• Κοινωνία

    Γιώργος Γιαννής (καθηγητής ΕΜΠ) για τον «Μεγάλο Περίπατο»: Υπομονή τις πρώτες εβδομάδες!

    • Συνέντευξη στον Τάκη Πουρναράκη

    Γιώργος Γιαννής


    Ο καθηγητής του ΕΜΠ που σχεδίασε το Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας μας μιλά για το έργο και ζητά λίγη ευελιξία, κατανόηση.

    Ο Γιώργος Δ. Γιαννής είναι καθηγητής ΕΜΠ στη διαχείριση και ασφάλεια της κυκλοφορίας και διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Μαζί με την ομάδα του είναι το μυαλό πίσω από το «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας».

    Επίσης είναι εξαιρετικός δρομέας μεσαίων αποστάσεων αυτό το έχω διαπιστώσει από πρώτο χέρι. Πρόκειται λοιπόν για έναν άνθρωπο που υπηρετεί εμπράκτως περπατώντας, ποδηλατώντας και τρέχοντας αυτό που σχεδιάζει. Μας μίλησε στο πλαίσιο της ραδιοφωνικής μας εκπομπής Alpha Speed στον Α989, εδώ αν θέλετε μπορείτε ν’ ακούσετε τη συνέντευξη.

     

    Τι εικόνα έχετε από την εφαρμογή όσων σχεδιάζατε το προηγούμενο διάστημα;

    Είναι ενδιαφέρον ότι καταφέραμε να υλοποιηθούν οι αρχικές παρεμβάσεις μέσα σ’ ένα Σαββατοκύριακο έτσι ώστε από την Παρασκευή έως την Δευτέρα να γίνουν όλα όσα χρειάζονται. Έτσι ώστε χτες να είναι μια μέρα που όλα θα λειτουργούν όσο καλύτερα γίνεται.

    Πράγματι το Σάββατο και την Κυριακή η λεωφόρος Βασ. Όλγας κατακλύστηκε από περιπατητές και ποδηλάτες και αυτό ήταν πολύ ενδιαφέρον για το Σαββατοκύριακο. Από την Κυριακή ξεκίνησε η πρώτη φάση του μεγάλου πεζοδρομίου στην Πανεπιστημίου και την πρώτη μέρα κανονικής λειτουργίας της πόλης, η κυκλοφορία ως επί το πλείστον λειτούργησε χωρίς να παραβλέπουμε βέβαια πως το πρωί έχουμε μια συμφόρηση στο νότιο μέτωπο και μόνο από Συγγρού έως Σύνταγμα…

     

    Βλέπω και θέματα στην Πανεπιστημίου…

    Το στένεμα της Πανεπιστημίου υπήρχε και πριν τις ρυθμίσεις γιατί στην είσοδό της δεν ήταν 4 λωρίδες ενεργές αλλά 3 στην ουσία, γιατί όταν περνούσε λεωφορείο έπιανε δυο λωρίδες. Πριν λοιπόν η Πανεπιστημίου ήταν 3 με 4 λωρίδες ενεργές, ενώ τώρα είναι 3. Απλώς μετά τις 3 λωρίδες είχαμε υπερεπαρκή άπλα, τώρα συνεχίζονται. Το στόμιο που υπήρχε στην είσοδο και προκαλούσε συμφόρηση συνεχίζει να υπάρχει. Η Πανεπιστημίου λειτουργεί με μια ισορροπημένη ροή καθώς δεν υπάρχουν παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα που στραγγαλίζουν την κυκλοφορία. Τώρα οι τρεις λωρίδες παραμένουν σταθερές, βέβαια δεν είναι το τέλειο, καθώς κάποιος θ’ αλλάξει λωρίδα, κάποιος θα βραδύνει αλλά δεν είναι χειρότερα.

