• Business

    Αττική Οδός: Κληρώνει σήμερα για τη «μητέρα» των παραχωρήσεων

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Copelouzos Group)

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Δημήτρης Κοπελούζος (Copelouzos Group)


    Κληρώνει σήμερα για τον διαγωνισμό για τη μητέρα των παραχωρήσεων, η οποία δεν είναι άλλη από την Αττική Οδό που δημοπρατεί το ΤΑΙΠΕΔ εδώ και τουλάχιστον ενάμιση χρόνο. Πηγές πολύ κοντά στον διαγωνισμό μιλούν στο mononews και κάνουν τις εκτιμήσεις τους σχετικά με το πόσες προσφορές θα έχουν πέσει στο τραπέζι έως σήμερα το απόγευμα.

    Πιο συγκεκριμένα, οι προσφορές που αναμένεται να πέσουν σήμερα στο τραπέζι εκτιμάται ότι θα είναι έξι και θα προέρχονται κυρίως από σχήματα, στα οποία συμμετέχουν οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ από τους αμιγώς ξένους μνηστήρες ένας μόνο θα καταθέσει φάκελο.

    Τα σχήματα που θα δείξουν το έμπρακτο ενδιαφέρον τους για την Αττική Οδό, καθώς οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι οι τελικοί μνηστήρες θα είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το κοινό σχήμα Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ – Meridiam, η συμμαχία της Intrakat με τις Rubicone – Briza, η κοινοπραξία της Mytilineos με τη γαλλική VINCI, ο όμιλος Κοπελούζου που κατεβαίνει μαζί με την αυστραλιανή Macquarie, καθώς και η ισπανική Abertis.

    Τα υπόλοιπα σχήματα που είναι αμιγώς ξένα και είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους στο ΤΑΙΠΕΔ ήταν η ιταλική INC SpA και το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS – VAUBAN – DIF.

    Υπενθυμίζεται ότι τα παραπάνω σχήματα θα δώσουν μάχη για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, η οποία θα διαρκέσει 25 έτη με ημερομηνία έναρξης το φθινόπωρο του 2024.

    Το μόνο που μένει να φανεί σε δεύτερο χρόνο, δηλαδή όταν γίνει η αποσφράγιση των προσφορών, είναι αν το τίμημα για την Αττική Οδό θα κινείται πέριξ των 2 δισ. ευρώ, όπως είχε εκτιμηθεί αρχικά από το ΤΑΙΠΕΔ.

    Σημειώνεται ότι οι πρόσφατες αποφάσεις που αφορούν τον οδικό άξονα, όπως για παράδειγμα η μείωση των σταθερών διοδίων από τα 2,8 στα 2,5 ευρώ, αλλά και οι εξωγενείς διεθνείς παράγοντες, όπως η αύξηση των επιτοκίων δανεισμού λόγω του καλπάζοντος πληθωρισμού, μπορεί να επηρεάσουν το ύψος της κάθε προσφοράς.

    Η ακτινογραφία των μνηστήρων

    Βάσει των παραπάνω εκτιμήσεων, παρατηρείται ότι η Αττική Οδός θα αποτελέσει σημείο σύγκρουσης όλου του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, αλλά και ισχυρών ξένων Funds και εταιρειών που έχουν σημαντική εμπειρία στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων σε όλο τον κόσμο.

    Αναλυτικότερα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με επικεφαλής τον Γιώργο Περιστέρη, φαίνεται πως δεν επηρεάζεται, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πηγές, από την απώλεια του αυστραλιανού εταίρου της First Sentier.

    Μάλιστα, έχουν υπάρξει διαρροές που κάνουν λόγο για αποχώρηση τυπικού κυρίως χαρακτήρα, η οποία πυροδοτήθηκε από τις παρατάσεις που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών και των επακόλουθων γραφειοκρατικών εμποδίων που έπρεπε να αντιμετωπίσει η First Sentier.

    Βάσει των διαρροών αυτών η First Sentier θα παραμείνει σύμμαχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς ούτως ή άλλως οι δύο εταιρείες διατηρούν καλές σχέσεις λόγω και των διαπραγματεύσεων για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.

    Να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει εμπειρία στις οδικές παραχωρήσεις καθώς μέσω των θυγατρικών της διαχειρίζεται σε ποσοστό 100% τη Νέα Οδό και την Κεντρική Οδό, ενώ συμμετέχει κατά 17% στην Ολυμπία Οδό (Πάτρα-Πύργος).

    Το δεύτερο σχήμα που αναμένεται να υποβάλει προσφορά είναι η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ, η οποία διαχειρίζεται την Αττική Οδό έως το φθινόπωρο του 2024, όταν δηλαδή λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.

