Αλόγιστες σπατάλες με φόντο έναν όμιλο που βουλιάζει, φαίνεται πως έχουν γίνει στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), την ώρα που η διοίκηση ανακοίνωνε την αναστολή λειτουργίας 204 καταστημάτων με ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα, γεγονός που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. 

Μάλιστα, όταν ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γρηγόρης Σκλήκας, ανακοίνωνε την παραίτησή του, όπως αποκαλύπτει το mononews, η εταιρεία προχώρησε στην προμήθεια και αγορά καινούριων επίπλων ύψους 246.311,13 € για το νέο κτίριο των κεντρικών της υπηρεσιών, που εδράζεται στη Λεωφόρο Ιωνίας 200 και Ιακωβάτων 61 στα Κάτω Πατήσια, ένα ποσό διόλου ευκαταφρόνητο δεδομένης της κατάστασης του οργανισμού.

1

έπιπλα ΕΛΤΑ

Και αυτό είναι μόλις η αρχή του παγόβουνου, καθώς μία σειρά από υπέρογκες δαπάνες προκαλούν έκπληξη για μια εταιρεία η οποία εδώ και χρόνια είναι ζημιογόνα.

Συμβάσεις πολλών εκατομμυρίων με αποτέλεσμα το λουκέτο καταστημάτων

Αν πάμε λίγο πίσω στον χρόνο, τρία χρόνια νωρίτερα, το 2022 η εταιρεία, με CEO τότε τον κ. Κωνσταντόπουλο, προχώρησε στη σύναψη σύμβασης ύψους περί των 5 εκατομμυρίων ευρώ με την Price Waterhouse and Cooppers, με την τελευταία να της παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες αναφορικά με την υλοποίηση του επιχειρησιακού μετασχηματισμού της σε όλες τις δράσεις ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες της. Σύμφωνα με τη σύμβαση (6786/2022), που υπεγράφη στις 5 Μαΐου 2022 με διετή διάρκεια, η στρατηγική μετασχηματισμού ορίζει τους άξονες ανά επιχειρησιακό πεδίο και τον οδικό χάρτη ενεργειών για τα επόμενα 4 έτη, με παρεμβάσεις που εκτείνονται σε όλο το εύρος των επιχειρησιακών λειτουργιών του ομίλου.

Δηλαδή η τότε διοίκηση αποφάσισε να ζητήσει συμβουλευτικές υπηρεσίες για το πως θα… βάλει λουκέτο σε δεκάδες καταστήματα των ΕΛΤΑ. Μια σύμβαση που βεβαίως συνεχίστηκε και επί διοίκησης Σκλήκα.

Σύμβαση με PwC

 

Επιπρόσθετα, το 2024 η εταιρεία σύναψε ακόμα μία σύμβαση (6940/2024) με την PwC, αυτή τη φορά ύψους 8,06 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης των οικονομικών λειτουργιών των ΕΛΤΑ, με τη μέθοδο της συν ανάληψης λειτουργιών διάρκειας 42 μηνών.

Υπέρογκα ενοίκια σε εποχή κρίσης

Και δε μένουμε μόνο εδώ, καθώς όπως αναφέραμε παραπάνω η εταιρεία μετακόμισε τα κεντρικά της γραφεία σε ένα κτίριο, για το οποίο σύμφωνα με πηγές καταβάλει μηνιαίως το ποσό του μισθώματος των 148.000€, δηλαδή σχεδόν 1,8 εκατ. το χρόνο, την ώρα που το 2024 τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους 7,948 εκατομμυρίων ευρώ έναντι των ζημιών ύψους 6,903 εκατομμυρίων του 2023!

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν στο mononews ότι το συγκεκριμένο κτίριο επιλέχθηκε από το ίδιο το προσωπικό ανάμεσα σε τέσσερα υποψήφια, ενώ με αυτή την κίνηση μειώνονται και οι λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας, δεδομένου ότι εκεί συγκεντρώνονται οι υπηρεσίες 8 κτιρίων, μειώνοντας ακόμα περισσότερο το λειτουργικό της κόστος.

Για την ιστορία, το νέο κτίριο των ΕΛΤΑ είναι το πρώην κτίριο της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ), το οποίο αγοράστηκε από την Dimand και ανακαινίστηκε πλήρως σε σύγχρονο βιοκλιματικό κτίριο γραφείων μια επένδυση ύψους 15 εκατ. ευρώ. Το κτίριο έχει επιφάνεια περίπου 11.753 τ.μ. και διαθέτει 77 υπόγειες θέσεις στάθμευσης. Το κτίριο είναι σχεδιασμένο με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και στόχο την πιστοποίηση LEED, προσφέροντας σύγχρονες και φιλικές για το περιβάλλον υποδομές.

