• Business

    ΕΡΓΟΣΕ: Ξεκινά η μάχη για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των χρυσών συμβάσεων των 4,5 δισ. ευρώ

    ΕΡΓΟΣΕ

    Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης


    Μια νέα μάχη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλείται να δώσει από σήμερα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, καθώς θα υποβάλει αίτημα για τη χρηματοδότηση των έξι χρυσών συμβάσεων συνολικής αξίας 4,5 δισ. Εύρω.

    Πρόκειται για τα έργα που δημοπρατεί η ΕΡΓΟΣΕ με στόχο τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τους λιμένες μείζονος εμπορικής σημασίας. Το project έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, καθώς και διεθνών ισχυρών ονομάτων όπως η Siemens και η Alstom.

    Πηγές με πολύ καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας επισημαίνουν πως το αίτημα, που γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αφορούν τα τρία «ακριβότερα» έργα, δηλαδή τις συνδέσεις Πάτρας-Ρίου, Θεσσαλονίκης-Καβάλας, και Αρμενίου-Αλεξανδρούπολης, και στόχος είναι να ενταχθούν στο πρόγραμμα Connecting Europe Facility II (CEF II).

    Την ίδια στιγμή η ΕΡΓΟΣΕ έχει ξεκινήσει τις συναντήσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα σχήματα στο πλαίσιο της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου και δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα για τα τρία παραπάνω έργα. Μάλιστα, πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι η τελευταία συνάντηση πραγματοποιήθηκε πριν τις γιορτές και αναμένεται να υπάρξει νέος κύκλος συζητήσεων από τον επόμενο μήνα.

    Σημειώνεται πως στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι μέχρι τον Απρίλιο να έχουμε τους πρώτους αναδόχους. Οι ίδιες πηγές φαίνεται πως είναι επιφυλακτικές για μία τέτοια εξέλιξη, αλλά δεν αποκλείουν αυτό το ενδεχόμενο, αρκεί, ωστόσο, η ΕΡΓΟΣΕ να «τρέξει» τις διαδικασίες και να βγουν σύντομα τα τεύχη δημοπράτησης.

    Η σημασία των έργων – Ποιοι είναι οι μνηστήρες

    Η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει από το Νοέμβριο του 2021 τη δημοπράτηση ενός πακέτου έξι έργων διασύνδεσης του σιδηρόδρομου με εμπορικά λιμάνια. Πρόκειται για ένα έργο, το οποίο θα αναβαθμίσει το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (Logistics Hub) στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.  Δεν αποκλείεται στο μέλλον  η επέκταση στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι ατμομηχανές της Γηραιάς Ηπείρου.

    Πιο συγκεκριμένα τα υπό δημοπράτηση έργα είναι τα εξής:

    • Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
    • Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
    • Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
    • Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
    • Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
    • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ.

    Τα έργα αυτά έχουν προσελκύσει του μεγάλους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με διεθνείς κολοσσούς στα έργα σήμανσης.

    Πιο συγκεκριμένα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώνει τις δυνάμεις της με την Intrakat και τη γερμανική Siemens, ενώ η ΑΒΑΞ διατηρεί την επιτυχημένη συνεργασία της με την Alstom (Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας και Επέκταση Γραμμής 3 στον Πειραιά). Στους διαγωνισμούς συμμετέχει επίσης, και η ΑΚΤΩΡ του Ομίλου Ελλάκτωρ, που κατασκευάζει το Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία ενώνει τις δυνάμεις της με τη Mytilineos που διεκδικεί πλέον μεγάλο κομμάτι από τη «πίτα» των έργων υποδομών ύστερα από το διπλό spin-off με τις ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ και τη Μ Παραχωρήσεων.

    Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαγωνισμοί

    Οι διαγωνισμοί για τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται πλέον στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου. Πιο συγκεκριμένα, οι διαγωνισμοί έχουν εισέλθει στο πρώτο σκέλος του Β Σταδίου.

    Κατά τη διάρκεια αυτού τα σχήματα των εταιριών θα προτείνουν τις δικές τους χαράξεις για κάθε ένα από τα έργα που διεκδικούν. Μάλιστα, θα πραγματοποιούνται διαρκώς συναντήσεις με το επιτελείο της ΕΡΓΟΣΕ και στη συνέχεια θα επιλεχθεί η βέλτιστη πρόταση για κάθε έργο.

    Ακολουθεί το δεύτερο στάδιο της Β΄Φάσης (Β2) κατά τη διάρκεια του οποίου η ΕΡΓΟΣΕ, εφόσον εξετάσει σε συνεργασία με τον τεχνικό σύμβουλο, (ΟBERMEYER), τις προτάσεις των σχημάτων, θα δημοπρατήσει τη βέλτιστη χάραξη.

    Το τελικό βήμα θα είναι η επιλογή του αναδόχου και από εκεί και έπειτα θα ακολουθήσει η εκκίνηση των εργασιών για κάθε σύμβαση, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να τρέξει έναν ακόμα διαγωνισμό συνολικής αξίας 200 εκατ. Ευρώ για την επιλογή project managers. Αυτοί θα λειτουργούν ως ενδιάμεσοι της ΕΡΓΟΣΕ και των αναδόχων και θα εξασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή της καθεμίας από τις έξι χρυσές συμβάσεις.

    Διαβάστε επίσης

    Ποιες μάχες για μεγάλα έργα θα δώσουν το 2023 οι μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς Όμιλοι

    Intrakat: Προχωρούν οι εργασίες σε σιδηροδρομικό έργο αξίας 41 εκατ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ

    ΕΡΓΟΣΕ: Υπεγράφη η σύμβαση με τον σύμβουλο για τα έργα 4,5 δισ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