• Business

    Μάχη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Κοπελούζου, Σαββίδη, Grimaldi και αμερικανικών funds για παραχωρήσεις 4 λιμανιών

    Μάχη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Κοπελούζου, Σαββίδη, Grimaldi και Αμερικανικών Funds για 4 λιμάνια

    Γεώργιος Περιστέρης, CEO ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ευθύμιος Μπουλούτας, CEO Ελλάκτωρ, Δημήτρης Κοπελούζος, Πρόεδρος του Ομίλου Copelouzos, Emanuele Grimaldi, Επικεφαλης Grimaldi Group, Ιβάν Σαββίδης, Μέτοχος ΟΛΘ


    Ακονίζουν τα ξίφη τους μεγάλες  ελληνικές και αμερικανικές εταιρίες οι οποίες και θα μπουν στη μάχη διεκδίκησης για τις παραχωρήσεις 4 λιμανιών της χώρας. Το «πακέτο» των διαγωνισμών διενεργείται από το ΤΑΙΠΕΔ, με διευθύνοντα σύμβουλο το Δημήτρη Πολίτη, και εκτιμάται ότι η ανάδειξη των νικητών θα γίνει στη διάρκεια της νέας χρονιάς.

    Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκονται  τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης για τα οποία έχει ήδη εκδηλωθεί σημαντικό και πολύπλευρο ενδιαφέρον. Ανάμεσα στους μνηστήρες συγκαταλέγονται οι Όμιλοι των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,  Ελλάκτωρ,  Κοπελούζου,   Ιβάν Σαββίδη, καθώς επίσης ο ιταλικός Όμιλος Grimaldi, και οι αμερικανικές Black Summit και Quintana.

    Προς το παρόν το ΤΑΙΠΕΔ έχει καταλήξει στα σχήματα που θα υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές για τα τρία από τα τέσσερα λιμάνια. Το επόμενο βήμα είναι η εξέταση των δεσμευτικών προσφορών που θα υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι και η ανάδειξη των προτιμητέων επενδυτών.

    Είναι ενδεικτικό ότι η  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον Γεώργιο Περιστέρη στο διοικητικό της τιμόνι έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση της διαχείρισης  στην πλειοψηφία στα τρία από τα τέσσερα λιμάνια. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της εταιρίας να ενδυναμώσει τη θέση του και να καταστεί η αδιαφιλονίκητη «βασίλισσα» των παραχωρήσεων, ειδικά ύστερα από την ανάληψη της Εγνατίας Οδού μαζί με την Egis Project.

    Η εισηγμένη έχει επιλέξει στρατηγικά τους λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, καθώς αυτά συνδέονται με την Εγνατία Οδό. Ένα ακόμα λιμάνι που θα διεκδικήσει δυναμικά η εισηγμένη είναι αυτό του Ηρακλείου καθώς έχει ήδη αναλάβει το έργο για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει και στους δύο διαγωνισμούς για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

    Στην αρένα των παραχωρήσεων για τα λιμάνια μονομαχεί η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μέσω της θυγατρικής της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, καθώς έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για το λιμένα Ηρακλείου.

    Για το λιμάνι της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης έχουν ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους οι αμερικανικών συμφερόντων Black Summit και Quintana. Μάλιστα όσον αφορά τη δεύτερη θα κατασκευαστεί στην περιοχή η βάση των ΗΠΑ, ενώ αποτελεί και χώρο εκφόρτωσης των αμερικανικών πλοίων που μεταφέρουν LNG.

    Για το ίδιο λιμάνι ενδιαφέρον δείχνει μέσω της Goldair και ο Όμιλος Κοπελούζου καθώς διαθέτει τη μονάδα FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ενώ διεκδικεί και το λιμάνι της Καβάλας.

    Ο Ιβάν Σαββίδης μέσω της συμμετοχής της Belterra Investments κατά 67% στη μετοχική σύνθεση του ΟΛΘ διεκδικεί και τα τέσσερα λιμάνια. Στα επίκεντρο του ενδιαφέροντος του βρίσκονται τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.  Αυτό συμβαίνει καθώς δρομολογούνται τα έργα για τη σιδηροδρομική, ενώ υπάρχει και οδική σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας (dry ports) με τη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, οι οποίες διαθέτουν ελεύθερες ζώνες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

    Δυναμικά διεκδικεί ο Όμιλος του Emanuele Grimaldi, επίσης, τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου. Το πρώτο αποτελεί πύλη για την Εγνατία Οδό και τη σύνδεση με την Κωνσταντινούπολη, ενώ τα καράβια του Ομίλου ταξιδεύουν προς τα ιταλικά λιμάνια (Bari, Brindisi, Ανκόνα, Τεργέστη και Βενετία).

    Επιπλέον, ο Όμιλος Grimaldi θέλει να παγιώσει τη θέση του στο Ηράκλειο της Κρήτης, καθώς κατέχει ήδη το 100% της ακτοπλοϊκής Μινωικές Γραμμές. Επομένως, μέσω της απόκτησης της διαχείρισης του λιμανιού,  ο Όμιλος επιδιώκει να αποκτήσει κυρίαρχη θέση στην περιοχή.

