• Business

    Άκτιο-Αμβρακία: Οι εκπτώσεις της ΑΕΓΕΚ, η δικαστική διαμάχη με Εμφιετζόγλου και η επικράτηση της Mytilineos

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών), Γιάννης Μαρούλης (ΑΕΓΕΚ), Πρόδρομος Εφιεμτζόγλου (Μηχανική Α.Ε.)

    Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos), Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών), Γιάννης Μαρούλης (ΑΕΓΕΚ), Πρόδρομος Εφιεμτζόγλου (Μηχανική Α.Ε.)


    Το μακρινό 2008 βγήκε στον αέρα ο διαγωνισμός για το Άκτιο-Αμβρακία, το οποίο παραδόθηκε ολοκληρωμένο στις 31  Ιανουαρίου.

    Ο λόγος δεν ήταν μόνοι οι τεχνικές δυσκολίες του έργου και οι ανώριμες μελέτες εκ μέρους του υπουργείου υποδομών, αλλά ο συνδυασμός των υψηλών εκπτώσεων, της χρεοκοπίας του πρώτου ανάδοχου σχήματος και στη συνέχεια ενός σίριαλ προσφυγών εκ μέρους των εργολάβων.

    Γεγονότα  τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα ο οδικός άξονας να παραδοθεί 16 χρόνια αργότερα, ενώ είχε περάσει από τέσσερις διαφορετικούς αναδόχους. Αυτοί ήταν η ΑΕΓΕΚ, ο ΑΚΤΩΡ, η ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ και ο όμιλος Mytilineos.

    Πρόκειται για έναν οδικό άξονα μήκους 48,5 χιλιομέτρων, ο οποίος, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια της χθεσινής τελετής παράδοσης η ηγεσία του υπουργείου υποδομών, υπέφερε αρκετά για να φτάσει στην ολοκλήρωσή του. Αυτό συμβαίνει καθώς το έργο πέρασε από τα σαράντα κύματα των παθογενειών των διαγωνισμών που «έτρεξαν» καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 και τουλάχιστον για το μισό της επόμενης δεκαετίας.

    Πρωταγωνιστές στο σίριαλ της επιλογής του αναδόχου ήταν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ του Ομίλου Μαρούλη και η ΜΗΧΑΝΙΚΗ του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου με το καθένα από τα πολλά επεισόδια να διαδραματίζονται στις δικαστικές αίθουσες και πιο συγκεκριμένα στο ΣτΕ.

    Πλέον το έργο έχει παραδοθεί από τη Mytilineos και αυτό θα συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.

    Οι χρήστες θα οδηγούν σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή.

    Ο προβληματικός διαγωνισμός και οι υψηλές εκπτώσεις της ΑΕΓΕΚ

    Ο διαγωνισμός για τη γνωστή τότε Αμβρακία Οδό προκηρύχθηκε το 2009 και αφορούσε σε τέσσερα τμήματα  αρχικού μήκους 48,5 χλμ και προϋπολογισμού 338 εκατ. ευρώ, στα οποία επικράτησαν οι εταιρείες του Ομίλου Μαρούλη, ΑΕΓΕΚ, Ιόνια, και η ιταλική Consorzio Stabile Italimprese Societa Remponsabilita Limatata.

    Τα έργα ξεκίνησαν το 2010 και θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί το 2013, καθώς η κατασκευαστική διάρκεια είχε οριστεί στους 36 μήνες.

    Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν τηρήθηκε ποτέ.  Έως το 2016 η πορεία υλοποίησης είχε φτάσει στο 50% και ως βασικές αιτίες είχαν παρουσιαστεί η γεωμορφολογία του εδάφους, οι απαλλοτριώσεις, αλλά και τα προβλήματα βιωσιμότητας των εταιρειών του Ομίλου Μαρούλη, δηλαδή το σύνολο των αναδόχων. Τότε ήταν που κλήθηκαν οι ΑΚΤΩΡ και ΤΟΜΗ προκειμένου να ξεκολλήσουν τα έργα.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για κάθε ένα από τα έργα οι εκπτώσεις που δόθηκαν ανήλθαν στο 50% καθώς αυτές διαμορφώθηκαν ως εξής: 

    Άκτιο – Δρυμός, αξίας 142,8 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΕΓΕΚ, η οποία έδωσε έκπτωση 50% με τελικό τίμημα 71 εκατ. ευρώ.

    Δρυμός: αξίας 39,2 εκατ. ευρώ, την οποία ανέλαβε η ΙΟΝΙΟ ΑΕ (θυγατρική της ΑΕΓΕΚ) με έκπτωση 50% και τελικό τίμημα 19 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία από τις συμβάσεις που ανέλαβε στη πορεία η ΤΟΜΗ.

    Δρυμός-Λουτράκι αξίας 46,8 εκατ ευρώ. Η ΙΟΝΙΟΣ είχε επικρατήσει με έκπτωση 50% και τελικό κόστος δημοπράτησης τα 22 εκατ. ευρώ. Και αυτό το έργο είχε προβλήματα υλοποίησης με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ.

