Στην κορυφή της επικαιροποιημένης λίστας με τους 100 μεγαλύτερους τελικούς δικαιούχους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) αναδεικνύεται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο πλέον συγκεντρώνει χρηματοδότηση που υπερβαίνει τα 2,4 δισ. ευρώ για μια σειρά κρίσιμων έργων μεταφορών, ψηφιακού εκσυγχρονισμού και αποκατάστασης υποδομών.

Τα επίσημα στοιχεία μέχρι και τις 17 Νοεμβρίου 2025 καταδεικνύουν ότι το Υπουργείο όχι μόνο διατηρεί, αλλά ενισχύει τη θέση του ως ο μεγαλύτερος αποδέκτης πόρων στη χώρα, κατευθύνοντας σημαντικό μέρος αυτής της χρηματοδότησης προς τους ισχυρότερους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους – τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ΑΚΤΩΡ, τη ΜΕΤΚΑ και την AVAX – οι οποίοι απορροφούν και τη «μερίδα του λέοντος» των έργων που έχουν ενταχθεί.

1

Υπενθυμίζεται πως το συνολικό ποσό που είχε απορροφήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον περασμένο Απρίλιο ανερχόταν σε 1,66 δισ. ευρώ. Μέσα σε αυτό το διάστημα το ποσό αυτό αυξήθηκε κατά περίπου 720 εκατ. ευρώ, με μεγάλο μέρος να επιβαρύνεται λόγω των έργων αποκατάστασης μετά τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel στη Θεσσαλία.

Η πρωτοκαθεδρία αυτή δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς το Υπουργείο Υποδομών διαχειρίζεται την πλειονότητα των μεγάλων έργων εθνικής σημασίας – έργα που αναμένεται να αλλάξουν οριστικά τον χάρτη της οδικής, σιδηροδρομικής και αεροπορικής κινητικότητας στην Ελλάδα.

Τα έργα-«ναυαρχίδες» που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ

Από το αρχείο δεδομένων προκύπτει ότι το Υπουργείο έχει εντάξει στο Ταμείο έργα κάθε είδους: από μεγάλους αυτοκινητοδρόμους μέχρι συστήματα ψηφιακής παρακολούθησης γεφυρών και τεράστια προγράμματα ψηφιοποίησης δημοσίων αρχείων.

Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65, έργο συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,4 δισ. ευρώ, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες υποδομές που χρηματοδοτούνται μέσω του ΤΑΑ κατά 452 εκατ. ευρώ. Το βόρειο τμήμα του έργου, που υλοποιείται από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρώσει έναν κρίσιμο άξονα που συνδέει Ανατολική και Δυτική Ελλάδα. Ήδη 136 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου βρίσκονται σε λειτουργία.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, το μεγαλύτερο εν εξελίξει οδικό έργο της Ευρώπης – με μήκος περίπου 300 χλμ. – αποτελεί έργο κομβικής σημασίας για τις μετακινήσεις στο νησί. Ο ΒΟΑΚ χρηματοδοτείται από πολλαπλές πηγές, μεταξύ των οποίων και το ΤΑΑ με μερίδιο 490 εκατ. ευρώ και κατασκευάζεται από τους μεγαλύτερους ελληνικούς ομίλους (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AKTOR Παραχωρήσεις). Το έργο υπόσχεται μια ριζική αλλαγή στην οδική ασφάλεια και στην οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης.

Στο πλαίσιο των δράσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας περιλαμβάνεται και η ανακίνηση του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών «Σπύρος Λούης» η οποία χρηματοδοτείται με 130.705.140 ευρώ για την εκτεταμένη ανακαίνιση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεών του (Δράση 16932). Το έργο το οποίο έχει αναλάβει η ΜΕΤΚΑ, ο κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου METLEN, αφορά τη συνολική αναμόρφωση των αθλητικών υποδομών, τη δομική αποκατάσταση των εγκαταστάσεων και την ενίσχυση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας. Η παρέμβαση στο ΟΑΚΑ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αθλητικά έργα της τελευταίας δεκαετίας και στοχεύει να μετατρέψει το συγκρότημα σε έναν σύγχρονο πολυλειτουργικό κόμβο αθλητισμού και πολιτισμού.

Ακόμη, με χρηματοδότηση 155,3 εκατ. ευρώ, το έργο αναβάθμισης των 13 περιφερειακών αεροδρομίων της Fraport Greece αφορά την πλήρη συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφάλειας (EASA) και εκτείνεται σε όλη τη χώρα.

