• Πολιτισμός

    Poka Yio: Το «τρομερό παιδί» εγκαινιάζει την 7η Μπιενάλε της Αθήνας

    Poka Yio: Το «τρομερό παιδί» εγκαινιάζει την 7η Μπιενάλε της Αθήνας

    Ο Λάρι Μένσα, η Οmsk, η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, ο Poka Yio (πηγή onassis.org, PHOTO: NYSOS VASILOPOULOS)


    Το enfant terrible (τρομερό παιδί) της τέχνης Poka Yio εγκαινιάζει την 7η Μπιενάλε της Αθήνας (Athens Biennale) με τίτλο Eclipse (24 Σεπτεμβρίου έως 28 Νοεμβρίου).

    Ο καλλιτεχνικός διευθυντής συν-επιμελείται τη Μπιενάλε με τους Omsk Social Club (Ομσκ Σόσιαλ Κλαμπ) και τον Larry OsseiMensah (Λάρι Οσσέι Μένσα).

    Αναμένεται ως φολκλορική, παγκόσμια γιορτή. Με ποικίλους καλλιτέχνες που εδράζουν στη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Αφρική και την Ευρώπη. Από διαφορετικές πρακτικές και αισθητικές παραδόσεις. Πολλοί εξ αυτών εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καίτοι χαίρουν διεθνούς αναγνώρισης.

    Τι σημαίνει Eclipse?

    Ο τίτλος Έκλειψη (Eclipse) υποννοεί τη ρευστότητα της ζωής, με τα κατακερματισμένα όρια, την αβεβαιότητα, τη σύγχυση των διαχωριστικών γραμμών.

    Παρομοίως, η έκλειψη αποτελεί φαινόμενο επικαλύψεων και συσκότισης αλλά και και φαινόμενο κοσμικό. Δρα ως καταλύτης για την επανεπεξεργασία ενός ανεπίλυτου παρελθόντος, που θα τροφοδοτήσει ένα άρρητο παρόν. Έτσι ώστε τελικά να συμβάλει στη διαμόρφωση του μέλλοντος.

    Η Έκλειψη ασχολείται με τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην ίδια την Αθήνα σε περιόδους ηθικής κρίσης.

    Η πρωτεύουσα αναδεικνύεται παγκοσμίως ως ανερχόμενη μητρόπολη και σημείο συνάντησης της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής, γεωγραφικά αλλά και ιστορικά.

    Εν προκειμένω λοιπόν, η Αθήνα λειτουργεί ως κομβικό σημείο για να εποπτεύσει κανείς τις εκφάνσεις του χρόνου και του τόπου. Και να διερωτηθεί: Βρίσκεται η Δύση σε παρακμή ή σε καίρια στιγμή μεταμόρφωσης;

    Υπό αυτό το προίσμα προσεγγίζονται ζητήματα ταυτότητας, ιστορίας και πολιτισμικής πολυπλοκότητας. Η Έκλειψη προσφέρει το πλαίσιο για να διερευνηθούν ιδέες, ερωτήματα, έννοιες και επιθυμίες που συχνά δεν βρίσκουν θέση σε μια Μπιενάλε.

    Μαύρο Πρίσμα

    Στο πλαίσιο της προσπάθειας να πυροδοτήσει δυναμικό διαπολιτισμικό διάλογο, η ECLIPSE αναδεικνύει έργα καλλιτεχνών της αφρικανικής διασποράς. Όπως και άλλες καλλιτεχνικές φωνές που έχουν ιστορικά περιθωριοποιηθεί.

    Με το «Μαύρο Πρίσμα» επιχειρείται η αποτύπωση των διαφορετικών πρακτικών στην καλλιτεχνική και αισθητική παράδοση της αφρικανικής διασποράς.

    Ο διαπολιτισμικός διάλογος εμπλουτίζεται από παρεμβάσεις που συνθέτουν βιωματικές αφηγήσεις. Με στόχο την ενεργοποίηση της φαντασίας των θεατών και τη γέννηση δυνητικών παράλληλων κόσμων και πιθανών (ιδανικών;) εκδοχών του μέλλοντος.

    Έτσι δημιουργείται αλληλουχία από χώρους που σχηματοποιούν πρωτοποριακές ιδέες όπως «ριζοσπαστική φροντίδα», «φιλία μεταξύ των βιολογικών ειδών» και στρατηγικές «ηχητικής θέασης». Η ECLIPSE εν τέλει παρουσιάζει «μια διατοπική, σύγχρονη προσέγγιση εναλλακτικών τρόπων συνύπαρξης», όπως συμπληρώνουν οι επιμελητές.

