• Business

    Υπουργείο Υποδομών: Παρατάσεις σε διαγωνισμούς για έργα προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Σε παρατάσεις οδηγούνται οι διαγωνισμοί για τα τέσσερα έργα συνολικής αξίας 2,1 δισ. ευρώ του υπουργείου υποδομών και μεταφορών που διεκδικούν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές, δηλαδή οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos. Πρόκειται για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, για το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά, για το βιοκλιματικό κτίριο της γενικής γραμματείας υποδομών και το φράγμα Χαβρία.

    Ως προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος είχε οριστεί ο Μαρτίος, αλλά όπως φαίνεται ένα πλέγμα εξελίξεων οδήγησαν τις εταιρείες να ζητήσουν περισσότερο χρόνο για να προετοιμαστούν καλύτερα.

    Η πιο σημαντική εξέλιξη που αφορά  τις κατασκευές ήταν η συμφωνία των Ομίλων Ελλάκτωρ και Intrakat για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ. Πρόκειται για ένα γεγονός το οποίο αλλάζει σημαντικά τον κλάδο, καθώς πλέον η Ελλάκτωρ θα πάψει να διεκδικεί έργα που δημοπρατούνται ως δημόσιοι διαγωνισμοί, ενώ θα πρέπει να βρεθεί μία λύση για τους διαγωνισμούς στους οποίους η Intrakat συμμετείχε ενάντια στην ΑΚΤΩΡ.

    Από την άλλη πλευρά το υπουργείο έχει επικεντρωθεί στη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών, ενώ και η προκήρυξη των εθνικών εκλογών για τη 21η Μαΐου δημιουργεί νέες ισορροπίες.

    ΒΟΑΚ: Χανιά-Ηράκλειο

    Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που δημοπρατούνται αυτήν την περίοδο και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων μνηστήρων, καθώς η αξία του ξεπερνάει το 1,7 δισ. Ευρώ. Οι δεσμευτικές προσφορές αναμενόταν να υποβληθούν στα τέλη του προηγούμενου μήνα, αλλά την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου υποδομών οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να περιμένουν έως τις 20 Απριλίου

    Πιο συγκεκριμένα, και όπως γνωστοποιήθηκε στα τέλη του 2019 στην κούρσα της διεκδίκησης του έργου συμμετέχουν πέντε σχήματα, τα οποία είναι τα εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
    • Ο Όμιλος Ελλάκτωρ μέσω της θυγατρικής του ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
    • Ο Όμιλος ΑΒΑΞ
    • O Όμιλος Mytilineos που ενώνει τις δυνάμεις του με την ισπανική
    • Ο γαλλικός κολοσσός της Vinci (Vinci Highways S.A.S.-Vinci Concessions S.A.S.)

    Ενδιαφέρον, επίσης, για το έργο φαίνεται πως έχει και η Intrakat, με αποτέλεσμα να είναι πιθανή η είσοδός της στο διαγωνισμός, αλλά για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να «κουμπώσει» σε ένα από τα παραπάνω σχήματα.

    Στα του έργου πρόκειται για το μεγαλύτερο και ακριβότερο υπό δημοπράτηση τμήμα του ΒΟΑΚ, με το μήκος του ανέρχεται στα 157,5 χλμ, εάν συνυπολογίσουμε και την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.

    Σημειώνεται πως στο νέο οδικό άξονα τη Μεγαλονήσου θα εγκατασταθεί το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων και το Υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει ήδη στην προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου καλώντας τις BestPlan, MOBICS AE, και Invison Συμβουλευτική να υποβάλουν τις προσφορές τους.

    Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών

    Ένα ακόμα έργο, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο στάδιο της δεσμευτικής υποβολής προσφορών είναι το νέο βιοκλιματικό κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών επί της οδού Πειραιώς με τη συνολική του αξία να ξεπερνά τα 139 εκατ. Ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, εφόσον δεν υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού.

    Μέχρι πρότινος η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών αναμενόταν στις 30 Μαρτίου, αλλά με τα νέα δεδομένα αυτή μεταφέρεται για τις 27 Απριλίου. Τότε αναμένεται να δοθεί η μάχη μεταξύ των τεσσάρων σχημάτων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον από το Φεβρουάριο του 2022.

