• Business

    ΛΑΡΚΟ: Το Μάρτιο οι δεσμευτικές προσφορές-Τι θα συζητηθεί σήμερα στο Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ

    Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ


    Αγώνα δρόμου για να ολοκληρωθούν τα κρίσιμα κείμενα των συμφωνιών μίσθωσης και πώλησης για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να είναι έτοιμα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου. Ακολούθως θα μπορεί να θέσει ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για τους υποψήφιους επενδυτές  μέχρι τις αρχές Μαρτίου ώστε να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση. Απώτερος στόχος να ολοκληρωθεί η πώληση της ΛΑΡΚΟ και να είναι δυνατή μια απόφαση διαγραφής των προστίμων από την Κομισιόν.

    Ωστόσο, ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση παρουσιάζει μια σειρά εμποδίων, καθώς πραγματοποιούνται ταυτόχρονα δύο διαγωνισμοί ένας από το ΤΑΙΠΕΔ και ένας από τον Ειδικό Διαχειριστή για τη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ και την πώληση των μεταλλείων της. Το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να διασφαλίσει ότι αν οι επενδυτές είναι διαφορετικοί, θα μπορούν να διαχωριστούν λειτουργικά τα περιουσιακά στοιχεία της ΛΑΡΚΟ. Στα σημαντικά προβλήματα το μέλλον των εργαζομένων και οι περιβαλλοντικές κυρώσεις.

    Ο διαγωνισμός που διενεργεί οΕιδικός Διαχειριστής αφορά στη μεταβίβαση των μεταλλείων Ευβοίας, Φθιώτιδας, Βοιωτίας (περιοχή Αγ. Ιωάννης) και Καστοριάς, αποθέματα μεταλλευμάτων, υποπροϊόντων και ανακυκλώσιμων υλικών καθώς και αγροτεμαχίων, ενώ ο διαγωνισμός του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων αφορά στη μακροχρόνια μίσθωση του εργοστασίου της ΛΑΡΚΟ και των μεταλλείων στη Λάρυμνα και το Λούτσι. Πρόκειται για εγκαταστάσεις και μεταλλευτικά δικαιώματα που ανήκουν στο δημόσιο.

    Οι τρεις διεκδικητές στους διαγωνισμούς είναι η Mytilineos, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings AG, και η ιρλανδική εταιρεία Commodity & Mining Insight Ireland Ltd.

    Όσο για τα πρόστιμα για κρατική ενίσχυση που βαραίνουν τη ΛΑΡΚΟ από το 2017  ανέρχονται σε 135 εκατ. ευρώ με επιπλέον επιβάρυνση κάθε μέρα για τη μη εκτέλεσή τους. Εν τω μεταξύ σήμερα θα συζητηθεί το θέμα των προστίμων ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΓΔΕΕ), αλλά η ελληνική πλευρά ευελπιστεί, ότι ακόμη και το Γενικό Δικαστήριο τις επιδικάσει υψηλά πρόστιμα, θα μπορούσε να γίνει διαγραφή τους αν ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση.

    Τι θα συζητηθεί στο Γενικό Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Σήμερα θα συζητηθεί ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΓΔΕΕ) η προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελλάδας για να διαπιστώσει την παράβαση και τις υποχρεώσεις που απορρέουν για την Ελλάδα για τη μη εκτέλεση της απόφασης της 9ης Νοεμβρίου 2017 και την κρατική ενίσχυση προς τη ΛΑΡΚΟ. Θα συζητηθεί και η προσφυγή του ελληνικού δημοσίου και της ΛΑΡΚΟ με την οποία αμφισβητούν πως 30 εκ. ευρώ από τα συνολικά 136 εκ. ευρώ πρόκειται για παράνομες κρατικές ενισχύσεις (εγγύηση του ελληνικού δημοσίου σε δάνειο της Αγροτικής Τράπεζας προς τη βιομηχανία).

    Βάσει της πρότασης της Επιτροπής, το συνολικό ύψος του κατ’ αποκοπήν ποσού που πρέπει να καταβάλει η Ελληνική Δημοκρατία δεν πρέπει να είναι κατώτερο ενός ελάχιστου ποσού, το οποίο, για το εν λόγω κράτος μέλος, καθορίζεται σε 135,8 εκατ. ευρώ.

    Επιπλέον, η Επιτροπή ζητεί επίσης από το Δικαστήριο να υποχρεώσει την Ελληνική Δημοκρατία να καταβάλει, αφενός, χρηματική ποινή ύψους 26 697,89 ευρώ ημερησίως από τη δημοσίευση της απόφασης. Δηλαδή επιπλέον 39 εκατ. ευρώ για τα 4 χρόνια από το 2017.

    Η Ελληνική Δημοκρατία έχει κάνει υπόμνημα αντίκρουσης με το οποίο ζητεί από το Δικαστήριο να απορρίψει την προσφυγή και να καταδικάσει την Επιτροπή στα δικαστικά έξοδα. Όσον αφορά τις χρηματικές κυρώσεις που προτείνει η Επιτροπή, η Ελληνική Δημοκρατία εκτιμά ότι αυτές δεν είναι δικαιολογημένες και δεν έχουν αναλογικό χαρακτήρα. Εντούτοις, σε περίπτωση που το Δικαστήριο κρίνει αναγκαία την επιβολή κύρωσης για την παράβαση, η Ελληνική Δημοκρατία συντάσσεται με την άποψη της Επιτροπής ότι ο συντελεστής «n», (πολλαπλασιαστής που καθορίζει το ύψος του προστίμου) και γενικότερα το ύψος των κυρώσεων, πρέπει να αντικατοπτρίζει, πέραν της ικανότητας πληρωμής του οικείου κράτους μέλους, και τη θεσμική βαρύτητά του. Κατά την Ελληνική Δημοκρατία, το κριτήριο που θέσπισε η Επιτροπή στην ανακοίνωση του 2019, το οποίο βασίζεται στον αριθμό των εδρών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθιστά δυνατή τη δέουσα συνεκτίμηση του τελευταίου αυτού στοιχείου.

    Σύμφωνα με τις προτάσεις του Γενικού Εισαγγελέα Giovanni Pitruzzella το κριτήριο αυτό, o αριθμός των εδρών,  δεν είναι πρόσφορο για να αντικατοπτριστεί η ικανότητα πληρωμής του κράτους μέλους που παραβίασε τις υποχρεώσεις του. Όπως αναφέρει για τον καθορισμό κυρώσεων οι οποίες έχουν συγχρόνως αποτρεπτικό και αναλογικό χαρακτήρα, προτείνει  ένα κριτήριο βασισμένο στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν του κράτους μέλους που δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις του.



    ΣΧΟΛΙΑ