• Business

    Η νέα συνταγή κερδοφορίας για τις γαλακτοβιομηχανίες

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Άννα Διανά
    Χρήστος Τσόλκας, Μιχάλης Παναγιωτάκης, Μιχάλης και Δημήτρης Σαράντης, Παναγιώτης Τσινάβος

    Χρήστος Τσόλκας, Μιχάλης Παναγιωτάκης, Μιχάλης και Δημήτρης Σαράντης, Παναγιώτης Τσινάβος


    Επαρκή αναχώματα στη μείωση των περιθωρίων κέρδους λόγω εκρηκτικής αύξησης πρώτων υλών και ενεργειακού κόστους επιδιώκουν να στήσουν οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες.

    Το 2022, μια από τις πλέον δύσκολες χρονιές για τον κλάδο, με την πτώση της κατανάλωσης σε πρώτο πλάνο και τις ισχυρές πιέσεις στην κερδοφορία των εταιρειών καταδεικνύει την ανάγκη αναδιάταξης στρατηγικής, η οποία ήδη έχει αρχίσει να συντελείται.

    Στροφή σε νέες αγορές

    Η επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων, η καινοτομία και η εξωστρέφεια με μεγαλύτερη διείσδυση σε νέες αγορές αποτελούν τα όπλα στη φαρέτρα των γαλακτοβιομηχανιών για να συγκρατήσουν την κερδοφορία τους και μακροπρόθεσμα να αυξήσουν το μείγμα πωλήσεών τους με προϊόντα που δίνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τα παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα.

    Με τον κλάδο να έχει γίνει commodity, αφού στην επιλογή των καταναλωτών βαραίνει περισσότερο η τιμή παρά το brand-γεγονός που πιστοποιείται από την άνοδο των PL- η στροφή σε προϊόντα με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την επόμενη ημέρα.

    Η στρατηγική της ΔΕΛΤΑ και η νέα στόχευση

    Στη κατεύθυνση αυτή, η ΔΕΛΤΑ, με φόντο τη σύμπραξη με τη Δωδώνη υπό την ομπρέλα του ομίλου Vivartia, έχει ήδη αρχίσει τον μετασχηματισμό της χτίζοντας ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων με πολλές κατηγορίες, με στόχο να γίνει σημείο αναφοράς στην καλή διατροφή. Πρόσφατη προσθήκη αποτελούν στην κατηγορία των χυμών ο Life immune plus αλλά μια νέα κατηγορία τις πουτίγκες χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Παράλληλα ετοιμάζει είσοδο και σε νέες κατηγορίες προϊόντων που σχετίζονται με τη νέα τάση για υγιεινή διατροφή εξετάζοντας ακόμη και εξαγορές.

    Στο πλαίσιο αλλαγής της στρατηγικής της εντάσσεται και ο εξορθολογισμός του κωδικολογίου της με περικοπές μη παραγωγικών κωδικών, η αναδιοργάνωση του δικτύου διανομής,   πετυχαίνοντας οικονομίες κλίμακας και μεγαλύτερη διείσδυση στη μικρή λιανική αλλά και ο περιορισμός της παραγωγής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

    Αλλωστε με την προσθήκη του τυροκομείου Κουρέλλας έχει ήδη εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιό της με βιολογικά  και plant based τυριά, προϊόντα που μπορούν να ενισχύσουν τα περιθώρια κέρδους της.

    Χαρακτηριστικό των πιέσεων που δέχτηκε πέρυσι η γαλακτοβιομηχανία είναι το γεγονός παρά την αύξηση των πωλήσεων σε αξία αλλά και σε όγκο σε κάποιες κατηγορίες,  έγραψε ζημιές στα λειτουργικά της αποτελέσματα 12,6 εκατ. ευρώ ενώ το EBITDA ήταν 0,5 εκατ. ευρώ το 2022 μειωμένο κατά 10,9 εκατ. ευρώ έναντι του 2021.

    Δωδώνη: Εξωστρέφεια και είσοδος στην ευρύτερη αγορά τροφίμων

    Την ίδια εικόνα εμφανίζει και η Δωδώνη, η οποία έγραψε αρνητικό αποτέλεσμα, επηρεαζόμενη από την εκρηκτική αύξηση του ενεργειακού κόστους και των πρώτων υλών. Η εταιρεία, η οποία προς το παρόν λειτουργεί ως ανεξάρτητη και αυτόνομη οντότητα από τη ΔΕΛΤΑ, ήδη έχει κάνει είσοδο σε νέες προϊοντικές κατηγορίες ενώ έχει ισχυρή παρουσία στις διεθνείς αγορές.