    Το λιμάνι της Καβάλας

    Σύμφωνα με πληροφορίες στα τέλη του 2021 αναμένεται να δοθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνια Καβάλας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το Λιμένα Φίλιππος Β’ και ο διαγωνισμός αφορά στην παραχώρηση της χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλού χρήσεων.

    Τα σχήματα που εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους και περνούν στη Β’ Φάση, είναι τα εξής: η Κοινοπραξία Imerys-Goldair- IMG, η Quintana Infrastructure & Development, η Κοινοπραξία International Port Investments Kavala που αποτελείται από τις εταιρίες ΓΕΚ  ΤΕΡΝΑ και  Black Summit Financial Group –  EFA Group, η  PFIC LTD, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης.

    Η διάρκεια της παραχώρησης ανέρχεται στα 40 έτη και ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει τη διαχείριση του προβλήτα έκτασης 117.000 τ.μ., μία πρόσθετη έκταση 165.000 τ.μ., την εμπορική δραστηριότητα στον αποσπασμένο μόλο κυματοθραύστη και αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού.

    Λιμένας Αλεξανδρούπολης

    Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για το λιμένα Αλεξανδρούπολης αναμένεται στο Α’ Τρίμηνο του 2022, ενώ εντός της ίδιας χρονιάς αναμένεται να αναδειχθεί και ο προτιμητέος επενδυτής, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές.

    Επισημαίνεται πως και εδώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατεβαίνει μέσω κοινοπραξίας στον διαγωνισμό μέσω του οποίου θα παραχωρηθεί το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του «Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης».

    Τα ενδιαφερόμενα σχήματα που έχουν περάσει στη Β’ Φάση είναι τα εξής: η Quintana Infrastructure & Development, η Κοινοπραξία Cameron S.A- Goldair- Bollore Africa Logistics, η  Κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports-Efa Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς και  ο  ΟΛΘ.

    Λιμένας Ηγουμενίτσας

    Εντός των αρχών του 2022 τοποθετούνται και οι δεσμευτικές προσφορές για Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ) και την ίδια χρονιά θα έχει προκύψει ο προτιμητέος επενδυτής που θα αποκτήσει τουλάχιστον το 67% της μετοχικής σύνθεσης του ΟΛΗ.

    Τα επενδυτικά σχήματα που έχουν προεπιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ και περνούν στη Β’ Φάση, και επεξεργάζονται τα οικονομοτεχνικά στοιχεία που τους έχουν παρουσιαστεί είναι τα εξής: Attica AE Συμμέτοχων, Danthia Shipping Company Ltd, Portek International Private Ltd, η Quintana Infrastructure & Development, Αιγαίον Oil, η Κοινοπραξία Archirodon- ANEK & Όμιλος Trident Hellas, η Κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Mινωϊκές Γραμμές,  και ο ΟΛΘ.

    Λιμένας Ηρακλείου

    Το τελευταίο λιμάνι, που τελεί υπό διαγωνιστική διαδικασία και βρίσκεται λίγο πιο «πίσω» χρονικά από τα παραπάνω, είναι αυτό του Ηρακλείου. Η λίστα με τα σχήματα που εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για το Λιμένα Ηρακλείου ανακοινώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

    Στην παρούσα φάση το ΤΑΙΠΕΔ αξιολογεί τα κριτήρια συμμετοχής των 9 ενδιαφερομένων, οι οποίοι είναι: η Olete Ltd, η Κοινοπραξία  «Gray Pier Heraklion Port», αποτελούμενη από τις εταιρείες  Καράτζη Βιομηχανικές & Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις  και FHL. H. Κυριακίδη Μάρμαρα Γρανίτες Α.Ε, η  Κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Mινωϊκές Γραμμές,  η Κοινοπραξία Portek International  Private Ltd- GPH Cruise  Port Finance Ltd, η Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ – Attica Group, η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Aviareps Ελλας Α.Ε, η Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – Goldenstep Shipping LTD, o ΟΛΘ  και η  ΤΕΚΑΛ Α.Ε.

    Εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ καταλήξει στην τελική λίστα με τα σχήματα που περνούν στη Β΄Φάση, τότε οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υπογράψουν τη ρήτρα εμπιστευτικότητας και έχουν στη διάθεσή τους τα οικονομοτεχνικά στοιχεία του λιμανιού. Επόμενο βήμα είναι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών και η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή, η οποία τοποθετείται εντός του 2022.

    Διαβάστε επίσης

    Οι προοπτικές ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου στο επίκεντρο επαφών του ΤΑΙΠΕΔ

    ΤΕΡΝΑ-Mytilineos: Ανέλαβαν τα περισσότερα έργα της ΕΡΓΟΣΕ-Κοιτάζουν το mega project των 3,3 δισ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