Η αντίστροφη μέτρηση για την οριστική μεταβίβαση της Εγνατίας Οδού έχει ξεκινήσει. Η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 35 ετών, βρίσκεται πλέον στο τελικό της στάδιο, με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – EGIS Projects να ετοιμάζεται να αναλάβει και επισήμως τη διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το financial closing της συμφωνίας αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων ημερών, είτε σήμερα, Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου, είτε –το αργότερο– αύριο, Τρίτη 30 Δεκεμβρίου, σφραγίζοντας και τυπικά τη διαδικασία παραχώρησης.

Έως 1,3 δισ. ευρώ στο Δημόσιο

Με την ολοκλήρωση του financial close, το Ελληνικό Δημόσιο πρόκειται να εισρεύσει σημαντικά έσοδα από τη συμφωνία καθώς το συνολικό τίμημα της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα κινηθεί στην περιοχή των 1,3 δισ. ευρώ, ποσό που θα οριστικοποιηθεί μετά τις τελικές χρηματοοικονομικές ρυθμίσεις.

1

Το τίμημα της παραχώρησης έχει ήδη ενσωματωθεί στις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025, με την εκταμίευσή του να αναμένεται να ενισχύσει τα δημόσια έσοδα στο κλείσιμο του οικονομικού έτους. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τα κεφάλαια που θα εισρεύσουν από τη συμφωνία θα κατευθυνθούν κατά κύριο λόγο στη μείωση του δημόσιου χρέους, αποτυπώνοντας άμεσα δημοσιονομικά οφέλη.

Μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει εξ ολοκλήρου τη διαχείριση, συντήρηση και εμπορική αξιοποίηση του οδικού άξονα, με τη μετάβαση στο νέο καθεστώς λειτουργίας να προγραμματίζεται για τις πρώτες εβδομάδες του νέου έτους.

Τα κρίσιμα βήματα που προηγήθηκαν

Η επικείμενη ολοκλήρωση της διαδικασίας έρχεται μετά από μια σειρά καθοριστικών εξελίξεων, που «ξεμπλόκαραν» ένα έργο το οποίο επί χρόνια παρέμενε σε καθεστώς αβεβαιότητας.

Στις 18 Δεκεμβρίου 2025, η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το τελικό «πράσινο φως», εγκρίνοντας ομόφωνα την απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επί της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων της. Η Αρχή έκρινε ότι η συναλλαγή δεν προκαλεί στρεβλώσεις ή ουσιαστικούς περιορισμούς στον ανταγωνισμό, αφαιρώντας το τελευταίο θεσμικό εμπόδιο.

Είχε προηγηθεί η υπερψήφιση από τη Βουλή της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης, που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο την οριστική επίλυση χρόνιων τεχνικών και θεσμικών εκκρεμοτήτων. Η κύρωση της σύμβασης θεωρήθηκε κομβική, καθώς έδωσε λύση σε ένα ζήτημα που εκκρεμούσε εδώ και πάνω από μία δεκαετία για τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας.

Ο ρόλος των σηράγγων

Κεντρικό σημείο των καθυστερήσεων τα προηγούμενα χρόνια αποτέλεσε το ζήτημα της οδικής ασφάλειας, και ειδικότερα η πιστοποίηση των περίπου 60 σηράγγων της Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για τον πυρήνα της τροποποιημένης σύμβασης, καθώς χωρίς τη ρύθμιση αυτού του θέματος το έργο δεν μπορούσε να προχωρήσει.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι σήραγγες θα πιστοποιηθούν αρχικά στην Κατηγορία Ε από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων –όπου ισχύουν αυστηροί περιορισμοί σχεδόν για όλα τα επικίνδυνα φορτία– και στη συνέχεια θα αναβαθμιστούν στην Κατηγορία Α, όπου δεν προβλέπεται κανένας περιορισμός.

Το εγχείρημα αυτό συνδέεται άμεσα με τον ειδικό χρηματοδοτικό μηχανισμό των 180 εκατ. ευρώ, ποσό που έχει μεταφερθεί σε ειδικό λογαριασμό του Δημοσίου και καλύπτει εργασίες ασφάλειας που δεν ολοκληρώθηκαν από την Εγνατία Οδός Α.Ε. τα προηγούμενα χρόνια. Με τη μεταφορά της ευθύνης στον παραχωρησιούχο, οι διαδικασίες επιταχύνονται, καθώς οι παρεμβάσεις πρέπει να ολοκληρωθούν πριν από τη μετάβαση στο νέο μοντέλο λειτουργίας.

Άμεσες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας με την έναρξη της παραχώρησης

Με την επίσημη ανάληψη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει άμεσα η εφαρμογή μέτρων οδικής ασφάλειας κατά μήκος όλου του άξονα, ως αναγκαίες μεταβατικές παρεμβάσεις μέχρι να ολοκληρωθεί η συνολική αναβάθμιση.

Η Εγνατία Οδός παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια σοβαρά κενά, ιδίως:

  • στις σήραγγες
  • στα πρανή
  • στις γέφυρες
  • στα συστήματα σήμανσης και τηλεματικής

Η εφαρμογή ενός ενιαίου και σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας θα αποτελέσει την πρώτη εμφανή αλλαγή που θα συναντήσουν οι οδηγοί αμέσως μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης.

Επενδύσεις άνω των 400 εκατ. την πρώτη πενταετία

Η παραχώρηση ενεργοποιεί ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα. Για τα πρώτα πέντε χρόνια προβλέπονται επενδύσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, ενώ σε βάθος 35ετίας η συνολική δαπάνη βαριάς συντήρησης εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 1,8 δισ. ευρώ.

Όπως έχει επισημάνει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, οι παρεμβάσεις αυτές είναι απολύτως αναγκαίες, καθώς η Εγνατία θεωρείται πλέον υποδομή που χρήζει εκτεταμένης και βαριάς συντήρησης, με άμεση σύνδεση τόσο με την ασφάλεια των μετακινούμενων όσο και με το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Έργα θα υλοποιηθούν σε όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου των 658 χιλιομέτρων, καθώς και στους κάθετους άξονές του. Το επόμενο διάστημα οι οδηγοί θα βρεθούν αντιμέτωποι με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, καθώς η Εγνατία θα αναδιατάσσεται σταδιακά, παραμένοντας σε πλήρη λειτουργία.

Στο πλαίσιο της παραχώρησης προβλέπεται επίσης:

  • η κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ)
  • η δημιουργία 12 οργανωμένων χώρων στάθμευσης και αναψυχής

Παράλληλα, η σύμβαση προβλέπει και αναπροσαρμογές στο σύστημα διοδίων, στο πλαίσιο της νέας δομής εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου.

Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται και για το προσωπικό της Εγνατία Οδός Α.Ε., με τη σύμβαση να ρυθμίζει τη μεταφορά των εργαζομένων σε υπηρεσίες του Δημοσίου, ώστε να διασφαλιστεί ομαλή διοικητική μετάβαση και να αποφευχθούν λειτουργικά κενά κατά την αλλαγή φορέα.

Διαβάστε επίσης: