• Business

    Brexit – Εξαγωγείς: Ανακούφιση για τους δασμούς, προβληματισμός για τα ΠΟΠ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Ικανοποίηση επικρατεί στις εξαγωγικές επιχειρήσεις για τη συμφωνία του Ηνωμένου Βασιλείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία θα καθορίζει τις σχέσεις των δυο πλευρών στην «μετά Brexit» εποχή.

    Η αποφυγή της άτακτης εξόδου ανακούφισε τους Έλληνες εξαγωγείς, οι οποίοι εξέφραζαν φόβους για την «επόμενη μέρα» των εμπορικών συναλλαγών και το ενδεχόμενο να επιβληθούν υψηλοί δασμοί στις εισαγωγές. Όλα δείχνουν πως το διμερές εμπόριο θα συνεχισθεί απρόσκοπτα, με εξαίρεση τις πρώτες εβδομάδες όπου μπορεί να παρατηρηθούν κάποιες καθυστερήσεις στα σύνορα εξαιτίας του νέου καθεστώτος στα τελωνεία αλλά και τις επιφυλακτικότητας, μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

    «Η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη… δεν περιμένουμε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα», αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές με γνώση της υπόθεσης και εκτιμούν πως πολύ σύντομα τα πράγματα θα ομαλοποιηθούν ενώ δεν αναμένουν επιπτώσεις στον όγκο των αποστολών ή των συναλλαγών με τους τοπικούς συνεργάτες τους. Από την άλλη πλευρά, πηγή προβληματισμού αποτελεί το καθεστώς των προϊόντων ΠΟΠ και αν συνεχίσουν να απολαμβάνουν την προστασία όπως και πριν.

    Πρόκειται για θέμα μείζονος σημασίας, ειδικά για τους Έλληνες παραγωγούς φέτας που εξάγουν σημαντικές ποσότητες στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς ενδεχόμενη άρση της προστασίας θα ανοίξει τον «Ασκό του Αιόλου», δίνοντας τη δυνατότητα στις φθηνότερες απομιμήσεις να κάνουν ζημιά στο ελληνικό προϊόν. Και αυτό γιατί θα μπορούν να χρησιμοποιούν ελεύθερα την ονομασία χωρίς κυρώσεις, αφού δεν θα υπάρχει καθεστώς προστασίας.

    Η βρετανική αγορά είναι από τις πιο δυναμικές και υποσχόμενες αγορές για τους Έλληνες εξαγωγείς φέτας, όντας η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μετά την Γερμανία. Σε ετήσια βάση στην Αγγλία κατευθύνονται περίπου 10.000 τόνοι φέτας, οι οποίες αντιστοιχούν σε πάνω από το 15% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών φέτας παγκοσμίως.

    Σημαντικές είναι και οι εξαγωγές «ελληνικού γιαουρτιού», μια αγορά που εξακολουθεί να αναπτύσσεται με σημαντικούς ρυθμούς σε όλο τον κόσμο.

    Τα βασικά σημεία της συμφωνίας ΕΕ με ΗΒ

    Σύμφωνα με ανάλυση της Kleopas Alliott Business Consultants, η συμφωνία του Ηνωμένου Βασιλείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το BREXIT που ανακοινώθηκε παραμονή των Χριστουγέννων περιλαμβάνει τα εξής:

    Εμπόριο

    Διασφαλίζεται ότι για τις εμπορικές συναλλαγές δεν θα υπάρχουν δασμοί ή ποσοστώσεις στις εισαγωγές ή εξαγωγές, αλλά μια σειρά νέων συνοριακών κανονισμών «για όλα τα αγαθά που συμμορφώνονται με τους κανόνες καταγωγής». Με την προσέγγιση αυτή αποφεύγεται η διάσπαση στις αλυσίδες παραγωγής, που θα προκαλούσε πολλά προβλήματα σε αρκετούς τομείς, (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία). Βέβαια, θα υπάρχουν τελωνειακοί έλεγχοι στα σύνορα πράγμα που συνεπάγεται υψηλότερο κόστος. Ειδικά οι έλεγχοι στις εισαγωγές τροφίμων και ζωικών ειδών θα είναι πιο αυστηροί.

    Ανταγωνισμός

    Τα δύο μέρη δεσμεύονται να τηρήσουν τους ίσους όρους ανταγωνισμού, διατηρώντας τα υψηλά επίπεδα προστασίας σε πολλούς τομείς μεταξύ των οποίων η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα, η φορολογική διαφάνεια και οι κρατικές επιδοτήσεις. Προβλέπεται όμως η δυνατότητα λήψης διορθωτικών μέτρων (π.χ. επιβολή τελωνειακών δασμών) αν μία από τις δύο πλευρές δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις αυτές.

    Μεταφορές

    Εξασφαλίζεται η αεροπορική, οδική και σιδηροδρομική σύνδεση των βρετανικών νησιών με την ηπειρωτική Ευρώπη, αλλά με μερικά μόνο από τα πλεονεκτήματά που απολάμβανε το Η.Β. όταν ήταν μέλος της ενιαίας αγοράς. Οι βρετανικές αεροπορικές θα έχουν ευρεία πρόσβαση για δρομολόγια προς ευρωπαϊκούς προορισμούς, δεν θα έχουν όμως τη δυνατότητα να συνδέουν προορισμούς εντός της Ε..Ε. Το Η.Β. θα χρειασθεί διμερείς συμφωνίες με τις χώρες-μέλη της ΕΕ για να αρχίσει τη μεταφορά εμπορευμάτων εκτός της Ε.Ε., (πχ προς ΗΠΑ, μέσω ΗΒ και αντίστροφα). Για τους Βρετανούς αυτοκινητιστές θα ισχύουν περιορισμοί ως προς τους ευρωπαϊκούς προορισμούς που μπορούν να διασχίσουν για τη μεταφορά των εμπορευμάτων. Το ίδιο ισχύει και τους Ευρωπαίους αυτοκινητιστές στη Βρετανία. Στόχος των ρυθμίσεων αυτών είναι να μην υπονομευθούν τα δικαιώματα των επιβατών, των εργαζομένων αλλά και η ασφάλεια των μεταφορών.

    Ταξίδια – Εργασία

    Οι πολίτες του Η.Β. θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν την περιοχή Schengen χωρίς Visa για 90 ημέρες. Δημιουργείται νέος μηχανισμός για την αναγκαία υγειονομική κάλυψη των ταξιδιωτών. Για την εργασία και διαμονή σε άλλες χώρες θα χρειάζονται άδειες από τις εθνικές αρχές. Τα επαγγελματικά προσόντα που είχαν αποκτηθεί στο Η.Β., από δικηγόρους και λογιστές, δεν θα αναγνωρίζονται στην Ε.Ε. και το αντίθετο.

    Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες

    Η δυνατότητα των χρηματοοικονομικών εταιριών να λειτουργούν στην αγορά εξαρτάται από το εάν θα έχουν εξασφαλίσει ειδικό καθεστώς. Θα επιτρέπεται όμως η πρόσβαση των πολιτών σε τραπεζικούς λογαριασμούς εκατέρωθεν. Η συμφωνία έχει επίσης προβλέψεις για πολλούς άλλους τομείς όπως την αλιεία, τα προγράμματα έρευνας και καινοτομίας, την δικαστική συνεργασία, τη μεταβίβαση δεδομένων, κ.α. Η συνεργασία σε ό,τι αφορά την εξωτερική πολιτική, την ασφάλεια και την άμυνα δεν καλύπτεται από τη συμφωνία, γιατί το Η.Β. δεν ήθελε να διαπραγματευτεί αυτά τα ζητήματα.

    Εάν κάποια πλευρά δεν τηρήσει τη συμφωνία, θα αναλάβει να εξετάσει το πρόβλημα ένας μηχανισμός επίλυσης διαφορών, όπως γίνεται στις περισσότερες εμπορικές συμφωνίες, χωρίς το Δικαστήριο της Ε.Ε. να έχει δικαίωμα παρέμβασης σε αυτή τη διαδικασία. Η συμφωνία προβλέπει πως για όλα όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω θα υπάρχει λεπτομερής ρύθμιση στις λεπτομέρειες εφαρμογής τους επόμενους μήνες ή και χρόνια. Στο πλαίσιο συμφωνίας που επετεύχθη η Βόρεια Ιρλανδία θα παραμείνει στην εσωτερική αγορά και τελωνειακή ένωση της Ε.Ε.

    Διαβάστε επίσης:

    Brexit: Τι φέρνει η νέα εμπορική συμφωνία ΕΕ-Βρετανίας από 1η Ιανουαρίου

    ΑΑΔΕ: Οδηγίες για το Brexit – Τι αλλάζει από αύριο σε διακίνηση εμπορευμάτων και τελωνεία

    Πώς προετοιμάστηκε η Ελλάδα για το Brexit



    ΣΧΟΛΙΑ