    Για τον εν εξελίξει διαγωνισμό το κοινό μπλοκ είχε ενώσει αρχικά τις δυνάμεις του με τη γαλλική Ardian, αλλά στην πορεία αυτή αποχώρησε και αντικαταστάθηκε από τη Meridiam.

    Τόσο ο Ελλάκτωρ με βασικό μέτοχο την Ολλανδική Reggeborgh όσο και ο ΑΒΑΞ συμφερόντων του Χρήστου Ιωάννου έχουν καλό track record στις παραχωρήσεις, καθώς συμμετέχουν στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την Ολυμπία Οδό.

    Ο Ελλάκτωρ διαχειρίζεται, επίσης, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, στην οποία συμμετείχε ο ΑΒΑΞ μέχρι και τα τέλη του 2022, όταν πούλησε το ποσοστό του.

    Η Intrakat αποτελεί ένα μνηστήρα, ο οποίος εισήλθε σε δεύτερο χρόνο στον διαγωνισμό, καθώς από τις πρώτες κινήσεις της νέας διοίκησης του Αλέξανδρου Εξάρχου ήταν να συμμαχήσει με το σχήμα Rubicone – Briza και να πετύχει τη διεκδίκηση ενός αρκετά σημαντικού asset, και αύξησε πρόσφατα το ποσοστό της στην κοινοπραξία στο 49%.

    O τέταρτος Έλληνας μνηστήρας της Αττικής Οδού εκτιμάται ότι θα είναι η Mytilineos με επικεφαλής τον Ευάγγελο Μυτιληναίου, η οποία έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τη γαλλική Vinci.

    Σημειώνεται ότι με τον πρόσφατο μετασχηματισμό του, ο Όμιλος της Mytilineos δημιούργησε μία ειδική θυγατρική για τις παραχωρήσεις, τη Μ Παραχωρήσεις, γεγονός και το οποίο αποδεικνύει τη στρατηγική στροφή προς τέτοιου είδους έργα, καθώς αυτά παρέχουν σταθερές ροές για αρκετές δεκαετίας.

    Από την άλλη πλευρά η γαλλική Vinci έχει σταθερή παρουσία στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους καθώς συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

    Ο τελευταίος Έλληνας ενδιαφερόμενος που εκτιμάται ότι θα δώσει το έμπρακτο «παρών» μαζί με ξένο σύμμαχο είναι ο Όμιλος Κοπελούζου που έχει «κατεβάσει» τη Fincop, η οποία έχει ενώσει τις δυνάμεις της με το ισχυρό αυστραλιανό Fund της Macquaire, που έχει ήδη δείξει το «μέταλλο» της, καθώς επικράτησε στον διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ με το αστρονομικό ποσό των 2,1 δισ. Ευρώ.

    Πρόκειται για μία συμμαχία, η οποία δεν περιλαμβάνει κατασκευαστική εταιρεία, αλλά ούτως ή άλλως ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό αφορά μόνο τη συντήρηση, τη διαχείριση και τη λειτουργία, με αποτέλεσμα να «ανοίγει» η πόρτα για ομίλους και Funds με «βαθιές» τσέπες.

    Το μοναδικό ξένο σχήμα που θα υποβάλει μόνο του προσφορά είναι η ισπανική Abertis, η οποία έχει αρχίσει τις τελευταίες ημέρες έναν κύκλο επαφών με 3-4 μεγάλους ελληνικούς ομίλους που διεκδικούν την Αττική Οδό.

    Όπως έχει αναφέρει και ο CEO της, Jose Aljaro στο mononews, η προσφορά που θα υποβληθεί στο ΤΑΙΠΕΔ θα προέρχεται αποκλειστικά από την Abertis, αλλά στη συνέχεια θα αναζητηθεί και ένας ισχυρός Έλληνας εταίρος, στον οποίο θα εκχωρηθεί ένα σημαντικό μειοψηφικό ποσοστό της Αττικής Οδού, ώστε να παραμείνει στο έργο μέχρι τη λήξη του.

    Διαβάστε επίσης:

    Εξάρχου (Intrakat): Το 2023 το break-even, μέρισμα από το 2024 – Αυξάνουμε τη συμμετοχή μας στο σχήμα διεκδίκησης της Αττικής Οδού

    Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ): Δεν πουλάμε άλλες παραχωρήσεις – Στόχος το μέρισμα και το 2024

    Mytilineos – Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2022: Χρονιά ιστορικών υψηλών επιδόσεων



    ΣΧΟΛΙΑ