• Business

    Αττική Οδός: Καθυστερήσεις στο διαγωνισμό βλέπουν οι κατασκευαστές – «Σκόντο» στο τίμημα λόγω της μείωσης διοδίων

    Δημήτρης Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελς Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Δημήτρης Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ), Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Πίσω λόγω των εκλογών πάει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που διεκδικεί την παραχώρηση. Όσον αφορά το τίμημα ο ίδιος εκτιμά ότι η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να μειώσει τα διόδια θα συμπιέσει το τελικό τίμημα στο επίπεδο των 2 δισ. ευρώ.

    Επίσης, τοποθετείται σχετικά και με την πολιτική απόφαση περί μη αύξησης των διοδίων στις υπόλοιπες παραχωρήσεις.

    Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι έχει ήδη δοθεί παράταση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έως τις 29 Μαΐου, ενώ δεν αποκλείει και το ενδεχόμενο να ανακοινωθεί εντός του Απριλίου νέα παράταση έως τα τέλη Σεπτεμβρίου. Σχολιάζει μάλιστα πως η παράταση αυτή θα έπρεπε να είχε δοθεί εξ αρχής.

    Αυτό συμβαίνει, διότι, όπως εκτιμά, οι εκλογές θα γίνουν τον Απρίλιο ή τον Μάιο και δε θα υπάρξει κυβέρνηση από την πρώτη κάλπη.  Επομένως, θα υπάρξει «νεκρός χρόνος» μέχρι να φτάσουμε στις δεύτερες εκλογές και το Υπουργείο Υποδομών, όπως και η ενδιάμεση υπηρεσιακή κυβέρνηση, θα λειτουργεί με πολύ πιο αργούς ρυθμούς.

    Γεγονός και το οποίο μεταφράζεται σε καθυστερήσεις για τη μεγαλύτερη παραχώρηση που δημοπρατεί αυτή την περίοδο το Ταμείο. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντοτε με τον ίδιο, η παράδοση του έργου της Αττικής Οδού από την υφιστάμενη Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ να πραγματοποιηθεί αργότερα από τον Οκτώβριο του 2024, όπου και λήγει η τρέχουσα παραχώρηση, ενώ στόχος τόσο της κυβέρνησης όσο και του ΤΑΙΠΕΔ είναι η νέα σύμβαση να έχει υπογραφεί πριν τη λήξη της σύμβασης.

    Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό

    Το πολύπειρο στέλεχος αναφέρει πως στην παρούσα ο διαγωνισμός βρίσκεται στο στάδιο της εξέτασης του ογκώδους και πολυσέλιδου προσχεδίου της σύμβασης. Δηλαδή, τα ενδιαφερόμενα σχήματα μελετούν τις τεχνικές προδιαγραφές της νέας σύμβασης παραχώρησης και βρίσκονται σε διαρκή διάλογο με το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να υποβάλουν σχόλια και διευκρινίσεις.

    Υπενθυμίζεται πως τα σχήματα αυτά είναι τα εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First Sentier
    • Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Ardian
    • Όμιλος Κοπελούζου-Macquarie
    • Mytlineos-Vinci
    • Intrakat-Briza-Rubicone
    • ABERTIS INFRASTRUCTURAS
    • INC SpA
    • EGIS-Vauban-DIF

    Η διαδικασία αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες, ενώ, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το στέλεχος, υπάρχουν αρκετά σημεία που χρήζουν διορθώσεων. Τονίζει, δε, πως το προσχέδιο της νέας σύμβασης θυμίζει μία «παραλλαγμένη» εκδοχή της σύμβασης για την Εγνατία Οδό.

    Τι συνεπάγεται η μείωση των διοδίων – Απαραίτητες οι νέες επεκτάσεις

    Την ίδια στιγμή βάζει και έναν σημαντικό αστερίσκο σχετικά με την απόφαση του Υπουργού Υποδομών για τη μείωση της τιμής των διοδίων από τα 2,80 στα 2,50 ευρώ αρχής γενομένης από τη νέα περίοδο παραχώρησης, καθώς εκτιμά πως το τελικό τίμημα μπορεί να μειωθεί.

