ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η επιχειρηματική διαδρομή του Νίκου Βαρβέρη ταυτίζεται με την ηλικία της… μεταπολίτευσης.
Σημαιοφόρος της ευζωίας και επιφανές στέλεχος της ιδιότυπης νομενκλατούρας των κοσμικών, δημιούργησε το 1974, στα 30 του, την Moda Bagno. Εταιρεία με ιταλική φινέτσα, που εμπορεύεται προϊόντα υψηλής αισθητικής σε υψηλότατες τιμές, η οποία συμπλήρωσε πέρσι 50 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Ενώ στα μέσα του εφετινού Απριλίου, έκλεισε 25 συναπτά έτη ως εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά της Αθήνας. Όπου στην κυριολεξία τα έχει δεί όλα.
Βίωσε την ορμητική άνοδο των οικονομικών της μεγεθών, στον απόηχο της καταναλωτικής έκρηξης, που στιγμάτισε την εποχή της επίπλαστης ευμάρειας και του αλόγιστου φαίνεσθαι. Με πηγή χρηματοδότησης τις αφειδώς παρεχόμενες τραπεζικές πιστώσεις.
Στη συνέχεια όμως και επειδή όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν, αντίκρυσε τη σκληρή πραγματικότητα της κρίσης. Όπου στην κυριολεξία ήρθαν τα πάω κάτω. Βουτιά στις πωλήσεις, μακρόσυρτες ζημιές και πνιγηρές καταστάσεις λόγω των δανειακών υποχρεώσεων, απείλησαν ευθέως την επιχειρηματική της συνέχεια.
Δεν ήταν λίγες οι εταιρείες οι οποίες έπεσαν στα βράχια και τσακίστηκαν. Καπιταλισμός χωρίς χρεοκοπία είναι σαν τον χριστιανισμό χωρίς την κόλαση, συνηθίζουν να λένε οι κυνικοί.
Παρά ταύτα ο Νίκος Βαρβέρης, που έχει κάνει πολλά μίλια στο lifestyle και στην συνακόλουθη εξεζητημένη δημοσιότητα, αποδείχθηκε αρκούντως επιδέξιος και στα δύσκολα του επιχειρείν.
Ανέσυρε από το βυθό τη Moda Bagno, την ελάφρωσε από τα βαρίδια του παρελθόντος, βρήκε το ελιξίριο της οικονομικής ανάταξης στο… μυκονιάτικο εστιατόριο Interni και πλέον ατενίζει το μέλλον με βάσιμη αισιοδοξία. Έχοντας και άλλα «όπλα» στη φαρέτρα.
Μάλιστα χθες ήρθε η ώρα να κλείσει ένας ιστορικός κύκλος και να ανοίξει ένας νέος. Καθώς ο Νίκος Βαρβέρης παρέδωσε τη σκυτάλη της διαδοχής στα δύο του παιδιά Αλέξανδρο και Φίλιππο, 51 και 45 ετών αντίστοιχα. Οι οποίοι ανέλαβαν διευθύνοντες σύμβουλοι και είναι αυτοί που θα τρέξουν την εταιρεία από εδώ και πέρα.
Από την κορυφή στα τάρταρα των αποτιμήσεων
Πρώτα όμως η ροή των γεγονότων με αριθμούς, αρχής γενομένης απ’ το χρηματιστήριο. Η Moda Bagno μπήκε στο «ναό» του χρήματος στις 17 Απριλίου του 2000, επτά μήνες μετά από το σκάσιμο της «φούσκας». Χρησιμοποιώντας την… παράπλευρη είσοδο, που ήταν τότε η ελαστικότερων προϋποθέσεων Παράλληλη Αγορά.
Τα κεφάλαια που άντλησε μέσω της δημόσιας εγγραφής αντιστοιχούν σε 10,3 εκατ. ευρώ, με την τιμή διάθεσης να είναι στα 12,03 ευρώ ανά μετοχή. Που αργότερα «έσπασε» στα τρία καθώς παραχωρήθηκαν 2 νέες μετοχές δωρεάν ανά 1 παλαιά.
