Το πλάνο των οδικών και σιδηροδρομικών έργων καταγράφηκε χθες στη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, παρουσία του υπουργού Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα, υπό την προεδρία του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2028-2034 και την Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη. Στόχος η καλύτερη αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου για έργα και δράσεις που θα ενταχθούν στον εθνικό σχεδιασμό.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο πλαίσιο που διαμορφώνεται στις Βρυξέλλες, με βάση πρόσφατη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις νέες προτεραιότητες της ΕΕ για την επόμενη προγραμματική περίοδο, με την ανταγωνιστικότητα και την άμυνα να αναδεικνύονται ως κομβικοί πυλώνες του σχεδιασμού. Συμφωνήθηκε να διασφαλιστεί συνεχής διυπουργικός συντονισμός, δεδομένου του στρατηγικού χαρακτήρα των αποφάσεων και της σημασίας τους για τη μελλοντική χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας.

1

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κορύφωση των διαπραγματεύσεων για τον νέο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας το δεύτερο εξάμηνο του 2027.

Παράλληλα, έγινε επισκόπηση των χρηματοδοτικών αναγκών των έργων της περιφέρειας, ενώ συμφωνήθηκε η διοργάνωση ειδικής συνεδρίασης για την περαιτέρω ανάλυσή τους και παρουσιάστηκε από τους αρμόδιους υπουργούς η πρόοδος των μεγάλων δικτύων μεταφορών με τον σχεδιασμό να κρίνεται ικανοποιητικός για τα έργα αυτά θα εκσυγχρονίσουν κρίσιμες υποδομές της χώρας, ενισχύοντας την αναπτυξιακή δυναμική και τη διασυνδεσιμότητα.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Μέχρι το τέλος του 2025 υπολογίζεται η ολοκλήρωση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, η πρόοδος του οποίου έχει φτάσει σήμερα στο 66% και αναμένεται να φτάσει στο 70% έως το τέλος του χρόνου.

Συγκεκριμένα, το έργο πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία σε δύο δόσεις, καθώς όπως προβλέπει η συμφωνία με την «Ολυμπία Οδό», το τμήμα Πύργου – Κάτω Αχαΐας συνολικού μήκους 62 χιλιομέτρων θα παραδοθεί πρώτο και θα ακολουθήσει το τμήμα Κάτω Αχαΐας – Περιμετρικής Πάτρας 13 χλμ., το οποίο είναι και πιο δύσκολο, καθώς ανακατασκευάζεται ενώ βρίσκεται σε κυκλοφορία.

Σημειώνεται πως τα εν λόγω έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ, AKTOR και AVAX, και συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το τμήμα Γαστούνη-Πύργος, η AKTOR το τμήμα της Καραίικα-Γαστούνη και η AVAX το τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα.

Η δεύτερη φάση, με προϋπολογισμό 152.281.732,49 ευρώ, υλοποιείται στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ η πρώτη, με προϋπολογισμό 99.828.465,86 ευρώ, υλοποιήθηκε εντός της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.

Κεντρικός Οδικός Άξονας Ε65

Τον Μάιο του 2026 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία και το βόρειο τμήμα του κεντρικού οδικού άξονα Ε65, το οποίο θα θέσει σε πλήρη λειτουργία τον αυτοκινητόδρομο από την Λαμία μέχρι και τα Γρεβενά συνολικού μήκους 182χλμ.

Το έργο φορά στην κατασκευή του τελευταίου, βόρειου τμήματος του Ε65, την οποία έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και συγκεκριμένα το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία μήκους 70,5 χλμ. συνολικού κόστους 442,1 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ για τη συντήρηση και λειτουργία του θα είναι υπεύθυνη η Κεντρική Οδός Α.Ε.

Σήμερα ο Ε65 συνδέει την Λαμία με την Καλαμπάκα μέσω Δομοκού, Καρδίτσας και Τρικάλων.

Η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό υπολογίζεται πως θα ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος του 1ου τριμήνου του 2026, με το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό να διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, από 3 ώρες και 15 λεπτά που χρειάζεται κανείς σήμερα.

Flyover Θεσσαλονίκης

Τον Μάιο του 2027 θα ολοκληρωθεί το έργο που έχει αναλάβει η κοινοπραξία AVAX– ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ για λογαριασμό της «Κεδρηνός Λόφος», Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης, με το κυριότερο αντικείμενο αυτού να είναι η κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους 7,6 χλμ.

Τμήμα αυτής είναι μία γέφυρα πλάτους 22 μέτρων και μήκους 4 χλμ., που θα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα που θα έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα, με την ολοκλήρωσή του να μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα.

Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο με σύγχρονα χαρακτηριστικά που στόχο έχει να αλλάξει το κυκλοφοριακό χάρτη της Θεσσαλονίκης αποφορτίζοντας την ουσιαστικά.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Χανιά – Ηράκλειο)

Οι εργασίες Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης τμήμα Χανιά – Ηράκλειο θα ξεκινήσουν εντός του 2025 μετά και την υπογραφή της σύμβασης από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το έργο έχει ήδη ενεργοποιηθεί με εργοτάξια στα δύο τμήματα, «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη» και «Νεάπολη – Χερσόνησος», ενώ σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, θα προχωρήσουν άμεσα και οι μελέτες για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς, σύγχρονου άξονα που θα συνδέει όλη την Κρήτη από άκρη σε άκρη.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, τα πρώτα τμήματα βρίσκονται σε φάση κατασκευής, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, ενώ τα υπόλοιπα προγραμματίζονται να ολοκληρωθούν σύμφωνα με τις προκαθορισμένες ημερομηνίες, με την πλήρη λειτουργία του ΒΟΑΚ μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων να αναμένεται εντός των επόμενων ετών.

Ανακατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Έπειτα από τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel, προβλέπεται ολοκλήρωση της αποκατάστασης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη το καλοκαίρι του 2026 από την ΜΕΤΚΑ η οποία ορίστηκε ανάδοχος για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως το χρονοδιάγραμμα του πακέτου έργων στη Θεσσαλία υπαγορεύει τα έργα που η χρηματοδότησή τους προέρχεται από τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης να ξεκινήσουν πρώτα και να ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 και τα υπόλοιπα δηλαδή τα οδικά που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να ακολουθήσουν.

Διαβάστε επίσης:

«50 όνειρα, ένα αύριο…»: Τα Παιδικά Χωριά SOS γιορτάζουν 50 Χρόνια προσφοράς στην Ελλάδα

NOK: Οι εργολάβοι άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου – Η πρώτη προσφυγή στο Στρασβούργο

Πλειστηριασμοί: Έρχονται ξενοδοχειακά σφυριά πολλών…αστέρων