Η Αστυνομία θα παρεμβαίνει μόνο όταν παραβιάζεται ο νόμος, για να προστατεύσει τον χώρο και την ευταξία του. Όχι για να τιμωρήσει κάποιον, αλλά για να προστατεύσει το σύνολο λέει μέσω της συνέντευξη του στο Mononews ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Θάνος Πλεύρης για την τροπολογία για τον Άγνωστο Στρατιώτη.

Και ξεκαθαρίζει όποιος θέλει να διαδηλώσει, μπορεί να το κάνει στην πλατεία, στους δρόμους, όπου ο νόμος το επιτρέπει. Όχι όμως επάνω στο ίδιο το Μνημείο. Εκεί δεν χωρούν πανό, συνθήματα ή καταλήψεις.

1

Ο Θάνος Πλεύρης για την στάση του Νίκου Δένδια κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή για το Μνημείο λέει πως «η πολιτική αποδεικνύεται στις αποφάσεις, όχι στις παρουσίες».

Ο υπουργός Μετανάστευσης μιλάει ακόμα για τον Αλέξη Τσίπρα και τον Αντώνη Σαμαρά και επισημαίνει πως θα προτιμούσε ο πρώην πρωθυπουργός να ήταν στη ΝΔ ώστε όποιο ζήτημα προέκυπτε να λυνόταν εντός της παράταξης.

Για τις μεταναστευτικές ροές ο Θάνος Πλεύρης υποστηρίζει ότι η σημερινή εικόνα είναι τελείως διαφορετική από εκείνη των προηγούμενων μηνών ενώ οι ροές από τη Λιβύη έχουν εξορθολογιστεί με αυξομειώσεις και η κατάσταση στην Κρήτη είναι ελεγχόμενη.

Ο υπουργός Μετανάστευσης αναφέρεται και στην μείωση των επιδομάτων στους μετανάστες και υποστηρίζει ότι η μετανάστευση δεν μπορεί να οικοδομείται πάνω σε μια οικονομία επιδομάτων. «Όταν η Πολιτεία προσφέρει επιδόματα στέλνει το λάθος μήνυμα· ότι η Ελλάδα είναι χώρα «παροχών», όχι κανόνων. Κι αυτό, εκτός από άδικο για τον Έλληνα φορολογούμενο, είναι και πολιτικά επικίνδυνο» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Και προσθέτει πως από εδώ και πέρα η διάκριση θα είναι καθαρή: όσοι δεν δικαιούνται άσυλο, θα επιστρέφουν ή θα κρατούνται· όσοι το δικαιούνται, θα εκπαιδεύονται και θα εντάσσονται. Η Ελλάδα δεν θα γίνει χώρα «βολέματος».

 

 

Με την ψήφιση της τροπολογίας για τον Άγνωστο Στρατιώτη όσοι πλέον διαμαρτύρονται ή θέλουν να διαδηλώσουν θα επεμβαίνει η αστυνομία;

Επιτρέψτε μου να το διευκρινίσω με απόλυτη καθαρότητα: η Πολιτεία δεν φιμώνει κανέναν και δεν περιορίζει το συνταγματικό δικαίωμα της συνάθροισης. Αντιθέτως, το προστατεύει, γιατί το αντιλαμβάνεται ως θεμέλιο της δημοκρατίας. Όμως η δημοκρατία δεν είναι ασυδοσία· είναι ελευθερία με κανόνες και με σεβασμό. Και υπάρχει μια θεμελιώδης διαφορά ανάμεσα στην ελευθερία της έκφρασης και στην αυθαιρεσία εις βάρος ενός ιερού χώρου.

Ο Άγνωστος Στρατιώτης δεν είναι σκηνικό διεκδικήσεων, ακόμη κι αν οι τελευταίες παρουσιάζονται ως δίκαιες. Είναι μνημείο εθνικής μνήμης, αφιερωμένο σε εκείνους που έπεσαν για να μπορούμε εμείς σήμερα να εκφραζόμαστε ελεύθερα. Δεν μπορεί, λοιπόν, να μετατρέπεται σε πεδίο ακτιβισμού ή πολιτικής εκμετάλλευσης.

Όποιος θέλει να διαδηλώσει, μπορεί να το κάνει στην πλατεία, στους δρόμους, όπου ο νόμος το επιτρέπει. Όχι όμως επάνω στο ίδιο το Μνημείο. Εκεί δεν χωρούν πανό, συνθήματα ή καταλήψεις· χωρά μόνο σεβασμός.

