Ο όμιλος Fourlis βρίσκεται σε τροχιά ενός ακόμη λειτουργικού μετασχηματισμού, προσθέτοντας ένα νέο κεφάλαιο σε μια πορεία 75 χρόνων συνεχών προσαρμογών.

Στο επίκεντρο αυτής της φάσης βρίσκεται η μετάβαση σε ένα ενιαίο λειτουργικό μοντέλο, στα πρότυπα πολυεθνικών ομίλων λιανικής, που θα λειτουργεί ως κοινή βάση για όλα τα brands του ομίλου και θα επιτρέπει ταχύτερη ανάπτυξη, καλύτερη αξιοποίηση υποδομών και ευελιξία στην επέκταση σε νέες αγορές.

1

Αφετηρία από ένα μικρό κατάστημα στη Σανταρόζα

Η σημερινή αυτή εικόνα απέχει σημαντικά από το σημείο εκκίνησης του ομίλου, πριν από 75 χρόνια, όταν η δραστηριότητα της οικογένειας Φουρλή ξεκινούσε από ένα μικρό κατάστημα στην οδό Σανταρόζα, στο κέντρο της Αθήνας. Από την παραγωγή και το εμπόριο ηλεκτρικών συσκευών, έως το μοντέλο franchise διεθνών brands και τη μετεξέλιξη σε όμιλο συμμετοχών, η διαδρομή του Fourlis χαρακτηρίζεται από διαδοχικές στρατηγικές στροφές που διαμόρφωσαν τη σημερινή του θέση.

Η αφετηρία αυτής της διαδρομής εντοπίζεται στις αρχές της δεκαετίας του ’50, όταν τα αδέλφια Φουρλή δημιούργησαν μια μικρή επιχείρηση εισαγωγών ηλεκτρικών συσκευών από τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σε μια περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα έμπαινε σταδιακά στη φάση της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, οι σύγχρονες ανάγκες του νοικοκυριού αναδεικνύονταν σε βασικό στοιχείο ενός νέου τρόπου ζωής και η Fourlis βρέθηκε από νωρίς να καλύπτει αυτό το κενό.

Από το κατάστημα της οδού Σανταρόζα, στο κέντρο της Αθήνας, η δραστηριότητα επεκτάθηκε σταθερά μέσα από τις πρώτες αντιπροσωπείες ευρωπαϊκών οίκων ηλεκτρικών ειδών, που έδωσαν γρήγορα κλίμακα στην επιχείρηση. Ραδιόφωνα, απορροφητήρες, κουζίνες και, λίγο αργότερα, τηλεοράσεις, εντάχθηκαν σε ένα χαρτοφυλάκιο προϊόντων που αντανακλούσε τις ταχύτατες αλλαγές στην κατανάλωση της εποχής.

Η σταδιακή ενίσχυση της παρουσίας στην ελληνική αγορά οδήγησε, στο τέλος της δεκαετίας του ’60, στην επέκταση και στην εγχώρια παραγωγή. Μονάδες συναρμολόγησης ηλεκτρικών ειδών αναπτύχθηκαν αρχικά στην Πειραιώς και στη συνέχεια στην Κηφισιά, με την ελληνική παραγωγή να αποτελεί για περίπου δύο δεκαετίες έναν από τους βασικούς πυλώνες της δραστηριότητας.

Το μοντέλο αυτό άρχισε να υποχωρεί στα τέλη της δεκαετίας του ’80, όταν η απελευθέρωση των αγορών, η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ και η δυναμική είσοδος της ασιατικής παραγωγής άλλαξαν ριζικά τους όρους του ανταγωνισμού. Η ανάγκη προσαρμογής οδήγησε σε μια νέα φάση αναδιάταξης της στρατηγικής, με την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών και την ενίσχυση των συνεργασιών με διεθνή brands, όπως η Samsung, στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Κομβικό σημείο η εξαγορά της Κωτσόβολος

Η συνέχεια της πορείας θα σηματοδοτηθεί λίγα χρόνια αργότερα από την είσοδο στη λιανική, με την εξαγορά της Κωτσόβολος, κίνηση που θα αλλάξει οριστικά το επιχειρηματικό αποτύπωμα του ομίλου και θα ανοίξει τον δρόμο για το μοντέλο ανάπτυξης που ακολούθησε τις επόμενες δεκαετίες, υπό την καθοδήγηση της δεύτερης γενιάς της οικογένειας και του Βασίλη Φουρλή.

Η είσοδος στη λιανική ηλεκτρικών συσκευών στις αρχές της δεκαετίας του ’90 αποτέλεσε ένα ακόμη στάδιο ωρίμανσης για τον όμιλο. Η εξαγορά της Κωτσόβολος έδωσε κλίμακα και άμεση πρόσβαση στο οργανωμένο λιανεμπόριο, χωρίς ωστόσο να αποτελέσει αυτοσκοπό. Λίγα χρόνια αργότερα, στο χαρτοφυλάκιο προστέθηκε και η Ράδιο Αθήναι, ενισχύοντας την παρουσία στον ίδιο κλάδο. Ο κύκλος αυτός έκλεισε το 2005, όταν η Κωτσόβολος πέρασε στη βρετανική Dixons (νυν Curry’s), σε μια κίνηση που απελευθέρωσε κεφάλαια και σηματοδότησε τη σταδιακή απομάκρυνση από τη δραστηριότητα των ηλεκτρικών ειδών.

