• Winners & Losers

    Κάθε μήνα η δημοσιογραφική ομάδα του mononews.gr κρίνει και δημοσιεύει ποιοι είναι αυτοί που ξεχώρισαν στις προηγούμενες 30 ημέρες. Που ξεχώρισαν είτε θετικά είτε αρνητικά.

    6 Ιουλίου 2020


    To mononews.gr παρουσιάζει κάθε μήνα το προφίλ των κερδισμένων και των χαμένων του μήνα που πέρασε: από την πολιτική, την επιχειρηματική και τη δημοσιογραφική σκηνή.

    Έτσι για τον μήνα Ιούνιο η ομάδα του mononews.gr θεωρεί ότι κερδισμένοι και χαμένοι του μήνα είναι οι εξής:

    Winners

    Χρήστος Μεγάλου, CEO Τράπεζας Πειραιώς

    Αριστοτέλης Μυστακίδης, επιχειρηματίας

    Χρυσάνθη Παπαδοπούλου, Ανώτερη Γενική Διευθύντρια, Παγκρήτια Τράπεζα

    Ανδρέας Δρακόπουλος, Πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

    Μιχάλης Τσαμάζ, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΤΕ

    Σάμπυ Μιωνής, επιχειρηματίας

    Κωνσταντίνος Φλώρος, αρχηγός ΓΕΕΘΑ

    Βαγγέλης Μαρινάκης, εφοπλιστής

    Γιώργος Τανισκίδης – Πρόεδρος OPTIMA BANK

    Losers

    Νίκος Παππάς, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ

    Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης

    Χάρης Θεοχάρης, υπουργός Τουρισμού

    Γιώργος Γεράρδος, Πλαίσιο

    Lidl

    Χρήστος Μεγάλου

    CEO Τράπεζας Πειραιώς

    Ο στρατηγικός σχεδιασμός του κ. Χρήστου Μεγάλου να οδηγήσει την Τράπεζα Πειραιώς που διοικεί σε τροχιά ορθολογικής ανάπτυξης έλαβε διπλή «ψήφο εμπιστοσύνης» μέσα στον Ιούνιο: από τον διεθνή επενδυτή κ. Αριστοτέλη Μυστακίδη και από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της τράπεζας που ανανέωσε τη θητεία του –για μία τριετία- με ποσοστό 99,8%.

    Ο κ. Αριστοτέλης  Μυστακίδης, έμπειρος επενδυτής  και εξοικειωμένος με τις διεθνείς αγορές επέλεξε να επενδύσει  στην Πειραιώς, «βλέποντας» τις σημαντικές δυνατότητες της τράπεζας. Και έδωσε  ψήφο εμπιστοσύνης αποκτώντας το 5,123% του συνόλου των μετοχών της Πειραιώς, όπως ανακοινώθηκε στα μέσα Ιουνίου.

    Οι κ.κ. Μυστακίδης και Μεγάλου τους τελευταίους μήνες ήταν σε «ανοικτή γραμμή», με συναντήσεις τόσο σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όσο και στην Αθήνα, συναντήσεις που έγιναν τηλεδιασκέψεις  κατά τους μήνες της καραντίνας. Το σημαντικό είναι ότι την επιλογή για επένδυση στην Πειραιώς, την έκανε προσωπικά ο ίδιος ο κ. Μυστακίδης  και για αυτό τον λόγο η στρατηγική συμμετοχή που αποκτά έχει σημαντική βαρύτητα.

    Προ ημερών ο κ. Χρήστος Μεγάλου έλαβε «ψήφο εμπιστοσύνης» και από τους μετόχους της τράπεζας. Μιλώντας στη γενική συνέλευση ο CEO της Πειραιώς διατύπωσε την εκτίμηση ότι η χώρα θα αντιμετωπίσει επιτυχώς τις επιπτώσεις του COVID-19 και ότι σύντομα θα βιώσουμε τη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης.

    Όπως τόνισε, για την  στήριξη των πελατών της και της οικονομίας η Τράπεζα Πειραιώς έχει προχωρήσει σε νέες εκταμιεύσεις δανείων ύψους 2,5 δισ. ευρώ, το πρώτο εξάμηνο του 2020 (με τον στόχο να είναι στα 5δις ευρώ νέα δάνεια εντός του έτους). Ταυτόχρονα, τα προγράμματα αναστολής πληρωμών για ενήμερους πελάτες, επιχειρήσεις και ιδιώτες, προσεγγίζουν σήμερα τα 5δις ευρώ, εκ των οποίων περίπου 3 δις ευρώ αφορούν δανειακές υποχρεώσεις επιχειρηματικών πελατών.

    Παράλληλα  η Πειραιώς, συμμετέχει ενεργά και στα κρατικά σχήματα στήριξης που παρέχουν τη δυνατότητα παροχής εγγυήσεων, επιδότησης επιτοκίου, αλλά και νέας χρηματοδότησης, συνολικού ύψους -εκ μέρους της τράπεζας Πειραιώς- περίπου 1,5 δις ευρώ.

    —Ε.Κ.

    Αριστοτέλης Μυστακίδης

    επιχειρηματίας

    Στις 24 του μηνός του περασμένου Απριλίου, ο Αριστοτέλης Μυστακίδης έκλεισε τα 58 του χρόνια. Στις 11 Ιουνίου και ενώ είχαν περάσει 48 μέρες από τα γενέθλιά του, ο billionaire Τέλης, όπως είναι γνωστός διεθνώς, αποφάσισε να εκπέμψει ένα ηχηρό και συνάμα πολύπλευρο, μήνυμα εμπιστοσύνης: Κατ’ αρχήν για το μέλλον της τράπεζας Πειραιώς, στην οποία μετά από τις αγορές μετοχών που έκανε εκείνη την ημέρα, έφτασε να κατέχει το 5,123%.

    Με την κίνηση αυτή, ο καταγόμενος από τη Θεσσαλονίκη δισεκατομμυριούχος, έδωσε  επί της ουσίας και τα διαπιστευτήρια αποδοχής στον επί τρία χρόνια CEO της τράπεζας Χρήστο Μεγάλου. Ο οποίος χάραξε και μαζί με ολόκληρη την ομάδα διαχείρισης, υλοποίησε με επαγγελματικό τρόπο, τον στρατηγικό μετασχηματισμό της Πειραιώς.

