AUTO

F1 Τουρκία: Μαγεία από τον Χάμιλτον!


Ο 35χρονος Βρετανός έγραψε ιστορία ισοφαρίζοντας το ρεκόρ του Σουμάχερ. Κέρδισε το Τούρκικο GP με μαεστρία και στρατηγική.

Ο Λιούις Χάμιλτον έγινε χτες στο Istanbul Park πρωταθλητής για 7η φορά στην καριέρα του. Η τύχη το θέλησε αυτό να συμβεί στην πίστα όπου κέρδισε για πρώτη φορά την προσοχή της παγκόσμιας σκηνής του μηχανοκίνητου αθλητισμού το 2006. Τότε σ’ αγώνα του GP2 είχε καταφέρει από 18ος να τερματίσει 2ος. Εκείνη την χρονιά πήρε τον τίτλο στην πρώτη του προσπάθεια στο συγκεκριμένο θεσμό. Την επόμενη χρονιά βρέθηκε να οδηγεί για την McLaren και θα είχε πάρει τον τίτλο αμέσως, αν ο Αλόνσο συμπεριφέρονταν ομαλά.

Το Stepney Gate δημιούργησε πολλά προβλήματα σε όλους τους εμπλεκόμενους. Φυσιολογικά όμως δεν μπόρεσε να φρενάρει ο Χάμιλτον που την επόμενη χρονιά πήρε τον τίτλο στη Βραζιλία. Ο ερχομός του στη Mercedes, πράγμα στο οποίο έπαιξε κομβικό ρόλο ο αείμνηστος Νίκι Λάουντα έμελλε να δημιουργήσει το πιο πετυχημένο συνδυασμό όλων των εποχών.

Ο Χάμιλτον πήρε έξι τίτλους, η Mercedes επτά και δεν υπάρχει τίποτα που να δείχνει ότι δεν θα διατηρήσουν το νταμπλ και το 2021. Αν φυσικά συνεργαστούν, καθότι ο Χάμιλτον δεν έχει υπογράψει ακόμη συμβόλαιο. Οι λόγοι οικονομικοί, σίγουρα ο Βρετανός με την χθεσινή του απόδοση απέδειξε περίτρανα πως δεν κερδίζει η Mercedes αλλά αυτός, όποιος αμφιβάλλει ας ρίξει μια ματιά στον αγώνα του Μπότας που εκκίνησε 9ος και τερμάτισε 14ος παρότι ίδια Mercedes οδηγούσε. Ο Φινλανδός είχε μια επαφή στον πρώτο γύρο στην στροφή 9 και μετέπειτα το μονοθέσιό του δεν λειτουργούσε σωστά.

Να πως κέρδισε ο Χάμιλτον!

Θέλω να δούμε λίγο τα ελαστικά στη δεξιά πλευρά της Mercedes του Χάμιλτον τη στιγμή που τερματίζει ο Βρετανός. Καθότι αριστερόστροφη η πίστα της Κωνσταντινούπολης, φθείρει περισσότερο το εμπρός δεξιά ελαστικό. Αυτό το λάστιχο άντεξε 50 γύρους στα χέρια του Χάμιλτον. Κάτι ανάλογο πέτυχε ο Κβίατ με υποδεέστερο όμως ρυθμό, ενώ ο Πέρεζ κράτησε το ίδιο σετ ελαστικών για 48 γύρους.

Αξίζει εδώ να ξεκαθαρίσουμε πως τα ελαστικά για βροχή έχουν πολύ μαλακή γόμα. Τα βρόχινα έχουν παράθυρο λειτουργείας στους 60 βαθμούς Κελσίου και τα ενδιάμεσα στους 80 βαθμούς Κελσίου. Αν δεν μπορείς να διατηρήσεις αυτή τη θερμοκρασία δεν αποδίδουν. Αν είσαι πιο χαμηλά γλιστράς, αν είσαι πιο ψηλά δημιουργείται τοπική υπερθέρμανση που οδηγεί σε παραμόρφωση και μερική αποκόλληση. Καθότι πολύ μαλακή η γόμα των ενδιάμεσων ελαστικών είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στην υπερθέρμανση. Απαιτεί πολύ προσεκτική διαχείριση/στρώσιμο στους πρώτους γύρους. Αν εκεί την ζεστάνεις ομαλά χωρίς μεγάλη πίεση δημιουργείται ένα ομοιόμορφο πλέγμα θερμικής καταπόνησης που συμβάλει στην μεγιστοποίηση της διάρκειας ζωής του ελαστικού και στην σταθερή απόδοσή του.

Ο Χάμιλτον λοιπόν έστρωσε έτσι ένα σετ ελαστικών στις δοκιμές και το χρησιμοποίησε στον αγώνα. Γι’ αυτό μπόρεσε να έχει σταθερή απόδοση και τόσο μεγάλη διάρκεια ζωής των ελαστικών. Ελάχιστοι το επιχείρησαν μόνο σ’ αυτόν πέτυχε. Αυτό συνέβη γιατί μετά την εκκίνηση όπου από 6ος ανέβηκε 4ος είχε την υπομονή να περιμένει. Παρότι οι Racing Point ξεμάκραιναν και ο Φέτελ τον καθυστερούσε. Ο Βρετανός υπομονετικά και αποφεύγοντας τα λάθη κρατούσε τη θέση του στην πίστα και περίμενε την ευκαιρία. Ακριβώς το αντίθετο έκανε ο Φερστάπεν, έχασα το μέτρημα από τα λάθη του Ολλανδού. Πραγματικά ο χθεσινός ήταν ένας από τους χειρότερους αγώνες του. Προφανώς ο Χάμιλτον βοηθήθηκε και από το εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας που μείωσε τις διαφορές.

2020 Turkish Grand Prix, Sunday – LAT Images

Ήταν όμως σημαντική και η τακτική που είχε στο μυαλό του: «Δε θα μπω στα πιτ, θα βγάλω τον αγώνα μ’ αυτό το σετ». Αυτό σκέφτονταν από την αρχή και φυσικά του βγήκε. Το ίδιο προφανώς σκέφτονταν και ο Πέρεζ με την Racing Point. Ο Μεξικάνος οδηγός χτες απέδειξε περίτρανα ότι αξίζει μια θέση το 2021. Διαχειρίστηκε άψογα τα ελαστικά του και κατάφερε να τερματίσει χωρίς αλλαγή. Προφανώς ο Στρολ που οδηγούσε την κούρσα στο πρώτο μέρος υποχρεώθηκε να μπει γιατί πίεσε τα δικά του υπέρμετρα. Έχανε χρόνο έναντι του Πέρεζ, η διαφορά των 10 sec είχε πέσει στα 3 sec όταν τον έβαλαν για αλλαγή. Η πίεση που «άναψε» τα ελαστικά και του έδωσε την pole το Σάββατο, του στέρησε την νίκη την Κυριακή.

Στη Ferrari έκαναν καλές επιλογές στρατηγικής αλλάζοντας ελαστικά στους οδηγούς τους, την κρίσιμη στιγμή. Ο Φέτελ εκκίνησε καλά και κέρδισε πολλές θέσεις, ο Λεκλέρκ ρίσκαρε βάζοντας πρώτος τα ενδιάμεσα στον 6ο γύρο και ωφελήθηκε απ’ αυτό.

GP TURCHIA F1/2020 – SABATO 14/11/2020 credit: @Scuderia Ferrari Press Office

Στο φινάλε ο Λεκλέρκ πέρασε το Φέτελ και είχε δυναμική να περάσει και τον Πέρεζ. Τα κατάφερε προς στιγμή στον τελευταίο γύρο, όμως ένα λάθος στα φρένα λίγες εκατοντάδες μέτρα πριν τον τερματισμό τον έριξε τελικά στην 4η θέση. Η Ferrari πήρε πολύτιμους βαθμούς στο πρωτάθλημα κατασκευαστών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η μάχη της 3ης θέσης (αθλητικό και οικονομικό): Mercedes 504β. Red Bull 240β. Racing Point 154β. ΜcLaren 149β. Renault 136β. Ferrari 130β. Απομένουν 132 βαθμοί να μοιραστούν σε 3 αγώνες.

Είναι απίστευτο ότι με τέτοιες συνθήκες τερμάτισαν 16 οδηγοί και δεν είχαμε αυτοκίνητο ασφαλείας. Ο λόγος που δεν στέγνωνε η πίστα παρότι είχε σταματήσει η βροχή ήταν ο νέος ασφαλτοτάπητας. Η πίσσα δεν έχει ακόμη «κατακαθίσει» ώστε να δημιουργηθούν ραβδώσεις από τα χαλίκια και διαμέσου αυτών να αποχετεύεται το νερό.

Επόμενος αγώνας το GP Μπαχρέιν στις 29/11.

Ο Φέτελ αναφερόμενος στο τι είπε στο Χάμιλτον στον τερματισμό: «Του είπα είναι πολύ σημαντικό για μας, ότι είδαμε την ιστορία να γράφεται. Νομίζω πως είναι ένας από τους σπουδαιότερους οδηγούς της γενιάς μας. Δεν μπορείς να συγκρίνεις διαφορετικές εποχές αυτή του Φάτζιο ή αυτή του Μος με τη δική μας».

