Οι θαλάσσιες αποστολές ρωσικού αργού μειώθηκαν για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα, υποχωρώντας στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο μηνών, με τη συρρίκνωση των όγκων και τις χαμηλότερες τιμές να πιέζουν τα πολεμικά οικονομικά της Μόσχας.

Η χώρα εξήγαγε 3,45 εκατ. βαρέλια την ημέρα στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 9 Νοεμβρίου, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg — περίπου 130.000 βαρέλια λιγότερα σε σύγκριση με την προηγούμενη τετραεβδομαδιαία περίοδο.

1

Τον περασμένο μήνα, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στους δύο μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου της Ρωσίας, ωθώντας ορισμένους αγοραστές στην Ασία να δηλώσουν ότι θα περιορίσουν τις προμήθειες. Ωστόσο, είναι δύσκολο να διαπιστωθεί ο πραγματικός αντίκτυπος, καθώς πολλά δεξαμενόπλοια καθυστερούν όσο το δυνατόν περισσότερο την αποκάλυψη τελικού προορισμού.

Περίπου το 35% των φορτίων που φορτώθηκαν στις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες βρίσκονται σε πλοία χωρίς δηλωμένο προορισμό, ενώ έχει παρατηρηθεί συσσώρευση ρωσικού αργού σε δεξαμενόπλοια που δεν παραδίδουν τα φορτία τους.

Από τα πλοία χωρίς γνωστό προορισμό, τα περισσότερα κινούνται προς τη Διώρυγα του Σουέζ στην Αίγυπτο, γεγονός που σημαίνει ότι πιθανότατα κατευθύνονται στην Ασία. Οι τελικοί αγοραστές θα γίνουν γνωστοί μόνο όταν φτάσουν — ταξίδι περίπου ενός μήνα από τη Βαλτική στην Ινδία, ή δύο μήνες έως την Κίνα χωρίς καθυστερήσεις.

Η μείωση των ροών από ρωσικά λιμάνια συνέπεσε με πτώση των τιμών, μειώνοντας τα έσοδα της Μόσχας για τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία. Η αξία των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο, βάσει τετραεβδομαδιαίου μέσου όρου. Ξεχωριστά, στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι τα κρατικά έσοδα από το πετρέλαιο μειώθηκαν σχεδόν κατά ένα τέταρτο τον Οκτώβριο σε ετήσια βάση.

Η μείωση του τετραεβδομαδιαίου μέσου —που αντανακλά ασυνήθιστα υψηλές εξαγωγές στις αρχές Οκτωβρίου— σημειώθηκε παρά μια μικρή ανάκαμψη των φορτίων την τελευταία εβδομάδα, λόγω ενίσχυσης των αποστολών από το λιμάνι Κοζμίνο στον Ειρηνικό.

Μεγάλες ποσότητες ρωσικού αργού παραμένουν στη θάλασσα, καθώς οι αμερικανικές κυρώσεις επιβραδύνουν τις εκφορτώσεις. Ο όγκος αυτός αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες· η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής αργού από τις εταιρείες Rosneft και Lukoil είναι η 21η Νοεμβρίου, μετά την οποία οι εκφορτώσεις θα δυσκολέψουν.

Σημειώνεται ότι το δεξαμενόπλοιο Ailana παρέμεινε αδρανές ανοικτά της Βομβάης για μία εβδομάδα προτού μεταφορτώσει το φορτίο του στο Fortis —το οποίο αρχικά κατευθυνόταν στο Κότσι, αλλά τώρα πλέει προς Κίνα ύστερα από αδυναμία εκφόρτωσης στον ινδικό λιμένα.

Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου στη θάλασσα έχει εκτοξευθεί πάνω από τα 350 εκατ. βαρέλια — αύξηση 22 εκατ. βαρελιών ή 7% από τις αρχές Σεπτεμβρίου.

Η παραγωγή αργού της Ρωσίας έχει αυξηθεί κατά περίπου 450.000 βαρέλια την ημέρα από τον Μάρτιο, καθώς οκτώ χώρες του OPEC+ χαλαρώνουν τους περιορισμούς παραγωγής. Ταυτόχρονα, ποσότητες αργού που δεν μπορούν να διυλιστούν λόγω ζημιών σε μονάδες πιθανότατα εκτρέπονται σε τερματικούς εξαγωγής.

Τα διυλιστήρια συνεχίζουν να δέχονται επιθέσεις, οδηγώντας τουλάχιστον 19 περιφέρειες να κινητοποιούν εφέδρους για προστασία κρίσιμων εγκαταστάσεων. Η Ουκρανία έχει αναλάβει την ευθύνη για πλήγματα σε εργοστάσια σε Βόλγκογκραντ, Νίζνι Νόβγκοροντ και Σαράτοφ, με τη μονάδα του Βόλγκογκραντ να αναστέλλει μέρος της λειτουργίας της έως τα τέλη του μήνα.

Συνολικά 31 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 23,43 εκατ. βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως 9 Νοεμβρίου, σε σύγκριση με 27 πλοία και 21,11 εκατ. βαρέλια την προηγούμενη εβδομάδα. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στο λιμάνι Κοζμίνο, με 11 φορτώσεις — τις περισσότερες από τον Αύγουστο.

Η αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά περίπου 80 εκατ. δολάρια σε $1,28 δισ. εβδομαδιαίως σε τετραεβδομαδιαίο μέσο, καθώς μειώθηκαν τόσο οι ποσότητες όσο και οι τιμές. Η Urals από τη Βαλτική υποχώρησε κατά $1,10 στα $50,33 το βαρέλι, ενώ το ESPO πετρέλαιο έπεσε στα $58,12 — κάτω από το πλαφόν των G7 για τρίτη εβδομάδα. Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία έπεσαν στα $61,27 — χαμηλό από τον Απρίλιο 2023.

Παρατηρούμενες ροές προς ασιατικούς αγοραστές, συμπεριλαμβανομένων πλοίων χωρίς τελικό προορισμό, μειώθηκαν στα 3,18 εκατ. βαρέλια/ημέρα στις 28 ημέρες μέχρι 9 Νοεμβρίου. Οι αποστολές προς Κίνα υποχώρησαν στο 1,03 εκατ. βαρέλια/ημέρα και προς Ινδία στα 870.000 — αν και σχεδόν 1,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα βρίσκονται σε πλοία χωρίς δηλωμένο προορισμό, πιθανότατα για Ασία.

Οι ροές προς Τουρκία έπεσαν στα 270.000 βαρέλια/ημέρα. Οι αποστολές προς Συρία παραμένουν μηδενικές.

Διαβάστε επίσης

Σκοτ Μπέσεντ για οικονομία ΗΠΑ: «Κληρονομήσαμε κρίση προσιτότητας» — Αισιοδοξία για ανάκαμψη έως το 2026

Οι Τούρκοι συρρέουν στα σούπερ μάρκετ της Αλεξανδρούπολης – Πώς η Ελλάδα έγινε η «φθηνότερη λύση για ψώνια»

Ανατροπή από την SoftBank: Πούλησε το μερίδιο της στη Nvidia για 5,8 δισ. δολ. ενόψει επενδύσεων μαμούθ στην AI