Η χρηματιστηριακή πρεμιέρα της εταιρείας έγινε με αποτίμηση στα 75,4 εκατ. ευρώ και στην πρώτη μέρα διαπραγμάτευσης ανέβηκε στα 83,7 εκατ. ευρώ. Ενώ στις 22 Ιουνίου αντίκρυσε την ιστορική κορυφή των 105,4 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο για την αγορά και τις επιχειρήσεις δεν είναι όλα μια ανέμελη βόλτα στο πάρκο. Συχνά πυκνά μάλιστα τα φέρνουν έτσι οι συνθήκες, που μοιάζουν με κινήσεις μέσα σε ναρκοπέδιο…

Από τις 50 εταιρείες που μπήκαν στο χρηματιστήριο το έτος 2000, οι περίπου 30 δεν υπάρχουν σήμερα. Είτε επειδή χρεοκόπησαν, είτε γιατί απορροφήθηκαν από άλλους ομίλους, είτε γιατί επέλεξαν να αποχωρήσουν αυτοβούλως.
Με τον ερχομό της κρίσης η Moda Bango βρέθηκε ανάμεσα σε διασταυρούμενα πυρά. Με την επιχειρηματική και τη χρηματιστηριακή έννοια του όρου. Το πιο βαθύ σκοτάδι ήταν στις 16 Φεβρουαρίου του 2017 όταν αγοραία της αξία κατέπεσε στα τάρταρα των… 1,05 εκατ. ευρώ. Διαπραγματευόμενη στα 0,056 ευρώ η μετοχή βρέθηκε να μετράει απώλειες 99% από την κορυφή της.
Όμως όπως συμβαίνει στη φύση το πιο βαθύ σκοτάδι είναι λίγο πριν από την αυγή. Γεγονός που επιβεβαιώθηκε στην περίπτωση της Moda Bagno με την εταιρεία να ανακτά τον σφυγμό της και να δρομολογεί την ολική της επαναφορά. Φθάνοντας σήμερα να αποτιμάται στα 74,1 εκατ. ευρώ. Χωρίς να περιλαμβάνονται τα περίπου 5 εκατ. ευρώ των μερισμάτων της, σε αυτήν την άκρως περιπετειώδη διαδρομή της στον «ναό» του χρήματος. Όπου σε αντίθεση με το σινεμά οι ήρωες δεν έχουν όλοι ροδαλά μάγουλα και δεν νικάνε πάντα στο τέλος…
Η επιχειρηματική κορύφωση και τα «πέτρινα» χρόνια
Ιδού όμως και η ροή των γεγονότων στο επιχειρηματικό μέτωπο: Η Moda Bagno του bon viveur επιχειρηματία Νίκου Βαρβέρη, εμπορεύεται είδη υγιεινής, αξεσουάρ μπάνιου, έπιπλα κουζίνας, είδη σπιτιού και γραφείου, όπως επίσης και πλακίδια. Όλα αυτά σε τιμές που απέχουν πολύ στο να χαρακτηριστούν προσιτές για ένα μέσο βαλάντιο. Παράλληλα στο χαρτοφυλάκιο των δραστηριοτήτων βρίσκεται και η εστίαση με τη φίρμα Ιnterni.
To 2002, δύο χρόνια μετά από την είσοδό της στο χρηματιστήριο η εταιρεία ήταν ανάμεσα στις 15 εισηγμένες που είχαν θέση στις 500 ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις της Ευρώπης… Μεταξύ των άλλων, σε εκείνη τη λίστα είχαν παρουσία η… Folli Follie και η Βωβός.
Όπως και να ’χει οι πωλήσεις της Moda Bagno στην Ελλάδα, από τα 28,3 εκατ. ευρώ του 2002 εκτινάχτηκαν στα 41,7 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2008. Εποχές όπου και οι μη έχοντας έκαναν ακριβές αγορές με καταναλωτικά δάνεια.
Σε επίπεδο Ομίλου οι πωλήσεις στο ίδιο διάστημα ανέβηκαν από τα 30 στα 44,4 εκατ. ευρώ, με τη συνδρομή του καταστήματος στην Κωνσταντινούπολη και τη δραστηριότητα στην Κύπρο. Ενώ σε ότι αφορά τα καθαρά κέρδη από τα περίπου 500 χιλιάδες ευρώ, έφτασαν στην κορύφωση των 4,08 εκατ. ευρώ.

Όταν η οικονομική κρίση στη χώρα άρχισε να δείχνει τα δόντια της, ήρθε και η κάτω βόλτα για τα μεγέθη της Moda Bagno. To 2014 οι πωλήσεις στην Ελλάδα υποχώρησαν στο χαμηλό των 10,8 εκατ. ευρώ. Κάνοντας μια θεαματική βουτιά κατά 74% σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2008.
Σε επίπεδο ομίλου το χαμηλό των πωλήσεων απεικονίστηκε στη χρήση του 2017, με τα 14,1 εκατ. ευρώ όπου προσγειώθηκαν τα έσοδα.