2020 Turkish Grand Prix, Sunday – LAT Images

Ο αγώνας υπό το πρίσμα των ελαστικών

• Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον στέφθηκε για έβδομη φορά παγκόσμιος πρωταθλητής ισοφαρίζοντας το σχετικό ρεκόρ. Αυτός ήταν ο τέταρτος συνεχόμενος τίτλος που κατέκτησε, κερδίζοντας σ’ ένα απίστευτα αμφίρροπο Τουρκικό GP. O Χάμιλτον χρησιμοποίησε τα βρόχινα ελαστικά Cinturato Blue για οχτώ γύρους και μετά έβαλε για 50 γύρους τα ενδιάμεσα ελαστικά Cinturato Green. Ήταν ένας από τους τρεις οδηγούς (ο Πέρεζ της Racing Point και ο Κβίατ της AlphaTauri οι άλλοι δυο) που σταμάτησαν μόνο μια φορά.
• Όλοι εκκίνησαν με τα βρόχινα ελαστικά Cinturato Blue εκτός από τις δυο Williams που εκκίνησαν με τα ενδιάμεσα ελαστικά Cinturato Green.
• Το κρίσιμο σημείο όπου τα ενδιάμεσα ελαστικά ήταν ταχύτερα, ήρθε 10 γύρους μετά την εκκίνηση και πυροδότησε μια σειρά αλλαγών σε ενδιάμεσα ελαστικά. Οι περισσότεροι οδηγοί έκαναν μια ακόμη στάση για φρέσκο σετ ενδιάμεσων ελαστικών.
• Ο οδηγός της Williams, Τζορτζ Ράσελ συμπλήρωσε 32 γύρους με τα ενδιάμεσα ελαστικά, που εκκίνησε. Ο Χάμιλτον συμπλήρωσε 50 γύρους με τα ενδιάμεσα στο δεύτερο μέρος του αγώνα και ο Πέρεζ 48.
• Ο καιρός παρέμεινε κρύος όλη μέρα, με τις θερμοκρασίες αέρα και οδοστρώματος να βρίσκονται στους 13 βαθμούς Κελσίου, μάλιστα έπεσε βροχή πριν την εκκίνηση. Κατά τη διάρκεια του αγώνα οι συνθήκες καλυτέρεψαν αλλά κανένας δεν αποφάσισε να βάλει σλικ λόγω του ολισθηρού οδοστρώματος. Επίσης υπήρχε πρόβλεψη για βροχή στο φινάλε του αγώνα, αλλά τελικά δεν επαληθεύτηκε.

 

ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΤΟ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ

ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ: Χρησιμοποιήθηκαν στη μεγαλύτερη διάρκεια του αγώνα. Μόνο οι οδηγοί της Williams εκκίνησαν μ’ αυτή τη γόμα. Χρησιμοποιήθηκε από όλους τους οδηγούς στο δεύτερο μέρος: Η φθορά αυτού του ελαστικού καθόρισε τη στιγμή της 2ης αλλαγής. Ο Χάμιλτον έβαλε 50 γύρους μ’ αυτά στον αγώνα. Στην πραγματικότητα με αυτά τα ελαστικά έκανε 53 γύρους γιατί ήταν χρησιμοποιημένα.
ΒΡΟΧΙΝΑ: Η επιλογή της συντριπτικής πλειοψηφίας στην εκκίνηση του αγώνα, χρησιμοποιήθηκαν όμως μόνο για 10 γύρους από τους 58. Ο Άλμπον με Red Bull χρησιμοποίησε περισσότερο αυτή τη γόμα συμπληρώνοντας 12 γύρους στην αρχή του αγώνα.

MARIO ISOLA, επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου: «Συγχαρητήρια στον Χάμιλτον πήρε με απίστευτο στυλ τον έβδομο τίτλο του, εκκινώντας από την 6η θέση. Η σπουδαία διαχείριση των ελαστικών που έκανε ήταν καθοριστική για να διασφαλίσει τη θέση του στην ιστορία του αθλήματος. Πραγματοποίησε μόνο μια αλλαγή και κατάφερε με επιτυχία να μεταμορφώσει τα ενδιάμεσα ελαστικά του σε σλικ προς το τέλος του αγώνα, έτσι πήρε το μέγιστο απ’ αυτά. Από την αρχή ήταν ξεκάθαρο πως θα ήταν ένας ιδιαίτερα περίπλοκος αγώνας με την εκκίνηση στο βρεγμένο αλλά και την αντιμετώπιση των μεταβαλλόμενων συνθηκών που ήταν κρίσιμη ενόσω στέγνωνε η πίστα. Πράγματι ακριβώς έτσι εξελίχθηκε. Η εκτίμηση της χρονικής στιγμής που τα ενδιάμεσα ελαστικά ήταν ταχύτερα, αποτέλεσε κλειδί. Επίσης σημαντική ήταν η εκτίμηση αν υπήρχε πρόσφυση για να χρησιμοποιηθούν σλικ ελαστικά ή έπρεπε να μπει ξανά φρέσκο σετ ενδιάμεσων ελαστικών για το τελευταίο μέρος. Η απόφαση για την αλλαγή από βρόχινα σε ενδιάμεσα ήταν σχετικά ξεκάθαρη με βάση τα δεδομένα του Σαββάτου: Όμως το να αποφασίσεις τι πρέπει να κάνεις στη δεύτερη αλλαγή ήταν πολύ περίπλοκο στις πολύ ασυνήθιστες συνθήκες που επικρατούσαν».

 

Διαβάστε ακόμα: 

F1 Τουρκία: Γιατί γλιστρούσε λιγότερο ο Στρολ;

F1 Τουρκία: Υπερπαραγωγή!


ΣΧΟΛΙΑ