Η Αστυνομία, λοιπόν, θα παρεμβαίνει μόνο όταν παραβιάζεται ο νόμος, για να προστατεύσει τον χώρο και την ευταξία του. Όχι για να τιμωρήσει κάποιον, αλλά για να προστατεύσει το σύνολο.

Αυτή είναι η ουσία της ρύθμισης: να αποκαταστήσουμε τον χαρακτήρα ενός μνημείου που ανήκει σε όλους, να προστατεύσουμε τη μνήμη εκείνων που μας χάρισαν την ελευθερία, χωρίς να στερήσουμε από κανέναν το δικαίωμα να εκφράζεται. Η Πολιτεία, λοιπόν, δεν καταστέλλει· περιφρουρεί. Περιφρουρεί τον σεβασμό, την τάξη και την ίδια τη δημοκρατική αξιοπρέπεια της χώρας.

 

Γιατί επιλέξατε τώρα να περάσετε αυτή την τροπολογία; Κάποιοι υποστηρίζουν ότι βλέπετε πως αυξάνουν τα ποσοστά τους τα κόμματα δεξιά της ΝΔ.

Είναι, ξέρετε, πολύ βολική αυτή η θεωρία. Όταν λείπει το επιχείρημα για την ουσία, επιστρατεύεται η σκοπιμότητα. Η κυβέρνηση, όμως, δεν νομοθετεί με βάση τις δημοσκοπήσεις, αλλά με γνώμονα την ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και στους θεσμούς.

Ο χρόνος πράγματι δεν ήταν τυχαίος: η ρύθμιση κατατέθηκε σε περίοδο ηρεμίας, όχι μέσα σε ένταση. Ζητήματα όπως ο σεβασμός στους νεκρούς της πατρίδας και στα εθνικά σύμβολα απαιτούν ψυχραιμία και θεσμική σοβαρότητα, όχι κραυγές και συνθήματα. Όποιος βλέπει «πολιτικό υπολογισμό» στην προστασία ενός ιερού χώρου, αποκαλύπτει απλώς τη δική του κυνικότητα. Εμείς κάνουμε το αυτονόητο: επαναφέρουμε τον σεβασμό εκεί όπου έπρεπε να υπάρχει εξαρχής.

Και θα το πω ευθέως, όπως συνηθίζω να κάνω: αν κάποιοι θεωρούν ότι η προστασία ενός εθνικού συμβόλου είναι «δεξιά πολιτική» και ότι η εθνική συνείδηση είναι «παρωχημένη αξία», τότε δεν έχουν απλώς παρεξηγήσει τη δημοκρατία. Την έχουν ευτελίσει.

Πλεύρης
Θάνος Πλεύρης

Πάντως ο Νίκος Δένδιας ως υπουργός Άμυνας που έχει την αρμοδιότητα για την συντήρηση και την ανάδειξη του χώρου δεν έδωσε το παρών στη Βουλή την ώρα συζήτησης κρατώντας  για πολλούς αποστάσεις. Τι λέτε;

Λέω το προφανές: ο Νίκος Δένδιας συνυπέγραψε τη ρύθμιση, δεν εξέφρασε καμία διαφωνία και ψήφισε υπέρ. Η απουσία του από τη συζήτηση δεν σημαίνει αποστάσεις· δεν είθισται να παρίστανται όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί σε κάθε κοινοβουλευτική διαδικασία. Η πολιτική αποδεικνύεται στις αποφάσεις, όχι στις παρουσίες.

Το ουσιώδες είναι ότι το Υπουργείο Άμυνας αναλαμβάνει τη συντήρηση και την ανάδειξη του χώρου και θα φέρει συγκεκριμένη πρόταση για τη σαφή οριοθέτηση του Μνημείου, ώστε να τελειώσει οριστικά η σύγχυση «πού αρχίζει το Μνημείο και πού τελειώνει η πλατεία», και να αποκατασταθεί πλήρως ο σεβασμός στον χώρο αυτόν.

 

Η δημιουργία κόμματος όπως όλα δείχνουν από τον Αλέξη Τσίπρα θα επηρεάσει μόνο την κεντροαριστερά; Δημοσκοπήσεις δείχνουν πως είναι δεύτερος στην καταλληλότητα για πρωθυπουργός.

Αυτή τη στιγμή στο πολιτικό σκηνικό πράγματι παρουσιάζει ενδιαφέρον το ενδεχόμενο δημιουργίας νέου κόμματος από τον κ. Τσίπρα. Όμως ας είμαστε ειλικρινείς: ο Αλέξης Τσίπρας δεν αποτελεί πολιτικό αντίπαλο της Νέας Δημοκρατίας. Οι κυβερνήσεις δεν κρίνονται από τις κινήσεις των αντιπάλων τους, αλλά από το έργο που παράγουν και τα προβλήματα που λύνουν. Ο πραγματικός μας αντίπαλος είναι οι δυσκολίες της κοινωνίας, όχι τα σενάρια της αντιπολίτευσης.