    Μηχανισμοί καταπίεσης

    Αλλά υπάρχει ακόμη και μία αντιδραστική φλέβα:

    Αντιπαρερχόμενη τις κυρίαρχες σχέσεις εξουσίας που διαμορφώνουν τα ιστορικά αφηγήματα, η ECLIPSE προτείνει την καταστροφή των μηχανισμών καταπίεσης και των παρωχημένων ιδεαλισμών.

    Χρησιμοποιεί βιωματικά μέσα όπως παιχνίδια ζωντανής δράσης, ρηξικέλευθες τεχνικές διάδοσης φημών, πειθούς, «συναισθηματικής ύπνωσης». Επίσης ποικίλες σωματικές, ακουστικές, οπτικές και σύνθετες τεχνικές εμβύθισης.

    Με αυτόν τον τρόπο η ECLIPSE ενεργοποιεί την κατασκευή αφηγημάτων και ενορχηστρώνει μια αλλαγή στον τρόπο πρόσληψης της τέχνης.

    Τέλος, θέτει τον στοχασμό προς ένα εναλλακτικό μέλλον.

    Poka Yio

    O  Poka-Yio (Καλλιτεχνικός Διευθυντής)

    Ο καλλιτεχνικός διευθυντής (και ιδρυτικό μέλος) της Athens Biennale Πολύδωρος Καρυοφύλλης aka Poka-Yio έχει ξεχωρίσει ως πιονιέρος εικαστικός καλλιτέχνης και επιμελητής εκθέσεων στην Αθήνα.

    Εργάζεται πάντα ως αναπληρωτής καθητηγής στην ΑΚΣΤ και υπεύθυνος Οπτικού Πολιτισμού στο Ίδρυμα Ωνάση. Συγκαταλέγεται στους συνιδρυτές του Σταθμού Άλφα-Αθηναϊκό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης.

    Η πρακτική του περιλαμβάνει ζωγραφική, περφόρμανς, θέατρο, ταινίες και την καλλιτεχνική διεύθυνση και επιμέλεια μεγάλης κλίμακας καλλιτεχνικών πρότζεκτ με τη μορφή gesamtkunstwerk.

    Κύριος θεματικός άξονας του έργου του αφορά το δίπολο «Έλξη-Αποστροφή» στην εποχή του «Πολιτισμού της Επιθυμίας».

    Omsk Social Club (Συνεπιμελητές)

    Οι Omsk Social Club διεμβολίζουν τις παραδοσιακές μεθόδους του Live Action Role Play (LARP)
    μέσα από εγκαταστάσεις εμβύθισης και Real Game Play (RGP) για να υποβάλουν τους
    συμμετέχοντες σε υπαρξιακές καταστάσεις που θα μπορούσαν ενδεχομένως να ανήκουν στη
    σφαίρα της φαντασίας ή και σε μια μη βιωμένη, ακόμη, πραγματικότητα.

    Οι Omsk εργάζονται στενά με δίκτυα θεατών: όλα παραμένουν μοναδικά και λαμβάνουν χώρα δίχως πρόβα.

    Οι ζωντανές εγκαταστάσεις που δημιουργούν εξετάζουν το δυνητικό «εγώ», την κοινή εμπειρία και τα πολιτικά φαινόμενα με τρόπο που καταστούν τα έργα τους άυλα υβρίδια ενός σύγχρονου πολιτισμού. Και παράλληλα με τις προσωπικές μοναδικές εμπειρίες του κάθε συμμετέχοντα.

    Στο παρελθόν, τα περιβάλλοντα εμβύθισης των Omsk Social Club συνέστησαν τοπία και θεματικές
    όπως της rave κουλτούρας, του «survivalism», του «catfishing», της επιθυμίας και της θυσίας,
    του θετικού trolling, των αλγοριθμικών στρατηγικών και των αποκεντρωμένων κρυπτονομισμάτων.

    Έχουν εκθέσει σε όλη την Ευρώπη και σε διάφορα ινστιτούτα, γκαλερί, θέατρα και σε χώρους όπως το Martin Gropius Bau, το House of Electronic Kunst στο Basel, το Mirgos Museum für Gegenwartskunst στη Ζυρίχη, το HKW στο Βερολίνο, το CCCB στη Βαρκελώνη, το Volksbühne στο Βερολίνο και η Stems Gallery στις Βρυξέλλες.

    Έχουν συμπεριληφθεί στην Μπιενάλε της Αθήνας (2018) και στο Transmediale Festival (2019), στο The Influencers (2018) και στο Impakt Festival (2018).

