• Πολιτισμός

    «Πόρτα» στην Νετρέμπκο από την Μετροπόλιταν Όπερα – Μετανοεί αλλά δεν πείθει

    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο

    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο


    «Μας συγχωρείτε αλλά δεν θα πάρουμε…»

    Ευγενικά, αλλά κατηγορηματικά, η Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης απέρριψε τη «μετάνοια» της διεθνούς φήμης σοπράνο Άννα Νετρέμπκο, που δήλωσε ότι καταδικάζει τον πόλεμο στην Ουκρανία.

    Πολύ αργά όμως, αφού η δημόσια αναδίπλωση της Ρωσίδας σούπερ σταρ της όπερας έρχεται ένα και πλέον μήνα μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής και ενώ ήδη της έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Έτσι, η προσπάθεια αποστασιοποίησής της από τον Πούτιν δεν πείθει, παρά τις διαβεβαιώσεις της ότι τον είχε συναντήσει «μόνο λίγες φορές» σε ολόκληρη τη ζωή της, «κυρίως για να δεχθώ βραβεία ως αναγνώριση της τέχνης μου ή στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων», όπως αναφέρει η ίδια.

    «Έχουμε διαβάσει τη δήλωση της Άννας, αλλά δεν είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε τη θέση μας. Αν η Άννα αποδείξει, ότι έχει πραγματικά και εντελώς αποσυνδεθεί από τον Πούτιν σε βάθος χρόνου, θα ήμουν πρόθυμος να συνομιλήσω», όπως είπε όμως, ο γενικός διευθυντής της Μετροπόλιταν, Πίτερ Γκελμπ. Και είναι πολύ σημαντικό να λέγεται αυτό από πλευράς της Μετροπόλιταν, όπου η 50χρονη σήμερα Νετρέμπκο έλαμπε ως σολίστ για είκοσι χρόνια. Ο τελευταίος πρωταγωνιστικός ρόλος μάλιστα, που θα ερμήνευε στην «Τουραντότ» δόθηκε, μετά τον αποκλεισμό της, στην Ουκρανή σοπράνο Λιούντμιλα Μοναστίρσκα.

    Η κριτική

    Όπως είναι γνωστό, η Νετρέμπκο έχει δεχθεί πολύ έντονη κριτική για την σχέση της με τον Βλαντιμίρ Πούτιν και για το γεγονός, ότι αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή δήλωσε μεν, ότι είναι αντίθετη στον πόλεμο, αποφεύγοντας όμως να επικρίνει ευθέως τον Πούτιν. Η άρνησή της να λάβει σαφείς αποστάσεις είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση των εμφανίσεών της, εκτός από τη Νέα Υόρκη, στο Βερολίνο, στο Μπάντεν-Μπάντεν, στη Βιέννη και στο Μόναχο, καθώς ο ισχυρισμός της ότι δεν είναι πολιτικό πρόσωπο θεωρήθηκε ως υπεκφυγή, για να μην πάρει σαφή θέση. Στη συνέχεια και ενώ ο θόρυβος γύρω από το πρόσωπό της συνεχιζόταν διεθνώς, ανακοίνωσε, ότι επρόκειτο να αποσυρθεί για ένα διάστημα από τις προγραμματισμένες εμφανίσεις της, λέγοντας «Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για μένα να παίξω και να κάνω μουσική». Μια δήλωση ωστόσο, που ήρθε αφ΄ ότου η Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε, ότι δεν θα δέχεται πλέον καλλιτέχνες ή ιδρύματα που εκφράζουν υποστήριξη στον Πούτιν.

    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο
    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο

    Είναι προφανές όμως, ότι η Άννα Νετρέμπκο ξανασκέφτηκε και μάλιστα γρήγορα, την απόφασή της να μείνει μακριά από την όπερα και τις εμφανίσεις της στα μεγάλα λυρικά θέατρα του κόσμου. Επανήλθε έτσι, καταδικάζοντας, μέσω του δικηγόρου της στο Βερολίνο, αλλά και με ανάρτησή της στο Facebook τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας ενώ ταυτόχρονα προσπάθησε να ανατρέψει την εντύπωση, που είχαν δημιουργήσει οι προηγούμενες δηλώσεις της, λέγοντας ότι «θα μπορούσαν να παρερμηνευθούν».

