• Business

    Αλλάζουν όλα στα αεροδρόμια: Τι θα γίνει με την Fraport και το Καστέλλι


    Σε νέα εποχή μπαίνουν τα ελληνικά αεροδρόμια, καθώς μέσα στους επόμενους μήνες η παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport/Slentel, η  υπογραφή της 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και η ενεργοποίηση του… στοιχειωμένου διαγωνισμού για την κατασκευή και παραχώρηση του νέου αεροδρομίου στο Ηράκλειο Κρήτης έρχονται να αλλάξουν ριζικά το τοπίο.

    StefanSchulteFraport

    Ήδη, το μεγαλεπήβολο σχέδιο της Fraport για την πλήρη αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στα οποία θα επενδύσει ποσό άνω του 1 δις ευρώ (σε Θεσσαλονίκη, Άκτιο, Καβάλα, Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κω, Μύκονο, Μυτιλήνη, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο) βρίσκεται στο τελικό στάδιο, αυτό της κατάρτισης των master plan για το καθένα ξεχωριστά, και μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται η κοινοπραξία να καταβάλει τα 1,234 εκατομμύρια ευρώ που θα ανοίξουν το δρόμο για την παράδοση των αεροδρομίων, πιθανότατα μέσα στον ερχόμενο Ιανουάριο.

    mykonos-aerodromio

    Πρόκειται για μία πολύ μεγάλη επένδυση, με τη Fraport να αναλαμβάνει για 40 χρόνια τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 14 αεροδρομίων, πολλά από τα οποία βρίσκονται σε αποκαρδιωτική κατάσταση σήμερα, ωστόσο οι προοπτικές τους είναι τεράστιες, κάτι που αποδεικνύει και το γεγονός ότι το 2015 υποδέχθηκαν συνολικά πάνω από 23 εκατομμύρια επιβάτες, εκ τω οποίων το 73% ήταν ξένοι. Άλλωστε, πολλά από αυτά βρίσκονται σε ελληνικά νησιά που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών ανά την Ευρώπη και όχι μόνο, όπως στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τη Ρόδο. Μεταξύ των έργων ανάπτυξης που σχεδιάζει η κοινοπραξία είναι εξάλλου και η αύξηση της χωρητικότητας πολλών από αυτά τα αεροδρόμια.

    Alexander Zinell. CEO Fraport Greece
    Alexander Zinell. CEO Fraport Greece

    Παράλληλα, ακόμα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται στη διαδικασία της αξιολόγησης, ώστε να μπορέσουν σε επόμενη φάση να αξιοποιηθούν και αυτά. Πρόκειται για τα αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Αστυπάλαιας, Χίου, Ικαρίας, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Καλύμνου, Καρπάθου, Κάσου, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κοζάνης, Κυθήρων, Λέρου, Λήμνου, Μήλου, Ν. Αγχιάλου, Νάξου, Πάρου, Σητείας, Σκύρου και Σύρου.

    aerodromio paros

    Μία άλλη πολύ σημαντική εξέλιξη για τα ελληνικά αεροδρόμια είναι η υπογραφή της συμφωνίας για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», μέχρι το 2046 (από το 2026 που είναι σήμερα), η οποία αναμένεται μέσα στις επόμενες εβδομάδες και θα ανοίξει το δρόμο για την πώληση των μετοχών που διαθέτει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το ΤΑΙΠΕΔ (μερίδιο 30%).

    airport2

    Και έπειτα είναι και το Καστέλι. Ο λόγος για το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης, ο διαγωνισμός για την κατασκευή του οποίου εκκρεμεί εδώ και οκτώ ολόκληρα χρόνια, με αποτέλεσμα το παλιό αεροδρόμιο της πόλης να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στην αυξανόμενη τουριστική κίνηση. Όμως τώρα φαίνεται πως το σημαντικό αυτό έργο, προϋπολογισμού 800 εκατομμυρίων ευρώ, επιτέλους παίρνει μπρος, με την κυβέρνηση να χαρακτηρίζει ως κατεπείγουσες τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την υλοποίησή του.

    Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει νέα πνοή στο Ηράκλειο, καθώς το αεροδρόμιο στο Καστέλλι θα είναι σύγχρονο, με διάδρομο που θα μπορεί να επεκταθεί ως και στα 3.800 μέτρα και χώρο στάθμευσης έως και 25 αεροσκαφών. Η κατασκευή του θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης 30ετούς διάρκειας και το Δημόσιο θα κατέχει το 45% – 55% της εταιρείας διαχείρισης, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει ήδη δεσμευθεί ότι θα χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου και τις προπαρασκευαστικές δράσεις (μελέτες, κ.λπ.), όμως έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη συμμετοχή της, ως δανείστρια, στο έργο.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, διπλασιάζονται οι πόροι που θα αποδίδονται ετησίως στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης του νησιού από τα ακαθάριστα έσοδα του αεροδρομίου, ενώ ο παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει απασχόληση μακροχρονίως ανέργων.

    Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr:

    http://www.mononews.gr/aftes-ine-14-chores-tis-pio-asfalis-trapezes/78978



    ΣΧΟΛΙΑ