    Larry Ossei-Mensah (Συνεπιμελητής)

    Ο Γκανεζο-Αμερικανός κριτικός πολιτισμού  Larry Ossei-Mensah χρησιμοποιεί τη σύγχρονη τέχνη ως όχημα για να επαναπροσδιορίσει το πώς βλέπει κανείς τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του.

    Ως επιμελητής έχει οργανώσει εκθέσεις και προγράμματα σε εμπορικούς και μη-κερδοσκοπικούς χώρους από τη Νέα Υόρκη έως τη Ρώμη και ανά την υφήλιο.

    Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως ο Firelei Baez, η Allison Janae Hamilton, ο Brendan Fernades, η Ebony G. Patterson, ο Glenn Kaino και ο Stanley Whitney.

    Επίσης, έχει ενεργά απαθανατίσει πολιτισμικά γεγονότα με τους πιο δυναμικούς εικαστικούς καλλιτέχνες όπως ο Derrick Adams, ο Mickalene Thomas, η Njideka Akunyili Crosby, ο Federico Somi και ο Kehinde Wiley.

    Ο Larry Ossei-Mensah έχει παρουσιαστεί σε έντυπα και εκδόσεις όπως οι New York Times, το Artsy και το Cultured Magazine. Το τελευταίο το 2019 τον ξεχώρισε ως «έναν από τους επτά επιμελητές που πρέπει να παρακολουθήσει κανείς».

    Αφροδίτη Παναγιωτάκου

    Το ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ υποστηρίζει τη Μπιενάλε της Αθήνας συστηματικά από την αρχή λειτουργίας της έχοντας παρακολουθήσει την αθηναϊκή σκηνή της σύγχρονης τέχνης και του σύγχρονου πολιτισμού να αλλάζει και να αναδύεται σε μια από τις πιο συναρπαστικές και αναπτυσσόμενες διεθνώς.

    Το Ίδρυμα σχεδιάζει να δημιουργήσει μαζί με τη Μπιενάλε της Αθήνας μια στρατηγική που θα σηματοδοτήσει την περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού, τη διεθνή παρουσία του στον χώρο, τη σύνδεση παραστατικών και εικαστικών τεχνών και την προβολή του έργου των Ελλήνων δημιουργών σε όλο τον κόσμο.

    Όπως δήλωσε η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Αφροδίτη Παναγιωτάκου, «με το βλέμμα στραμμένο στο παρόν και το μέλλον, το ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ και η Μπιενάλε της Αθήνας συνομιλούν με την εποχή και λειτουργούν βάσει της στιγμής και της κατάστασης. Θέλουμε να είμαστε η συγκολλητική ουσία ανάμεσα σε ανθρώπους και ιδέες, να εγείρουμε συζητήσεις για τα μεγάλα θέματα των καιρών μας. Έκλειψη, λοιπόν, για να ξαναβγούμε στο φως, με ισχυρό κοινωνικό και πολιτικό αποτύπωμα, εδώ που συμβαίνει η ζωή, εδώ στην ΑΘΗΝΑ».

    Λάρι Μένσα, Αφροδίτη Παναγιωτάκου (πηγή Onassis.org, PHOTO: NYSOS VASILOPOULOS)

    Πληροφορίες

    AB7: ECLIPSE

    Μπιενάλε της Αθήνας

    Τριήμερο Εγκανίων
    24- 26 Σεπτεμβρίου 2021

    Διάρκεια Έκθεσης
    24 Σεπτεμβρίου – 28 Νοεμβρίου 2021

    Εκθεσιακοί Χώροι

    Πρώην Εμπορικό Κέντρο Fokas (Κεντρικός Εκθεσιακός Χώρος)Σταδίου 41, 105 59, Αθήνα

    Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα
    Σταδίου 48 & Αρσάκη, 105 64, Αθήνα

    Πλατεία Δικαιοσύνης
    Αρσάκη & Πανεπιστημίου, 105 64, Αθήνα

    Μέγαρο Σίνα
    Πανεπιστημίου 46, 105 64, Αθήνα

    H 7η Μπιενάλε της Αθήνας υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Ε.Π. «Αττική» του ΕΣΠΑ 2014-2020.

    Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Δήμου Αθηναίων.

    Πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Onassis Culture.

    Η συνέντευξη Τύπου θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη στις 12:00

    Διαβάστε επίσης: Αλεξία Αντσακλή Βαρδινογιάννη: Πώς τίμησε τα 10 χρόνια Artflyer χαρίζοντάς του εκθεσιακό χώρο

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