Το ευρωπαϊκό κομμάτι της σεζόν της Formula 1 έφτασε στο τέλος του το άθλημα αποχαιρετά την Γηραιά Ήπειρο. Ακολουθεί το τρίτο και τελευταίο μέρος του πρωταθλήματος, το οποίο ξεκινάει από το Μπακού, την Πόλη των Ανέμων. Η πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν είναι η μεγαλύτερη αστική περιοχή της Κασπίας Θάλασσας, καθώς και ολόκληρης της περιοχής του Καυκάσου.
Φιλοξενεί Grand Prix κάθε χρόνο από το 2016, με εξαίρεση το 2020. Φέτος θα είναι ο 17ος αγώνας της χρονιάς. Η McLaren έχει την ευκαιρία να διατηρήσειτον τίτλο της στο Μπακού, όπου φτάνει 337 βαθμούς μπροστά από τη δεύτερη Ferrari με οκτώ αγώνες να απομένουν. Με 389 βαθμούς να είναι ακόμα διαθέσιμοι αυτή τη σεζόν, η McLaren θα κατακτήσει τον τίτλο, εφόσον φύγει από το Μπακού με διαφορά 346 βαθμών από τη Ferrari. Με απλούστερους όρους, αν οι Νόρις και Πιάστρι κάνουν για 8η φορά φέτος το 1-2 αυτό αρκεί για να διατηρήσουν μαθηματικά τον τίτλο.
Με άλλα λόγια, η McLaren πρέπει να πάρει τουλάχιστον εννέα βαθμούς περισσότερους από τη Ferrari, και επίσης να αποφύγει να πάρει η Mercedes 12 ή περισσότερους βαθμούς από αυτήν, και η Red Bull 33 ή περισσότερους. Το ρεκόρ κατάκτησης του πρωταθλήματος κατασκευαστών αυτή τη στιγμή κατέχει η Red Bull, η οποία το εξασφάλισε με έξι αγώνες να απομένουν κατά τη διάρκεια της κυρίαρχης σεζόν του Μαξ Φερστάπεν το 2023. Αν το πάρει τώρα η McLaren θα απομένουν 7 αγώνες. Επίσης, η McLaren είναι σε πορεία να ξεπεράσει το ρεκόρ της Red Bull για τους περισσότερους βαθμούς σε μία μόνο σεζόν. Η Red Bull τελείωσε τη σεζόν του 2023 με 860 βαθμούς, ενώ το τρέχον σύνολο της McLaren είναι 617. Η McLaren θα μπορούσε επίσης να «πάρει» το ρεκόρ της Red Bull για το μεγαλύτερο περιθώριο νίκης στους κατασκευαστές, το οποίο ήταν 451 βαθμοί το 2023.
Η πίστα του Μπακού έχει μήκος 6.003 μέτρα και διασχίζει την παλιά πόλη αλλά και το πιο σύγχρονο κομμάτι της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν. Διαθέτει 20 στροφές, πολλές από τις οποίες είναι 90 μοιρών. Η κύρια ευθεία είναι πολύ πλατιά και χωράει τουλάχιστον τρία μονοθέσια κατά πλάτος. Ωστόσο, σε κάποια σημεία της παλιάς πόλης, όπως στη στροφή 8, την πιο στενή από όλες, το πλάτος της πίστας είναι μόλις επτά μέτρα. Όπως συμβαίνει πάντα σε αυτού του είδους τις πίστες, το περιθώριο λάθους είναι ελάχιστο και το παραμικρό λάθος ενός οδηγού, έχει σοβαρές συνέπειες. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας μπορεί να κάνει συχνά την εμφάνισή του τόσο στις κατατακτήριες δοκιμές όσο και στον αγώνα.
Οι ταχύτητες στο Μπακού επίσης ποικίλλουν έντονα. Η ανεπίσημη υψηλότερη τελική ταχύτητα που έχει καταγραφεί σε τριήμερο αγώνα της Formula 1 επιτεύχθηκε από τον Μπότας, ο οποίος έφτασε τα 378 km/h στις κατατακτήριες του αγώνα του 2016. Υπάρχουν και στενά κομμάτια που η ταχύτητα είναι γύρω στα 60 km/h. Αυτό δυσκολεύει τους μηχανικούς όταν πρέπει να καθορίσουν το επίπεδο της αεροδυναμικής κάθετης δύναμης, αναζητώντας τον πιο αποδοτικό συμβιβασμό για να διασφαλίσουν ότι το μονοθέσιο θα είναι ανταγωνιστικό τόσο στις κατατακτήριες δοκιμές όσο και στον αγώνα.
Στο Μπακού, η επιφάνεια των ελαστικών υφίσταται συνεχείς κύκλους θέρμανσης και ψύξης, με πολύ μεγάλες διακυμάνσεις θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια του γύρου, λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών των διαφόρων τμημάτων της διαδρομής. Στα στενά μέρη της παλιάς πόλης, τα ελαστικά δέχονται μεγάλη πίεση, αυξάνοντας έτσι την επιφανειακή θερμοκρασία του καουτσούκ.
Στη συνέχεια, αυτή ψύχεται δραστικά, ειδικά στο τμήμα από την έξοδο της στροφής 16 μέχρι το σημείο φρεναρίσματος για τη στροφή 1, το οποίο διανύεται σχεδόν με τέρμα γκάζι, καθώς οι στροφές μέσα σε αυτό το τμήμα είναι στην πραγματικότητα απλές καμπές. Στον μπροστινό άξονα, οι θερμοκρασίες μπορούν να φτάσουν τους 90°C, αλλά μέχρι το τέλος της μεγάλης ευθείας, μπορεί να πέσουν έως και τους 40°C. Αυτό μπορεί να αιφνιδιάσει τον οδηγό κατά το φρενάρισμα στις κατατακτήριες δοκιμές ή σε μάχη κατά τη διάρκεια του αγώνα, ή ακόμα περισσότερο, στην επανεκκίνηση μετά από περίοδο αυτοκινήτου ασφαλείας. Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη στο Μπακού είναι ότι τα κτίρια κατά μήκος της πίστας ρίχνουν σκιά στο οδόστρωμα και, μαζί με τον άνεμο, αυτό μπορεί να μειώσει σημαντικά και τη θερμοκρασία του αέρα.
Η Pirelli φέρνει τις τρεις πιο μαλακές γόμες της στο Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν, οι οποίες είναι ένα επίπεδο πιο μαλακές από πέρυσι. Συγκεκριμένα, η C6 επιστρέφει ως η μαλακή γόμα, έχοντας ήδη χρησιμοποιηθεί στην Ίμολα, το Μονακό και το Μόντρεαλ. Η C5 θα είναι η μέση και η C4 η σκληρή γόμα. Σε μια διαδρομή σε δημόσιους δρόμους με χαμηλά επίπεδα πρόσφυσης και φθοράς, η επιλογή των ίδιων γομών με το 2024 θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε στρατηγική ενός πιτ στοπ.
Με αυτή την επιλογή, λαμβάνοντας υπόψη ότι η φετινή σειρά γομών υποφέρει πολύ λιγότερο από πτώση απόδοσης λόγω θερμικής καταπόνησης (graining), ανοίγει η πιθανότητα για στρατηγική δύο πιτ στοπ. Επιπλέον, είναι σαφές ότι φέτος, όπως πρόσφατα στη Μόντσα, οι ομάδες και οι οδηγοί έχουν γίνει ειδικοί στη σωστή διαχείριση των ελαστικών, οπότε είναι απίθανο να δούμε πολύ διαφορετικές στρατηγικές στον αγώνα. Αν και πρόκειται για δημόσιους δρόμους, το Μπακού έχει κάποιες πολύ μεγάλες ευθείες όπου τα μονοθέσια φτάνουν σε πολύ υψηλές τελικές ταχύτητες, γεγονός που ασκεί σημαντικά κατακόρυφα φορτία στα ελαστικά.