    Παράλληλα, στην πρωτοβουλία Μυστακίδη αντανακλάται και η προοπτική της θετικής πορείας για την οικονομία της χώρας, κεντρικός πυλώνας της οποίας είναι το χρηματοπιστωτικό σύστημα.

    Ανάμεσα σε όλα αυτά προκύπτει αναμφίβολα και ο ισχυρός θετικός απόηχος που φτάνει στα διεθνή επενδυτικά στρατηγεία, καθώς πρόκειται για πρωτοβουλία ενός ιδιαίτερα σημαντικού και εξαιρετικά έμπειρου παράγοντα των αγορών.

    Ο μικρός το δέμας Tέλης Μυστακίδης, αλλά με τεράστια περιουσιακά στοιχεία (1,4 δισ. δολάρια υπολογίζονται από τους Forbes) είχε βάλει στο επενδυτικό του μικροσκόπιο την τράπεζα Πειραιώς, εδώ και δύο χρόνια. Πρόκειται για μια ξεχωριστής σημασίας παράμετρο, αφού το ενδιαφέρον ήταν καθαρά δικό του και δεν προέκυψε από τις συνήθεις διαδικασίες προσέλκυσης επενδυτών. Στοιχείο που δείχνει ότι ο Τέλης Μυστακίδης παρακολουθεί στενά την πορεία της πορεία της τράπεζας «χτίζοντας» βαθμιαία τη μετοχική του συμμετοχή. Κλείνοντας στις 11 Ιουνίου τον «πρώτο κύκλο» των τοποθετήσεων, η χρηματιστηριακή αξία  του «πακέτου»  των 22.370.811 μετοχών της Πειραιώς που αποκτήθηκαν μέσα από την αγορά, ήταν 32,2 εκατ. ευρώ.

    Η έννοια του «πρώτου κύκλου» ανάγεται στο γεγονός ότι αποτελεί ανοικτό ζήτημα αν ο Τέλης Μυστακίδης θα διευρύνει την μετοχική του παρουσία στην ελληνική τράπεζα, όπως πολύ πιστεύουν στην αγορά. Κάτι τέτοιο βέβαια «γεννά» την υποχρέωση νέας γνωστοποίησης από τη στιγμή που το ποσοστό του θα υπερκεράσει το 10%.

    Ο Τέλης Μυστακίδης έχει σπουδάσει στο London School of Economics  μιλά έξι γλώσσες και έγινε γνωστός διεθνώς από την επαγγελματική του θητεία στην Ελβετική Glencore. Εταιρείας εισηγμένης στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και της μεγαλύτερης παγκοσμίως στη διαπραγμάτευση μεταλλευμάτων και άλλων πρώτων υλών. Μετά από δύο δεκαετίες στην Glencore, παραιτήθηκε το 2018  από τη θέση του επικεφαλής του τμήματος χαλκού. Εξακολουθεί όμως να είναι ένας εκ των μετόχων της, με ποσοστό που υπολογίζεται στη  «ζώνη» του 5,5%.

    Στην προσωπική του ζωή, έχει επιλέξει να κρατάει χαμηλούς τόνους αποφεύγοντας τη δημοσιότητα. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχει μία και μοναδική φωτογραφία του, βγαλμένη πριν από κάποια χρόνια.

     Για μόνιμη κατοικία έχει επιλέξει το Μπάαρ της Ελβετίας, ενώ περνάει αρκετό χρόνο και στο Παρίσι όπου βρίσκεται το προσωπικό του γραφείο. Είναι λάτρης των αυτοκινήτων και  διαθέτει μάλιστα  μια μεγάλη συλλογή.

    Έχει επίσης ιδιαίτερη προτίμηση στα ακίνητα, στα οποία έχει επενδύσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Ανάμεσα στα άλλα, και η  βίλα στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής, η οποία σύμφωνα με εκτιμητές ακινήτων αποτιμάται κοντά στα 40 εκατ. ευρώ…

    —Δ.Κ.

    Χρυσάνθη Παπαδοπούλου

    Ανώτερη Γενική Διευθύντρια, Παγκρήτια Τράπεζα

    «Η μετατροπή της τράπεζας από Συνεταιριστική σε Ανώνυμη Εταιρία είναι λύση επιβεβλημένη, που υπαγορεύεται από την νέα πραγματικότητα, καθώς όποιος δεν εκσυγχρονίζεται, σταδιακά παύει να υπάρχει, εξαφανίζεται».

    Αυτό υπογράμμισε μιλώντας στη γενική συνέλευση της Παγκρήτιας η κ. Χρυσάνθη Παπαδοπούλου Ανώτερη Γενική Διευθύντρια της τράπεζας και συμπλήρωσε: «Είμαστε στ’ αλήθεια πολύ καλοί για να μείνουμε στο περιθώριο της οικονομίας».

    Η γενική συνέλευση ενέκρινε το μετασχηματισμό της Παγκρήτιας, στην οποία στρατηγικός επενδυτής είναι ο κ. Μιχάλης Σάλλας, και η τράπεζα γυρίζει σελίδα διευρύνοντας  σημαντικά τις δυνατότητες ανάπτυξης της.

    Όπως ανέφερε η κ. Παπαδοπούλου, ο μετασχηματισμός σε ΑΕ δεν μεταβάλλει ούτε την οικονομική κατάσταση της τράπεζας, ούτε τη θέση των συνεταίρων. Αντιθέτως ενισχύει την περιουσία των συνεταιριστών. «Πράγματι, συνέχισε, η μετοχή, λόγω της φύσης της, έχει μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα, επομένως, αυξημένη δυνατότητα μεταβίβασης και, φυσικά, μεγαλύτερη ελκυστικότητα για πιθανούς μελλοντικούς επενδυτές. Και είναι ο μόνος τρόπος- να υπάρχουν δηλαδή μετοχές – σε περίπτωση που η Τράπεζα αποφασίσει την εισαγωγή της σε οργανωμένη αγορά, όταν οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες». Μάλιστα η σχέση μετατροπής των μεριδίων σε μετοχές ορίστηκε σε 1 (μερίδιο) προς 1 (μετοχή).

    Πλέον η Παγκρήτια -που ιδρύθηκε το 1994- θα είναι τράπεζα με τη μορφή της ΑΕ και μπορεί να επεκταθεί σε ένα ευρύ φάσμα τραπεζικών εργασιών, όπως, επενδυτικής τραπεζικής, ενεργητικού treasury και χρηματοοικονομικών αγορών, leasing, και factoring. Υπηρεσίες δηλαδή που αυξάνουν τα έσοδα, βελτιώνουν τους εποπτικούς δείκτες σε επίπεδο κεφαλαίων και σταθμισμένου ενεργητικού.

