• Πολιτισμός

    Εύη Καλογηροπούλου, Αριστείδης Λάππας, Τεό Τριανταφυλλίδης: Η Breeder στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας

    Εύη Καλογεροπούλου, Αριστείδης Λάππας, Τεό Τριανταφυλλίδης: Η Breeder στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας

    Εύη Καλογηροπούλου φωτό Onassis.gr


    Συνηθισμένοι σε μεγάλης κλίμακας εικαστικά γεγονότα. Οι Εύη Καλογηροπούλου, Αριστείδης Λάππας, Τεό Τριανταφυλλίδης συμμετέχουν στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας με τη Breeder.

    Την Μπιενάλε επιμελείται ο Poka Yio με τους Omsk Social Club και τον Λάρι Όσσει Μένσα.

    Η ECLIPSE όπως ονομάζεται η 7η Μπιενάλε της Αθήνας προβάλλει φέτος καλλιτέχνες από τη βόρεια και νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Ευρώπη. Οι περισσότεροι εκθέτουν έργα τους για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

    Στην Μπιενάλε της Έκλειψης

    ‘Εκλειψη: Ο τίτλος της Μπιενάλε παραπέμπει στη ρευστότητα της εποχής, τη ζοφερή ατμόσφαιρα της απροσδιοριστίας της ύπαρξης.

    Η Έκλειψη αναφέρεται σε καίρια κοινωνικά, πολιτικά και πνευματικά γεγονότα και ανατροπές. Εστιάζει στην Αθήνα. Tην πρωτεύουσα που αυτή τη στιγμή χαίρει παγκόσμιας προσοχής ως λίκνο νεωτερικών πραγμάτων. Και πάντα ως φάρο ανάμεσα στην Ευρασία και την Αφρική -ιστορικά και πολιτισμικά.

    Όπως η έκλειψη που λειτουργεί ως καταλύτης για αναθεώρηση του παρελθόντος και αναπροσδιορισμό μελλοντικών στόχων. Η Αθήνα βρίσκεται σε κομβικό σημείο για να εποπτεύει τις αλλαγές στο χρόνο και στο χώρο. Η παρακμή σημαίνει και μεταμόρφωση;

    Μέσα σε αυτό το πλαίσιο που συνδιαμορφώνει ο Poka Yio με τους Omsk και τον Λάρι Μένσα, οι καλλιτέχνες θίγουν ζητήματα ιστορίας, ταυτότητας και πολιτισμικής συνθετότητας. Η Μπιενάλε προσφέρει το περιβάλλον για να τεθούν τα ερωτήματα και να εκφραστεί η διάχυτη μα σιωπηρή ανησυχία.

    Στην προσπάθεια να ενεργοποιήσει διαπολιτισμικό διάλογο, η Μπιενάλε αναδεικνύει καλλιτέχνες της αφρικανικής διασποράς καθώς και άλλων περιθωριοποιημένων περιοχών. Πρόκειται για το πρόγραμμα Black Lens.

    Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν καλλιτεχνικές παρεμβάσεις με στόχο να κινητοποιηθεί η φαντασία των θεατών σχετικά με ένα άλλο μέλλον, έναν διαφορετικό κόσμο. Φροντίδα, διεθνική φιλία, συνύπαρξη σε έναν κόσμο γεμάτο αντιθέσεις.

    Κτήρια φαντάσματα

    Η Έκλειψη προτείνει την απάλειψη των καταπιεστικών μηχανισμών και του αναχρονιστικού ιδεαλισμού.

    Η ECLIPSE καταλαμβάνει τρία εμβληματικά, γειτονικά κτήρια στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας: Κεντρικός εκθεσιακός χώρος, το Πρώην Εμπορικό Κέντρο FOKAS όπου παρουσιάζονται τα έργα των καλλιτεχνών της Breeder ήτοι Εύη Καλογεροπούλου, Αριστείδης Λάππας, Τεό Τριανταφυλλίδης. Η Έκλειψη συνεχίζεται στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα με την Πλατεία Δικαιοσύνης και το Μέγαρο Σλήμαν-Μελά.

    Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπιενάλε Poka Yio αποκαλεί τους εκθεσιακούς χώρους «κτήρια-φαντάσματα». Καθρεφτίζουν διαφορετικές πτυχές και περιόδους της ιστορικής, πολιτισμικής και αρχιτεκτονικής διαμόρφωσης του αθηναϊκού αστικού τοπίου.

