Στην τελική φάση εισέρχεται ο διεθνής διαγωνισμός για την υλοποίηση του μεγάλου έργου αναβάθμισης της Εθνικής Οδού 2, στο τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα, με την κατασκευή των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας. Μετά την ολοκλήρωση του Σταδίου Β.Ι του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι στο τελικό στάδιο συνεχίζουν τρεις μεγάλοι όμιλοι: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – MYTILINEOS και η ΑΒΑΞ. Οι υποψήφιοι αυτοί καλούνται πλέον να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, με βάση όσα συμφωνήθηκαν στη διάρκεια του διαλόγου, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάδειξη του αναδόχου.

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα που δρομολογούνται στη Βόρεια Ελλάδα μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με συνολικό προϋπολογισμό 445 εκατομμυρίων ευρώ με ΦΠΑ.

1

Η αναβάθμιση της ΕΟ2 θεωρείται έργο πνοής που θα συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της Πέλλας, της Ημαθίας και συνολικά της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας. Ο νέος οδικός άξονας θα βελτιώσει θεαματικά τη συνδεσιμότητα με τη Θεσσαλονίκη, θα ενισχύσει την ασφάλεια των μετακινήσεων και θα διευκολύνει την καθημερινότητα χιλιάδων κατοίκων, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για το εμπόριο, τη βιομηχανία και τον τουρισμό.

Το έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των τμημάτων Μαυροβούνι – Έδεσσα με σύνδεση στην περιφερειακή οδό Έδεσσας, της Παράκαμψης Γιαννιτσών και της Παράκαμψης Χαλκηδόνας. Επιπλέον, ο ανάδοχος θα αναλάβει τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη διαχείριση του οδικού άξονα από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού έως την Έδεσσα, μήκους περίπου 52 χιλιομέτρων. Η διάρκεια της σύμπραξης έχει οριστεί έως 30 χρόνια, εκ των οποίων τα τρία πρώτα θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα θα καλύψουν τη λειτουργία και τη συντήρηση.

Στο οικονομικό σκέλος, το έργο θα χρηματοδοτηθεί μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας από το Δημόσιο προς τον ανάδοχο μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής. Η καθαρή παρούσα αξία των πληρωμών αυτών έχει εκτιμηθεί στα 358,8 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ, με τιμές του 2022, ενώ το τελικό ύψος θα προκύψει από τις προσφορές και τη διαγωνιστική διαδικασία.

Σε τεχνικό επίπεδο, η Παράκαμψη Χαλκηδόνας θα ακολουθήσει νέα χάραξη που θα συνδέει το τέλος του τεχνικού έργου στον Αξιό με την ήδη υλοποιημένη Παράκαμψη Πελλαίας Χώρας, η Παράκαμψη Γιαννιτσών θα περιλαμβάνει πλήθος τεχνικών παρεμβάσεων με γέφυρες, κόμβους και συνοδά έργα υποδομής, ενώ το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα θα κατασκευαστεί επίσης σε νέα χάραξη, με παράπλευρους δρόμους για την εξυπηρέτηση της τοπικής κυκλοφορίας. Η συνολική διαδρομή, που εκτείνεται από τη γέφυρα του ποταμού Αξιού έως την Έδεσσα, αποτελείται από πέντε τμήματα, εκ των οποίων τρία θα ανακατασκευαστούν ή θα αναβαθμιστούν, ενώ δύο έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Η αναβάθμιση της ΕΟ2 αποτελεί μια επένδυση στρατηγικής σημασίας που φιλοδοξεί να αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα για τις επόμενες δεκαετίες. Η μείωση των χρόνων μετακίνησης, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η ενίσχυση της συνδεσιμότητας με τα μεγάλα αστικά κέντρα αναμένεται να ενδυναμώσουν ουσιαστικά την οικονομική δραστηριότητα και να αποτελέσουν καταλύτη για την ανάπτυξη της περιοχής.

Διαβάστε επίσης:

Ιωάννινα – Κακαβιά: Προχωρούν οι μελέτες για τον αυτοκινητόδρομο – Πότε ξεκινάει τα έργα η ΑΒΑΞ

Δράμα – Αμφίπολη: Φουλ για προσφορές ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ

ΒΟΑΚ: Πράσινο φως για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