    Η τράπεζα  μέσα στην πανδημία στάθηκε στο πλευρό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς προχώρησε σε Μέτρα Διευκόλυνσης για Ιδιώτες και Επιχειρήσεις με αναστολές χρεολυσίων δανειακών υποχρεώσεων ύψους άνω των 200 εκατ ευρώ. Συμμετείχε στη δράση ΤΕΠΙΧ ΙΙ και  ενέκρινε περισσότερα από 225 δάνεια σε επιχειρήσεις της Κρήτης, ενώ στη δράση Εγγυοδοσίας Covid 19 εξάντλησε άμεσα το όριο των εγγυήσεων που της είχε δοθεί από την ΕΑΤ.

    Ακόμα «τρέχει» τον ψηφιακό μετασχηματισμό της έχει πετύχει  αύξηση 63% των συναλλαγών, που διενεργούνται μέσω της ηλεκτρονικής Τράπεζας Pancreta Online. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η τιτλοποίηση κόκκινων δανείων της τράπεζας, το project Kastor το οποίο συγκεντρώνει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.

    Και πρόκειται να προχωρήσει στο άνοιγμα δύο ακόμα καταστημάτων, το ένα στην  Αθήνα, στην Αγία Παρασκευή και το δεύτερο στην πλατεία των Λιονταριών, στο Ηράκλειο.

    —Ε.Κ.

    Ανδρέας Δρακόπουλος

    Πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

    Αν η Ελλάδα βγήκε νικήτρια στην μάχη κατά του κορωνοϊού, ο Ανδρέας Δρακόπουλος εκπροσωπώντας το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος υπήρξε  -και συνεχίζει- ο αδιαμφισβήτητος νικητής στην κούρσα των δωρητών, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην προσπάθεια της χώρας να ανακάμψει από την καταστροφή. Τεράστια η προσφορά του ως τώρα για την υγεία και τον πολιτισμό της χώρας, άλλωστε όπως λέει ο ίδιος, παρ΄ ότι «έχουμε πάει σε 124 χώρες, η Ελλάδα ήταν, είναι και παραμένει ο βασικός στόχος δωρεών του Ιδρύματος, καθώς αποτελεί τον τόπο γέννησής μας».

    Στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου δωρεών έτσι, 7,5 εκατ. ευρώ προσφέρονται για να υποστηρίξουν την καρδιά του εθνικού συστήματος υγείας, που δεν είναι άλλη από το προσωπικό των νοσοκομείων όπου νοσηλεύονται ασθενείς, που έχουν νοσήσει από τον κορωνοϊό.

    Είναι οι ήρωες της πρώτης γραμμής, όπως τους χαρακτηρίζει κι ο ίδιος, περί τους 5.000 νοσηλευτές, γιατρούς και προσωπικό καθαριότητας, εργαζόμενοι στις ΜΕΘ των νοσοκομείων για τον COVID-19 ή σε αντίστοιχες κλινικές, οι οποίοι θα λάβουν τιμητική αμοιβή για τις υπηρεσίες τους.

    «Kαθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας μας, ποτέ ξανά δεν είχαν ανακύψει τόσο πολλές και σύνθετες ανάγκες», λέει ο Ανδρέας Δρακόπουλος, γι΄ αυτό και οι δωρεές του Ιδρύματος επεκτείνονται σε επισιτισμό, ακόμη και σε ψυχολογική υποστήριξη. Αλλά και γενικότερα η πρωτοβουλία του Ιδρύματος για την υγεία, το Ηealth Initiative, εκτός από πολλά άλλα προγράμματα περιλαμβάνει και τα τρία καινούργια νοσοκομεία, στην Κομοτηνή, το παιδιατρικό στη Θεσσαλονίκη και στη Σπάρτη.

    «Φιλανθρωπία κάνεις, γιατί πραγματικά το νιώθεις, το θέλεις, και το μπορείς αλλά απαιτεί πολλή δουλειά για να γίνει σωστά», έχει πει ο ίδιος, υπηρετώντας με δύναμη αυτό το στόχο -«σπουδαίο έργο και τρόπο ζωής» το χαρακτηρίζει-  από τη δημιουργία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

    «Τα έργα είναι αυτά που μένουν και ειδικά όταν είναι για τον κόσμο και την κοινωνία», όπως δήλωσε πρόσφατα.

    —Μ.Θ.

    Μιχάλης Τσαμάζ

    Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ

    Τον ψηφιακό ΟΤΕ της επόμενης δεκαετίας «κτίζει» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του τηλεπικοινωνιακού ομίλου Μιχάλης Τσαμάζ. Έχουν προηγηθεί δέκα χρόνια μετασχηματισμού για τον ΟΤΕ, ο οποίος εξελίχθηκε από πρώην κρατικό μονοπώλιο, σε μια σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας με υψηλές αποδόσεις.

    Όπως είπε πρόσφατα μιλώντας στους μετόχους του ΟΤΕ ο κ. Τσαμάζ, «ο μετασχηματισμός είναι στο DNA μας. Πιστεύουμε και επενδύουμε στη συνεχή αλλαγή ως το μέσο για να ξεπερνάμε κάθε ανατροπή και πρόκληση και για να χτίσουμε τον ψηφιακό ΟΤΕ της επόμενης δεκαετίας».

     Ο σχεδιασμός της διοίκησης του ΟΤΕ ξεκίνησε πολλούς μήνες πριν και τώρα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Οι τρεις πυλώνες της στρατηγικής της είναι οι πελάτες, οι υποδομές και οι λειτουργίες. Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθούν τρεις θυγατρικές εταιρείες – Εξυπηρέτησης Πελατών (Customer Service), Καταστημάτων (Shops) και Τεχνικών Υπηρεσιών Πεδίου (Technical Field Operations) – με στόχο, όπως έχει εξηγήσει ο κ. Τσαμάζ, «να έχουν την αυτονομία και την ευελιξία που χρειάζονται για να ενισχύσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά τους, αλλά και για να αναζητήσουν νέες πηγές εσόδων.»

    Για τον ΟΤΕ ένα νέο ταξίδι μόλις ξεκίνησε και σύμφωνα με τον «καπετάνιο» του δεν αφορά μόνον τον όμιλο «είναι επίσης θεμελιώδες για τη μετάβαση της Ελλάδας στην ψηφιακή εποχή, αλλά και για την ανάκαμψη από την οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας».

