• Business

    Μετρό: Ντρίπλα ΑΒΑΞ για να κρατήσει το πριμ των 57 εκατ. ευρώ

    Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος ΑΒΑΞ - Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ - Νίκος Κουρέτας, CEO Ελληνικό Μετρό - Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών

    Χρήστος Ιωάννου, Πρόεδρος ΑΒΑΞ – Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ – Νίκος Κουρέτας, CEO Ελληνικό Μετρό – Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών


    Για δύο πιθανές εναλλακτικές λύσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε συνεννόηση με την Ελληνικό Μετρό ΑΕ κάνουν λόγο πηγές του Ομίλου ΑΒΑΞ, ώστε να παραδοθεί φαινομενικά έγκαιρα το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας.

    Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται η αποφυγή της επιστροφής του πριμ έγκαιρης υλοποίησης των 57,7 εκατ. Ευρώ που έχει λάβει από το υπουργείο υποδομών.

    Πιο συγκεκριμένα, τόσο η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. που είναι η αναθέτουσα αρχή του έργου, όσο και η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom που είναι η ανάδοχος παραδέχονται ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση της νέα γραμμής του Μετρό ΑΘήνας αξίας 1,12 δισ. Ευρώ.

    Από τη μία πλευρά το υπουργείο υποδομών τηρεί μία αυστηρή στάση, καθώς όπως έχει ήδη γράψει το mononews, o υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το πριμ που έχει λάβει ο όμιλος.

    Έχει ζητήσει, δηλαδή, την παράδοση της Γραμμής βάσει των όσων λέει η σύμβαση (σ.σ. Εντός του 2029), παρά το γεγονός ότι υπάρχει αναγνωρισμένη καθυστέρηση ενός έτους, επικαλούμενος το πριμ που έχει λάβει ο όμιλος. Διαφορετικά, όπως έχει δηλώσει, ο υφυπουργός, ο ΑΒΑΞ θα πρέπει να επιστρέψει το πριμ.

    Υπενθυμίζεται ότι το πριμ έχει θεσμοθετηθεί τον Ιούνιο του 2022 υπό την ηγεσία του Κώστα Αχ. Καραμανλή σε μία απόπειρα να μην παγώσουν τα έργα λόγω της αύξησης των τιμών που προκαλούσε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση.

    Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο ΑΒΑΞ έχει λάβει το 5% της αρχική αξίας του έργου ως πριμ (σ.σ. 57,7 εκατ. ευρώ) και έχει εκδώσει εγγυητική επιστολή, η οποία σε ενδεχόμενο καθυστερήσεων θα ανοίξει και το ποσό θα επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο.

    Ποιες είναι οι πιθανές εναλλακτικές λύσεις που προτείνει η κατασκευαστική – Τι απαντά η Ελληνικό Μετρό

    Οι πιθανές εναλλακτικές λύσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν οδηγούν φαινομενικά στην έγκαιρη παράδοση του έργου, αλλά θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις όσον αφορούν το τελικό κόστος.

    Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι πηγές της εισηγμένης στο mononews η πρώτη λύση προβλέπει τη μερική παράδοση της Γραμμής 4 εντός του 2029. Αυτό θα γίνει μέσω της «παράκαμψης» των προβληματικών σταθμών, όπως το Πάρκο Ριζάρη (Σταθμός Ευαγγελισμού) και τα Εξάρχεια, προκειμένου να κατασκευαστούν οι υπόλοιποι σταθμοί. Αυτοί είναι οι εξής:

    Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.

    Με αυτό τον τρόπο ο ΑΒΑΞ θα πετύχει την έγκαιρη παράδοση του έργου και δε θα χρειαστεί να χάσει το πριμ. Ωστόσο, θα χρειαστεί να σταματήσει η λειτουργία των 13 σταθμών, ώστε να κατασκευαστούν τα Εξάρχεια και ο Ευαγγελισμός.

    Όπως αναφέρουν οι πηγές της εταιρείας στο mononews πρόκειται για μία λύση παρόμοια με αυτή για τη σύνδεση της Γραμμής 3 (μπλε) με το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Τότε, για να παραδοθεί έγκαιρα η επέκταση είχε αποφασιστεί η αναβολή της κατασκευής των σταθμών Νομισματοκοπείο και Αγία Παρασκευή για μετά το τέλος των αγώνων. Τότε η σύνδεση Πλακεντίας-Αεροδρόμιο είχε διακοπεί για έξι μήνες.

    Η δεύτερη πρόταση προβλέπει την εκκίνηση του έργω στα υπόλοιπα εργοτάξια έως ότου δοθούν λύσεις για τα Εξάρχεια και το Πάρκο Ριζάρη. Μάλιστα, για το ενδεχόμενο μετακίνησης του εργοταξίου της Ριζάρη προς την Εθνική Πινακοθήκη (όπως έχει προτείνει ο ΑΒΑΞ σε μελέτη που παρουσιάστηκε προς το Νίκο Πατέρα), τονίζεται ότι θα χρειαστεί νέα Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για την οποία απαιτείται μέχρι στιγμής να περάσει διάστημα δύο ετών.

    Όσον αφορά τη στάση της Ελληνικό Μετρό, πηγές της εταιρείας αναφέρουν ότι οι δύο παραπάνω πιθανές εναλλακτικές λύσεις είναι εφικτές ώστε να παραδοθεί το έργο του 2029. Ωστόσο, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πρώτον δεν υπάρχει καμία σχετική ενημέρωση εκ μέρους της κατασκευαστικής κοινοπραξίας και ότι η υιοθέτηση μιας εκ των παραπάνω λύσεων θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους. Επομένως, όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές, το ζήτημα είναι το ποιος θα αναλάβει το επιπλέον κόστος.

    Τι επικαλείται ο ΑΒΑΞ για τις καθυστερήσεις

    Οι πηγές του Ομίλου αναγνωρίζουν το γεγονός ότι υπάρχουν καθυστερήσεις για τη Γραμμή 4, αλλά ρίχνουν τη μπάλα στο γήπεδο της ΕΡΕΤΒΟ, η οποία είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες για τα εργοτάξια και τα φρέατα.

    Εν ολίγοις η ΕΡΕΤΒΟ παραδίδει τους χώρους έτοιμους στην κατασκευαστική κοινοπραξία, έχοντας ελέγξει τις περιοχές για αρχαία και αγωγούς ύδρευσης και φυσικού αερίου. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΡΕΤΒΟ έχει καθυστερήσει σημαντικά στην παράδοση των χώρων με σημαντικότερους τα Εξάρχεια και το Πάρκο Ριζάρη, τα οποία βρίσκονται εγκλωβισμένα σε ένα μπαράζ προσφυγών.

    Αυτό συμβαίνει καθώς στα Εξάρχεια έχουν προσφύγει οι κάτοικοι είτε προς το ΣτΕ ή με μηνύσεις, ενώ για το Πάρκο Ριζάρη εκκρεμεί να καθαρογραφεί η απόφαση για τη προσφυγή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα στο ΣτΕ.

    Να σημειωθεί ότι υπήρχε, επίσης, σημαντική καθυστέρηση στην παράδοση του φρέατος Βεΐκου, στο οποίο θα συναρμολογηθεί και θα τεθεί σε λειτουργία ο δεύτερος μετροπόντικας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντοτε με τα λεγόμενα των πηγών του Ομίλου, να ζητήσει ο ΑΒΑΞ την παράδοση του TBM από τη γερμανική εταιρεία Herrenknecht AG.

    Διαβάστε επίσης

    Υπουργείο Υποδομών: Οι νέες προτεραιότητες – Γιατί αναιρούνται προηγούμενες ηγεσίες

    Ταχιάος κατά ΑΒΑΞ για το Μετρό Αθήνας – Τι θα γίνει με το πριμ

    Γραμμή 4: Ήδη έχει καθυστερήσει ένα χρόνο-Οι ευθύνες της ΑΒΑΞ με τους μετροπόντικες



    ΣΧΟΛΙΑ