     

    Ακούγονται πολλά παράπονα κ. καθηγητά…  

    Η πρώτη μέρα προφανώς και οι πρώτες βδομάδες θέλουν υπομονή. Ο κεντρικός στόχος της παρέμβασης είναι να αρχίσουν οι πεζοί και οι ποδηλάτες να έχουν και αυτοί χώρο. Ο οποίος προφανώς θα προέλθει από το χώρο των Ι.Χ. που παραείχαν και άνεση και χώρο. Προφανώς θα υπάρχουν παράπονα, αλλά όπως έχουμε μελετήσει το σύστημα γνωρίζουμε ότι μετά από πολύ λίγες εβδομάδες η κυκλοφορία θα ισορροπήσει εκ νέου. Υπάρχουν και εναλλακτικές διαδρομές που δεν αξιοποιήθηκαν. Το πρωί στις 09:00 η Β. Κωσταντίνου δεν έχει συμφόρηση. Θα μπορούσε να έχει χρησιμοποιηθεί αντί του άξονα Συγγρού Αμαλίας, π.χ. να είχαν πάρει την Καλλιρόης.

    Δεν μπορούμε να κρίνουμε με μια μέρα το σύστημα θέλει μέρες για να ισορροπήσει. Αυτές τις μέρες θα υπάρχει ταλαιπωρία αλλά είναι παροδική, συνοδεύει κάθε νέα κατάσταση.

    Βέβαια και τίποτα να μην κάνατε πάλι ταλαιπωρία ήταν το κέντρο…

    Ακριβώς σήμερα είχαμε λίγο μεγαλύτερη στο νότιο μέτωπο ίσως να έπαιξαν ρόλο και οι πανελλήνιες. Μέρα μέρα θα γίνονται βελτιώσεις, προφανώς ζητούμε και κατανόηση και υπομονή αλλά αυτό είναι το κόστος σε κάθε τι νέο που γίνεται.

    Χρειάζεται αλλαγή κουλτούρας, να μην σκεφτόμαστε πρωτίστως το Ι.Χ.!

    Δε θα λειτουργήσουν τις πρώτες μέρες οι λεωφορολωρίδες μέχρι να οργανωθούν καλύτερα οι χώροι πεζών ποδηλατών και να προετοιμαστούν κατάλληλα. Προφανώς όταν λειτουργήσουν κανονικά οι λεωφοριολωρίδες τα Ι.Χ. θα επιβαρυνθούν επιπλέον αλλά θα επιταχυνθεί η κίνηση των λεωφορείων. Έτσι τα λεωφορεία θα κάνουν πιο πολλά δρομολόγια για να διασφαλίζεται και η κοινωνική απόσταση στο εσωτερικό τους.

    Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ορθά, πριν λίγο διάστημα συμβούλεψε τους Έλληνες να αποφεύγουν τα ΜΜΜ.

    Αυτή η σύσταση είναι από τον Π.Ο.Υ. Είναι μια αντίφαση σε μια πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας που απαιτεί περισσότερα ΜΜΜ και λιγότερα Ι.Χ. Εμείς θέλουμε να δώσουμε περισσότερο χώρο στους πεζούς και μεγαλύτερη συχνότητα στα λεωφορεία ώστε να μην συνωστίζονται οι επιβάτες και βέβαια να υπάρξουν και ποδηλάτες.

    Θυμάμαι την διατύπωση έλεγε περπατήστε, ποδηλατήστε και μετά το Ι.Χ. Το ίδιο εφαρμόζεται σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις με ανάλογα προβλήματα. Πρέπει να δώσουμε περισσότερο χώρο σε πεζούς ποδηλάτες.

    Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην κυκλοφορία της Αθήνας;

    Η διαχείρισή της κυκλοφορίας και της στάθμευσης. Δεν υπάρχει μεγάλο ζήτημα, δεν διαφέρει η Αθήνα σε σχέση με τις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις σε υποδομές. Παίζει ρόλο το μετρό, αλλά τον τεράστιο ρόλο τον παίζει η διαχείριση η κυκλοφορίας. Αυτό επιχειρούμε στο κέντρο της Αθήνας αλλαγή διαχείρισης.

    Μεγάλο πρόβλημα δημιουργεί η παράνομη στάθμευση. Υπάρχει σχέδιο για 100 θέσεις αναμονής ταξί, 2000 θέσεις μοτοσυκλετών ώστε να σταματήσει η στάθμευση στα πεζοδρόμια. Βρήκαμε τον αριθμό θέσεων που πραγματικά απαιτούνται ώστε να λειτουργούν όλοι νόμιμα.

     



    ΣΧΟΛΙΑ