ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η άλλοτε ναυαρχίδα του ελληνικού γάλακτος βρίσκεται σήμερα σε μια λεπτή ισορροπία.
Μετά από μια χρονιά όπου ο τζίρος της έφτασε τα 291,5 εκατ. ευρώ, αλλά η κερδοφορία της παρέμεινε υπό πίεση, η ΔΈΛΤΑ καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να ξαναβρεί σταθερό βηματισμό.
Οι ζημιές σε επίπεδο εταιρείας, σε συνδυασμό με την οριακή κερδοφορία του ομίλου, δίνουν το στίγμα μιας κρίσιμης περιόδου την ίδια στιγμή που στην αγορά εντείνονται τα σενάρια για πώληση, καθώς ο βασικός μέτοχος CVC, μέσω της Vivartia, φαίνεται να προετοιμάζει το επενδυτικό του exit.
Το 2024 ο τζίρος του Ομίλου ΔΈΛΤΑ, με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Βαλιάδη, αυξήθηκε στα 291,5 εκατ. ευρώ από 274,6 εκατ. ευρώ το 2023, καταγράφοντας άνοδο 6,1% και ξεπερνώντας τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς γαλακτοκομικών, που ήταν στο 4%. Ωστόσο, στην κάτω γραμμή του ισολογισμού τα μεγέθη παραμένουν ασθενικά. Τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες έκλεισαν με οριακό κέρδος 400 χιλ. ευρώ, έναντι ζημιών 400 χιλ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε 700 χιλ. ευρώ.
Μικρή υποχώρηση στα EBITDA
Τα EBITDA υποχώρησαν στα 18,44 εκατ. ευρώ, έναντι 19,98 εκατ. ευρώ το 2023, επηρεασμένα από το κόστος παραγωγής και τις απομειώσεις. Σε λειτουργικό επίπεδο, τα μεικτά κέρδη του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε 79,7 εκατ. ευρώ από 81,6 εκατ. ευρώ, με το μεικτό περιθώριο να περιορίζεται στο 27,4% έναντι 29,7% την προηγούμενη χρήση. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται κυρίως με την επιλογή της ΔΈΛΤΑ να απορροφήσει το αυξημένο κόστος παραγωγής, χωρίς να μετακυλήσει τις ανατιμήσεις στους καταναλωτές.
Σε επίπεδο εταιρείας, οι πωλήσεις έμειναν σχεδόν αμετάβλητες στα 234,7 εκατ. ευρώ, ωστόσο η χρήση έκλεισε με ζημιές 2,1 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της απορρόφησης του αυξημένου κόστους παραγωγής και της πρόβλεψης για απομείωση αδρανών παγίων ύψους 1,5 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου κατά την 31/12/2024 με εξαίρεση τις υποχρεώσεις που απορρέουν από λειτουργικά μισθώματα, ανήλθε σε 93,504 εκατ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος αυτού 74,959 εκατ. ευρώ να αφορά σε μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και μόνο ποσό 18,544 εκατ. ευρώ να αφορά σε βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις. Σημειώνεται ότι ο δανεισμός εμφανίζεται ελαφρά αυξημένος σε σχέση με το 2023 ( κατά 3,337 εκατ. ευρώ) στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης του συνόλου του ομιλικού δανεισμού και των νέων θυγατρικών.
Πού κέρδισε και πού έχασε μερίδια
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις ανά κατηγορία η εταιρεία εμφανίζει μεικτή εικόνα κερδίζοντας ή διατηρώντας όγκους ή χάνοντας μερίδια σε κάποιες υποκατηγορίες.
Στην αγορά του λευκού γάλακτος η οποία κινήθηκε πτωτικά σε αξία (-2,8%) και σε όγκο (-1,1%) η ΔΈΛΤΑ διατήρησε την ηγετική θέση σε αξία (23%) ενώ η άνοδος των private label την εκτόπισε σε επίπεδο όγκου, στη δεύτερη θέση (19,8%).
Στο στραγγιστό γιαούρτι, τη μεγαλύτερη κατηγορία στο βιομηχανοποιημένο γιαούρτι με μερίδιο 67% σε όγκο και μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική κατηγορία με έντονες προωθητικές ενέργειες και δυναμική τηλεοπτική παρουσία, και η οποία κινήθηκε ανοδικά κατά 3,3% σε αξία και 7,3% σε όγκο, το μερίδιο της ΔΈΛΤΑ παρουσίασε οριακή απώλεια -0,4pp (4,5%) σε όγκο και -0,7pp (6,0%) σε αξία.
Στην κατηγορία γιαούρτι με φρούτα, η οποία το 2024 παρουσίασε ήπια πτώση με -0,5% σε όγκο και -0,7% σε αξία, η ΔΈΛΤΑ με τη μάρκα VITALINE συνεχίζει να έχει δυναμική παρουσία. Αν και η συνολική επίδοση της μάρκας επηρεάστηκε από την ένταση του ανταγωνισμού και την είσοδο νέων παικτών, η σειρά Vitaline Fruits ξεχώρισε με σημαντική ανάπτυξη, καταγράφοντας +7,8% σε όγκο και +4,1% σε αξία. Παρά τις έντονες προωθητικές ενέργειες των ανταγωνιστών και την πίεση από τα PL, η ΔΈΛΤΑ διατήρησε τη σταθερή της παρουσία στην αγορά, με μερίδιο 13,1% σε όγκο και 16,2% σε αξία.