    Υπενθυμίζεται πως το ενδιαφέρον τους έχουν εκφράσει έξι σχήματα και στην τελική φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τα τέσσερα. Πρόκειται για δύο κοινοπραξίες και δύο εταιρίες που δοκιμάζουν τις ίδιες δυνάμεις τους, δηλαδή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την ΑΒΑΞ.

    Η πρώτη Κοινοπραξία είναι η συμμαχία της Intrakat με τη Redex, η οποία είναι θυγατρική του ομίλου Κοπελούζου και δραστηριοποιείται στην ανέγερση και το facility management τουριστικών καταλυμάτων, γραφειακών χώρων και πολυτελών οικιστικών projects. Το δεύτερο κοινό μπλοκ είναι αυτό του Ομίλου Mytilineos με τη Dimand του Δημήτρη Ανδριόπουλου.

    Ενδιαφέρον είχαν, επίσης, εκφράσει η Μηχανική Α.Ε. Και η κοινοπραξία της ΤΕΚΑΛ με την Aljihad, αλλά «κόπηκαν» κατά τη διάρκεια της εξέτασης των δικαιολογητικών τους.

    Ο διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή του νέου βιοκλιματικού κτιρίου της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και για αυτό το λόγο θα πρέπει να επιτευχθεί πιστοποίηση Leadership in Energy and Environmental Design (LEED σε επίπεδο Silver) ή ανώτερο, ενώ προβλέπεται και η κατασκευή μίας πεζογέφυρας για την πρόσβαση στο κτίριο.

    Το νέο πράσινο συγκρότημα θα ενώσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, οι οποίες στεγάζονται σε 13 διάσπαρτα μισθωμένα κτίρια, υπό μία ενιαία στέγη.

    Φράγμα Χαβρία

    Το τελευταίο έργο στη λίστα με όσα αναμένεται να υποβληθούν προσφορές είναι το Φράγμα Χαβρία, το κόστος του οποίου εκτιμάται στα 105,8 εκατ. Ευρώ και πλέον οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις προσφορές τους στις 30 Μαΐου αντί για τις 15 Μαρτίου, όπως είχε οριστεί στο παρελθόν.

    Σημειώνεται ότι πρόκειται για έναν διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από τον Οκτώβριο του 2020 και έκτοτε έχουν δοθεί τέσσερις παρατάσεις. Τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον είναι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χ.Δ.Κωνσταντινίδης, η συμμαχία Intrakat-Suez-ΕΥΑΘ, και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

    ‘Όσον αφορά το υπό δημοπράτηση έργο, αυτό αφορά το φράγμα Χαβρία και τα συνοδά έργα, τα έργα μεταφοράς από το φράγμα στην Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού, τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και τα εξωτερικά δίκτυα.

    Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2026, εφόσον η δημοπράτηση ολοκληρωθεί εντός του 2023 και υπογραφεί η σύμβαση. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία 27ετης περίοδος συντήρησης και λειτουργίας του έργου.

    Ιωάννινα-Κακαβιά

    Πρόκειται για το μοναδικό έργο το οποίο δημοπρατείται αυτή την περίοδο χωρίς ωστόσο να γνωρίζουμε ποιοι είναι οι διεκδικητές του αλλά θα προσελκύσει τον ενδιαφέρον των μεγάλων του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 310 εκατ. ευρώ.

    Η παράταση που δόθηκε αφορά την ημερομηνία υποβολής των προσφορών, η οποία μετακινείται από τις 28 Μαρτίου για τις 9 Μαΐου, καθώς έχει γίνει προσφυγή από την Κοινοπραξία Δομική Κρήτης-ΕΚΤΕΡ ΑΕ- ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ-ΤΕΝΑ ΑΤΕΒΕ. Πρόκειται για τη δεύτερη παράταση που δίνεται στο συγκεκριμένο διαγωνισμό καθώς η αρχική ημερομηνία υποβολής των προσφορών ήταν η 14η Μαρτίου.

    Το εν λόγω έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα σύνορα με την Αλβανία. Σημειώνεται ότι το project «σπάει» σε δύο τμήματα (Ιωάννινα-Καλπάκι και Καλπάκι Κακαβιά) και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028 εφόσον το υπουργείο έχει επιλέξει τον ανάδοχο και έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση στις αρχές του 2024.



    ΣΧΟΛΙΑ