Τη λύση της νομικής οδού θα ακολουθήσουν τα σούπερ μάρκετ αν δεν δοθεί λύση στο πρόβλημα της αύξησης των δημοτικών τελών που έχουν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο με την αγορά να προειδοποιεί για πιθανή μετακύλιση αυτής της επιβάρυνσης στις τιμές.

Το σύνολο των δημοτικών τελών που πλήρωναν ετησίως όλες οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ήταν περίπου στα 20 εκατ. ευρώ και το 2025 έφτασε στα 40 εκατ. ευρώ, καθώς πολλοί Δήμοι αξιοποίησαν τη νομοθετική ρύθμιση με την οποία μια δημοτική αρχή μπορεί να επιβάλλει ακόμη και δέκα φορές υψηλότερα τέλη, από ό,τι προβλέπεται για τα εμπορικά ακίνητα εφόσον διαπιστωθεί ότι οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις απασχολούν υπέρμετρα τις υπηρεσίες του δήμου.

1

Ρύθμιση, η οποία άνοιξε τον δρόμο σε εκατοντάδες δημοτικά συμβούλια να αναπροσαρμόσουν το ύψος των δημοτικών τελών που πληρώνουν ανά τετραγωνικό μέτρο κάθε μήνα τα σούπερ μάρκετ.

Για πολλές επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι νέες χρεώσεις θεωρούνται υπερβολικές και αυθαίρετες, ειδικά όταν δεν συνοδεύονται από τεκμηρίωση υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού.

Όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς στο mononews, εφόσον δεν υπάρξει κάποια διοικητική λύση, η προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια αποτελεί πλέον μονόδρομο για μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που επιβαρύνονται σημαντικά από τις αυξήσεις των δημοτικών τελών, λαμβάνοντας υπόψη και την πενταετή παραγραφή των σχετικών απαιτήσεων.

Ειδικά οι μεγάλες αλυσίδες, όπως Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης, Lidl, Γαλαξίας κ.λπ., που διαθέτουν εκατοντάδες καταστήματα και επιβαρύνονται ιδιαίτερα από τα αυξημένα δημοτικά τέλη, θεωρείται βέβαιο ότι θα προσφύγουν.

Οι αποκλίσεις σε δήμους της Αττικής

Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως ο καθορισμός των δημοτικών τελών ανήκει στη διακριτική ευχέρεια κάθε Δήμου, προκειμένου να καλύπτονται οι δαπάνες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, με βάση τις τοπικές συνθήκες και τις ανάγκες που κρίνει το εκάστοτε δημοτικό συμβούλιο. Γι’ αυτό και οι αποκλίσεις ανάμεσα στους δήμους είναι ιδιαίτερα μεγάλες, δημιουργώντας διαφορετικά επίπεδα επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα καταγράφονται στην περιφέρεια Αττικής, με τους δήμους να εφαρμόζουν διαφορετικές τακτικές χρέωσης στα σούπερ μάρκετ, οδηγώντας σε μεγάλες αποκλίσεις συγκριτικά με τα λοιπά επαγγελματικά ακίνητα.

– Στον Δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας, η χρέωση για τα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στα 14,50 ευρώ ανά τ.μ., όταν για τα εμπορικά ακίνητα είναι μόλις 2,90 ευρώ, δηλαδή επιβάρυνση που αγγίζει το 400%.

Στον Δήμο Βύρωνα τα σούπερ μάρκετ χρεώνονται με 13,70 €/τ.μ., έναντι 4,20 €/τ.μ. για τα εμπορικά καταστήματα, με τη διαφορά να εκτοξεύεται στο 322%.

– Στον Δήμο Γαλατσίου η χρέωση για τα σούπερ μάρκετ φτάνει τα 13,70 €/τ.μ., όταν για τα εμπορικά ακίνητα είναι 4,13 €/τ.μ., δηλαδή επιβάρυνση της τάξης του 232%.

-Στον Δήμο Καισαριανής τα σούπερ μάρκετ πληρώνουν 15 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο έναντι 3,98 ευρώ για τις εμπορικές επιχειρήσεις με το ποσό προσαυξημένο κατά 277%.