Κινήσεις εξωστρέφειας από τα μέσα τα δεκαετίας του ‘90

Παράλληλα, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, ο όμιλος είχε αρχίσει να κοιτάζει πέρα από τα ελληνικά σύνορα. Οι πολιτικές και οικονομικές αλλαγές στην Ανατολική Ευρώπη δημιούργησαν ένα νέο πεδίο ευκαιριών, στο οποίο η Fourlis επέλεξε να κινηθεί έγκαιρα. Το 1996 ιδρύονται οι Genco Romania και Genco Bulgaria, με αντικείμενο τη χονδρική πώληση ηλεκτρικών συσκευών, ενώ το 1999 ακολουθεί η απόκτηση σημαντικής αλυσίδας ηλεκτρικών ειδών στην Τσεχία και η δημιουργία αντίστοιχης δομής χονδρικής.

Οι κινήσεις αυτές δεν ήταν αποσπασματικές. Αποτύπωναν μια σταδιακή μετατόπιση του επιχειρηματικού μοντέλου, από την παραγωγή και τη χονδρική προς τη δημιουργία δικτύων, συνεργασιών και οργανωμένων εμπορικών πλατφορμών. Ωστόσο, η αυγή του 2000 βρίσκει την –επί μία δεκαετία εισηγμένη– επιχείρηση αντιμέτωπη με την καταστροφή του εργοστασίου της, έπειτα από τον φονικό σεισμό του 1999 με επίκεντρο την Πάρνηθα. Οι εξελίξεις επιταχύνονται και το άνοιγμα στις αντιπροσωπείες μεγάλων διεθνών οίκων περνά στο επίκεντρο της στρατηγικής της Αφοί Φουρλή. Σήματα όπως η General Electric, η Ariston, η Korting και η Samsung εκπροσωπούνται στην Ελλάδα από τον όμιλο, που έχει ήδη βάλει πλώρη για το franchise δύο από τα πιο αναγνωρίσιμα brands λιανικής στη χώρα και διεθνώς.

ΙΚΕΑ και Intersport ορόσημα για την πορεία του ομίλου

Στο τέλος του 1999, ο όμιλος αναλαμβάνει το franchise της σουηδικής ΙΚΕΑ στον οικιακό εξοπλισμό, ταυτόχρονα με την αποκλειστική αντιπροσωπεία της Intersport στα αθλητικά είδη. Η παραγωγή οικιακών συσκευών περνά πλέον οριστικά στο παρελθόν για τη Fourlis.

Το 2021 σηματοδοτεί την επόμενη δέσμη στρατηγικών επιλογών για τον όμιλο, με κινήσεις που διευρύνουν το αποτύπωμά του πέρα από τον πυρήνα του παραδοσιακού λιανεμπορίου. Η Trade Estates δημιουργείται αρχικά ως όχημα αξιοποίησης των ιδιόκτητων ακινήτων της Fourlis, εξελίσσεται όμως σταδιακά σε αυτόνομο παίκτη στην αγορά εμπορικών ακινήτων. Με retail parks, εξαγορές και νέα projects, αποκτά ανεξάρτητη πορεία που κορυφώνεται με την είσοδό της στο Χρηματιστήριο, ενώ η εξάρτησή της από τον όμιλο περιορίζεται σημαντικά. Την ίδια περίοδο, η Trade Logistics παύει να λειτουργεί αποκλειστικά ως εσωτερική υποδομή στήριξης των ΙΚΕΑ και Intersport και μετατρέπεται σε πλατφόρμα παροχής υπηρεσιών logistics και σε τρίτους, ακόμη και σε διεθνείς συνεργάτες.

Σήμερα, η δύναμη του Ομίλου προέρχεται από τη συνεργασία του με κορυφαία διεθνή brands, όπως η ΙΚΕΑ, η INTERSPORT, η Foot Locker και η Holland & Barrett. Το αποτύπωμα αυτό μεταφράζεται σε ένα εκτεταμένο δίκτυο 22 καταστημάτων ΙΚΕΑ, 124 καταστημάτων INTERSPORT, 13 καταστημάτων Foot Locker και 11 καταστημάτων Holland & Barrett σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία, συνθέτοντας ένα  χαρτοφυλάκιο λιανικής που καλύπτει τον οικιακό εξοπλισμό, τον αθλητισμό και το well-being.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Fourlis προχωρά σε έναν ακόμη λειτουργικό μετασχηματισμό, χτίζοντας μια ενιαία multi brand πλατφόρμα που στηρίζει ένα πολυθενικό μοντέλο ανάπτυξης σε όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιείται. Το πλάνο της εισηγμένης είναι αυτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός να έχει ολοκληρωθεί σε μια τριετία, σηματοδοτώντας τον νέο κύκλο του Όμιλου.

Διαβάστε επίσης

Μetaxa: «Μεθυστική» κεφαλαιακή ένεση 100 εκατ. ευρώ και το μπόνους από το ελληνικό Δημόσιο

Βενέτης: Αυξημένες πωλήσεις αλλά πιέσεις στην κερδοφορία για την αλυσίδα του Π. Μονεμβασιώτη

Όμιλος Fourlis: Τριετές πλάνο μετασχηματισμού και ενιαία πλατφόρμα στα πρότυπα πολυεθνικών