Την τάση της αυξανόμενης ζήτησης για yachting και τις ελλείψεις στις θέσεις ελλιμενισμού στα ελληνικά τουριστικά καταφύγια επιχειρεί να εκμεταλλευτεί το δημόσιο, αναζητώντας τα νέα assets που θα προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Συγκεκριμένα, το Υπερταμείο, τρόπους να αξιοποιήσει ένα σημαντικό κομμάτι του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου που πήρε προίκα από το ΤΑΙΠΕΔ. Το πρώτο βήμα γίνεται μέσω της πρόσκλησης συμβούλου ανάπτυξης στρατηγικής, για να χαράξει σχέδιο αξιοποίησης των ελληνικών λιμανιών και μαρινών και να προτείνει νέες επενδύσεις που θα μεγιστοποιούν την αξία τους. Το έργο προβλέπει ανάλυση της αγοράς, αξιολόγηση των υφιστάμενων υποδομών, αλλά και σχέδιο αναδιάρθρωσης λιμένων και δημιουργίας νέων μαρινών, με έμφαση στην Αττική. Ο σύμβουλος θα κληθεί να επιλέξει ποιες μαρίνες θα ενταχθούν στο «Maritime Portfolio», να προτείνει πιθανές νέες άδειες και να χαρτογραφήσει βήματα υλοποίησης για την επέκταση του χαρτοφυλακίου.

1

Η διάρκεια του έργου ορίζεται έως 4 μήνες, με δυνατότητα παράτασης, και προϋπολογισμό 400.000 ευρώ, κίνηση με την οποία το Υπερταμείο φαίνεται να μην περιορίζεται στη διαχείριση υφιστάμενων assets, αλλά να στοχεύει ενεργά στην αναδιάρθρωση και την επέκταση του ελληνικού ναυτιλιακού τοπίου, βάζοντας τις μαρίνες στο επίκεντρο του στρατηγικού του σχεδιασμού.

Αυτό, την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη υστέρηση στις τουριστικές υποδομές της θάλασσας, όταν η ζήτηση για θέσεις ελλιμενισμού σκαφών εκτοξεύεται. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ICAP, η χώρα χρειάζεται τουλάχιστον 3.000 νέες θέσεις, ώστε να καλύψει τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση από τουρίστες και ιδιοκτήτες σκαφών.

Η κατάσταση αυτή επιβεβαιώθηκε στη μελέτη για τον χωροταξικό σχεδιασμό των τουριστικών λιμένων που εκπόνησε η Ένωση Μαρινών Ελλάδος, με την έγκριση του υπουργείου Τουρισμού. Η εικόνα της χώρας σε σύγκριση με ανταγωνίστριες μεσογειακές χώρες είναι χαρακτηριστική της ανάγκης χωροθέτησης νέων καταφυγίων: μόλις 61 μαρίνες και 15.000 θέσεις ελλιμενισμού έναντι 961 μαρινών και 181.000 θέσεων στην Ιταλία, 370 μαρινών και 130.900 θέσεων στην Ισπανία. Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2030 η χώρα δύναται να διαθέτει 10 νέες μαρίνες, που θα υποστηρίζουν 2.311 νέες θέσεις ή 14.827 θέσεις ελλιμενισμού, πιο κάτω από την Κροατία και σε λίγο καλύτερη θέση από αυτή που έχει σήμερα η Πορτογαλία, που ξεπερνούν κατά λίγο τις 13.000. Στην Τουρκία, βασική ανταγωνίστρια, διαθέτει 80 μαρίνες.

Αν και η βελτίωση δεν θα εκτοξεύσει την Ελλάδα στην κορυφή της Μεσογείου, θα προσφέρει μια οργανωμένη βάση για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, κλείνοντας ένα σημαντικό κενό στη χώρα που κατέχει θάλασσα αλλά όχι ακόμη το χώρο που της αξίζει. Περισσότερες θέσεις θα προσφέρουν στο δίκτυο της χώρας τα καταφύγια, τα αγκυροβόλια και οι ξενοδοχειακοί λιμένες.

Να σημειωθεί εδώ πως για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται ανά θέση ελλιμενισμού, παράγονται περίπου 6 ευρώ οικονομικής δραστηριότητας. Η μέση τουριστική δαπάνη σε μαρίνες υπολογίζεται πέντε φορές υψηλότερη από αυτή του παραδοσιακού ξενοδοχειακού τουρισμού, ενώ τα έσοδα από ΦΠΑ και ενοίκια που αποδίδονται στο Δημόσιο ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούν περίπου 6 άμεσες και 100 έμμεσες θέσεις εργασίας, αναδεικνύοντας τη σημαντική συμβολή των μαρινών στην τοπική οικονομία και την απασχόληση.

Η εστίαση του Υπερταμείου στην Αττική αιτιολογείται από το γεγονός πως σχεδόν τέσσερα στα 10 σκάφη αναψυχής που φτάνουν στην Ελλάδα διέρχονται από την Αττική, σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδος. Σήμερα, στην κορυφή των μεγαλύτερων μαρινών από πλευράς τζίρου βρίσκεται η Μαρίνα Φλοίσβου, μακροχρόνια μισθωμένη στη Lamda Development, με έσοδα άνω των 100 εκατομμυρίων. Τη μαρίνα του Αστέρα Βουλιαγμένης και του Λαυρίου ελέγχει ο Γιώργος Προκοπίου, ενώ στην Αττική λειτουργεί και η Μαρίνα Ζέας, η οποία ανήκει στη CVC Capital, μετά την αποχώρηση της ΕΤΑΔ. Σε στάση αναμονής βρίσκεται ακόμη η αναβάθμιση της μαρίνας Αλίμου από τον Ελλάκτωρα, μία επένδυση 100 εκατομμυρίων ευρώ. H μαρίνα Αθηνών στο Νέο Φάληρο ανήκει στην Άβαξ, ενώ 25 εκατ. θα δαπανήσει η Lamda για την αναβάθμιση της μαρίνας Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό.