• Ενεργειακό αποτύπωμα, απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα και το παράδειγμα Αστυπάλαιας

    Ο υπερπληθυσμός της γης υποχρεώνει τους κυβερνώντες σε προσπάθεια να μειώσουν κάθε εκπομπή CO2

    Αφιέρωμα Charge N Go

    O υπερπληθυσμός της γης υποχρεώνει τους κυβερνώντες σε προσπάθεια να μειώσουν κάθε εκπομπή CO2.

    H ενεργειακή απόδοση ενός αυτοκινήτου με θερμικό κινητήρα κυμαίνεται από 30-40%, αυτή ενός επαναφορτιζόμενου υβριδικού μπορεί να ξεπεράσει το 50% ενώ ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα έχει απόδοση 100%.

    Σήμερα ο άνθρωπος παράγει ενέργεια από 3 πηγές: Ορυκτά καύσιμα, πυρηνικές αντιδράσεις, ΑΠΕ. Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι προτιμότερες, καθώς έχουν μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα από τα ορυκτά καύσιμα και μικρότερη επικινδυνότητα από την πυρηνική ενέργεια.

    Ταυτόχρονα η Ε.Ε. που δεν παράγει σημαντική ποσότητα από ορυκτά καύσιμα, επιθυμεί να βελτιώσει την ενεργειακή της αυτονομία μέσα από την ανάπτυξη των ΑΠΕ. Αν αυτό επιτευχθεί θα βελτιωθεί σημαντικά η οικονομία

    Η ενέργεια στην Ε.Ε. σε αριθμούς

    • η Ε.Ε. εισάγει το 53% της συνολικής ενέργειας με κόστος 350 δις.
    • το 94% των μεταφορών εξαρτάται από πετρελαϊκά προϊόντα, το 90% των οποίων είναι εισαγόμενα.

    Στόχοι

    • Μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40 % σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990
    • επίτευξη μεριδίου της ανανεώσιμης ενέργειας τουλάχιστον 32 %
    • αύξηση της ενεργειακής απόδοσης κατά τουλάχιστον 32,5 %
    • Μείωση των ανθρακούχων εκπομπών από τα αυτοκίνητα κατά 37,5, από τα ημιφορτηγά κατά 31 % και από τα φορτηγά κατά 30 %.

    Ας δούμε ένα παράδειγμα: Για να ταξινομήσει η Nissan ένα GTR στην Ε.Ε., ξέρετε το υπεραυτοκίνητο με τα 570PS, πρέπει να ταξινομήσει και δυο ηλεκτρικά Leaf, ώστε ο μέσος όρος των 3 οχημάτων να είναι τα 275+0+0/3=92 gr CO2. Προσέξτε τώρα μ’ αυτή την κατανομή η Nissan μπορεί να συνεχίσει να επιχειρεί και μετά το 2021 χωρίς επιβαρύνσεις καθώς ο μέσος όρος των εκπομπών στα ταξινομημένα οχήματα της θα είναι κάτω από 95 gr CO2. Τιμή εξαιρετικά δύσκολη να επιτευχθεί γι’ αυτό και υπάρχει μεγάλη γκρίνια ανάμεσα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων που τα έχουν βάλει με την Ε.Ε.

    Όπως είδαμε στο ανωτέρω παράδειγμα οι εκπομπές CO2 του ηλεκτρικού Leaf υπολογίζονται μηδέν, πράγματι το Leaf δεν έχει θερμικό κινητήρα, καύση, παράγωγα, εξάτμιση. Το ρεύμα όμως που χρησιμοποιεί, προκαλεί ενεργειακό αποτύπωμα για να παραχθεί, το ίδιο και οι μπαταρίες που χρησιμοποιεί.

    Εδώ είναι λοιπόν το κλειδί της ιστορίας, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να μη ρυπαίνουν εκεί που κινούνται, ρυπαίνουν όμως! Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι πόσο ρυπαίνουν συνολικά, σε σχέση με οχήματα θερμικού κινητήρα με καύσιμο πετρέλαιο ή φυσικό αέριο.

    Μία έρευνα που δημοσιοποίησε το ινστιτούτο IFO Schnelldienst από το Μόναχο καταλήγει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ωφελούν και τόσο την μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκαν 3 οχήματα ένα ηλεκτρικό Tesla, μια πετρελαιοκίνητη Mercedes C 220d και μια Mercedes C Class που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο.

    Η έρευνα κατέληξε πως το Tesla Model 3 αναμένεται στον κύκλο ζωής του, να παρουσιάσει παρόμοιο ενεργειακό αποτύπωμα με μια πετρελαιοκίνητη Mercedes.

    Στην Γερμανία υπήρξε αναστάτωση της αγοράς λόγω του dieselgate όμως το αγοραστικό κοινό δεν στράφηκε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προορίζονται κυρίως για κίνηση στην πόλη. Περίπου 35% των Γερμανών συνεχίζουν ν’ αγοράζουν πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ζητούμενο της έρευνας ήταν το ενεργειακό αποτύπωμα των τριών αυτοκινήτων μετά από 150.000 χιλιόμετρα.

    Το αποτέλεσμα προκαλεί έκπληξη αφού το Tesla είχε 156-182 gr CO2/km, η 220d 141 gr CO2/km και η C-LNG 100 gr CO2/km! Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα συμβατικό προκαλούν στη φάση παραγωγής των, ίδια ποσότητα CO2, περίπου 8.6 τόνους. Οι 4,9tn CO2 από αυτούς αφορούν στην κατασκευή των υλικών και οι 1,9 tn CO2 κατά την φάση παραγωγής και συναρμολόγησης. Το περίεργο είναι πως στο Tesla αντιστοιχούν περίπου 1,5 τόνοι CO2 για τα εξαρτήματα του όταν για την Mercedes 220d είναι μόλις στον 1 τόνο. Ο λόγος αφορά κυρίως στην παραγωγή της μπαταρίας. Η έρευνα καταλήγει πως μια σωστή κατεύθυνση θα ήταν η εξέλιξη κινητήρων CNG ή κυψελών καυσίμου.

    Η Αστυπάλαια είναι ένα πολύ σημαντικό πείραμα που θα καταδείξει κατά πόσο είναι εφικτό να υπάρξει ενεργειακή αυτονομία σε κάποια μέρη της Ε.Ε. Ο τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός νησιού με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα δηλαδή με μηδενικές εκπομπές CO2. Για να επιτευχθεί αυτό προφανώς πρέπει να σβήσουν όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν στο νησί.

    Σήμερα η Αστυπάλαια έχει 1494 συμβατικά οχήματα: Ιδιωτικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, εταιρικούς στόλους όπως εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων και βαν ξενοδοχείων, καθώς και δημοτικό στόλο και μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτά θα αντικατασταθούν από 982 ηλεκτρικά οχήματα. Το συνολικό μέγεθος του στόλου θα μειωθεί σημαντικά χάρη στην εισαγωγή νέων υπηρεσιών κινητικότητας κατά παραγγελία (on demand), όπως για παράδειγμα η κοινή χρήση αυτοκινήτων (car-sharing) και χρήση οχημάτων μικρο-κινητικότητας και υπηρεσιών μεταφοράς. Θα χρειαστούν 4 κεντρικά σημεία-κόμβοι κατανεμημένα σε διάφορες περιοχές του νησιού για τις υπηρεσίες κοινής χρήσης αυτοκινήτων και ένας κόμβος για την υπηρεσία μεταφοράς κατά παραγγελία (on-demand shuttle).

    Σήμερα οι ενεργειακές ανάγκες της Αστυπάλαιας, υπολογίζονται περίπου στα 1,2 MW ισχύος καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η αιχμή ζήτησης αυξάνεται έως τα 2,4 MW. Εάν όλα τα οχήματα γίνουν ηλεκτρικά, η επιπλέον ζήτηση που θα δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα της φόρτισης όλων αυτών, μπορεί να φτάσει τα 1,4 MW, εάν σχεδόν όλα τα οχήματα προσπαθούσαν να φορτιστούν ταυτόχρονα. Όσον αφορά την ετήσια κατανάλωση ενέργειας για τη φόρτιση ολόκληρου του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων, αυτό θα είναι περίπου 1.200 MWh που ισοδυναμεί με το 15% της παραγωγής ενέργειας του νησιού το 2019.

    Θα δοκιμαστούν τεχνολογίες όπως η έξυπνη φόρτιση και ακόμη και η αμφίδρομη φόρτιση. Δηλαδή θα αξιοποιούνται ως αποθηκευτικός χώρος ενέργειας οι μπαταρίες των αυτοκινήτων. Αυτές οι τεχνολογίες θα βοηθήσουν να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα δεν φορτίζονται όλα ταυτόχρονα ή όταν παρατηρείται η αιχμή ζήτησης στο νησί. Σήμερα, το 90% των ενεργειακών αναγκών του νησιού καλύπτεται από 4 γεννήτριες ντίζελ, που παράγουν 1ΜW ηλεκτρικής ενέργειας η κάθε μία. Το υπόλοιπο 10% καλύπτεται από παραγωγή ΑΠΕ, χάρη σε λίγες εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών με συνολική χωρητικότητα 320kW. Θα φτιαχτεί ένα σύστημα από 1-2 ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά ώστε στο νησί να φτάσει το 60% ποσοστό διείσδυσης ανανεώσιμων είναι περίπου 3 MW σε συνδυασμό με μπαταρίες ισχύος 2 MW και χωρητικότητας τουλάχιστον 7 MWh.

    Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει ήδη πραγματοποιήσει μια μελέτη για το νησί που περιλαμβάνει διαφορετικά σενάρια διείσδυσης ΑΠΕ – φτάνοντας ή υπερβαίνοντας το 60% διείσδυσης. Ο διαχειριστής επικαιροποιεί αυτήν τη μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες ενεργειακές ανάγκες για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και τις εξελίξεις στο κόστος εγκατάστασης και εξοπλισμού.

    Διαβάστε περισσότερα για την ηλεκτροκίνηση και τις αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας στο μεγάλο αφιέρωμα Charge N Go του mononews.gr

    Διαβάστε ακόμα:

    VW Group: Να τι θα γίνει στην Αστυπάλαια!

    Οι 3+1 πυλώνες του σχεδίου της Volkswagen στην Αστυπάλαια

    Στην Αστυπάλαια η επένδυση της Volkswagen ύψους 30 εκατ.