Ενίσχυση μεριδίων στην αγορά των Protein Desserts που τρέχει με 186%
Ισχυρές επιδόσεις καταγράφει η αγορά των Protein Desserts η οποία το 2024 κατέγραψε εντυπωσιακή ανάπτυξη με +186% σε αξία και +156% σε όγκο, προσελκύοντας νέους παίκτες της ελληνικής αγοράς. Παρά την αυξανόμενη ανταγωνιστική πίεση, το Vitaline ενίσχυσε περαιτέρω το μερίδιό του, φτάνοντας το 45% σε αξία (+5,3pp) και 35% σε όγκο (+5,5pp).
Στην κατηγορία του σοκολατούχου γάλακτος, η οποία κινήθηκε ανοδικά με αύξηση 4,4% σε αξία και 5,3% σε όγκο, κυρίως λόγω της ανάπτυξης των προϊόντων με πρωτεΐνη και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η ΔΈΛΤΑ με το δημοφιλές Brand Milko και το «Του Τόπου μας» κατέγραψε θετική πορεία, με αύξηση των πωλήσεων σε όγκο κατά +1,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παρά τις προκλήσεις του ανταγωνισμού, διατήρησε την κυρίαρχη θέση της στην κατηγορία, με 39,2% μερίδιο σε αξία και 35% σε όγκο.
Στην κατηγορία βρεφικό- παιδικό γιαούρτι, που παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη η ΔΈΛΤΑ κατέχει σταθερά την πρώτη θέση με τις μάρκες Advance και Smart, με μερίδιο 39,1% σε όγκο και 42,6% σε αξία, παρά την οριακή υποχώρηση που σημείωσε.
Στα φυτικά ροφήματα, κατηγορία που μειώθηκε τόσο σε όγκο όσο και σε αξία λόγω της ισχυρής παρουσίας προωθητικών ενεργειών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εκρηκτική άνοδος του PL (+39% σε αξία), η ΔΈΛΤΑ ήταν η μόνη branded μάρκα η οποία κατάφερε να αυξήσει μερίδιο και σε όγκο(+1,4pp) και σε αξία (+0,9pp).
Στην κατηγορία των χυμών που στην περσινή χρονιά έχασε όγκους κυρίως λόγω των υψηλών αυξήσεων τιμών (+13,2% στους χυμούς ψυγείου) η ΔΈΛΤΑ κατάφερε να κερδίσει μερίδιο όγκου και αξίας σε όλες τις κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιείται στον χυμό. Η μεγαλύτερη άνοδος προήλθε από τον χυμό ψυγείου, όπου το μερίδιο της ΔΈΛΤΑ, μέσω των μαρκών Life και Smart, ανήλθε στο 29,3% σε αξία και 27,2% σε όγκο (+3pp και +3,8pp vs 2023).
Το Life Tsai ξεπέρασε για πρώτη φορά το Fuze της Coca Cola
Τέλος στην κατηγορία του παγωμένου τσαγιού που αυξήθηκε και σε αξία και σε όγκο (+6%, +5% αντίστοιχα). Η ΔΈΛΤΑ με το Life Tsai αύξησε το μερίδιό της στο σύνολο των καναλιών διανομής +0,6pp σε αξία και +1,6pp σε όγκο. Στο κανάλι των Super market, το Life Tsai ανέβηκε στην 2η θέση σε μερίδιο όγκου (10,8%) ξεπερνώντας για πρώτη φόρα το Fuze της Coca-Cola 3E.
Για τη φετινή χρήση η εταιρεία επαναλανσάρει τη μάρκα Advance, ενισχύει το χαρτοφυλάκιο προϊόντων στην κατηγορία των Πρωτεϊνικών επιδορπίων, με δύο νέα διαφοροποιημένα επιδόρπια Vitaline Protein Dessert Lemon Pie και Apple Pie με 20 γρ. πρωτεΐνη, εμπλουτίζει της σειρά φυτικών ροφημάτων Super Mixes με υψηλή πρωτεΐνη, βρώμη και φυσικούς χυμούς με μια νέα γεύση, επαναλανσάρει τους φρέσκους χυμούς life, και το τσάι με νέα εικαστικά. Σε ό.τι αφορά τις θυγατρικές για την Κουρέλλας ΑΕ, δρομολογείται ανάπτυξη εξαγωγών, επαναλανσάρισμα της μάρκας στην Ελληνική αγορά. Για την Cold Sin, προβλέπεται βελτίωση στη διακίνηση και αποθήκευση, εμπλουτισμός της οργάνωσης πωλήσεων, προσαρμογές στην εμπορική πολιτική και επέκταση της γκάμας παγωτών σε νέες γεύσεις.
Διαβάστε επίσης
Ideal: Ολοκληρώθηκε η συγχώνευση με απορρόφηση της θυγατρικής Ideal Technology
ΑΔΜΗΕ: Έναρξη της λειτουργίας των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας με χρονική ανάλυση 15 λεπτών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αριστοτέλης Ωνάσης: Οι ατάκες του για τις γυναίκες και ο μύθος πίσω από τα λόγια
- Πρώην μέλος του Παναθηναϊκού, τον απέλυσε ο Μαρινάκης και αναλαμβάνει αποστολή… βουνό!
- Αποθήκευση άνθρακα: Προχωρά η επένδυση στον Πρίνο εν αναμονή εγκρίσεων και θεσμικού πλαισίο
- Τι τρέχει με τον Δένδια, η Κοβέσι, ο Πιέρ και ο Χρυσοχοΐδης, ποιοι ψάχνουν 500.000 «χαρτιά» της ΑΕΜ, γιατί τρίβουν τα χέρια τους Κοπελούζος, Ξιφαράς, Λιβανός, τι συμβαίνει πραγματικά με την Qualco, η αλήθεια για τον Πρίτσα και ο δωσίλογος δημοσιογράφος (Nο1)