Ακολούθησαν τα «πέτρινα χρόνια» των συνεχόμενων ζημιογόνων χρήσεων. Όπου με τελευταία εκείνη του 2017 οι συσσωρευμένες ζημιές ξεπέρασαν τα 12 εκατ. ευρώ.
Η πίεση έγινε ακόμη εντονότερη καθώς έπρεπε να εξυπηρετηθεί και ο βαρύς τραπεζικός δανεισμός των 14 εκατ. ευρώ.
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος έως χθές, ο Νίκος Βαρβέρης αποδύθηκε σε έναν δύσκολο αγώνα δρόμου προκειμένου να πετύχει την αναδιάρθρωση δανείων. Χρειάστηκε μάλιστα να θυσιάσει και «ασημικά», όπως αυτό του ακινήτου στη Κηφισίας 192 ,που εκποιήθηκε έναντι 1,8 εκατ. ευρώ.
Πολύπλευρες αναπροσαρμογές έγιναν και σε λειτουργικό επίπεδο, όπου το δίκτυο των καταστημάτων από 19 πρό κρίσης, έχει περιοριστεί τώρα σε 10. Ενώ και ο αριθμός των υπαλλήλων έχει μειωθεί από 280 σε 122 άτομα.
Ανάταξη με την… αύρα της Μυκόνου
Όλα αυτά πιθανότατα να μην ήταν αρκετά, εάν για τον Νίκο Βαρβέρη δεν υπήρχε η… αύρα που εκπέμπει η αγαπημένη του Μύκονος. Για την ακρίβεια το πολυτελές εστιατόριο Interni που δημιούργησε εκεί το 2000. Παράλληλα με το αθηναϊκό αδελφάκι του, χαμηλά στην οδού Ερμού, όπου είχε γίνει η δεξίωση για την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο.
Για αρκετά χρόνια η εστίαση έδειχνε να είναι επιχειρηματικά εν υπνώσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι και τα δύο εστιατόρια είχαν έσοδα 846.000 ευρώ στη χρήση του 2008 αντιπροσωπεύοντας περίπου το 2% των πωλήσεων της εταιρείας.
Το αθηναϊκό Interni έκλεισε το 2011 μεσούσης της κρίσης, αλλά εκείνο στα Ματογιάννια της Μυκόνου έμελλε να εξελιχθεί σε…επιχειρηματική ναυαρχίδα. Βοήθησε σε αυτό η τουριστική έκρηξη στο νησί των ανέμων και η προκλητική άνεση με την οποία σκορπάνε το χρήμα οι λογής-λογής ξένοι επισκέπτες.
Το 2012 το Μυκονιάτικο Interni ξεπέρασε για πρώτη φορά το 1 εκατ. ευρώ σε τζίρο, ενώ το 2019 έφτασε στα 4,87 εκατ. ευρώ. Ακολούθησε το σόκ της πανδημίας που έριξε τις πωλήσεις του 2020 στα 1,65 εκατ. ευρώ, αλλά γρήγορα ήρθε η νέα εκτίναξη.
Πώς έχουν τώρα τα πράγματα για την Moda Bagno; Έχει συμπληρώσει ένα σερί επτά κερδοφόρων χρήσεων, με τα συνολικά καθαρά κέρδη να ξεπερνούν τα 11,5 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 4,026 εκατ. ευρώ προήλθαν από την περσινή χρονιά, συνυπολογίζοντας και τα 496.291 ευρώ από συναλλαγματικές διαφορές κατά τη ενσωμάτωση των εκμεταλλεύσεων από το εξωτερικό.
Έσοδα 9,8 εκατ. ευρώ από το χλιδάτο Interni
Οι περσινές πωλήσεις στην Ελλάδα έφτασαν στα 28,29 εκατ. ευρώ, αλλά από αυτές τα… 9,8 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 34,6%, προήλθε από το εστιατόριο Interni. To οποίο ενίσχυσε κατά 15,36% τα έσοδά του, που αποτελούν νέο ρεκόρ.
Στη δεύτερη θέση των πωλήσεων ήρθαν τα έπιπλα σπιτιού και γραφείου (8,79%) ενώ τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο (81,8%) είχαν τα έπιπλα κουζίνας και οι οικιακές συσκευές.
Η ξεκάθαρη υπεροχή του ακριβού και χλιδάτου εστιατορίου, έγκειται στο γεγονός ότι άφησε καθαρό αποτέλεσμα 4,58 εκατ. ευρώ, μαζί με ορισμένες άλλες μικρές δραστηριότητες. Όταν τα είδη υγιεινής και τα έπιπλα κουζίνας έγραψαν ζημιές 3,3 εκατ. ευρώ, ενώ περί τα 3 εκατ. ευρώ κέρδη απέφεραν τα έπιπλα σπιτιού.