Στη βραχώδη ακτή της Κασπίας Θάλασσας έχουν διεξαχθεί οκτώ Grand Prix, με επτά διαφορετικούς νικητές. Ο μοναδικός οδηγός που έχει κερδίσει δυο φορές είναι ο Σέρχιο Πέρες, οδηγώντας για τη Red Bull το 2021 και το 2023. Η ομάδα του Μίλτον Κέινς είναι η πιο επιτυχημένη με επιπλέον νίκες το 2017 και το 2022, χάρη στους Ντάνιελ Ρικιάρντο και Μαξ Φερστάπεν αντίστοιχα. Η Mercedes έχει κερδίσει τρεις φορές με τον Ρόσμπεργκ το 2016, τον Χάμιλτον το 2018 και τον Μπότας το 2019, ενώ πέρυσι, ο Όσκαρ Πιάστρι πέρασε πρώτος τη γραμμή τερματισμού για τη McLaren.
Ενώ υπήρξαν αρκετοί νικητές, όσον αφορά τις pole positions, ένας είναι ο «δάσκαλος» του Μπακού: ο Σαρλ Λεκλέρ ήταν ο ταχύτερος στις κατατακτήριες τέσσερις φορές στη σειρά, από το 2021 έως το 2024, ακόμα και σε περιόδους που το μονοθέσιό του δεν φαινόταν αρκετά ανταγωνιστικό για να πάρει την pole. Οι άλλοι οδηγοί που έχουν εξασφαλίσει την πρώτη θέση στην εκκίνηση είναι οι Ρόσμπεργκ (2016), Χάμιλτον (2017), Φέτελ (2018) και Μπότας (2019). Ο Πέρες προηγείται στα βάθρα με 5, ακολουθούμενος από τον Φέτελ με 3. Όσον αφορά στις ομάδες, η Mercedes έχει 7 βάθρα, μπροστά από τη Red Bull με 6 και τη Ferrari με 5.
Στην εκπομπή «Formula 1 Show» στο ΑΝΤ1+, που ξεκινά στις 13:00, μία ώρα πριν την εκκίνηση του Grand Prix την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου, μπορείτε να παρακολουθήσετε, μεταξύ άλλων, μια συνέντευξη του επικεφαλής FIA στη F1, Νικόλα Τομπάζη, για τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς του 2026. Ακόμα, μπορείτε να δείτε τις δηλώσεις που έκαναν στην κάμερα του ΑΝΤ1, πριν την εκκίνηση του ιταλικού Grand Prix, οι: Μάγδα Βαρούχα, Ελιζαμπέτα Γκρεγκοράτσι και Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου.
Επίσης, ο Πάνος Σεϊτανίδης «στρίμωξε» τον Αντρέα Στέλα για τις εντολές προς τους οδηγούς και ζήτησε τη γνώμη του Πιάστρι γι’ αυτό. Στην παρουσίαση της εκπομπής και στις μεταδόσεις θα βρίσκονται οι: Μαρία Ανδρέαδη, Μαρία Θωμά, Γιώργος Ανανίδας, Κώστας Λεώνης, Τάκης Πουρναράκης και Πάνος Σεϊτανίδης. Το «Formula 1 Show» θα συνεχιστεί μετά το τέλος του αγώνα, με highlights, ανάλυση των κρίσιμων φάσεων, της στρατηγικής των ομάδων, τους αγώνες της F2, κ.ά.
Διαβάστε επίσης:
F1 Ferrari: O Χάμιλτον θα ανακάμψει
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τουρκικό ΥΠΑΜ σε Κύπρο: Οι προσπάθειες εξοπλισμού από το Ισραήλ υπονομεύουν την ειρήνη και τη σταθερότητα
- Τουρκία – Αίγυπτος: Ετοιμάζουν την πρώτη κοινή στρατιωτική άσκηση μετά από 13 χρόνια
- Θεσσαλονίκη: Πρόστιμο 500 ευρώ σε δημότη που πέταξε ογκώδη αντικείμενα σε πεζοδρόμιο
- Πάπας Λέων ΙΔ΄: Δεν αλλάζουν οι αρχές της Καθολικής Εκκλησίας για τον γάμο και τη σεξουαλικότητα