    Ηδη εχει μπει στην κατηγορία των φυτικών επιδορπίων ενώ από πέρυσι έχει κάνει είσοδο στην ευρύτερη αγορά τροφίμων με το λανσάρισμα μιας σειράς από σνακ τυριού σε συνεργασία με τη Unismack.

    Τα σνακ παράγονται στο εργοστάσιο της Unismack στο Κιλκίς, εταιρεία την οποία είχε εξαγοράσει το 2019 η Lime Capital Partners, κοινών συμφερόντων με την SI Foods, που πούλησε την πλειοψηφία των μετοχών της «Δωδώνη» στη CVC Capital.  Η Unismack που δραστηριοποιείται στην παραγωγή και διάθεση προϊόντων σνακ και κράκερ, με έμφαση στην έρευνα και ανάπτυξη “better-for-you” προϊόντων υψηλής διατροφικής έχει τρεις μονάδες παραγωγικής δυναμικότητας 5.000 τόνων.

    Ελληνικά Γαλακτοκομεία: Το πλεονέκτημα της ισχυρής διεθνής παρουσίας

    Την περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό  επιδιώκει η Ελληνικά Γαλακτοκομεία, των αδελφών Σαράντη. Η εταιρεία, από τις διεθνείς αγορές βάζει τα ταμεία της περισσότερο από τον μισό της τζίρο, που πέρυσι άγγιξε τα 500 εκατ. ευρώ. Η στρατηγική αυτή ενισχύθηκε πέυρισι από την εξαγορά της United Milk στη Βουγλαρία από τη ΔΛΕΤΑ και οι εν εξελίξει επενδύσεις στην Κύπρο (εργοστάσιο για παραγωγή χαλουμιού, εξαγορά 49% της “Κουρούσιης” κοκ). Παράλληλα όμως έχει και το μεγάλο στοίχημα του λανσαρίσματος της ΑΓΝΟ από το φθινόπωρο με στόχευση στις αγορές της Βορείου Ελλάδας. Εκτός όμως από τις αγορές γάλακτος ο ομιλος Σαράντη αναπτύσσοντας μια πολυσχιδή δραστηριότητα έχει κάνει είσοδο και στην αγορά των αναψυκτικών με την Κλιάφας. Η στρατηγική της εταιρείας είναι η επικέντρωση στη γκάμα προϊόντων χωρίς συντηρητικά. Αποτελεί την αιχμή στις στρατηγική διεύρυνσης, καθώς η τάση για μια πιο υγιεινή διατροφή στρέφει όλο και περισσότερους καταναλωτές σε προϊόντα με λιγότερη ή καθόλου ζάχαρη ή με προσθήκη στέβιας ή άλλων φυσικών γλυκαντικών και γενικότερα σε πιο υγιεινές επιλογές.

    Κρι Κρι: Εμφαση στις διεθνείς αγορές με αιχμή γιαούρτι, pl και παγωτό

    Τέλος, η εισηγμένη του κλάδου, Κρι Κρι, η οποία πέρυσι «θυσίασε» τα περιθώρια κέρδους για να κρατήσει μερίδια αγοράς σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον, ποντάρει στις αγορές του εξωτερικού.  Ειδικά στον κλάδο του γιαουρτιού η εταιρεία πέρυσι  είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται με ισχυρή ισχυρή διψήφια ανάπτυξη +32,7%, ξεπερνώντας τα €72,5 εκ. (ποσοστό 53,8% επί των συνολικών πωλήσεων γαλακτοκομικού).

    Στο πρώτο τρίμηνο φέτος με οδηγό και πάλι τον κλάδο του γιαουρτιού και τις οικονομίες κλίμακας που πέτυχε,  σημείωσε διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης στο EBIT.

    Βασικοί πυλώνες ανάπτυξης  της σερραΪκής γαλακτοβιομηχανίας, είναι το γιαούρτι, επώνυμο και ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και το παγωτό, με την έμφαση πλέον να δίνεται στο greek frozen yogurt.

    Διαβάστε επίσης

    Μπισκότα Παπαδοπούλου: Έσπασε το φράγμα των 200 εκατ. ευρώ – Παρουσία σε 67 χώρες

    Ποτοποιία Πλωμαρίου Ι. Αρβανίτης: Νέα επένδυση στον Τύρναβο

    Green Cola – Ζαγόρι: Και επισήμως μια εταιρεία – Τα επόμενα βήματα



    ΣΧΟΛΙΑ