Business

Ελλάκτωρ: Αναμένει βελτίωση κερδοφορίας για φέτος – Σε συζητήσεις με τις τράπεζες για επιπρόσθετη χρηματοδότηση του τομέα της κατασκευής

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Αναστάσιος Καλλιτσάντσης. Διευθύνων σύμβουλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ


«Το 2020 θα είναι μια απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας» σημείωσε, μιλώντας χθες στους αναλυτές, με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα της περσινής χρήσης, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης.

Όπως είπε, στο πλαίσιο της αναδιάταξης της Κατασκευής έχει περιοριστεί δραστικά η διεθνής έκθεση της ΑΚΤΩΡ και έχουν ληφθεί πρωτοβουλίες για να πάψουν οι ζημιές (stop loss) με αναδιάρθρωση του τρόπου με τον οποίο η θυγατρική αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα. Η ΑΚΤΩΡ πλέον εστιάζει στην Ελλάδα και τη Ρουμανία (από κει προέρχεται το 94% του ανεκτέλεστου των 1,3 δις. ευρώ) ενώ παραμένει ενεργή στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.

Ως γενικό σχόλιο, ο κ. Καλλιτσάντσης δήλωσε πως «αυτό που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η παρούσα διοίκηση για την αναδιάταξη της Κατασκευής μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί σε σύγκριση με την οικονομική κατάσταση της δραστηριότητας και το χρονικό διάστημα στο οποίο η διοίκηση έπρεπε να ξεπεράσει τεράστιους οικονομικούς και επιχειρηματικούς κινδύνους. Η ΑΚΤΩΡ ουσιαστικά είχε μείνει εκτεθειμένη σε αποφάσεις και έργα που ελήφθησαν ή αναλήφθηκαν πριν το 2018».

Σημειώνεται ότι την περασμένη Πέμπτη η Ελλάκτωρ ανακοίνωσε για το 2019 μείωση εσόδων 31,4% στα 1.273,6 εκατ. ευρώ, έναντι 1.857,3 εκατ. το 2018 (κυρίως εξαιτίας της μείωσης των εσόδων από την κατασκευή κατά 40,2%), ζημιές προ φόρων 84 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 25,8 εκατ. και μετά από φόρους ζημιές 105,7 εκατ. έναντι ζημιών 95,6 εκατ. ευρώ. Ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου στις 31.12.2019 διαμορφώθηκε σε 846 εκατ. έναντι 584,1 εκατ. στις 31.12.2018.

Σχετικά με τις ανάγκες ρευστότητας των δραστηριοτήτων, ο γενικός διευθυντής χρηματοοικονομικών, Μάνος Χρηστέας, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές είπε ότι στον τομέα της Ανάπτυξης Ακινήτων, η REDS έχει ολοκληρώσει το επενδυτικό της πλάνο για το προσεχές διάστημα και έχει επαρκή ρευστότητα.

Στον τομέα της Κατασκευής, η Ελλάκτωρ είναι σε συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες για την εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις της δραστηριότητας των ΑΠΕ επίσης έχουν συμφωνηθεί με τις τράπεζες και έχει εξασφαλιστεί πλήρης σχετική χρηματοδότηση.

Ο  διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, σε ερώτηση για το ανεκτέλεστο της Κατασκευής σημείωσε πως έχει επηρεαστεί από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων (σχετίζεται με την υπόθεση του καρτέλ στις κατασκευές που εξέτασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού). Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής έργων στη Ρουμανία. Έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένεται η υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020. Όπως είπε «η καθυστέρηση στα παραπάνω έργα οφειλόταν στα ζητήματα ανταγωνισμού που έθιγε η συγκεκριμένη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και το ζήτημα έχει πλέον διευθετηθεί σε συνέχεια σχετικής νομοθετικής ρύθμισης οπότε δεν επηρεάζει μελλοντικά έργα».

Σύμφωνα με τον ίδιο η ΑΚΤΩΡ δεν αναμένει την υπογραφή κάποιου νέου κατασκευαστικού συμβολαίου στη Ντόχα εντός του έτους, αναμένει ωστόσο να υπογράψει συμβόλαια στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι η Γραμμή 4 του Μετρό, για την οποία διαθέτει 50% πιθανότητες υπογραφής. «Ελπίζουμε η Γραμμή 4 να είναι ένα από τα έργα που θα υπογράψουμε εντός του έτους. Δεν είναι βέβαιο, αλλά είναι πιθανό» πρόσθεσε ο επικεφαλής της θυγατρικής για τις κατασκευές.

