F

Business

Eξάρχου (Άκτωρ), Περδικάρης (ΓΕΚ Τέρνα), Μιτζάλης (Άβαξ), Σουρέτης (Ιντρακάτ): Άλλη μια χαμένη ευκαιρία το Ταμείο Ανάκαμψης αν υπουργείο και εταιρείες δεν τρέξουν…

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Πάνω: Αλέξανδρος Εξάρχου (Ακτωρ) - Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ) Κάτω: Γιώργος Περδικάρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) - Πάνος Σουρέτης (ΙΝΤΡΑΚΑΤ)

Πάνω: Αλέξανδρος Εξάρχου (Ακτωρ) – Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ) Κάτω: Γιώργος Περδικάρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – Πέτρος Σουρέτης (ΙΝΤΡΑΚΑΤ)


Επί τάπητος τέθηκε χθες από την κατασκευαστική αγορά η κρισιμότητα της κατάστασης όσο αφορά τα δημόσια έργα με τους επικεφαλής των εταιρειών να τονίζουν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα αποτελέσει ακόμα μια χαμένη ευκαιρία για τη χώρα αν δεν αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο στην κατεύθυνση της μείωσης των καθυστερήσεων και αν δεν περιοριστεί το φαινόμενο των ενστάσεων και προσφυγών σε κάθε διαγωνισμό για «ψύλλου πήδημα».

Οι επικεφαλής των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων έθεσαν τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο στη συζήτηση με θέμα «Υποδομές – Κατασκευές: Ο κατασκευαστικός κλάδος, οδηγός της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας» στο πλαίσιο του 3ου Athens Investment Forum 2020 που οργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) και η Vertical Solutions σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Επιχειρηματικότητας & Αειφόρου Ανάπτυξης και το World Energy Council Greece.

Προηγήθηκε ομιλία του υπουργού υποδομών Κώστα Καραμανλής, ο οποίος ξεκίνησε λέγοντας ότι «επί δεκαετίες η επιλογή των μεγάλων έργων υποδομών ορισμένες φορές γίνονταν με τον πλέον ανορθολογικό τρόπο, καθώς η μικροπολιτική και τα τοπικά συμφέροντα επικρατούσαν του ορθολογισμού». Ο υπουργός σημείωσε ότι τώρα η χώρα πρέπει τώρα να επενδύσει σε τομείς που έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής της θέσης. «Η Ελλάδα πρέπει να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής» τόνισε και επανέλαβε τον σχεδιασμό για έργα ύψους 13 δισ. ευρώ.

Ο κ. Καραμανλής ζήτησε τη βοήθεια του κατασκευαστικού κλάδου για την αναμόρφωση του ν. 4412, ο νόμος που, όπως είπε, «πάγωσε τα έργα και έχει τροποποιηθεί 300 φορές». «Σας καλούμε να συμμετέχετε στο διάλογο» πρόσθεσε και συμπλήρωσε: «Το νομοσχέδιο που καταρτίζεται σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση. Για να μπορέσουμε να διευκολύνουμε τον ιδιωτικό τομέα να αναλάβει σημαντικό ρόλο στα έργα υποδομών πρέπει και ο ιδιωτικός τομέας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Το κράτος σε ρόλο πατερούλη έχει τελειώσει». Όπως επίσης είπε «ο ν. 4412 είναι βασισμένος σε κοινοτικές οδηγίες και δεν είναι δυνατόν να αλλάξουν όλα. Οι προσφυγές είναι συνήθης τακτική σε όλες τις χώρες του κόσμου. Πρέπει να μπορούμε να προσφεύγουμε όταν υπάρχει σοβαρός λόγος αλλά όχι για ψύλλου πήδημα.»