Αυξήσεις μισθών με τον όμιλο στην κόψη του ξυραφιού

Ένα ακόμα στοιχείο που αποδεικνύει τις σπατάλες στον οργανισμό είναι και το ότι, όπως μας μαρτυρούν οι οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2024, που δημοσιεύτηκαν περί τα μέσα Σεπτεμβρίου του 2025, το 2024 δόθηκαν 481 χιλιάδες ευρώ για μισθούς των στελεχών έναντι των 366 χιλιάδων ευρώ το 2023, δηλαδή ο κ. Σκλήκας και τα διευθυντικά στελέχη αποφάσισαν για τους εαυτούς τους μία αύξηση της τάξεως των 115 χιλιάδων ευρώ.

Πρόκειται για τη δεύτερη αύξηση του μισθού των διευθυντικών στελεχών τα τελευταία δύο χρόνια και μάλιστα σε μία περίοδο που εταιρεία προσπαθούσε ακόμα να επιτύχει την εξυγίανσή της.

Όλα αυτά σκιαγραφούν μία εικόνα, όχι και τόσο υγιή για την επόμενη μέρα των ΕΛΤΑ και ειδικά όταν υποτίθεται ότι ακολουθείται ένα σχέδιο μετασχηματισμού. Παράλληλα, ο οποιοσδήποτε μετασχηματισμός προαπαιτεί την ύπαρξη ενός στρατηγικού σχεδίου, εξετάζοντας το μακροπεριβάλλον και το μικροπεριβάλλον μίας εταιρείας, αναλύοντας ταυτόχρονα τις δυνατότητες, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές σε έναν οργανισμό. Και ειδικά στα ΕΛΤΑ, που αποτελούν τη μακροβιότερη εταιρεία στην ελληνική ιστορία.

Ο Σκλήκας φεύγει, ο Τέμπος… έρχεται

Η είδηση της παραίτησης του πλέον πρώην Διευθύνοντα Συμβούλου των ΕΛΤΑ κ. Γρηγόρη Σκλήκα ίσως ήταν κάτι το αναμενόμενο, μετά από όλες τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, τόσο σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και σε κοινοβουλευτικό, με ολοένα και περισσότερους βουλευτές να αντιδρούν ενάντια στο κλείσιμο των υποκαταστημάτων.

Ο κ. Σκλήκας είχε δηλώσει ότι τα ΕΛΤΑ, παραμένουν ελλειμματικά σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά και σήμερα, λιγότερο από το 10% των συνολικών εσόδων συνδέεται με τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όταν το κόστος λειτουργίας τους αντιστοιχεί περίπου στο 45% του συνολικού κόστους της εταιρείας. Επικαλέστηκε δε, ότι πολλά από τα καταστήματα λειτουργούσαν με ελάχιστα έσοδα και ζημίες που ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα.

Αν και ο όμιλος εξέδωσε σχετική ανακοίνωση με την οποία ενημέρωνε το κοινό ότι από τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025 θα έκλειναν μόνο τα καταστήματα σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες νομών, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας οι μεταβολές θα γίνονταν εντός τριμήνου με γνώμονα την παροχή καλύτερων υπηρεσιών, αλλά και την εξέταση της ενδεχόμενης λειτουργίας πρακτορείων, σε περίπτωση ενδιαφέροντος, τα πράγματα είχαν πάρει ήδη τον δρόμο τους.

Το σχέδιο της αναδιάρθρωσης που προέβλεπε το κλείσιμο των καταστημάτων τρόπον τινά «ναυάγησε». Σε έκτακτη συνέλευσή του απόγευμα της Τρίτης, το ΔΣ των ΕΛΤΑ ενέκρινε την παραίτηση του κ. Σκλήκα, τα καθήκοντα του οποίου ανέλαβε ως μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Μάριος Τέμπος – Καλογεράς.

Διαβάστε επίσης:

ΕΛΤΑ: O Καποδίστριας τα ίδρυσε το 1828, η κυβέρνηση οδηγεί σε «ξαφνικό θάνατο» 204 υποκαταστήματα

Αγιάσογλου (ΟΣΥ): Στα σκαριά η λύση της έλλειψης οδηγών – Πώς θα αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων

Alcohol Interlock: Η τεχνολογία στα λεωφορεία της ΟΣΥ που ενισχύει την οδική ασφάλεια και τη μείωση των τροχαίων από αλκοόλ (βίντεο)