκκαθαρίζεται η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και είναι η τιμή που εισπράττουν όλοι οι όσοι εγχέουν ενέργεια στο Σύστημα και πληρώνουν όλοι όσοι ζητούν ενέργεια από το Σύστημα. Συγκεκριμένα, η Οριακή Τιμή του Συστήματος διαμορφώνεται από τον συνδυασμό των προσφορών τιμών και ποσοτήτων που υποβάλλουν κάθε μέρα οι διαθέσιμες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, και του ωριαίου φορτίου ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, που διαμορφώνεται σε καθημερινή βάση από τους καταναλωτές. H πτώση στη ζήτηση μέσα στην καραντίνα έφερε και την πτώση στην Οριακή Τιμή του Συστήματος .

    Οι μεγάλες αυτές αυξομειώσεις αποτέλεσαν ευκαιρία, ώστε κάποιες εταιρείες να σπεύσουν να προσφέρουν ελκυστικά συμβόλαια, κάτι όμως, που μπορεί να τις παγιδεύσει σε ζημιές, με την άνοδο των τιμών, αν δεν είχαν κάνει αγορές ενέργεια σε αυτές τις τιμές για όλο το χρόνο.

    Μάλιστα με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιεί το ενεργειακό χρηματιστήριο αλλά και σύμφωνα με την εικόνα που μεταφέρουν πηγές της αγοράς με βάση την ανάλυση των στοιχείων παραγωγής πελατολογίου, το τελευταίο διάστημα καταγράφονται αρκετές μετακινήσεις πελατολογίου.

    Πώς διαμορφώνεται σήμερα η αγορά

    Η ποιοτική ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι περίπου 1 στους 3 πελάτες που αλλάζει προμηθευτή δεν προέρχεται από τη ΔΕΗ αλλά από εσωτερικές μετακινήσεις πελατολογίου μεταξύ των ανεξάρτητων προμηθευτών. Το στοιχείο αυτό δείχνει ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών είναι μεγάλος ενώ όπως δείχνουν και τα μερίδια αγοράς, ο κλάδος της προμήθειας σταδιακά αρχίζει να δείχνει σημάδια ωρίμανσης.

    Πλέον οι καταναλωτές δεν εστιάζουν μόνο σε θέματα τιμών αλλά επιλέγουν τον πάροχό τους και με άλλα κριτήρια όπως η αξιοπιστία, το μέγεθος, η ποιότητα εξυπηρέτησης κλπ.

    Γι αυτό και την αβέβαιη αυτή χρονιά, το γεγονός ότι η ΔΕΗ έδωσε έμφαση στην εξυπηρέτηση πελατών, συντέλεσε ώστε να κατάφερε να συγκρατήσει το μερίδιό της στη χαμηλή τάση (νοικοκυριά).  Η μείωση που είχε, οφείλεται κυρίως σε απώλειες στη μέση τάση. Ειδικότερα, το συνολικό μερίδιο της ΔΕΗ περιορίστηκε από 71,44% τον Ιανουάριο σε 68% τον Ιούλιου του 2020, πτώση που οφείλεται κυρίως στο μερίδιο που απώλεσε στη μέση τάση, στην οποία από 53,72% τον Ιανουάριο σήμερα έχει περιοριστεί σε 34%. Αντίθετα περιορισμένη ήταν η μείωσή της στην χαμηλή τάση (νοικοκυριά) με μερίδιο 72,18% από 73,2 τον Ιανουάριο. Μάλιστα πηγές της αγοράς, σημειώνουν ότι η τάση προς τη ΔΕΗ είναι θετική, όχι λόγω τιμών, καθώς παραμένει ακριβότερη από τους ανταγωνιστές της αλλά λόγω της ευρύτερης εμπορικής της προσέγγισης και της ενίσχυσης του brand.

    Τα μερίδια στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος τους πρώτους 8 μήνες του 2020. (Στοιχεία από Χρηματιστήριο Ενέργειας και αγορά)

    Όσον αφορά τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, σε όλη τη διάρκεια του 2020 την πρώτη θέση έχει η Protergia, της Mytilineos με μερίδιο 7,56% από 5,62% τον Ιανουάριο, καθώς η εταιρεία αύξησε πολύ την παρουσία της στη Μέση Τάση (επιχειρήσεις, βιομηχανία) όπου το μερίδιό της έφτασε το 17,6% από 12,19% τον Ιανουάριο. Στη χαμηλή τάση η αύξηση του μεριδίου της ήταν μικρότερη, και από 4,3% τον Ιανουάριο έφτασε το 4,6% τον Ιούλιο.

    H Protergia ανακοίνωσε πρόσφατα 45% έκπτωση στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και 35% στους λογαριασμούς φυσικού αερίου, για 2 ολόκληρα χρόνια,  στους πελάτες που θα τα συνδυάσουν και είναι συνεπείς στην εξόφληση των λογαριασμών τους1,  μέσα από το Protergia Double Energy MAX, που διατίθεται στα καταστήματα COSMOTE και ΓΕΡΜΑΝΟΣ.  Το Protergia Double Energy MAX απευθύνεται σε οικιακούς πελάτες με αυτόνομη σύνδεση φυσικού αερίου (ενεργοποιημένη ή μη), καθώς και με νέα ή ενεργή σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με την Protergia2, ώστε να απολαμβάνουν μεγαλύτερη οικονομία στο σπίτι τους.