    Το τελευταίο τμήμα ήταν  παράκαμψη Αμφιλοχίας αξίας 62,2 εκατ. ευρώ με την ιταλική Consorzio Stabile Italimprese Societa e Responsabilita Limitata του Ομίλου Μαρούλη. Η έκπτωση που είχε δώσει ανήλθε στο 51% και το τελικό τίμημα του έργου διαμορφώθηκε στα 30 εκατ. ευρώ.

    Το μόνο που επετεύχθη από τα παραπάνω ήταν να ολοκληρωθεί το 2019 από την ΑΚΤΩΡ το πρώτο μεγάλο τμήμα Βόνιτσα-Δρυμός μήκους 17 χιλιομέτρων.

    Ο διαγωνισμός σκούπα του 2019 – Η δικαστική διαμάχη Εμφιετζόγλου με το Υπουργείο Υποδομών

    Το 2019 προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός για τα υπόλοιπα τμήμα του έργου, στον οποίο συμμετείχαν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑΑΚΤΩΡ, η GD InfrastruttureΜΗΧΑΝΙΚΗ, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat και ο Όμιλος Mytilineos.

    Την καλύτερη προσφορά με έκπτωση 49,5% είχε δώσει η συμμαχία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ, αλλά μία προσφυγή στο ΣτΕ από τις GD Infrastrutture και ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε.  της στέρησε το έργο, καθώς το ανώτατο δικαστήριο αποφάσισε τον αποκλεισμό της

    Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η  GD Infrastructure να πρέπει οριστεί ως ανάδοχος του εργολαβίας-σκούπα, καθώς είχε δώσει τη δεύτερη καλύτερη προσφορά.

    Το υπουργείο υποδομών επεδίωξε να ματαιώσει  και να κηρύξει εκ νέου το διαγωνισμό.  Εν τούτοις, αυτό δεν επετεύχθη καθώς ξεκίνησε διαμάχη με την GD Infrastrutture, η οποία  δε θα άφηνε σε καμία περίπτωση να χαθεί ένα τόσο σημαντικό έργο.

    Η ιταλική εταιρεία απέστειλε εξώδικο προς το υπουργείο αλλά και απείλησε με νέες ενστάσεις προς την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, εάν το υπουργείο ακύρωνε και προκήρυσσε εκ νέου το διαγωνισμό. Αξίζει να αναφερθεί ότι το υπουργείο είχε προχωρήσει σε αίτημα αναστολής του διαγωνισμού, το οποίο απορρίφθηκε από το ΣτΕ.

    Τα επεισόδια στο διαγωνισμό-σίριαλ δε σταμάτησαν σε αυτό το σημείο, καθώς μία νέα εξέλιξη, αυτή τη φορά σε οικονομικό και εταιρικό επίπεδο είχε ως αποτέλεσμα να «κοπεί» και η  GD Infrastrutture.

    Το υπουργείο είχε ζητήσει την ανανέωση των προσφορών των εναπομείναντων μνηστήρων, αλλά δεν ανανεώθηκε από την Τράπεζα Πειραιώς η εγγυητική επιστολή της  GD Infrastrutture για το Άκτιο-Αμβρακία.

    Η εξέλιξη αυτή πυροδότησε ένα νέο γύρο δικαστικών κινήσεων εκ μέρους του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου καθώς κατέθεσε αγωγή κατά της τράπεζας αξιώνοντας το ποσό των 43 εκατ. ευρώ ως ζημιά για ηθική βλάβη.

    Το έργο πάντως είχε χαθεί ανεπιστρεπτί για τη ΜΗΧΑΝΙΚΗ και ως ανάδοχος επελέγη η Mytilineos, η οποία ήταν ο τρίτος μειοδότης από το διαγωνισμό του 2019, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο το καλοκαίρι του 2020. Ακολούθησε μία τελευταία προσφυγή στο ΣτΕ από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ, η οποία ωστόσο απορρίφθηκε.

    Η Mytiineos ξεκίνησε επίσημα το έργο το Νοέμβριο του 2020 και έπρεπε έως τα τέλη του 2023 να το παραδώσει.

    Παρά τον χρόνο που χάθηκε στις δικαστικές αίθουσες ο όμιλος κατάφερε να παραδώσει την παράκαμψη Αμφιλοχίας το καλοκαίρι του 2022 με αποτέλεσμα να βρεθεί πέντε μήνες μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, ενώ το έργο στο σύνολο του παραδόθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 2024 με την παράδοση στη κυκλοφορία να αναμένεται στις 3-4 Φεβρουαρίου.

    Διαβάστε επίσης:

    Mytilineos: H ΜΕΤΚΑ ολοκλήρωσε και παρέδωσε στην κυκλοφορία τον οδικό Άξονα «Άκτιο-Αμβρακία»

    Σταϊκούρας: «Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία αναβαθμίζει το οδικό δίκτυο της χώρας»

    Άκτιο-Αμβρακία: Παραδόθηκε το οδικό έργο που «τράβηξε» 15 χρόνια – Μυτιληναίος: Αντιπαθώ τον όρο ανεκτέλεστο



    ΣΧΟΛΙΑ