    Αυτό συμβαίνει καθώς το τελικό τίμημα της Αττικής Οδού, που έχει εκτιμηθεί πως θα ξεπεράσει τα 2,2 δισ. ευρώ, συνδέεται αναλογικά και με τις τιμές των διοδίων. Μία λύση, ώστε να παραμείνει το τίμημα στα αρχικά επίπεδα, θα ήταν να τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα της χιλιομετρικής χρέωσης, όπως γίνεται στις υπόλοιπες παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων. Για να γίνει αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να κατασκευαστούν ενδιάμεσοι σταθμοί διοδίων, γεγονός και το οποίο σημαίνει μεγαλύτερο κόστος και καθυστερήσεις.

    Επακόλουθο της μείωσης των τιμών, όπως προσθέτει, θα είναι ο περαιτέρω κορεσμός του οδικού άξονα και σχολιάζει πως χρειάζεται να δοθεί και εδώ λύση. Αυτή θα μπορούσε να είναι η επιτάχυνση των δημοπρατήσεων για τις νέες επεκτάσεις της Αττικής Οδού (Λεωφόρος Βουλιαγμένης, Ραφήνα και Λαύριο).

    Σημειώνεται πως τον Ιανουάριο του 2022, όταν προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση, τελικά αποφασίστηκε ότι θα υπάρξει διαχωρισμός της λειτουργίας και της συντήρησης (που δημοπρατεί το ΤΑΙΠΕΔ), και του βασικού κατασκευαστικού αντικειμένου (που θα δημοπρατήσει το Υπουργείο Υποδομών), ενώ ήδη δημοπρατήθηκε η επέκταση για τη Λεωφόρο Κύμης με οριστικό ανάδοχο την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat.

    «Τουλάχιστον για ένα εξάμηνο παραμένουν σταθερές οι τιμές των διοδίων»

    Ακόμα ένα ζήτημα που αφορά τους υπό παραχώρηση αυτοκινητόδρομους πλην της Αττικής Οδού, είναι η απόφαση του Υπουργού Υποδομών για τη συγκράτηση των τιμών στα διόδια, οι οποίες θα μπορούσαν να αυξηθούν ακόμα και έως 14%.

    Το ίδιο στέλεχος δηλώνει πως παρά το γεγονός ότι έχουν γνωστοποιηθεί οι αυξήσεις, ως όφειλαν βάσει των όρων των συμβάσεων, οι τιμές των διοδίων θα παραμείνουν σταθερές τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς που διανύουμε. Υπενθυμίζεται ότι το Σεπτέμβριο κάθε έτους, οι παραχωρησιούχοι γνωστοποιούν στο Υπουργείο τις αυξήσεις στις τιμές διοδίων, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τον πληθωρισμό και μπορούν να τεθούν σε εφαρμογή από τις αρχές του επομένου έτους.

    Τονίζει πως πρόκειται για μία απόφαση που προκύπτει τόσο από την ανάγκη για τη μείωση του αντίκτυπου του πληθωρισμού στην καθημερινότητα των πολιτών. Εν τούτοις, προσθέτει πως ήταν μία σχετικά γρήγορη λύση, η οποία δείχνει και έναν σημαντικό βαθμό παρεμβατικότητας.

    Διαβάστε επίσης

    ΕΡΓΟΣΕ: Ξεκινά η μάχη για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των χρυσών συμβάσεων των 4,5 δισ. ευρώ

    Σε δύο φάσεις οι απολύσεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

    ΕΣΠΑ: Πρεμιέρα με 1 δισ. ευρώ σε ΜμΕ για πράσινη μετάβαση και ψηφιακό μετασχηματισμό



    ΣΧΟΛΙΑ