-Στον Δήμο Νέας Σμύρνης τα τέλη για τα σούπερ μάρκετ είναι κατά 186% ακριβότερα από τις εμπορικές επιχειρήσεις και διαμορφώνονται στα 12 ευρώ

-Στον Δήμο Κορυδαλλού η αύξηση είναι 239% με τα τέλη ανά τ.μ. να διαμορφώνονται στα 18,9 ευρώ ανά τετραγωγικό μέτρο έναντι 5,57 ευρώ για τις άλλες επιχειρήσεις.

-Στον Δήμο Βριλησσίων τα δημοτικά τέλη για τα σούπερ μάρκετ είναι στα 12 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (+233%)

-Στον Δήμο Ηρακλείου επίσης στα 12 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (+137%), όπως και στον Δήμο Λυκόβρυσης- Πεύκης με την αύξηση να είναι στο 135%.

Η πίεση στα κόστη και ο κίνδυνος για τις τιμές

Σε θεσμικό επίπεδο, η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας έχει κινητοποιηθεί από την αρχή που διαπιστώθηκε το πρόβλημα, αποστέλλοντας επιστολή στο Μέγαρο Μαξίμου και πραγματοποιώντας σειρά επαφών με Δημάρχους, την Περιφέρεια αλλά και με τους αρμόδιους υπουργούς.  Ωστόσο, παρά τις παρεμβάσεις αυτές, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα κάποια ουσιαστική ανταπόκριση που να οδηγεί σε λύση.

Μάλιστα, το θέμα επισημάνθηκε και στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου με αφορμή την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπου παρουσιάστηκε αναλυτικά η σύνθεση του λειτουργικού κόστους. Στο κομμάτι αυτό, τα «λοιπά κόστη», που αντιστοιχούν σε 18,5% του συνολικού λειτουργικού βάρους, περιλαμβάνουν – μεταξύ άλλων – τα δημοτικά τέλη, τις τραπεζικές προμήθειες από πληρωμές με κάρτες κ.α.

Όπως σημειώθηκε, «ο κλάδος έχει διάθεση συνεργασίας με την Πολιτεία, αλλά δεν βλέπουμε πάντα την αντίστοιχη αντιμετώπιση». Στελέχη των αλυσίδων υπογράμμισαν ότι η περίοδος των αυξήσεων στο κόστος πρώτων υλών και προμηθειών έχει σε μεγάλο βαθμό κλείσει, αλλά έχει δώσει τη θέση της σε ένα άλλο κύμα κόστους, που δεν υποχωρεί: ενέργεια, μισθώσεις, δημοτικά τέλη και λειτουργικές χρεώσεις, τα οποία επιβαρύνουν σταθερά τα οικονομικά αποτελέσματα.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις μισθώσεις καταστημάτων, ένα από τα σημαντικά «αγκάθια» για το κόστος των σούπερ μάρκετ,  όπου όπως επισημάνθηκε όταν λήγει η συμφωνία μίσθωσης, οι ανανεώσεις συνοδεύονται συχνά από αυξήσεις που φτάνουν σε ακραίες περιπτώσεις το +266%, ενώ σε πολλές ακόμη περιπτώσεις καταγράφονται αυξήσεις της τάξης του +150% ή +170%. Στα δημοτικά τέλη, μάλιστα, αναφέρθηκε ότι σε ορισμένους δήμους η επιβάρυνση για τα σούπερ μάρκετ «μπορεί να φτάσει ακόμη και δέκα φορές πάνω» από την αντίστοιχη χρέωση για τα οικιακά ακίνητα.

«Όσο κι αν προσπαθούμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις, κάποια στιγμή το κόστος θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά εξηγώντας ότι το πραγματικό διακύβευμα πλέον είναι η προστασία της αγοραστικής δύναμης, χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα των καταστημάτων.

Διαβάστε επίσης

ΒΣ Καρούλιας: Πού ψάχνει έξτρα τζίρο και κέρδη ο Χρήστος Αργυρού

Μπραντενμπούργκερ: Νο2 και με διαφορά η Lidl στην Ελλάδα – Επενδύσεις €200 εκατ. στη διετία

Κοτόπουλα Αγγελάκης: Rebranding, νέες επενδύσεις 15 εκατ. ευρώ και στόχος διπλασιασμού κερδοφορίας