Το πεδίο στο οποίο θα αποτυπωθεί η παρουσία του κ. Τσίπρα είναι η κεντροαριστερά, όπου ήδη διαμορφώνονται νέες ισορροπίες. Αν εκεί υπάρξει μια προσπάθεια ενοποίησης ή ανασύνθεσης, αυτό μπορεί —παραδόξως— να λειτουργήσει υπέρ της Νέας Δημοκρατίας, ενισχύοντας τη δική της συσπείρωση και αποσαφηνίζοντας τα όρια του πολιτικού χάρτη.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τσίπρας κουβαλά ένα βαρύ πολιτικό παρελθόν. Ένα παρελθόν που δεν θα ξεχαστεί, γιατί καθόρισε μια ολόκληρη εποχή ακυβερνησίας, αυταπάτης και πειραματισμών εις βάρος της χώρας. Κι εμείς έχουμε υποχρέωση να το θυμίζουμε, για να μη χρειαστεί να το ξαναζήσουμε.

 

Όμως στο ενδεχόμενο ενός νέου κόμματος από τον Αντώνη Σαμαρά δεν θα περιοριστούν  οι πιθανότητες της ΝΔ για αυτοδυναμία;

Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω ακούσει καμία βούληση για τη δημιουργία νέου κόμματος από τον κ. Σαμαρά. Τρέφω μεγάλη προσωπική εκτίμηση για το πρόσωπό του και θα προτιμούσα να ήταν στη Νέα Δημοκρατία ώστε όποιο ζήτημα προέκυπτε να λυνόταν εντός της παράταξης.

 

Όσον αφορά το μεταναστευτικό που βρίσκονται οι ροές; Πως είναι η κατάσταση στην Κρήτη;

Η σημερινή εικόνα είναι τελείως διαφορετική από εκείνη των προηγούμενων μηνών. Οι μεταναστευτικές ροές από τη Λιβύη έχουν εξορθολογιστεί με αυξομειώσεις και η κατάσταση στο νησί είναι ελεγχόμενη. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους: το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου είχαμε 2.642 αφίξεις· στους δύο επόμενους μήνες, Αύγουστο και Σεπτέμβριο, ο συνολικός αριθμός έπεσε κάτω από 2.600, ενώ τον Οκτώβριο περιορίστηκε μόλις στα 252 άτομα.

Αυτό δεν έγινε από μόνο του. Είναι το αποτέλεσμα μιας συνολικής στρατηγικής που εφαρμόστηκε με συνέπεια και αποφασιστικότητα. Η προσωρινή αναστολή ασύλου για όσους εισέρχονταν από τη Λιβύη ήταν μια δύσκολη, αλλά απολύτως αναγκαία απόφαση. Δεν επρόκειτο για αυθαιρεσία ή τιμωρία· ήταν πράξη ευθύνης, που προστάτευσε τη δημόσια τάξη, την κοινωνική συνοχή και την ασφάλεια των κατοίκων της Κρήτης.

Η αναστολή ολοκληρώθηκε στον χρόνο που είχε προβλεφθεί, χωρίς να χρειαστεί παράταση. Οι ροές έχουν πλέον σταθεροποιηθεί και, προς το παρόν, δεν υπάρχουν ενδείξεις νέας πίεσης, παρόλο που υπήρξε μία αύξηση το τελευταίο δεκαήμερο.Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει εφησυχασμό. Παρακολουθούμε καθημερινά τα δεδομένα και είμαστε έτοιμοι να παρέμβουμε ξανά, με την ίδια αποφασιστικότητα και σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, αν οι συνθήκες το απαιτήσουν.

 

Οι επιστροφές μεταναστών προχωρούν;

Προχωρούν, και μάλιστα με σταθερά αυξανόμενο ρυθμό. Μόνο τον Σεπτέμβριο είχαμε περίπου 750 επιστροφές, όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα ήταν λιγότερες από 400. Αυτά είναι μετρήσιμα αποτελέσματα που δείχνουν ότι η νέα πολιτική αποδίδει στην πράξη. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όποιος δεν δικαιούται άσυλο, δεν μπορεί να παραμένει στη χώρα. Η Ελλάδα δεν θα γίνει χώρος παράτυπης παραμονής ούτε «ενδιάμεσος σταθμός» για όσους θεωρούν ότι η Ευρώπη είναι δίχως κανόνες.