    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο
    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο

    Η δήλωση

    «Καταδικάζω ρητά τον πόλεμο στην Ουκρανία και οι σκέψεις μου είναι με τα θύματα αυτού του πολέμου και τις οικογένειές τους», αναφέρει συγκεκριμένα. «Η θέση μου είναι ξεκάθαρη. Δεν είμαι μέλος κανενός πολιτικού κόμματος ούτε συμμαχώ με κανέναν ηγέτη της Ρωσίας. Αναγνωρίζω και λυπάμαι, που προηγούμενες ενέργειες ή δηλώσεις μου θα μπορούσαν να έχουν παρερμηνευθεί. Στην πραγματικότητα έχω συναντήσει τον πρόεδρο Πούτιν μόνο λίγες φορές σε ολόκληρη τη ζωή μου, κυρίως με την ευκαιρία της λήψης βραβείων για την αναγνώριση της τέχνης μου ή στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Δεν έχω λάβει ποτέ καμία οικονομική υποστήριξη από τη ρωσική κυβέρνηση ενώ ζω και είμαι φορολογούμενη κάτοικος στην Αυστρία. Αγαπώ την πατρίδα μου τη Ρωσία και αναζητώ μόνο την ειρήνη και την ενότητα μέσω της τέχνης μου. Αφού κάνω το ανακοινωθέν διάλειμμά μου, θα συνεχίσω τις εμφανίσεις μου στα τέλη Μαΐου, αρχικά στην Ευρώπη».

    Η Άννα Νετρέμπκο με τον Βλαντιμίρ Πούτιν
    Η Άννα Νετρέμπκο με τον Βλαντιμίρ Πούτιν

    Όπως θα παρατηρήσει όμως κανείς και εδώ αποφεύγει να καταδικάσει τον Πούτιν. Και η πραγματικότητα είναι, ότι κάποια από αυτές τις «λίγες φορές», που είχε δει τον Ρώσο πρόεδρο ήταν, όταν είχε γιορτάσει τα γενέθλιά της στο Κρεμλίνο! Σύμφωνα με πολλά ειδησεογραφικά μέσα εξάλλου, η διάσημη σοπράνο είχε υποστηρίξει τον Πούτιν για την επανεκλογή του και υπήρξε υποστηρικτής σε όλη την ηγεσία του, έχοντας εκφράσει απόψεις υπέρ του Κρεμλίνου όλα αυτά τα χρόνια.

    Η Άννα Νετρέμπκο με τον Βλαντιμίρ Πούτιν σε παλαιότερη φωτογραφία
    Η Άννα Νετρέμπκο με τον Βλαντιμίρ Πούτιν σε παλαιότερη φωτογραφία

    Οι φιλορώσοι αντάρτες

    Ιδιαίτερα έχει επισημανθεί επίσης, η συνάντησή της τον Δεκέμβριο του 2014 με τον ηγέτη των φιλορώσων ανταρτών της ανατολικής Ουκρανίας Όλεχ Τσάρεφ στο Ντόνετσκ, κρατώντας τη σημαία του αυτοαποκαλούμενου κράτους «Νέα Ρωσία». Η Νετρέμπκο μάλιστα, του είχε δωρίσει 15.000 ευρώ, ενώ ο Τσάρεφ βρισκόταν ήδη σε λίστα με κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της προσάρτησης της Κριμαίας.

    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο
    Η Ρωσίδα υψίφωνος Άννα Νετρέμπκο

    Στη Ρωσία στο μεταξύ, ο Πούτιν προανήγγειλε, την ενοποίηση των δύο μεγάλων καλλιτεχνικών οργανισμών, του Μπολσόι και του Μαριίνσκι (πρώην Κίροφ), τους οποίους θα αναθέσει στον ρώσο μαέστρο Βαλέι Γκεργίεφ, που είναι πιστός του Κρεμλίνου. Ο Γκεργκίεφ, ο άνθρωπος που είχε ανακαλύψει την Νετρέμπκο, αποπέμφθηκε τον περασμένο μήνα από την Φιλαρμονική του Μονάχου και βρήκε κλειστές πόρτες σε πολλές μεγάλες αίθουσες συναυλιών, λόγω της άρνησής του να καταδικάσει την εισβολή του Πούτιν. Και αυτός τώρα τον επιβραβεύει.

    Η Άννα Νετρέμπκο με την σημαία των φιλορώσων ανταρτών της Ουκρανίας
    Η Άννα Νετρέμπκο με την σημαία των φιλορώσων ανταρτών της Ουκρανίας

    Εν αντιθέσει με άλλους Ρώσους καλλιτέχνες πάντως, όπως η πρίμα μπαλαρίνα Όλγα Σμιρνόβα, που την περασμένη εβδομάδα έφυγε από τα Μπολσόι της Μόσχας για να ενταχθεί στο Εθνικό Μπαλέτο της Ολλανδίας, αφού είπε ότι ήταν κατά του πολέμου «με όλες τις ίνες της ψυχής μου»

    Διαβάστε επίσης:

    Λάρι Γκαγκόζιαν: Ο άνθρωπος που έμαθε τέχνη στους Ρώσους ολιγάρχες

    Κωνσταντίνος Δρέγος «Αδράχνοντας το κενό» – Έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής

    Το ΚΠΙΣΝ υποδέχεται το εμβληματικό γλυπτό «Maman»



    ΣΧΟΛΙΑ