• Big Story

    Χρήστος Χαρπαντίδης: Πώς η πολυεθνική Philip Morris πίστεψε σε εμάς, πίστεψε στην Ελλάδα

    • Contributor
    Χρήστος Χαρπαντίδης

    Ο Προέδρος και CEO της Παπαστράτος, Χρήστος Χαρπαντίδης


    Ο  Προέδρος και CEO της Παπαστράτος, Χρήστος Χαρπαντίδης συμμετέχει στην έρευνα του mononews για το ”Brand Name Ελλάδα” και απαντά για το πώς θα ξαναχτίσουμε το brand της χώρας αλλά και για το ποιοι  πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στη μάχη για να πάρει η Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στο Ευρωπαϊκό στερέωμα.

    Με ποιο τρόπο μπορούμε να ξαναχτίσουμε το Brand name Ελλάδα; 

    Το «χτίσιμο» ενός brand name είναι μια δύσκολη και σύνθετη διαδικασία, πολύ δε περισσότερο όταν αυτό δεν αφορά ένα προϊόν αλλά μια ολόκληρη χώρα, της οποίας η φήμη έχει πληγεί σημαντικά την περίοδο της κρίσης.

    Οι αντιλήψεις που επικρατούν στο εξωτερικό για την Ελλάδα αλλά και για εμάς τους Έλληνες τις περισσότερες φορές είναι άδικες και στερεοτυπικές. Ας είμαστε ειλικρινείς όμως, βοηθήσαμε και εμείς στη δημιουργία και, κυρίως, στην αναπαραγωγή των μύθων. Λάθη, υπερβολές και παθογένειες έδωσαν τροφή σε όσους θέλουν να παρουσιάζουν την Ελλάδα σαν μια χώρα που δεν προσπαθεί, δεν θέλει ή δεν μπορεί να τα καταφέρει.

    Υπάρχει όμως και η φωτεινή πλευρά. Η Ελλάδα έχει περιεχόμενο, ουσία. Αυτός ο τόπος έχει κρυμμένη μέσα του μια τεράστια δυναμική που οφείλουμε επιτέλους να απελευθερώσουμε. Πώς θα τα καταφέρουμε; Καταρχάς πρέπει να πιστέψουμε στις δυνάμεις μας. Δεν φτάνει όμως μόνο αυτό. Χρειαζόμαστε κοινό όραμα, μετρήσιμους στόχους και στρατηγικό σχέδιο.

    Αν και έχουμε χάσει πολύτιμο χρόνο, είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να καταφέρουμε πράγματα που ίσως ούτε καν φανταζόμαστε σήμερα. Το παράδειγμα της Παπαστράτος είναι χαρακτηριστικό. Μετά από μια δραματική πτώση της τοπικής αγοράς, η εταιρεία – πλέον – εξάγει το 60% της παραγωγής της σε 30 χώρες σε όλον τον κόσμο.

    Αυτό δεν ήρθε τυχαία, τα τελευταία 13 χρόνια, τα μισά εκ των οποίων μέσα σε αυτή την πρωτόγνωρη κρίση, πραγματοποιήσαμε επενδύσεις που ξεπερνούν τα 700 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή τη στιγμή ένας τεράστιος πολυεθνικός όμιλος, η  Philip Morris International, έχει επιλέξει τη χώρα μας για να αγοράζει και να ταξιδεύει τα ελληνικά ανατολικά καπνά – προϊόντα της ελληνικής γης – σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Το έκανε γιατί πίστεψε σε εμάς, γιατί πίστεψε στην Ελλάδα.

    Ποιοι είναι αυτοί που πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στη μάχη για να πάρει η Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στο Ευρωπαϊκό στερέωμα;

    Σε μια εθνική μάχη δεν περισσεύει κανείς. Ο ρόλος του πρωταγωνιστή ανήκει σε έναν. Στον καλύτερό μας εαυτό. Το έχουμε κάνει ως λαός στο παρελθόν και θα το ξανακάνουμε. Το ζητούμενο είναι μέσα από ποιο «όχημα» θα καταφέρουμε να βγούμε νικητές. Νομίζω ότι πλέον είναι κοινά παραδεκτό πως η λύση βρίσκεται στο επιχειρείν. Στην επιχειρηματικότητα που είναι ανταγωνιστική, εξωστρεφής, καινοτόμα, που λειτουργεί σε πλήρη αρμονία με την κοινωνία και την πολιτεία.

    Κοινωνία, κράτος και επιχειρήσεις θα κερδίσουν μαζί το μεγάλο στοίχημα. Αυτή η σχέση, όμως, για να λειτουργήσει και να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για τη χώρα πρέπει να βασίζεται στην ειλικρίνεια και τη διαφάνεια.