    Σάμπυ Μιωνής

    επιχειρηματίας

    Ο δραστήριος επιχειρηματίας, που προέρχεται από εβραϊκή οικογένεια, έβαλε φωτιά στο πολιτικό σκηνικό αλλάζοντας την ατζέντα εν μια νυκτί, όταν έφερε πριν από λίγες ημέρες στην προανακριτική επιτροπή που ερευνά τη δράση του Δημήτρη Παπαγγελόπουλου ηχογραφημένη συνομιλία του με τον Νίκο Παππά από τον Μάιο του 2016, όταν ο τελευταίος ήταν νο 2 στην κυβέρνηση Τσίπρα.

    Είχε προηγηθεί η κατάθεσή του στην προανακριτική τον Φεβρουάριο, την οποία είχε ζητήσει ο ίδιος, προϊδεάζοντας για την βόμβα που θα ρίξει.

    Το ηχητικό ντοκουμέντο του Σάμπυ Μιωνή, το οποίο η προανακριτική παρέπεμψε στην Δικαιοσύνη, αφήνει έκθετη την κυβέρνηση Τσίπρα, αφού ο Νίκος Παππάς τόσο κυνικά όσο και αφοπλιστικά αποκαλύπτει χωρίς περιστροφές στον επιχειρηματία ότι υπάρχουν εντός της κυβέρνησης φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας και παρακρατικής λειτουργίας δημοσίων προσώπων.

    Μια από τις πρώτες αντιδράσεις του Νίκου Παππά ήταν να ισχυριστεί ότι το ηχητικό είχε υποστεί επεξεργασία και άρα ο διάλογος ήταν «πειραγμένος». Αλλά ο Σάμπυ Μιωνής δεν άφησε ούτε αυτό στην τύχη του.

    Πριν από λίγες ημέρες κατέθεσε στην προανακριτική επιτροπή πραγματογνωμοσύνη την οποία παρήγγειλε ο ίδιος σε πιστοποιημένο από το υπουργείο Δικαιοσύνης ιδιώτη πραγματογνώμονα, σύμφωνα με την οποία το ηχητικό «δεν φέρει κανένα ίχνος συρραφής αποτελώντας ενιαία ηχητική καταγραφή».

    Το εάν ο Σάμπυ Μιωνής αποδειχθεί ο άνθρωπος-κλειδί για την εξέλιξη της υπόθεσης θα το αποφασίσει η δικαιοσύνη. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι ο Σάμπυ Μιωνής κατάφερε καίριο πλήγμα στον ΣΥΡΙΖΑ ξεσκεπάζοντας την ύπαρξη «μαγαζιών», ατόμων με δικές τους «ατζέντες» που βγάζουν «λεφτά, πολλά λεφτά» και που μπορούν να βοηθούν, αλλά παράλληλα να κάνουν και το δικό τους outsourcing… Τόσο απλά…

    —Ν.Σ.

    Κωνσταντίνος Φλώρος

    Αρχηγός ΓΕΕΘΑ

    «Όποιος πατήσει τα ποδάρια του σε ελληνικό νησί πρώτα θα τον κάψουμε και μετά θα πάμε να δούμε ποιος ήτανε», δήλωσε ο αρχηγός του ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος. Τόσο απλά και τόσο λιτά.

    Κάποιοι εμφανίστηκα σοκαρισμένοι. Άλλοι έσπευσαν να δηλώσουν πως καλό θα ήταν να πέσουν οι τόνοι. Αλλά για τους περισσότερους Έλληνες, οι δηλώσεις του στρατηγού έφεραν χαμόγελα και ένα αίσθημα σιγουριάς και αισιοδοξίας για την αποφασιστικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Έστω κι αν τα προηγούμενα χρόνια της ελληνικής οικονομικής κρίσης έχουν αφήσει και σε αυτές τα σημάδια τους.

    Οι δηλώσεις του αρχηγού ΓΕΕΘΑ έγιναν σε μια στιγμή που οι δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ της Αθήνας και της Άγκυρας ήταν ουσιαστικά κομμένοι. Λίγες ημέρες αργότερα, πάντως, το πρώτο τηλεφώνημα μεταξύ Μητσοτάκη και Ερντογάν «έσπαζε τον πάγο» που είχε δημιουργηθεί, ειδικά μετά τα γεγονότα του Έβρου τον περασμένο Φεβρουάριο και τις δηλώσεις του Τούρκου προέδρου πως δεν θέλει να βρίσκεται ούτε στο ίδιο δωμάτιο με τον Έλληνα πρωθυπουργό.

    Αν και δύσκολα θα βρεθεί κάποιος που θα μπορούσε να υποστηρίξει πως οι δηλώσεις του κ. Φλώρου είχαν ως αποτέλεσμα την αλλαγή διάθεσης του Τούρκου προέδρου, αυτό που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι πως η Άγκυρα συνεχώς παρακολουθεί και αξιολογεί τις αντιδράσεις της Ελλάδας, προκειμένου να προχωρήσει στις επόμενες κινήσεις της. Και η αποφασιστικότητα που βγάζουν οι Ελληνικές Δυνάμεις με συγκεκριμένες δηλώσεις, αν μη τι άλλο, έχουν ιδιαίτερη σημασία. Ειδικά αυτή την κρίσιμη περίοδο της αυξημένης τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.

    Το ακόμα πιο σίγουρο, ωστόσο, είναι πως κάποιες φορές είναι απαραίτητο να υπάρχουν κάποιες φωνές που  θα μπορούν να αναπτερώσουν το φρόνιμα των Ελλήνων. Ειδικά, όταν έρχονται κόντρα στην τουρκική προπαγάνδα, που σε μεγάλο βαθμό αναπαράγεται και στην Ελλάδα, πολλές φορές χωρίς να την αξιολογούμε ως τέτοια.

    Στο κάτω-κάτω, δεν περιμένει κάποιος από τις Ελληνικές Δυνάμεις τίποτα λιγότερο από αυτό που απάντησε ο κ. Φλώρος για μια τέτοια απευκταία περίπτωση…

    —Δ.Τ.

    Βαγγέλης Μαρινάκης

    εφοπλιστής

    Ο ποδοσφαιρικός Ιούνιος ανέδειξε τον Βαγγέλη Μαρινάκη σε μεγάλο και αδιαφιλονίκητο πρωταγωνιστή. 