Ο κ. Εξάρχου επίσης απαντώντας σε ερώτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια για τις επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή είπε τα εξής:

– Τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) για το Μετρό Θεσσαλονίκης αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. Η εταιρεία δεν έχει εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Τα claims που έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής αξιολογούνται από την Αττικό Μετρό και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις της, η κατασκευαστική εταιρεία θα εξετάσει το πώς θα προχωρήσει στη συνέχεια.

– Οι επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή ήταν περιορισμένες. Υπήρξε μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά. Η εφοδιαστική αλυσίδα της εταιρείας λειτούργησε και λειτουργεί ομαλά. Παρατηρούνται κάποιες καθυστερήσεις σε επίπεδο προμηθειών, ωστόσο, αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Προς στιγμή, σε επιχειρησιακό επίπεδο δεν αντιμετωπίζεται κάποια σημαντική απειλή. Μέχρις στιγμής δεν υπήρξε κανένα κρούσμα του COVID-19 στα εργοτάξια.

Παραχωρήσεις

Βάσει των στοιχείων που παρουσιάστηκαν χθες από τη διοίκηση της Ελλάκτωρ:

Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις (τους μεγάλους οδικούς άξονες) μειώθηκε περίπου κατά 70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους. Ο συνολικός όγκος κίνησης στην Αττική Οδό έχει μειωθεί περίπου 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Επιπλέον, χθες Δευτέρα 4 Μαΐου, την πρώτη μέρα μερικής άρσης των μέτρων, την Αττική Οδό χρησιμοποίησαν περίπου 25.000 αυτοκίνητα περισσότερα, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο. Πιο συγκεκριμένα, από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. Τα νούμερα είναι πολύ χαμηλά από τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους, ωστόσο έχουν φτάσει τα επίπεδα της κυκλοφορίας της Δευτέρας προ του ολικού lockdown των εμπορικών καταστημάτων.

Ο κ. Καλλιτσάντσης, απαντώντας σε ερώτηση για ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό, ανέφερε: «Ενημερώσαμε την Πολιτεία σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού, ως οφείλαμε στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης, ωστόσο είναι πολύ νωρίς να συζητήσουμε για το ποιες δράσεις θα λάβουμε στο μέλλον, σαφώς όμως και δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων. Σε αυτή τη φάση, απλώς ενημερώσαμε επισήμως το κράτος για την κατάσταση που επικρατεί και πρόκειται να προχωρήσουμε σε αποφάσεις όταν έχουμε μεγαλύτερη ορατότητα για το τι έρχεται μπροστά μας το επόμενο διάστημα».

Αναφορικά επίσης με τα αιτήματα για αποζημιώσεις στην Αττική Οδό, το ύψος των ποσών και τα χρονοδιάγραμμα πληρωμών από την κυβέρνηση ο κ. Χρηστέας είπε: «Σε αυτή τη φάση δεν είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε την πλήρη επίπτωση του COVID-19 και δεν έχουμε κάνει αίτημα για κάποιο συγκεκριμένο πόσο. Πρώτα θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα. Σαφώς, όταν θα έχουν πλήρη εικόνα θα επανέλθουμε».

Να σημειωθεί ότι το 2019 η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους αυξήθηκε με ρυθμό μεταξύ του 4% και του 8%.

Αναφορικά με την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, για τη οποία εντός του προηγούμενου έτους η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής έργο 40 + 10 χρόνων, όπως είπε η διοίκηση χθες, η σύμβαση θα υπογραφτεί εντός των επόμενων εβδομάδων. Η διαδικασία καθυστέρησε εξαιτίας του Covid-19. Πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων της Ελλάκτωρ περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα.

Στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του ομίλου αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του κλάδου στο μέλλον.

Ο κλάδος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζει το πλάνο επέκτασής του και παρά το γεγονός ότι η ολοκλήρωση των 88 MW μπορεί να καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, η διοίκηση εκτιμά ότι θα πετύχει το στόχο των 579 MW συνολικής εγκατεστημένης ισχύος το 2021.

Ευκαιρίες ανάπτυξης εκτιμάται ότι θα προσφέρει ο κλάδος του Περιβάλλοντος το προσεχές διάστημα καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων. Η Ελλάκτωρ δραστηριοποιείται στον κλάδο αυτό με την ΗΛΕΚΤΩΡ.

Στο real estate μέσω της εισηγμένης θυγατρικής REDS ολοκληρώθηκε η ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου Smart Park, με την προσθήκη 15.200 τ.μ. Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έχει μισθωθεί το 80% της επιφάνειας του νέου κτηρίου. Το Smart Park είχε πέρσι αύξηση της επισκεψιμότητας  9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων του σημείωσαν άνοδο 13%. Για το Cambas Project, η REDS προχωρά στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.


ΣΧΟΛΙΑ