Τέλος το ΤΑΑ χρηματοδοτεί με περίπου 600 εκατ. παρεμβάσεις αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας και της Φθιώτιδας, μετά τις πρωτοφανείς καταστροφές του Σεπτεμβρίου 2023.

Ειδικότερα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, τόσο τα σιδηροδρομικά όσο και τα οδικά οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας συγκεντρώνουν σχεδόν το σύνολο των συμβάσεων. Στα σιδηροδρομικά έργα, η METKA έχει αναλάβει το τμήμα Δομοκός–Κραννώνας, η AVAX το Παλαιοφάρσαλος–Καλαμπάκα και η AKTOR το Λάρισα–Βόλος, ενώ παραμένει σε εκκρεμότητα ο ορισμός αναδόχων για το Βόλος–Μηλιές, καθώς και για τα νέα συστήματα σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης στο σύνολο της περιοχής.

Αντίστοιχα, στα οδικά έργα κυριαρχούν οι ίδιοι τρεις μεγάλοι όμιλοι, μαζί με την ΤΕΡΝΑ. Η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει παρεμβάσεις σε Ζαγορά–Μουρέσι, Νότιο Πήλιο, Βόλο, Ρήγα Φεραίο, Αργιθέα, Λίμνη Πλαστήρα, Μετέωρα και Πύλη. Η AKTOR υλοποιεί έργα σε περιοχές όπως τα Τέμπη, ο Τύρναβος, η Ελασσόνα, η Αγιά, ο Δήμος Λαρισαίων, η Φαρκαδόνα, το Κιλελέρ, ο Παλαμάς, το Μουζάκι, τα Τρίκαλα και η Καρδίτσα. Παράλληλα, η AVAX έχει αναλάβει παρεμβάσεις στην Ιστιαία, το Μαντούδι, τον Δομοκό, τη Λαμία, τον Αλμυρό, τα Φάρσαλα και τους Σοφάδες. Εκκρεμεί ακόμη ο ανάδοχος για το μεγάλο έργο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, το οποίο θα ολοκληρώσει τον κύκλο των αναθέσεων.

Συνολικά, οι τέσσερις μεγάλοι όμιλοι – ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και METKA – συγκεντρώνουν εργολαβίες που υπερβαίνουν τα 1,3 δισ. ευρώ μέρος των οποίων χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ, γεγονός που καθιστά την επιτάχυνση και υλοποίηση τους αναγκαία.

Γιατί το Υπουργείο Υποδομών απορροφά τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση του ΤΑΑ;

Η εικόνα των πόρων που κατευθύνονται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – πάνω από 2,4 δισ. ευρώ – αντικατοπτρίζει τρεις κρίσιμες στρατηγικές ανάγκες.

 Πρώτον, ο εκσυγχρονισμός των βασικών μεταφορικών αξόνων της χώρας αποτελεί μια επιτακτική προτεραιότητα, δεδομένου ότι μεγάλα τμήματα των οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών δεν είχαν ανανεωθεί ή εκσυγχρονιστεί εδώ και δεκαετίες. Η ανάγκη για ασφαλέστερα, ταχύτερα και πιο λειτουργικά δίκτυα είναι σήμερα μεγαλύτερη από ποτέ, ειδικά μετά τις καταστροφές που προκάλεσαν τα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Δεύτερον, η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της βιώσιμης κινητικότητας βρίσκεται στον πυρήνα της φιλοσοφίας του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ευρώπη χρηματοδοτεί έργα που μειώνουν τις εκπομπές, αυξάνουν την ασφάλεια και δημιουργούν υποδομές ικανές να αντέξουν τα φαινόμενα που επιφέρει η κλιματική κρίση. Στην Ελλάδα, αυτό μεταφράζεται σε ηλεκτροκίνηση, σε έργα «έξυπνης» παρακολούθησης, σε αναβαθμίσεις αεροδρομίων και σε δίκτυα που μπορούν να αντιμετωπίσουν ακραίες καταπονήσεις.

Τρίτον, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του τεχνικού και μεταφορικού τομέα καθίσταται πλέον αναγκαίος. Από την εγκατάσταση BIM συστημάτων και την υλοποίηση «έξυπνων» γεφυρών μέχρι την ψηφιοποίηση κρίσιμων αρχείων του Δημοσίου, το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται στο επίκεντρο ενός μεγάλου τεχνολογικού άλματος που αφορά τόσο τα έργα όσο και τον τρόπο που αυτά σχεδιάζονται, παρακολουθούνται και λειτουργούν.

Διαβάστε επίσης: