• Business

    Άγνωστη η επικινδυνότητα των ευρημάτων της πρώτης αυτοψίας στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού


    Η πρώτη αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στη υπόγεια κοίτη του Ιλισού, με αφορμή την κατάρρευση μέρους του οδοστρώματος στον χώρο στάθμευσης του σταθμού ΗΣΑΠ Ταύρου στις 11-05-2018, μεταξύ άλλων, κατέγραψε φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φερόντων δόκιμων στοιχείων.

    Όπως είπαν χθες ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, αυτή τη στιγμή δεν είναι γνωστό ούτε το εύρος των αναγκαίων έργων συντήρησης, ούτε η επικινδυνότητα που έχουν τα ευρήματα της πρώτης αυτοψίας με δεδομένο ότι ουδέποτε έχουν γίνει εργασίες συντήρησης. Επίσης, δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί πότε θα ξεκινήσει το έργο της συντήρησης της κοίτης του Ιλισού, πόσο θα διαρκέσει και τι θα κοστίσει.

    Η διακοπή της κυκλοφορίας του Τραμ στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα αποφασίστηκε, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, με τη λογική ότι «το τραμ έχει μεγάλο φορτίο και δεν μεταφέρει έναν επιβάτη. Αλλά το σημαντικότερο είναι γιατί ένα μεγάλο κομμάτι του Τραμ είναι πάνω από τον κλειστό αγωγό…». Το μέτρο χαρακτηρίστηκε προληπτικό και όπως ελέχθη δεν φαίνεται να υπάρχει ανάγκη για επέκτασή του και στους οδικούς άξονες που έχουν δημιουργηθεί πάνω από τον Ιλισό (Μεσογείων, Μιχαλακοπούλου Καλλιρόης κ.λ.π.).

    Ο υπουργός Υποδομών αποκάλυψε στη συνέχεια ότι σε αποθήκη αμαξοστασίου, μέσα σε κούτες στοιβαγμένα βρέθηκαν αρχεία και αναφορές που αναδείκνυαν το πρόβλημα, από την εποχή μελέτης του Μετρό και του Τραμ. Όπως είπε στις Τεχνικές Εκθέσεις προς την Αττικό Μετρό, Χρονόπουλος Π.Μ ΕΜΠ, με ημερομηνίες 12-05-98 και 16-07-98, γίνεται αναφορά για ενδείξεις, ανεπαρκούς ή πλημμελούς θεμελίωσης, του τοίχου αντιστηρίξεως στη κοίτη του Ιλισού στην περιοχή Καλλιρόης – Συγγρού και σε αρκετές θέσεις φθορά υλικών (σκυροδέματος και οπλισμών) και δυσλειτουργία αρμών.

    Στην Τεχνική Έκθεση της SST την 04-06-2002, Νικολαΐδης Πέτρος Μ.Μ, μετά από προφορικό αίτημα της κοινοπραξίας κατασκευής του Τραμ, διενεργήθηκε αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, από Λ. Βουλιαγμένης έως την οδό Φραντζή, καταγράφοντας έντονα σημάδια διάβρωσης σκυροδέματος και οπλισμού, και ασυνέχεια στα τοιχία αντιστήριξης. Επίσης στις τεχνικές εκθέσεις του Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ, με ημερομηνίες 04 και 22 – 01-2002, κατά τη διάρκεια κατασκευής του Τραμ, έπειτα από εντολή της κοινοπραξίας κατασκευής, ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτω από τις γραμμές του Τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία εδράζει η πλάκα.

    Το πρόβλημα αναδείχθηκε όταν με εντολή του κ. Σπίρτζη, έπειτα από το συμβάν στον χώρο στάθμευσης σταθμού ΗΣΑΠ Ταύρου, η ΕΥΔΑΠ προχώρησε σε επιθεώρηση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού όπου και κατέγραψε τα εξής φαινόμενα: Ενανθράκωση του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού. Φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φερόντων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης, η οποία φέρει κατά θέσεις μεγάλα κινητά φορτία. Πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους. Ύπαρξη τεχνικών έργων συμβολής κλάδων ή αλλαγών διατομής.