Ο κ. Καραμανλής μίλησε επίσης για το ενδιαφέρον των ξένων θεσμικών επενδυτών για τον κατασκευαστικό κλάδο σημειώνοντας ότι έχει διπλή ανάγνωση. Από τη μία είναι ο αφελληνισμός του κλάδου των κατασκευών αλλά από την άλλη πλευρά θα υπάρξει σημαντική προστιθέμενη αξία και ευρύτερα οφέλη.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής

Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε στη συνέχεια ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Αλέξανδρος Εξάρχου, ο οποίος είπε πως «το σκηνικό έχει αρχίσει να αλλάζει στην κατασκευαστική αγορά καθώς ξένοι επενδυτές διαβλέπουν τις προοπτικές του κλάδου. Υπάρχουν έννοιες όπως επιθετικές εξαγορές, proxy fights, κ.α.» κάτι που «δίνει την ευκαιρία να αποκτήσουν οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες ένα διεθνές προφίλ».

Ο κ. Εξάρχου περιέγραψε τη δύσκολη συγκυρία στην κατασκευαστική αγορά λέγοντας πως «τα δημόσια έργα «είναι πολύ μικρά, πολύ φθηνά, και προχωρούν πάρα πολύ αργά» αναφέροντας στοιχεία του ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών)   βάσει των οποίων ο συνολικός προϋπολογισμός των δημοπρατούμενων άνω των 2 εκατ. ευρώ βαίνει μειούμενος, ενώ κατέληξε σημειώνοντας ότι τα νούμερα αυτά δεν επαρκούν και η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα (δηλαδή η Άκτωρ) συντηρείται από τα έργα στη Ρουμανία.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ έθεσε το ρητορικό ερώτημα «είναι δυνατόν να προχωρήσουν τα έργα με την μανία προσφυγών που κατατρέχει σήμερα τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες;» για να συμπληρώσει: «Η ανάκαμψη δεν μπορεί να έρθει με ρυθμούς διαγωνισμών όπως αυτός του Μετρό της Αθήνας που ανακοινώθηκε το 2014, δημοπρατήθηκε το 2017 και ακόμα και σήμερα δεν έχουν ανοίξει οι οικονομικές προσφορές. Το ΣτΕ αποφασίζει ποιος και σε ποιο χρόνο θα ολοκληρώσει ένα έργο!». Αναφέρθηκε επίσης στον διαγωνισμό για τη διαχείριση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων της Ψυττάλειας, της ΕΥΔΑΠ λέγοντας «επί 15 μήνες περιμένουμε να κοινοποιηθεί το πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού».

Αλέξανδρος Εξάρχου (ΑΚΤΩΡ)

Από τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα ο Γιώργος Περδικάρης, (μέλος του διοικητικού συμβουλίου) επεσήμανε πως «θα είμαστε ασυγχώρητοι απέναντι στην πατρίδα και τις επόμενες γενιές αν δεν πετύχουμε ούτε και τώρα που έχουμε την ευκαιρία να αλλάξουμε την πορεία της χώρας». Επανέλαβε την ανάγκη για «συμφωνία ολικής επανεκκίνησης ανάμεσα στην πολιτεία, τον τεχνικό κόσμο και τους φορείς όπως το ΤΕΕ». 

Όπως επίσης είπε «κοινοτικά κεφάλαια άνω των 60 δισ. ευρώ θα εισρεύσουν στην ελληνική οικονομία μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια τα οποία με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα». Πρόκειται για «πρωτόγνωρη ευκαιρία και μεγάλη πρόκληση. Αν πετύχουμε η χώρα θα αλλάξει πορεία». Ωστόσο, πρόσθεσε, ότι «ο χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να απορροφήσουμε τα κονδύλια είναι πολύ λίγος και η πρόκληση πρωτοφανής για τα ελληνικά δεδομένα. Η πρόκληση είναι μεγαλύτερη από αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων».

Σύμφωνα με το ανώτατο στέλεχος της ΓΕΚ Τέρνα «πρέπει να αλλάξει ο συνήθης τρόπος λειτουργίας του κράτους και να ζητηθεί βοήθεια από τον ιδιωτικό τομέα εκεί που το δημόσιο δεν μπορεί ή αργεί να ανταποκριθεί, όπως στην ωρίμανση των έργων». Ο ίδιος κατέληξε: «Και εμείς σαν κατασκευαστές οφείλουμε να αλλάξουμε. Πρέπει να σταματήσουν οι τεράστιες εκπτώσεις και οι διαρκείς δικαστικές αντιπαραθέσεις. Πρέπει να δουλέψουμε σκληρά και να βάλουμε το χέρι στην τσέπη, επενδύοντας». 

