• Business

    ΟΛΠ: Η «Οδύσσεια» του master plan μέχρι τη συμφωνία Cosco-κυβέρνησης

    Το αφεντικό της Cosco, Fu Cheng Qiu, ή αλλιώς «Κάπταιν Fu»


    Έπρεπε να φθάσει ο «κόμπος στο χτένι» για να υπάρξει λύση –όπως όλα δείχνουν- στο φλέγον ζήτημα της έγκρισης του master plan του ΟΛΠ, το οποίο ήταν στον «αέρα» μετά την εν μέρει έγκρισή του από την ΕΣΑΛ και την απόφαση του ΚΑΣ να κηρύξει μέρος του Πειραιά ως αρχαιολογικό χώρο.

    Πληροφορίες από το στρατηγείο της Cosco στην Ελλάδα αναφέρουν πως χθες το βράδυ υπήρξε ευρεία συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη, με την Πρέσβειρα της Κίνας και εκπροσώπους της κινέζικης εταιρείας, όπου λέγεται ότι υπήρξε συμφωνία να προχωρήσει το master plan στο σύνολό του, με εξαίρεση τη δημιουργία του εμπορικού κέντρου (mall) στον επιβατηγό σταθμό κρουαζιέρας.

    Πηγές της Cosco σημειώνουν πως οι θέσεις τους έγιναν κατανοητές από την κυβερνητική πλευρά και υπογραμμίζουν πώς έλαβαν διαβεβαιώσεις πως αυτή τη φορά το master plan θα εγκριθεί στο σύνολο του, με εξαίρεση την ανέγερση mall. Μια επένδυση που αποτέλεσε «κόκκινο πανί» για τους επαγγελματικούς φορείς του Πειραιά.

    Καταλυτικό ρόλο στην κινητοποίηση της κυβέρνησης φαίνεται πως έπαιξε ο σάλος που προκάλεσε σε διεθνές επίπεδο η απόφαση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο), αλλά και η δυσφορία της Cosco, η υπομονή της οποίας άρχισε να εξαντλείται. Κάποιοι θεωρούν πως μέτρησε και η πρόθεση των Κινέζων να προσφύγουν στη Διαιτησία για την ταχύτερη μεταβίβαση του 16% του ΟΛΠ, το οποίο έχουν προπληρώσει εδώ και τρία χρόνια όταν υπέγραψαν την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 51% του Οργανισμού.

    Οι Κινέζοι συνδέουν την έγκριση του master plan με την επίτευξη των στόχων που έχουν θέσει για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αλλά και την προώθηση των οικονομικών συμφερόντων τους στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Δεν είναι τυχαίο πως το θέμα έθεσαν μετ’ επιτάσεως και υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Κίνας στις επαφές που είχαν με τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Ναυτιλίας κατά την πρόσφατη επίσκεψή τους στη χώρα μας.

    Ένας χρόνος φαγούρας

    Το master plan δεν είναι καινούρια υπόθεση, αντίθετα, «σέρνεται» πάνω από ένα χρόνο τώρα. Από την πρώτη στιγμή που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από περίπου ένα χρόνο δέχθηκε πυρά, με φορείς και ομάδες πολιτών να δηλώνουν την έντονη αντίθεση τους στα «φαραωνικά» όπως έλεγαν σχέδια των Κινέζων για την ανάπτυξη της παρουσίας τους στον Πειραιά.

    Οι αντιδράσεις πολλαπλασιάστηκαν όταν ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση, και κλήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι να εκφράσουν την άποψή τους.

    Μετά το πέρας της διαβούλευσης και παρ’ ότι όλοι περίμεναν πως η έγκριση του σχεδίου θα έμπαινε στην τελική ευθεία, άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες καθυστερήσεις.

    Μάλιστα, στις αρχές του περσινού καλοκαιριού έφθασε στο σημείο ο επικεφαλής του ΟΛΠ, Captain Fu, να κάνει δημόσια παρέμβαση, λέγοντας πως η εταιρεία είναι καθ’ όλα έτοιμη να ξεκινήσει τις εργασίες μόλις λάβει το «πράσινο φως», αφήνοντας ξεκάθαρα να εννοηθεί πως υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις.

    Λίγο αργότερα ήρθε ο ανασχηματισμός και η «αλλαγή σκυτάλης» στο υπουργείο Ναυτιλίας, το καθ’ ύλην αρμόδιο να πάει και άλλο πίσω την υπόθεση.

    Ο νέος υπουργός, λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του και αφού ενημερώθηκε σχετικά, δήλωσε στους αρμόδιους συντάκτες πως βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τη διοίκηση του ΟΛΠ και εξέφρασε την αισιοδοξία του για την κατάληξη της υπόθεσης.

    Χρειάστηκε να περάσουν κάποιοι μήνες ακόμη και αλλεπάλληλες προσαρμογές του σχεδίου στις υποδείξεις των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου, μέχρι να φθάσει η στιγμή για να συνεδριάσει η αρμόδια Επιτροπή, η περίφημη πλέον ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων), με βασικό αντικείμενο την έγκριση του master plan.

    Ήταν 20 Φεβρουαρίου του 2019 όταν η ΕΣΑΛ αποφάσισε να εγκρίνει στο μισό το master plan, παγώνοντας κυριολεκτικά τους Κινέζους.

    Η δυσαρέσκεια και η απογοήτευση ήταν διάχυτη, γιατί οι προαιρετικές επενδύσεις απορρίφθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους αλλά ακόμη και για την παραπομπή αρκετών στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Επενδύσεις που η Cosco θεωρούσε και θεωρεί κομβικής σημασίας για την αναβάθμιση του λιμένα.

    Η απόφαση του ΚΑΣ, η οποία φάνηκε προς στιγμή να δίνει το τελειωτικό χτύπημα στο πολυσυζητημένο master plan, τελικά λειτούργησε καταλυτικά για να φθάσουμε στη χθεσινή συνάντηση και απόφαση.

    Η δημοσιότητα που έλαβε, ανάγκασε όπως όλα δείχνουν την κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες, προκειμένου να αποφύγει άλλες παρενέργειες, μετά το πλήγμα στο επενδυτικό προφίλ της χώρας.

    Η χθεσινοβραδινή συμφωνία ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Cosco όπως όλα δείχνουν ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη χώρα.

    Το ερώτημα πλέον είναι πόσο γρήγορα και εάν θα γίνουν πράξη, οι διαβεβαιώσεις που φέρεται να έδωσε η κυβέρνηση στους Κινέζους πως θα προχωρήσει η επένδυσή τους, στο σύνολό της.

    Να σημειωθεί πως το master plan προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία κέντρου logistics, την επέκταση επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας, τη δημιουργία τεσσάρων 5*  ξενοδοχείων, την ανέγερση εμπορικού κέντρου, την κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού έως το 2021, την κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000m2 το καθένα, και την ανακατασκευή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο μετανάστευσης και ιστορικό αρχείο.

    Το συνολικό ύψος των παραπάνω επενδύσεων εκτιμάται ότι ανέρχεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ραγδαίες εξελίξεις στο master plan του ΟΛΠ: Κυβέρνηση και Cosco έδωσαν τα χέρια

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΟΛΠ: Εγκρίθηκε το Master Plan με τους αστερίσκους του ΚΑΣ



    ΣΧΟΛΙΑ