    Κατόπιν των παραπάνω το υπουργείο Υποδομών αναλαμβάνει την υποχρέωση να συντονίσει το έργο αποκατάστασης και συντήρησης της υπόγειας κοίτης Ιλισού με Προγραμματική Σύμβαση στην οποία θα συμμετάσχουν η ΣΤΑΣΥ και η Περιφέρεια ως φορείς που έχουν τυπικά νομικά την αρμοδιότητα, την ΕΥΔΑΠ που έχει την εμπειρία συντήρησης και εκπόνησης μελετών για τέτοιου είδους έργα και η οποία θα υλοποιήσει τις μελέτες και θα εκτελέσει το έργο, με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Προτεραιότητα θα δοθεί στο να γίνουν οι μελέτες επικινδυνότητας στα τμήματα που διέρχονται οδικά δίκτυα και το Τραμ πάνω από τον Ιλισό.

    Οι σταθμοί που δεν θα εξυπηρετούνται με Τραμ πιθανότατα από αύριο ή μεθαύριο, είναι:  Φιξ, Λεωφόρος Βουλιαγμένης, Ζάππειο και Σύνταγμα. Στο διάστημα των εργασιών τα δρομολόγια του Τραμ θα διεξάγονται στα τμήματα: Γραμμή 3: ΣΕΦ – Ασκληπιείο Βούλας – ΣΕΦ, Γραμμή 4: ΣΕΦ – Κασομούλη – ΣΕΦ και Γραμμή 5:  Ασκληπιείο Βούλας – Κασομούλη – Ασκληπιείο Βούλας. Οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν στο τμήμα Κασομούλη – Σύνταγμα από τους συρμούς της Γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ (ανταπόκριση στο σταθμό Νέος Κόσμος) καθώς και με τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές.

    Τις επόμενες ημέρες στο  μεταξύ, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, θα ανακοινωθούν ρυθμίσεις για το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής λειτουργίας και συντήρησης δημόσιων και ιδιωτικών έργων και για το παρατηρητήριο τιμών. Στο πρώτο σύστημα θα καταγραφούν όλα τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, ενώ το δεύτερο θα συνδέεται με το κεντρικό σύστημα παρακολούθησης έργων, ώστε να δημιουργηθεί το Εθνικό Μητρώο Έργων για όλες τις υποδομές που υπάρχουν στη χώρα, ώστε να γνωρίζουν οι υπηρεσίες κάθε πότε πρέπει να γίνεται η συντήρηση.

    Ιλισός ιστορικά 

    Από την αρχαιότητα μέχρι τον 20ό αιώνα ο Ιλισός δεν είχε εκβολή στη θάλασσα, αλλά ήταν παραπόταμος του Κηφισού, με τον οποίο συναντιόταν βόρεια του σημερινού Μοσχάτου. Η κοίτη του Ιλισού ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930 μέχρι τις αρχές του 1960, με εκτροπή του και δημιουργία νέας κοίτης παρά την Λεωφόρο Παναγή Τσαλδάρη στα όρια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας, η οποία εκβάλλει στο μέσο του Φαληρικού όρμου.

    Εντός των ορίων του Δήμου Καλλιθέας η διευθετημένη κοίτη του Ιλισού αρχικά είχε κατασκευαστεί με ανοικτή διατομή. Τέλη της δεκαετίας του 1980 πραγματοποιήθηκε έργο υπογειοποίησης, σε συνέχεια του υπογειοποιημένου τμήματος του ποταμού Ιλισού που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, έως την οδό Φορνέζη από όπου και συνεχίζει με ανοικτή διατομή έως την εκβολή στη θάλασσα.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Πιθανή νέα μετάθεση της ημερομηνίας κατάθεσης προσφορών για Forthnet

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:  Διακόπτεται προληπτικά η λειτουργία του Τραμ από Κασομούλη έως Σύνταγμα: Ποιοι σταθμοί κλείνουν

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Τα επόμενα βήματα της διοίκησης της ΕΤΕ για Εθνική Ασφαλιστική



    ΣΧΟΛΙΑ