Στα εξόχως σημαντικά της περσινής χρονιάς περιλαμβάνεται και η μείωση του τραπεζικού δανεισμού που από τα 5,9 έπεσε στα 2,589 εκατ. ευρώ. Καθώς όμως τα ρευστά διαθέσιμα ανέβηκαν στα 4,27 εκατ. ευρώ, η Moda Bagno έφτασε να έχει καθαρό ταμείο 1,43 εκατ. ευρώ. Κάτι που φάνταζε μάλλον αδιανόητο πρίν από μια δεκαετία.
Mερίσματα και αμοιβές
Πέρσι για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια η εταιρεία προχώρησε σε διανομή μερίσματος 718.354 ευρώ. Ενώ το εφετινό προς διανομή μέρισμα ανέρχεται σε 1,112 εκατ. ευρώ (0,05912 ευρώ ανά μετοχή πρό φόρου).
Καθώς ο Νίκος Βερβέρης και η σύζυγός του Αγγέλα ελέγχουν αντίστοιχα το 51,41% και το 32,54%, θα λάβουν εν συνόλω περίπου 1 εκατ. ευρώ.
Ο ιδρυτής της εταιρείας ώς Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας διατηρεί σταθερές τις αμοιβές του στα 50.166 ευρώ μικτά. Ενώ σε κανένα από τα 4 μη εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ δεν χορηγούνται κανενός είδους αμοιβές.
Οι μέσες ετήσιες αμοιβές του προσωπικού ανέρχονται στο μικτό ποσό των 42.162 ευρώ, αν και οι εργαζόμενοι στο εστιατόριο Interni θα είναι πιθανότατα πάνω από το μέσο όρο.
Η νέα ηγεσία και το ράλι της μετοχής
Ο Αλέξανδρος και ο Φίλιππος Βαρβέρης, αναλαμβάνουν τώρα τα διοικητικά ηνία της εταιρείας, η οποία είναι καταφανώς σε πολύ καλύτερη θέση σε σχέση με το προβληματικό παρελθόν. Πολλά θα εξαρτηθούν από την αξιοποίηση της δυναμικής του brand, αλλά και από τον τρόπο διαχείρισης των τριών επενδυτικών ακινήτων που διαθέτει η εταιρεία, τιμολογούμενα στην εύλογη αξία των 4 εκατ. ευρώ.

Ζήτημα προς επίλυση είναι και αυτό του εξαιρετικά περιορισμένου free float της εταιρείας, που είναι μόλις στο 10% έναντι του 25% που απαιτεί ο νέος κανονισμός του χρηματιστηρίου.
Η μετοχή της Moda Bagno που βρίσκεται στην κατηγορία της χαμηλής συναλλακτικής δραστηριότητας έκλεισε χθές στα 3,94 ευρώ. Δηλαδή… 70 φορές πάνω από τα ιστορικά χαμηλά του 2017. Ενώ στους τελευταίους 24 μήνες η μετοχή έχει καταγράψει άνοδο 506%
Από τις αρχές Φεβρουαρίου του 2024 έχει πάρει θέση στη μετοχή ο επιχειρηματίας Δήμος Στασινόπουλος, που κατέχει το 6,03% της εταιρείας. Από την οποία μετράει υπεραξίες άνω του 55%.
Διαβάστε επίσης:
Moda Bagno: Νέοι CEOs ο Αλέξανδρος και ο Φίλιππος Βαρβέρης
Πώς ο Σταύρος Τάκη βούλιαξε τη «Speedex» – Απολύσεις απειλές και απεργίες
Qualco: Γιατί Λάτση, Μουνδρέας και Κυριακού κάλυψαν 8,5 εκατ. μετοχές στη δημόσια προσφορά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Προειδοποίηση Ισραήλ προς Ιρανούς: Απομακρυνθείτε από πυρηνικούς αντιδραστήρες
- Το ρεκόρ ενός ρινόκερου – Έργο του Φρανσουά-Ξαβιέ Λαλάν σε δημοπρασία
- Στεγαστικά δάνεια: Ανοίγει πάλι η κάνουλα – Εκταμιεύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ στο α΄ 4μηνο
- Μεσανατολικό: Άξονας Γερμανίας, Γαλλίας, Βρετανίας – Προτείνουν συνομιλίες με το Ιράν για τα πυρηνικά