Ακόμη και για τους αιτούντες από τη Συρία, οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Ο πόλεμος έχει τελειώσει και η Πολιτεία οφείλει να επανεξετάσει το καθεστώς διεθνούς προστασίας. Δεν μπορεί κάποιος που έλαβε άσυλο επειδή διώκονταν από το καθεστώς Άσαντ να συνεχίζει να το διατηρεί, όταν ο λόγος αυτός έχει πάψει να υφίσταται. Γι’ αυτό και έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία επανεξέτασης των σχετικών φακέλων, με τις πρώτες απορριπτικές αποφάσεις να έχουν εκδοθεί. Το άσυλο είναι προσωρινή προστασία, όχι μόνιμο καθεστώς.

Θάνος Πλεύρης

Η μείωση την επιδομάτων των μεταναστών που αποσκοπεί;

Αποσκοπεί στην αποκατάσταση του αυτονόητου: η μετανάστευση δεν μπορεί να οικοδομείται πάνω σε μια οικονομία επιδομάτων. Όταν η Πολιτεία προσφέρει επιδόματα στέλνει το λάθος μήνυμα· ότι η Ελλάδα είναι χώρα «παροχών», όχι κανόνων. Κι αυτό, εκτός από άδικο για τον Έλληνα φορολογούμενο, είναι και πολιτικά επικίνδυνο.

Η απόφαση να επανεξεταστούν τα επιδόματα δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Είναι κίνηση εξορθολογισμού και δικαιοσύνης. Δεν είναι δυνατόν σε μια χώρα με πραγματικές κοινωνικές ανάγκες να υπάρχουν προγράμματα που, σε κάποιες περιπτώσεις, δίνουν περισσότερα σε προσωρινούς φιλοξενούμενους απ’ ό,τι σε Έλληνες πολίτες που δοκιμάζονται.

Περιορίζουμε τις παροχές διαβίωσης, σίτισης και στέγασης που λειτούργησαν ως κίνητρο παράνομης εισόδου και δίνουμε προτεραιότητα σε πραγματικές δράσεις ένταξης: εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, κατάρτιση, πρόσβαση στην εργασία. Τα κονδύλια που εξοικονομούνται θα κατευθυνθούν εκεί όπου παράγουν αποτέλεσμα: στην εκπαίδευση, στην αυτονομία, στην ένταξη όσων πράγματι δικαιούνται διεθνούς προστασίας.

Από εδώ και πέρα η διάκριση θα είναι καθαρή: όσοι δεν δικαιούνται άσυλο, θα επιστρέφουν ή θα κρατούνται· όσοι το δικαιούνται, θα εκπαιδεύονται και θα εντάσσονται. Η Ελλάδα δεν θα γίνει χώρα «βολέματος». Αυτή είναι η μόνη πολιτική που σέβεται και τους πολίτες και όσους πράγματι ζητούν προστασία.

 

Πάντως αν και υπάρχει έλλειψη εργατικών χεριών φαίνεται πώς υπάρχουν καθυστερήσεις για όσους μπορούν να αποκτήσουν νόμιμα έγγραφα για να εργαστούν.

Πράγματι, είναι αλήθεια και τα δύο. Υπάρχει σημαντική έλλειψη εργατικών χεριών σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας, αλλά και καθυστερήσεις στις διαδικασίες μετακλήσεων. Αυτά ακριβώς τα ζητήματα, μαζί με πολλά ακόμη που αφορούν τη νόμιμη μετανάστευση, έρχεται να διορθώσει το νέο νομοσχέδιο που εγκρίθηκε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο και σύντομα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση.

Προβλέπεται απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών για την έκδοση και ανανέωση αδειών διαμονής, ώστε να σταματήσει η ταλαιπωρία και να μπει τέλος στις υπερβολικές καθυστερήσεις. Παράλληλα, ενισχύουμε τις νόμιμες οδούς μετανάστευσης και εισάγουμε νέες «έξυπνες» εθνικές θεωρήσεις για προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης.

Ο στόχος μας είναι διπλός: να καλύψουμε τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και να αξιοποιήσουμε όσους ήδη βρίσκονται νόμιμα στη χώρα, με πλήρη ένταξη και σεβασμό στους κανόνες. Γιατί η μεταναστευτική πολιτική δεν είναι θεωρία. Είναι εργαλείο ανάπτυξης, που πρέπει να λειτουργεί με τάξη, ταχύτητα και δικαιοσύνη.