    Η υπευθυνότητα είναι, επίσης, ένα απαραίτητο στοιχείο, όχι μόνο για την Πολιτεία, αλλά και για τις επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αγνοούν πως η λειτουργία τους δεν αφορά αποκλειστικά τις ίδιες. Εδώ και 85 χρόνια στην Παπαστράτος γνωρίζουμε καλά πως ό,τι κάνουμε δεν μένει μόνο στην εταιρεία μας και στο σήμερα, έχει αντίκτυπο στο αύριο, αφήνει πίσω του μέλλον. Ένα μέλλον που δεν το κρατάμε για εμάς, αλλά το μοιραζόμαστε με όσο το δυνατόν περισσότερους. Αυτή η συνειδητή δέσμευση μας κάνει περήφανους, αλλά ταυτόχρονα μας γεμίζει με ευθύνη απέναντι στους εργαζομένους μας, τους καπνοκαλλιεργητές, τις τοπικές κοινωνίες, απέναντι στην ίδια τη χώρα. Αρκεί να  αναλογιστεί κανείς ότι το 2,5% των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού προέρχεται μόνο από μια εταιρεία, τη δική μας, για να καταλάβει το μέγεθος αυτής της ευθύνης.

    Πώς μπορεί η Ελλάδα  να πείσει όλους όσοι έχουν μεταναστεύσει τα τελευταία χρόνια να επιστρέψουν στη χώρα τους;

    Το να αφήνεις πίσω σου την πατρίδα, τους φίλους σου, τους συγγενείς σου είναι μια απόφαση που νομίζω ότι κανείς δεν παίρνει εύκολα. Αυτοί οι άνθρωποι έφυγαν γιατί δεν έβλεπαν προοπτική στην Ελλάδα. Ανάμεσά τους βρίσκονται ολόκληρες οικογένειες, επιστήμονες, νέα παιδιά με λαμπρές σπουδές, γεμάτα όνειρα και ιδέες. Πρόκειται για μια ανοιχτή πληγή τόσο για την οικονομία, όσο και για την ίδια την κοινωνία.

    Θα έλεγα ότι πρώτα πρέπει να σταματήσουμε την αιμορραγία και μετά να επουλώσουμε την πληγή. Προτεραιότητα έχει να κρατήσουμε την ελπίδα ζωντανή για όσους είναι ήδη με το διαβατήριο στο χέρι. Το να στερείς από τη νέα γενιά το δικαίωμα να ονειρεύεται, την ευκαιρία να δουλέψει, να δημιουργήσει είναι σαν να στερείς το μέλλον από ένα ολόκληρο λαό.

    Όσοι έχουν ήδη φύγει θα επιστρέψουν μόλις δουν τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της πραγματικής οικονομίας. Θα ακολουθήσουν την καρδιά τους και θα γυρίσουν πίσω για να χτίσουμε όλοι μαζί ένα καλύτερο αύριο.

    Μπορεί από μόνο του το κράτος να σταματήσει το λεγόμενο brain drain; Προφανώς όχι. Και εδώ η λύση απαιτεί τη συμβολή των επιχειρήσεων.

    Στην Παπαστράτος δεν περιοριζόμαστε στην παροχή ανταγωνιστικών αποδοχών και στη διασφάλιση εξαιρετικών συνθηκών εργασίας. Πάμε ένα βήμα πιο πέρα, δεσμευόμενοι για αγορές 30.000 τόνων ελληνικών ανατολικών καπνών την τριετία 2016 – 2018.

    Πρόκειται για μια νέα συμφωνία που βοηθά 30.000 καπνοκαλλιεργητές και εργάτες να παραμείνουν στην Ελλάδα, ενισχύοντας ταυτόχρονα την περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη.

    Πώς μπορεί να σπάσει ο κύκλος της απαισιοδοξίας και της απογοήτευσης;

    Πρέπει να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις, να ενισχύσουμε την αξιοπιστία της χώρας και να αποδείξουμε ότι διαθέτουμε ένα εθνικό σχέδιο, ικανό να φέρει ανάπτυξη στον τόπο. Υπάρχουν πολλές δυσκολίες, αλλά ο δρόμος της ανάπτυξης περνάει μέσα από την εμπιστοσύνη.

    Απαιτείται λοιπόν σοβαρότητα και υπευθυνότητα από όλους μας. Τονίζω ότι η απάντηση στον γρίφο της ανάπτυξης είναι η απελευθέρωση της παραγωγικής, της δημιουργικής Ελλάδας, σε αυτή πρέπει να επενδύσουμε.

    Για να βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο χρειάζεται ένας ανοικτός, ειλικρινής διάλογος με στόχο να ξεπεραστούν τα σημερινά εμπόδια που αντιμετωπίζει η οικονομία και να δημιουργηθεί ένας οδικός χάρτης για την ουσιαστική ανάπτυξη της χώρας. Και πάλι τη λύση μπορούν να τη δώσουν από κοινού κοινωνία, κράτος και επιχειρήσεις. Για να αφήσουμε πίσω μας ένα καλύτερο μέλλον, για όλους.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Βασίλης Αποστολόπουλος: Να δώσουμε έξυπνα κίνητρα για όσους θέλουν να επιστρέψουν και να εργαστούν για την χώρα

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ειρήνη Νταϊφά: «Η Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα, είναι σαν ένα παιδί χωρίς πιστοποιητικό γέννησης»

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Γιώργος Βερνίκος: “Οι παραγωγικές τάξεις να αποκτήσουμε μία ενιαία θέση σε κρίσιμα θέματα για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας μας”



    ΣΧΟΛΙΑ