ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
H Pantelakis Securities και οι αναλυτές Βασίλης Κόλλιας και Πάρης Μαντζαβράς διατηρούν σύσταση «υπεραπόδοση» (Overweight) για τη μετοχή της Motor Oil με τιμή στόχο τα €31,7 και περιθώριο ανόδου 34% από τα τρέχοντα επίπεδα των €23,66.
Ο όμιλος έχει κεφαλαιοποίηση €2,62 δισ. και EV €4,41 δισ., με ελεύθερη διασπορά 58%. Ο πολλαπλασιαστής EV/EBITDA για την περίοδο 2025–27 κινείται μεταξύ 4,6 φορές και 4,2 φορές, με μερίσματα 6,3%–6,8% και απόδοση κεφαλαίου (ROIC) 10,4%.
Αντιθέτως, για τη HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) η σύσταση υποβαθμίζεται σε «ουδέτερη» (Neutral), παρά την ανοδική αναθεώρηση της τιμής στόχου στα €9,2 (από €8,4), με περιορισμένο περιθώριο ανόδου 11% από την τρέχουσα τιμή των €8,23. Η κεφαλαιοποίηση του ομίλου φτάνει τα €2,51 δισ. και η επιχειρηματική αξία (EV) τα €5,35 δισ., με ελεύθερη διασπορά 28%. Ο δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 6,9 φορές για το 2025 και υποχωρεί στις 5,2 φορές το 2027, ενώ τα μερίσματα αυξάνονται σταδιακά από 5,4% σε 6,7%. Η απόδοση κεφαλαίου διαμορφώνεται σε 6,3%–7,8%.
Οι αποτιμήσεις επιβεβαιώνονται και μέσω μεθοδολογίας SOTP, η οποία ενσωματώνει τις πράσινες δραστηριότητες των ομίλων. Για τα ΕΛΠΕ, η πιθανή γεώτρηση νοτιοδυτικά της Κρήτης διατηρεί επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά πρόκειται για μεσοπρόθεσμο σενάριο με ορίζοντα το 2026–27.
Θετικά παραμένουν τα περιθώρια διύλισης στην Ευρώπη, παρά τις έντονες διακυμάνσεις στην τιμή του πετρελαίου και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Το μπρεντ σκαρφάλωσε έως τα 78 δολ./βαρέλι στα μέσα Ιουνίου λόγω της έντασης Ισραήλ–Ιράν, όμως γρήγορα αποκλιμακώθηκε στα 67 δολάρια, μετά τη συγκρατημένη αντίδραση της Τεχεράνης και την επίτευξη κατάπαυσης του πυρός. Παρόλα αυτά, τα crack spreads στην Ευρώπη παρέμειναν υψηλά, ενισχυμένα από εποχική ζήτηση, αναταραχές στην προσφορά diesel και προβλήματα στις ροές φυσικού αερίου από το Ισραήλ.
Παρότι η επανεκκίνηση του πολέμου και το ενδεχόμενο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ (από όπου διέρχεται περίπου το 18% του παγκόσμιου πετρελαίου) παραμένει ο βασικός κίνδυνος, το σενάριο θεωρείται απίθανο, καθώς και η ίδια η Τεχεράνη εξαρτάται από τη διέλευση 1,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως μέσω του στρατηγικού περάσματος.
Αισιοδοξία για τη ζήτηση και τα περιθώρια
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ισχυρή, παρά την αύξηση των EVs, χάρη κυρίως στις εισαγωγές των μη ανεπτυγμένων χωρών και ειδικά της Κίνας. Αν και επίκεινται αυξήσεις παραγωγής από τον OPEC+, η όποια υπερπροσφορά εκτιμάται ότι θα απορροφηθεί λόγω της ισχυρής ζήτησης, των προβλημάτων στη Βενεζουέλα και των γεωπολιτικών κινδύνων στη Μέση Ανατολή.
Στο πεδίο των περιθωρίων διύλισης, αυτά υποχώρησαν στα $10/βαρέλι το α’ τρίμηνο του έτους – κοντά στον μέσο κυκλικό όρο – και διολίσθησαν περαιτέρω στα $8 τον Απρίλιο λόγω των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ. Ωστόσο, από τον Μάιο ανέκαμψαν έντονα στα $13–14, στηριζόμενα σε καθυστερημένες νέες επενδύσεις, καθυστερήσεις στο μεγάλο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας και διαταραχές στον εφοδιασμό από τη Μέση Ανατολή. Ο μέσος όρος του β’ τριμήνου διαμορφώνεται έτσι κοντά στα $12/βαρέλι.
Αναθεωρήσεις εκτιμήσεων για ΕΛΠΕ και Motor Oil
Με φόντο τη θετική συγκυρία, οι εκτιμήσεις για τα περιθώρια των ΕΛΠΕ αναθεωρούνται ανοδικά για το 2025/26, στα $11,7 και $12,2/βαρέλι αντίστοιχα (+10%/+12%), ενσωματώνοντας την αναβάθμιση του διυλιστηρίου Ελευσίνας που προσθέτει $0,4/βαρέλι.
Αντίθετα, η εκτίμηση για τη Motor Oil στο 2025 μειώνεται κατά 15% στα $9,5/βαρέλι (από $8,4 το α’ τρίμηνο), λόγω της προσωρινής επίπτωσης από τη φωτιά στο διυλιστήριο. Ωστόσο, η ζημιά αντισταθμίζεται από ασφαλιστικές αποζημιώσεις €250 εκατ., εκ των οποίων τα €200 εκατ. αφορούν διακοπή εργασιών. Μετά την πλήρη επαναλειτουργία της μονάδας στο γ’ τρίμηνο 2025, οι εκτιμήσεις για το 2026 ενισχύονται στα $12,4/βαρέλι (+8%).
Η αναβάθμιση των προβλέψεων οδηγεί και τις δύο εταιρείες σε επαναφορά σε επίπεδα EBITDA κοντά στο €1 δισ. από το 2027 και μετά. Αυτό βασίζεται στη σταθερή δυναμική του κλάδου, την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης (εκτιμώμενος μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης EBITDA από ΑΠΕ στο 17% για την περίοδο 2024–27), τη συγχώνευση της Elpedison, καθώς και τη διείσδυση της Motor Oil στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων.
Διαβάστε επίσης
Deutsche Bank: Νέα υπηρεσία φύλαξης κρυπτονομισμάτων το 2026
Τραπεζικό ράλι στην Ευρώπη: Το ισχυρότερο πρώτο εξάμηνο των μετοχών από το 1997 – Οι πρωταγωνιστές
Intralot: Στο τελικό στάδιο οι διαπραγματεύσεις – Προσωρινή αναστολή διαπραγμάτευσης της μετοχής
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βασίλης Κικίλιας από Σάμο: Με κάμερες drone και νέες προσλήψεις ενισχύουμε το Λιμενικό που παλεύει στο Αιγαίο
- Ο Λέων Γιοχάι στο My Story αποκαλύπτει το επόμενο μεγάλο εγχείρημά του: Ένα messenger που δεν θα μπορεί κανείς να παρακολουθήσει
- Τουρκία: Συνελήφθησαν οι δήμαρχοι του CHP σε τρεις ακόμη πόλεις
- Mετρό, τραμ και λεωφορεία: 24ωρη λειτουργία σήμερα – Τα δρομολόγια