    Ο εφοπλιστής και μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ Ολυμπιακός (με ποσοστό 69,75%) είδε την ομάδα του να στέφεται πρωταθλήτρια. Κερδίζοντας και μαθηματικά τον τίτλο, την Κυριακή 28 του μηνός. Έξι αγωνιστικές πριν από τη λήξη της εφετινής σεζόν και έχοντας μια βαθμολογική διαφορά, που δεν μπορεί να καλυφθεί από τον δεύτερο…

    Λίγες μέρες νωρίτερα, στις 18 Ιουνίου, είχαν συμπληρωθεί 10 χρόνια από τότε που ο Βαγγέλης Μαρινάκης εξαγόρασε την ερυθρόλευκη ΠΑΕ από τον Σωκράτη Κόκκαλη. Σε αυτήν τη δεκαετία Μαρινάκη, ο Ολυμπιακός κατέκτησε 8 πρωταθλήματα,  φτάνοντας συνολικά τα 45 στην μέχρι τώρα ιστορία του, ενώ κέρδισε και 3 κύπελλα Ελλάδος.

    Ο μετοχικός ηγέτης του «Θρύλου» έχει αναμφισβήτητα συμβάλλει καθοριστικά στο να αλλάξει επίπεδο η ομάδα και να συγκαταλέγεται πλέον στα «υψηλά» κλιμάκια των ευρωπαϊκών, ποδοσφαιρικών διοργανώσεων. Και ειδικά στην αστραφτερή τους βιτρίνα, που δεν είναι άλλη από το Champions League με του «χρυσοφόρους» ομίλους.

    Ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπηρετεί το project Ολυμπιακός, όχι μόνο με συναισθηματικούς όρους, αλλά και με επιχειρηματικούς. Καταφέρνοντας μέχρι τώρα ,να ενισχύει διαρκώς την προστιθέμενη αξία του. Γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό μέσα στον κατ΄ εξοχήν ανταγωνιστικό κόσμου του ποδοσφαίρου, που απαιτεί μεγάλες οικονομικές θυσίες για τους πρωταγωνιστές.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι στην δεκαετή του παρουσία στον Ολυμπιακό ο Βαγγέλης Μαρινάκης έχει επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Δηλαδή σχεδόν όσο τιμολογείται τώρα χρηματιστηριακά ολόκληρο το… Ιατρικό Αθηνών.

    Δεν είναι λίγοι εκείνοι οι οποίοι χαρακτηρίζουν τον Ολυμπιακό του Μαρινάκη σαν ένα Success story  με ποδοσφαιρική απόχρωση. Οι επιχειρηματικές επιτυχίες βέβαια, χρειάζονται και επενδυτικά κεφάλαια, προκειμένου να λάβουν «σάρκα και οστά». Σε σημαντικό βαθμό αυτό πιστοποιείται και από την τρέχουσα εμπορική αξία των παικτών της ομάδας του Πειραιά. Η οποία υπολογίζεται στα 83 εκατ. ευρώ και είναι η μεγαλύτερη από όλες τις ομάδες  που παίρνουν μέρος στο Ελληνικό πρωτάθλημα…  Έχοντας μάλιστα μια διαφορά 20 εκατ. ευρώ από τον δεύτερο, που είναι ο ΠΑΟΚ του Ιβάν Σαββίδη…

    Γεγονός που αντικατοπτρίζει σε αδρές γραμμές και τη φιλοσοφία Μαρινάκη: Ξοδεύεις λεφτά, παίρνεις καλούς παίκτες, κερδίζεις τίτλους, βγαίνεις και προχωράς στα ευρωπαϊκά, ποδοσφαιρικά σαλόνια, με συνέπεια αποκτάς μεγάλα έσοδα. Έσοδα τα οποία με τη σειρά τους, μπορούν κάποια στιγμή να ξεπεράσουν τα έξοδα και να βελτιώσουν ακόμη περισσότερο το χρηματοοικονομικό προφίλ της ΠΑΕ. Ή έστω να κάνουν απόλυτα λογικά τα όποια ‘’ανοίγματα’’ προκύπτουν και φυσικά χρηματοδοτούνται από τον μεγαλομέτοχο. Στο βαρύ χαρτοφυλάκιο του οποίου περιλαμβάνονται οι δραστηριότητες στη ναυτιλία και τα media. Με το ποδόσφαιρο να αποτελεί ακόμη μία κρίσιμη συμμετοχή, έχοντας όμως εξέχουσα επικοινωνιακή δύναμη και κοινωνική επίδραση συνάμα.

    Στη διάρκεια της εφετινής σεζόν ο Ολυμπιακός προκρίθηκε αρχικά στους Ομίλους του Champions League και πλέον βρίσκεται στις 16 καλύτερες ομάδες του Europa League, διεκδικώντας μια θέση στους 8 της διοργάνωσης. Πράγμα που σημαίνει ότι εκτός από την διάκριση αυτή καθ’ αυτή, θα μπουν και στα ταμεία της ΠΑΕ περίπου 20 εκατ. Ευρώ. Και όσο πιο μακριά φτάσει στη διοργάνωση, τόσα περισσότερα θα εισπράξει. 

    Στον ισολογισμό της περσινής χρήσης (1/7/2018 έως 30/6/2019) τα λειτουργικά έσοδα της ΠΑΕ Ολυμπιακός είχαν διαμορφωθεί στα 38,1 εκατ. ευρώ, έναντι των 56, 1 εκατ. ευρώ της αμέσως προηγούμενης περιόδου. Η διαφορά οφείλεται στη συμμετοχή της ομάδας στο Europa League τη μία χρονιά και Champions League την άλλη. Έτσι, τα έσοδα από την UEFA ήταν αντίστοιχα 12,4 και 31,5 εκατ. ευρώ. Σε ότι αφορά την τελική γραμμή του περσινού ισολογισμού, αυτή έδειξε μικρές ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ περίπου.

    —Δ.Κ.

    Γιώργος Τανισκίδης

    Πρόεδρος OPTIMA BANK

    Η Optima Bank  ξεκίνησε να λειτουργεί πέρυσι τον  Οκτώβριο και ήδη διαθέτει δίκτυο 17 καταστημάτων.

    Η επέκταση του δικτύου της Optima, βασικός μέτοχος της οποίας είναι η οικογένεια Βαρδινογιάννη, προχωρά με ταχείς ρυθμούς.

