ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται περιβαλλοντικές μελέτες και τροποποιήσεις με σκοπό μέχρι το τέλος του 2025 να ξεκινήσουν οι κύριες χωματουργικές εργασίες από τον ανάδοχο κατασκευαστή ΑΒΑΞ για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου Ιωάννινα – Κακαβιά, ενός έργου στρατηγικής σημασίας που θα ενώσει την Ιόνια Οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το έργο, συνολικού μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, θεωρείται κομβικής σημασίας για τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο, καθώς θα αναβαθμίσει θεαματικά τις μεταφορικές υποδομές της περιοχής και θα ενισχύσει τη διασυνοριακή σύνδεση με την Αλβανία.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 310 εκατομμύρια ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021–2027. Πρόκειται για δημόσιο έργο που θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, με 6 ανισόπεδους κόμβους, γέφυρες, σήραγγες και τεχνικά έργα προσαρμοσμένα στο δύσκολο ορεινό ανάγλυφο της περιοχής.
Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Ιόνια Οδός – Καλπάκι (46,4 χλμ.) με ολοκλήρωση ανισόπεδων κόμβων και τοπικών οδικών συνδέσεων.
Καλπάκι – Κακαβιά (23 χλμ.), που θα αναβαθμιστεί σε δεύτερη φάση, με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης στον μεθοριακό σταθμό.
Οφέλη για Ήπειρο και Βαλκάνια
Η νέα οδική αρτηρία, μήκους περίπου 70 χλμ., θα βελτιώσει αισθητά τις συνθήκες κυκλοφορίας στην πόλη των Ιωαννίνων, παρακάμπτοντας το σημερινό «φορτωμένο» δίκτυο, ενώ θα διασφαλίσει άμεση σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή Ιωαννίνων και το αεροδρόμιο. Παράλληλα, δίνει διέξοδο στην Κόνιτσα και, μέσω Κακαβιάς, ενισχύει τις εμπορικές και τουριστικές ροές Ελλάδας – Αλβανίας, με κατεύθυνση κυρίως τα Τίρανα και τις παραλιακές περιοχές.
Ο οδικός άξονας «Ιωάννινα – Κακαβιά», μήκους περίπου 70 χλμ., αποτελεί τμήμα του Δυτικού Οδικού Άξονα και συνεχίζει την Ιόνια Οδό από τα Ιωάννινα έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην Κακαβιά, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Πρόκειται για τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, ενταγμένο στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Το έργο αναμένεται να αποσυμφορήσει την κυκλοφορία στην πόλη των Ιωαννίνων, απομακρύνοντας σημαντικούς κυκλοφοριακούς φόρτους από την περιφερειακή οδό, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει την ταχύτερη και ασφαλέστερη κίνηση βαρέων οχημάτων στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Επιπλέον, θα προσφέρει στην περιοχή της Κόνιτσας απευθείας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και, μέσω αυτής, σε περιοχές όπως η Φλώρινα και η Καστοριά. Στα πλεονεκτήματα του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» συγκαταλέγεται και η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου Ιωαννίνων, αλλά και της διασυνοριακής κίνησης Ελλάδας – Αλβανίας, δεδομένου ότι μετά την Κακαβιά ο δρόμος οδηγεί στις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, που αποτελούν κύριες πηγές κυκλοφορίας.
Ο αυτοκινητόδρομος έχει σχεδιαστεί για ταχύτητες έως 100 χλμ./ώρα, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και κεντρική νησίδα πλάτους 3,15 μ., διαμορφώνοντας συνολικό πλάτος οδοστρώματος 22,25 μ. Στο έργο περιλαμβάνονται πέντε ανισόπεδοι κόμβοι (Κοσμηράς-Ασβεστοχωρίου, Γραμμενοχωρίων, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυών).
Όσον αφορά αναλυτικότερα για το κόστος κατασκευής, ανέρχεται σε 310 εκατ. ευρώ (μαζί με ΦΠΑ), ενώ για τις προαιρετικές παρεμβάσεις –το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με το αεροδρόμιο και τη ΒΙΠΕ Ιωαννίνων– προβλέπονται επιπλέον 76 εκατ. ευρώ. Συνολικά, ο προϋπολογισμός φτάνει τα 386 εκατ. ευρώ.
Ο κόμβος-κλειδί: Πασσαρώνος
Στρατηγικής σημασίας θεωρείται ο Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3), καθώς θα συνδέει την Ιόνια Οδό και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας με τη ΒΙ.ΠΕ. Ιωαννίνων, παρακάμπτοντας το αστικό κέντρο.
Ωστόσο, η αρχική χωροθέτηση του κόμβου εντός των ορίων της ΒΙ.ΠΕ. (σε περιοχή κοινοχρήστου πρασίνου) δημιούργησε εμπλοκές. Μετά από σχετικό αίτημα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ προς το Υπουργείο Υποδομών, αποφασίστηκε ο ανασχεδιασμός του κόμβου:
Εκτροπή της χάραξης του αυτοκινητοδρόμου περίπου 100 μέτρα ανατολικά.
Αναδιάταξη του κόμβου από «αριστερή» σε «δεξιά τρομπέτα».
Νέα υδραυλικά έργα για την αποστράγγιση ομβρίων, σύμφωνα με τα νεότερα πρότυπα.
Η λύση αυτή εξασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία της ΒΙ.ΠΕ., αποφεύγοντας τις χρονοβόρες διαδικασίες τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου.
Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα το 2025 αναμένεται η έναρξη των χωματουργικών εργασιών και 4,5 χρόνια μετά προβλέπεται η ολοκλήρωση του έργου, δηλαδή στα τέλη του 2029.
Με την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου Ιωάννινα – Κακαβιά, η Ήπειρος αποκτά ένα έργο υποδομής κομβικής σημασίας, που θα αποτελέσει πύλη διασύνδεσης της Ελλάδας με τα Βαλκάνια και την Ευρώπη.
Διαβάστε επίσης:
ΒΟΑΚ: Πράσινο φως για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μπλε Κέδρος: Τα νέα project και η πώληση ακινήτου στους Λιβανέζους της Vivium για 18,6 εκατ.
Ποιοι «κρύβονται» πίσω από τις αναβαθμίσεις των ελληνικών αεροδρομίων – Ο χάρτης των επενδύσεων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Quest: EBITDA 100 εκατομμυρίων και επέκταση στις λευκές συσκευές το πλάνο Φέσσα
- Ελβετικό φράγκο: Το παρασκήνιο της ρύθμισης και το «κούρεμα» έως 25%
- Ο ανασχηματισμός στο Μαξίμου, το παρασκήνιο για το καλώδιο, η συγχώρεση του Δαμιανού, η πρόκληση των Τούρκων κι ένα hot πολιτικό quiz
- 18 Γάλλοι βουλευτές: «Ένας σιωπηλός πόλεμος διεξάγεται στη Μεσόγειο» – Kαταγγέλλουν την MSC – Καλούν τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να παρέμβουν