    H ΗΡΩΝ κράτησε σταθερά τη δεύτερη θέση μεταξύ των ιδιωτών παρόχων με μερίδιο 5,93% τον Αύγουστο αυξημένο από το 5,19% που είχε τον Ιανουάριο. Στρατηγική της εταιρείας είναι να δώσει έμφαση σε πράσινα προγράμματα και υπηρεσίες.

    Ειδικότερα, με το EcoUP for HOME οι οικιακοί καταναλωτές εξασφαλίζουν:
    – 45% έκπτωση στις ανταγωνιστικές χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας επιβραβεύοντας τη συνέπεια στην εξόφληση του λογαριασμού
    – Καμία χρονική δέσμευση στη σύμβαση παροχής ηλεκτρικής ενέργειας
    – 20 ευρώ Δώρο για κάθε χρόνο παραμονής στο πρόγραμμα
    – Μηδενική εγγύηση μέσω της ενεργοποίησης της πάγιας εντολής
    – Πράσινη Πιστοποίηση, η οποία παρέχεται 1 φορά το χρόνο από τον ΗΡΩΝΑ και εγγυάται ότι η ενέργεια που καταναλώνεται παράγεται από συγκεκριμένες εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
    – 1 δένδρο για κάθε έτος παραμονής στο πρόγραμμα. Ο ΗΡΩΝ κάθε χρόνο αναλαμβάνει για κάθε πελάτη EcoUP, τη φύτευση 1 δένδρου, λαμβάνοντας μέρος σε δενδροφυτεύσεις και δράσεις εταιρικής ευθύνης σε συνεργασία με Περιβαλλοντικούς Φορείς
    – E-BILL: o λογαριασμός κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος εκδίδεται μόνο ηλεκτρονικά συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στον περιορισμό της χρήσης του χαρτιού και στην προστασία του περιβάλλοντος

    Η Elpedison αν και στην τρίτη θέση από πλευράς συνολικού μεριδίου, με μερίδιο κοντά στο 5%, είναι στην πρώτη θέση σε μετρητές δηλαδή σε αριθμό πελατών, με 250.000 πελάτες. Αυτό εξασφαλίζει σταθερότητα στο μερίδιό της, καθώς η χαμηλή τάση είναι λιγότερο ευμετάβλητη από τη μέση τάση. Στρατηγική της εταιρείας είναι να δώσει έμφαση στη χαμηλή τάση στα νοικοκυριά, ενισχύοντας σε αυτά την παρουσία της έναντι της μέσης τάσης, ενώ ισχυρή είναι η παρουσία της εταιρείας στο μη διασυνδεδεμένο δίκτυο των νησιών. Μέχρι τις 31/10 η εταιρεία προσφέρει με το πρόγραμμα 24 Ώρες Νυχτερινό, τη χαμηλότερη τιμή kWh της αγοράς χωρίς προϋποθέσεις, έως και 46% χαμηλότερη σε σχέση με τον βασικό προμηθευτή και 50€ έκπτωση στον πρώτο λογαριασμό.

    Αύξηση μεριδίου είχε μέσα στο 2020 και η NRG μέλος του Ομίλου Motor Oil. Το συνολικό της μερίδιο έφτασε το 3,02% από 2,26% τον Ιανουάριο του 2020. Φέτος η εταιρεία άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη συμβολή της Λ. Κηφισίας 105Α με την Πανόρμου, στους Αμπελόκηπους  ενώ διαθέτει και κατάστημα στο Μαρούσι και στην Αμαλιάδα. Στα πρατήρια Shell και Avin έχει ολοκληρώσει την τοποθέτηση υπερσύγχρονων ταχυφορτιστών Terra 54 High Voltage που μπορούν να φορτίσουν ένα αυτοκίνητο στο 80% της δυναμικότητάς του σε μόλις 15-20 λεπτά.

    Watt+Volt

    Σταθερή στο μερίδιό της 2,6% παρέμεινε μέσα στο 2020 η Watt+Volt. Η εταιρία ήδη διαθέτει 25 σημεία εξυπηρέτησης πανελλαδικά, που απαρτίζονται από καταστήματα (ιδιόκτητα και franchise), αλλά και καταστήματα επίσημων συνεργατών, προσφέροντας ρεύμα, φυσικό αέριο και πρωτοποριακές λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας.  Σημειώνεται ότι φέτος οι Financial Times την παρουσίασαν  στη φετινή λίστα με τις 1.000 ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις στην Ευρώπη.

    Volterra

    Αύξηση στο μερίδιό της σημείωσε μέσα στο 2020 η Volterra, με μερίδιο 2,12% τον Αύγουστο από 1,75% τον Ιανουάριο. Στρατηγική της Volterra είναι να επικεντρωθεί στους φοιτητές και το φοιτητικό πρόγραμμα της Volterra, προβλέπει 45% έκπτωση στο ρεύμα, και στις πόλεις όπου υπάρχει η σχετική υποδομή, οι φοιτητές μπορούν να απολαμβάνουν συνδυαστικά έκπτωση 45% και στο φυσικό αέριο. Η Volterra, δίνει μια επιπλέον ανάσα στους φοιτητές, αφαιρώντας το πάγιο από τους μήνες των εορτών και των διακοπών. Με αυτό τον τρόπο, τον Απρίλιο και το Δεκέμβριο, οι φοιτητές θα κάνουν Πάσχα και Χριστούγεννα ξέγνοιαστα κοντά στους δικούς τους χωρίς άγχος για το λογαριασμό του ρεύματος, ενώ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα έχουν μια λιγότερη υποχρέωση ενόψει των θερινών διακοπών τους.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