    Η Optima bank σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για ολόκληρο τον τραπεζικό κλάδο, είναι   ευέλικτη,  σύγχρονη με στόχο έχει να προσφέρει τη βέλτιστη  τραπεζική εμπειρία στους πελάτες της.

    Μάλιστα όπως έχει δηλώσει πρόεδρος της Optima Bank Γιώργος Τανισκίδης, στόχος είναι ένα σύγχρονο δίκτυο που θα ανταποκρίνεται στις σημερινές, πραγματικές ανάγκες της αγοράς και της κοινωνίας.

    Ο κ. Τανισκίδης είναι εμπειρος τραπεζίτης και μαζί με τηνομάδα στελεχών της Optima, δημιουργούν ένα νέο μοντέλο, απλής και μοντέρνας τράπεζας, που ανταποκρίνεται με ταχύτητα και ευελιξία στις ανάγκες της πελατείας.

    Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος, το  μοντέλο «κάθε γωνιά και τράπεζα» είναι ξεπερασμένο, μη βιώσιμο. Εμείς έχουμε αφήσει πίσω την παλιά λογική της  ανάπτυξης αποκλειστικά μέσω καταστημάτων και υιοθετήσαμε το μοντέλο  «clicks and mortar», που αποτελεί έναν συνδυασμό καταστημάτων και καινοτόμων εργαλείων που αξιοποιούν τις τεράστιες δυνατότητες της ψηφιακής εποχής. Πιστεύουμε σε ένα «Phigital» μέλλον –συνδυασμός  φυσικού και ψηφιακού- οπού ο φυσικός κόσμος και οι νέες τεχνολογίες θα βρίσκονται ακόμη πιο κοντά μεταξύ τους.

    Τι διαφοροποιεί όμως την Optima; Ο κ. Τανισκίδης είναι σαφής:  είδαμε την τράπεζα μέσα από τα μάτια του πελάτη. Αυτό που ζητά σήμερα ο πελάτης  από μια τράπεζα είναι να μην ταλαιπωρείται, να μην χάνει τον χρόνο του και κυρίως να βρίσκει λύσεις στα μέτρα του. Αυτό ακριβώς κάναμε, με καταστήματα που είναι μοντέρνα, άνετα και φιλόξενα, με προϊόντα και υπηρεσίες που προσαρμόζονται στις ανάγκες του πελάτη και δεν ζητούν από τον πελάτη να προσαρμοστεί στα προϊόντα. Το σημαντικότερο όμως συγκριτικό πλεονέκτημα και τεράστιο κεφάλαιο της Optima bank βρίσκεται στους ανθρώπους μας. Ο Ικανοποιημένος υπάλληλος, κάνει και τον πελάτη ικανοποιημένο.

    «Η συμβολή της τράπεζας στην ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας είναι δεδομένη και ουσιαστική», έχει δηλώσει ο κ. Τανισκίδης, σημειώνοντας πως: Η Optima bank δεν έχει να κάνει την παραμικρή αναχρηματοδότηση κόκκινων ή ρυθμισμένων δανείων. Αυτό μας δίνει την ελευθερία και τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε οποιονδήποτε κλάδο ή τομέα μπορεί να σταθεί με αξιώσεις στο μέλλον.

    —E.K.

    Νίκος Παππάς

    βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ

    Για άλλη μια φορά το πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ έχει όνομα: Νίκος Παππάς.

    Ο πρώην υπουργός ήρθε και πάλι στο προσκήνιο εξαιτίας συνομιλίας που είχε τον Μάιο του 2016 με τον επιχειρηματία Σάμπυ Μιώνη, ο οποίος την ηχογράφησε και την κατέθεσε στην προανακριτική επιτροπή που ερευνά τη δράση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης, Δημήτρη Παπαγγελόπουλου.

    Σύμφωνα με το ηχητικό που ήρθε στο φως της δημοσιότητας, ο στενός συνεργάτης του Αλέξη Τσίπρα λέει για τον Δημήτρη Παπαγγελόπουλο ότι είχε τη δική του ατζέντα, όταν ήταν υπουργός, και ότι κάποιοι έβγαζαν «λεφτά, πολλά λεφτά».

    Επίσης, σε άλλο σημείο της συνομιλίας καλεί τον  Σ. Μιωνή να μεσολαβήσει στον Σταύρο Παπασταύρου να πει δημόσια κάτι αρνητικό για την σύζυγο του Κυριάκου Μητσοτάκη, Μαρέβα Γκραμπόφσκι.

    Οι παραπάνω αποκαλύψεις προκάλεσαν σεισμό στην πολιτική ζωή της χώρας με το Μέγαρο Μαξίμου να ζητά από τον Αλέξη Τσίπρα απαντήσεις για τις παρακρατικές πρακτικές που περιγράφονται από τον ίδιο τον πρώην υπουργό του και να αποπέμψει τον Νίκο Παππά από την ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ.

    Ο πρώην πρωθυπουργός, από την πλευρά του, κράτησε αποστάσεις από τον στενό συνεργάτη του, ζητώντας από τον καθένα να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί για λάθη, παραλείψεις ή αστοχίες, «φωτογραφίζοντας», βεβαίως, τον Νίκο Παππά.

    Ο Νίκος Παππάς, που είναι και τομεάρχης Οικονομικών, δέχτηκε σφοδρά πυρά από τον πρώην υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο οποίος μάλιστα φέρεται να είπε ότι σε τέτοιου είδους κυβέρνηση, δεύτερη φορά δεν πρόκειται να συμμετάσχει.

    Υπό το βάρος όλων αυτών ο Νίκος Παππάς δήλωσε ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για λάθη ύφους, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής η ανάληψη της ευθύνης αυτής να μεταφράζεται σε κάτι έμπρακτο…

    Δημήτρης Παπαγγελόπουλος

    πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης

    Από… συντροφικό μαχαίρωμα επλήγη αυτή την φορά ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης, Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, η δράση του οποίου ερευνάται από την προανακριτική επιτροπή της Βουλής, η οποία αποφασίζει εάν θα τον στείλει σε ειδικό δικαστήριο.

    Στην συνομιλία Παππά – Μιωνή περιγράφεται μια υπόγεια παρακρατική δράση με τον ίδιο τον Δ. Παπαγγελόπουλο να εμφανίζεται ότι έχει τη δική του ατζέντα, την οποία προχωρά αν δεν προσκρούει στην κυβερνητική ατζέντα, ότι έχει παράλληλες δραστηριότητες οι οποίες περιγράφονται από τον Νίκο Παππά με τον όρο outsourcing, κι όλα αυτά εν γνώσει του Μεγάρου Μαξίμου.