«Ο κατασκευαστικός κόσμος δεν έχει δουλειά» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης και πρόσθεσε «παρά τις μεγάλες προσπάθειες των εταιρειών οι αριθμοί δεν είναι ευοίωνοι και οι όποιες ελπίδες ανάκαμψης μετατίθενται από έτος σε έτος».  Όπως είπε «είναι ανάγκη να απλοποιηθούν οι διαδικασίες, με σφιχτά χρονοδιαγράμματα, στενότερη συνεργασία και επάρκεια πόρων». Πρόσθεσε, πως είναι «απαραίτητη μια πανστρατιά για την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη δημοπράτηση έργων ενόψει του Ταμείου Ανάκαμψης».  

Ο κ. Μιτζάλης απευθυνόμενος προς τον υπουργό σημείωσε ότι στο ίδιο συνέδριο πέρσι είχε πει ότι τα έργα προς δημοπράτηση ήταν πολύ λίγα. «Έχουν ληφθεί πολλές αποφάσεις» πρόσθεσε, «αλλά πολλές με αρκετή καθυστέρηση». 

Ο Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της Ιντρακάτ, έθεσε το θέμα των τραπεζών και των αγκυλώσεων που παρατηρούνται αναφορικά με τη χρηματοδότηση της κατασκευαστικής αγοράς, σημειώνοντας πως ο ρόλος του τραπεζικού συστήματος στην πορεία ανάκαμψης της χώρας είναι σημαντικός προτρέποντας την κυβέρνηση να βοηθήσει σε αυτόν τον τομέα. Ο ίδιος επεσήμανε ότι υπάρχουν μια σειρά από έργα που μπορούν να δημοπρατηθούν και πρόσθεσε ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός των εργαλείων παραγωγής έργων με έξυπνες λύσεις, αναμόρφωση του νόμου 4412 ώστε να δοθεί πραγματική ώθηση καθώς και ενίσχυση του υγιούς διάλογου με τον κλάδο», ενώ κατέληξε: «Δεν υπάρχει άλλος τρόπος από τη στοχοπροσήλωση δημοσίου και ιδιωτικού τομέα». 

σουρετης κεκροψ
Πέτρος Σουρέτης, Intrakat, ΚΕΚΡΟΨ

Στα έργα της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε ο Χρήστος Βίνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Όπως είπε προωθούνται νέα σιδηροδρομικά έργα 600 εκατ. με μειοδοτικούς διαγωνισμούς και άλλα 3 δισ. με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Τις επόμενες εκατό ημέρες δημοπρατούνται έργα όπως στα τμήματα Λάρισα – Βόλος, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Ροδοδάφνη – Ρίο, ενώ υπογράφονται συμβάσεις για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, την ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών έργων στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, και άλλα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, απέφυγε να αναφερθεί στις τεράστιες καθυστερήσεις που σημειώνονται στα έργα του Μετρό (14 χρόνια κατασκευάζεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης και ακόμα είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί, ενώ ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας ξεκίνησε το 2017 και βρίσκεται πριν το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών) και παρουσίασε σχέδια για τις γραμμές 5, 6 και 7 του μετρό Αθήνας!

Χάρης Σαχίνης, Διευθύνων Σύμβουλος ΕΥΔΑΠ

Για τα έργα της ΕΥΔΑΠ μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος, Χάρης Σαχίνης. Επανέλαβε πως η εταιρεία ύδρευσης προωθεί έργα ύψους 1 δισ. ευρώ εντός της επόμενης πενταετίας που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης (γύρω στα 1.000 χιλιόμετρα), παρεμβάσεις για τη μείωση του μη τιμολογημένου νερού και έξυπνους υδρομετρητές. Στόχος της διοίκησης είναι να αλλάζουν περίπου 200.000 υδρομετρητές το χρόνο (κόστος 100 εκατ. ευρώ).



ΣΧΟΛΙΑ