    Μάλιστα, σε ένα σημείο της συνομιλίας, ο Σάμπυ Μιωνής εμφανίζεται να λέει ότι με απευθείας εντολή του Δ. Παπαγγελόπουλου προς τον τότε επικεφαλής του Κέντρου Μεγάλου Πλούτου Δημήτρη Μασίνα ξεκίνησε έρευνα για τον επιχειρηματία, παρακάμπτοντας τον αρμόδιο υφυπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Aλεξιάδη και τον επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργο Πιτσιλή.

    Ο Σάμπυ Μιωνής είχε ρίξει την πρώτη βόμβα τον Φεβρουάριο όταν με την κατάθεσή του στην προανακριτική ουσιαστικά κατήγγειλε -όπως ανέφεραν τα δημοσιεύματα εκείνων των ημερών- την ύπαρξη «εγκληματικής οργάνωσης με αρχηγό τον Παπαγγελόπουλο».

    Ο Σάμπυ Μιωνής φέρεται να είχε πει τον Φεβρουάριο στα μέλη της προανακριτικής ότι ο «μηχανισμός Ρασπούτιν» λειτούργησε ως «εγκληματική οργάνωση με αρχηγό τον Παπαγγελόπουλο» και μέλη γνωστούς δημοσιογράφους και εκδότες.

    Τι λέει ο ίδιος ο ίδιος ο κ. Παπαγγελόπουλος για όλα αυτές τις συγκλονιστικές αποκαλύψεις; Πως το μόνο που προκύπτει από τις συνομιλίες είναι ότι ο ίδιος παρέμενε ανεπηρέαστος και δεν υπέκυπτε σε πιέσεις.

    Για την αναφορά Παππά ότι κάποιοι «βγάζουν λεφτά» λέει ότι το ηχητικό έχει πειραχτεί, γι’ αυτό και στην απομαγνητοφώνηση υπάρχει η φράση  «ακατάληπτο».

    Για τα περί δικής του ατζέντας λέει ότι το ερμηνεύει ως την άρνησή του να συνδιαλλαγεί με τον Σ. Μιωνή. Η «ατζέντα» που είχα ήταν η ίδια με αυτήν της κυβέρνησης και του τότε πρωθυπουργού και δεν ήταν άλλη από την πάταξη της διαφθοράς, είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του.

    Χάρης Θεοχάρης

    υπουργός Τουρισμού

    Πολλές είναι οι αδυναμίες, οι ολιγωρίες, τα λάθη του υπουργού κ. Θεοχάρη…που όμως δεν συγχωρούνται στον τουρισμό…

    Και είναι πολλές οι αστοχίες του υπουργού:  τα υγειονομικά πρωτόκολλα των ξενοδοχείων που ανακοινώθηκαν λίγες ώρες πριν από το άνοιγμα τους Η  λίστα με τις χώρες που δημοσιοποίησε το υπουργείο προκαλώντας αντιδράσεις σε διπλωματικό επίπεδο (με την Ιταλία). Οι Σουηδοί τουρίστες που είχαν τις βαλίτσες έτοιμες να ταξιδέψουν στην Ελλάδα την 1η Ιουλίου και έμαθαν στο παρά πέντε, ότι το ταξίδι τους αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Είναι  τα ξενοδοχεία καραντίνας που επίσης βρέθηκαν την τελευταία στιγμή και κάποια από αυτά ήταν επί μακρόν κλειστά και τώρα θέλουν μία στοιχειώδη ανακαίνιση…..

    Οι άνθρωποι της τουριστικής αγοράς παρακολουθούν ενεοί τη σειρά των λαθών και σημειώνουν πως  το υπουργείο δεν έχει στόχευση, σε μία περίοδο που απαιτούνται χειρουργικές κινήσεις, αντίθετα σχεδιάζει την τελευταία στιγμή, εκ των ενόντων και στο πόδι.

    Ο τουρισμός είναι ένας πολύπλοκος και ταυτόχρονα εξαιρετικά «ευαίσθητος» τομέας με μεγάλη επίπτωση στο ΑΕΠ. Το πόσο πολλά μπορείς να χάσεις ως χώρα, το καταλαβαίνεις όταν δεν πάει καλά ο τουρισμός…

    Ειδικά σήμερα που ο τουρισμός –σε παγκόσμιο επίπεδο- βιώνει μία πρωτοφανή κρίση, χρειάζεται υπουργό που να γνωρίζει τα θέματα, που να μπορεί να πάρει γρήγορες αποφάσεις, που να δίνει λύσεις στα προβλήματα και να μην δημιουργεί αδιέξοδα.

    Μέσα στην πανδημία φάνηκε η ανυπαρξία του υπουργού, λένε επιχειρηματίες από όλο το φάσμα του τουρισμού. Και καταλάβαμε ότι ο κ. Θεοχάρης, όχι μόνο δεν είχε γνώση των θεμάτων που έπρεπε να διαχειριστεί, αλλά δεν άκουγε και αυτό που του λέγαμε…

    Γιώργος Γεράρδος

    Πλαίσιο

    Σε μια -μάλλον οδυνηρή- παραδοχή προχώρησε πρόσφατα ο διοικητής και μετοχικός ηγέτης της Πλαίσιο.

    Η εμβληματική σειρά προϊόντων Turbo X, η οποία συνδέθηκε όσο τίποτα άλλο με την εταιρεία της οικογένειας Γεράρδου υφίσταται μεγάλη πίεση από τα αντίστοιχα κινέζικα προϊόντα.

    Με άλλα λόγια δεν μπορεί να σταθεί στον ανταγωνισμό καθώς αδυνατεί να ακολουθήσει τους Κινέζους (!) στις τιμές.

    Η ιστορική, θα μπορούσε να πει κάποιος, μάρκα που λανσάρονταν ως η φθηνή και αξιόπιστη εναλλακτική λύση… δεν αρέσει πια. Το ερώτημα είναι τι μέλλει γενέσθαι;

    Θα αποσυρθεί και θα περάσει -όπως και τόσες άλλες- στο χρονοντούλαπο της ιστορίας;

    Δεν θα πρέπει να είναι εύκολο για τον έμπειρο και κατά γενική ομολογία επιτυχημένο επιχειρηματία να βλέπει την μάρκα, στην οποία επένδυσε αρκετά για την ανάπτυξή του να έχει αυτή την εξέλιξη.

    Βέβαια, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς για τις χαμηλές επιδόσεις της σειράς Turbo X που μετρά πάνω από τρεις δεκαετίες ζωής οι υπεύθυνοι της Πλαίσιο θα πρέπει πέρα από τις τιμές, να αναζητήσουν και αλλού τους λόγους.

    Κάποιοι υποστηρίζουν πως ευθύνεται και το «after sale service» (η εξυπηρέτηση μετά την πώληση) καθώς παρ’ ότι η διοίκηση δείχνει να εστιάζει στην ποιότητα της εξυπηρέτησης, εντούτοις αυτό δεν αποτυπώνεται πάντοτε στην πράξη.

    Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που δηλώνουν απογοητευμένοι για την αντιμετώπιση που έτυχαν, σημειώνοντας πως περίμεναν από μια τόσο μεγάλη εταιρεία με μακρά πορεία στην αγορά να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες.

    Lidl

    Αλυσίδα σούπερ μάρκετ

    Για τη φετινή Γιορτή του Πατέρα, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» ετοίμασε κάτι ιδιαίτερο. Ακολουθώντας το μοτίβο της καμπάνιας της «Για ό,τι θέλεις να είσαι», δημοσίευσε μια εικόνα στους λογαριασμούς της στα social media, με την οποία αφενός τιμούσε την πατρική φιγούρα, αφετέρου περνούσε ηχηρό μήνυμα ενάντια στα στερεότυπα που την περιβάλλουν.

    Στο εν λόγω καρέ, ένας πατέρας κρατά στην αγκαλιά του την κόρη του, την οποία έχει αφήσει πρώτα να τον μακιγιάρει και να του βάλει κοκαλάκια στα μαλλιά. Τη φωτογραφία συνόδευε η λεζάντα «Μπαμπάς είναι όλα αυτά που θέλεις και ακόμα περισσότερα. Χρόνια πολλά!».

    Σε μια εικόνα -ευθεία βολή στον σεξισμό και στα στερεότυπα- αποτυπώθηκε όλη η αγάπη που μπορεί να υπάρξει ανάμεσα σε έναν μπαμπά και την κόρη του, όλη η «υγεία» αυτής της σχέσης, στην οποία δεν χωρούν παρωχημένες απόψεις που θέλουν τους πατεράδες να είναι άκαμπτοι, «άχρωμοι» και με την ανασφάλεια να δείχνουν και να είναι πάντα τόσο «μάτσο» όσο επιτάσσουν τα κοινωνικά στερεότυπα περί αρρενωπότητας.

    Στα social media ξέσπασε σάλος: κριτικές αρνητικές, «θιγμένες», σαφώς όμως λιγότερες από τις θετικές, συζητήσεις περί στερεοτύπων, για τη σχέση κόρης-πατέρα, για την ουσία κάθε σχέσης. Η καμπάνια της «ΑΒ Βασιλόπουλος» πέτυχε τον σκοπό της, δημιουργώντας ισχυρό αντίκτυπο στον κόσμο, δίνοντας έναυσμα για πληθώρα συζητήσεων, ανοίγοντας ευαίσθητα ακόμα θέματα για την ελληνική κοινωνία.

    Και πάνω εκεί πάτησαν τα Lidl.

    Η ανταγωνίστρια εταιρεία αναδημοσίευσε την ανάρτηση της «ΑΒ Βασιλόπουλος», με το, ομολογουμένως, δυνατό μήνυμα: «Στον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο, είμαστε όλοι μαζί». Εισπράττοντας από τη μεριά τους μόνο θετικές κριτικές. Τι θετικές; Ενθουσιώδεις!

    Βλέπετε το τόλμημα και το ρίσκο το πήρε άλλος. Αυτός που εμπνεύστηκε και υποστήριξε την καμπάνια. Αυτός που τόλμησε να βρεθεί στο επίκεντρο των αντιδράσεων, να δεχθεί τις βολές. Τα Lidl ήρθαν να… εισπράξουν. Τι; Λίγο από τη δόξα, πολύ από την προσοχή, ακόμη περισσότερο από τα «likes» και το engagement του κόσμου.

    Για να μην παρεξηγηθούμε, το μήνυμα δεν ήταν αυτό καθ’ εαυτό κακό. Το αντίθετο. Πατώντας όμως απόλυτα στην καμπάνια της «ΑΒ Βασιλόπουλος», τα Lidl δεν έκαναν στην ουσία τίποτα άλλο από το να προβληθούν -ανέξοδα, όπως και να το δει κανείς- μέσα από κάποιον άλλο. Αυτόν που τόλμησε και πλήρωσε, από την ιδέα και το δημιουργικό μέχρι το πιθανό (ευελπιστούμε ανύπαρκτο) κόστος του να χάσει κάποιους από πελάτες. Τα Lidl απλά εισέπραξαν.

    Κι αν ο σκοπός ήταν πράγματι ιερός, όπως υποστήριξαν πολλοί, αν ο στόχος ήταν όντως «ένα καλύτερο αύριο» και το «όλοι μαζί», το μήνυμα θα ήταν πολύ πιο ισχυρό (και τιμιότερο) αν βλέπαμε μια διαφοροποίηση, αν στην πρώτη φωνή ερχόταν να προστεθεί μια δεύτερη που να ενισχύει την πρώτη. Αλλά δεν συνέβη αυτό. Αυτό που συνέβη ήταν ότι τα Lidl έβαλαν σε εφαρμογή μια πασίγνωστη επικοινωνιακή αρχή: την περίφημη και ιστορική στην επιστήμη της επικοινωνίας φράση «Το Μέσο είναι το Μήνυμα» του Καναδού επικοινωνιολόγου Μάρσαλ Μακ Λούαν (Marshall McLuhan). Τι λέει αυτή; Ότι κάθε τι το οποίο αναφέρουμε, προβάλλουμε, προωθούμε, διαφημίζουμε και κάθε μορφή επικοινωνίας και μηνύματος λαμβάνουν την εικόνα και τη υπόσταση του μέσου που τα μεταφέρει. Και κατάφεραν, πλαγίως και πανέξυπνα, να βάλουν τη δική τους υπογραφή στο μήνυμα κάποιου άλλου.

    The Usual Suspects

    The people below could make any list of influencers, anytime, which is why we've given them their own.