    Το κτήριο του πρώην εμπορικού κέντρου δημιουργήθηκε την περίοδο του μεσοπολέμου. Αποτελείται από οκτώ επίπεδα διατηρητέας όψης και εσωτερικής στοάς. Ως εμπορικό κέντρο Φωκάς, λειτούργησε από το 2001 έως το 2013 και έκτοτε παρέμεινε ανενεργό. Τα σημάδια της προηγούμενης εμπορικής του ζωής δεν έχουν εξαφανιστεί. Αντανακλούν την ιστορία, τις περιπέτειες και τις μεταβάσεις της σύγχρονης Ελλάδας, όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές.

    Ο κεντρικός εκθεσιακός χώρος της AB7: ECLIPSE λειτουργεί ως οιωνός μιας ενδεχόμενης μετα-καπιταλιστικής εποχής.

    Τεό Τριανταφυλλίδης

    Τεό Τριανταφυλλίδης

    Ο Θεόκλητος ή Τεό Τριανταφυλλίδης γεννήθηκε το 1988 στην Αθήνα. Σήμερα ζει στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνιας. Συμμετέχει στην Μπιενάλε με τη Breeder παραχωρώντας τρία έργα του.

    Το Ritual αποτελεί ψηφιακό έργο σε ειδικά σχεδιασμένο λογισμικό. Πρόκειται για υβριδική μορφή τέχνης στο μεταίχμιο (για την ακρίβεια) μεταξύ ψηφιακού και απτού, υλικού σχεδίου.

    Πρόκειται για ζωντανή προσομοίωση φανταστικού κόσμου, μία ερειπωμένη πόλη μεταλλωρύχων στην έρημο της Καλιφόρνιας. Ξεκινάει με την εξής εισαγωγή:

    «Μια τοποθεσία άγνωστη. Άνυδρη γη κάτω από έναν ήλιο καυτό. Κάτι φριχτό έχει συμβεί εδώ, και οι μνήμες είναι ακόμη πρόσφατες. Τώρα διαδραματίζεται μια τελετουργία. Τα απομεινάρια αυτού που κάποτε ήταν άνθρωπος τρεμοπαίζουν στο σκοτάδι. Η φύση παίρνει πίσω όσα της ανήκουν. Είναι άγρια και δεν συγχωρεί. Μας περιγελά. Το μοχθηρό της γέλιο αντηχεί στην ερημία».

    Ένα αποκαλυπτικό και απόκοσμο σκηνικό με παράξενες υπάρξεις. Αδηφάγες ύαινες, κοράκια με αυξημένη αδρεναλίνη που διατρέχουν την άμμο πάνω σε πατίνια Bird™, μια αποικία μυρμηγκιών που μαζεύουν M&Ms. Ίχνη και απομεινάρια μιας ζωής που έχει σβήσει. Ή ζωντανός εφιάλτης;

    Ο Τριανταφυλλίδης εφοδιάζει κάθε ήρωα με πρωτόγονη τεχνητή νοημοσύνη και στη συνέχεια τον εντάσσει σε αυτό το απειλητικό πανόραμα για να ζήσει τη δική του ιστορία. Το οικοσύστημα παράγει διαρκώς νέα και αναπάντεχα αποτελέσματα. Και το ερώτημα επιμένει, αν αυτή η καταγραφή αφορά ένα Αποκαλυπτικό παρελθόν ή μήπως το μέλλον.

    Τίτλοι έργων Τεό Τριανταφυλλίδη

    Ritual (Τελετουργικό), 2020
    Ζωντανή προσομοίωση, ειδικά σχεδιασμένο λογισμικό
    Διάρκεια απεριόριστη
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της The Breeder, Αθήνα

    Frens I, 2020
    Έκδοση τω 10 + 2Aps
    127 x 2 x 188 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της The Breeder, Αθήνα

    Frens II, 2020
    Έκδοση τω 10 + 2Aps
    127 x 2 x 188 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της The Breeder, Αθήνα

    Αριστείδης Λάππας

    Ο Αριστείδης Λάππας γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα.

    Τα έντονα και θερμά χρώματα του έργου του τυλίγουν το θεατή σε μια πιο προσεχτική παρατήρηση των λεπτών αποχρώσεων της πρακτικής του. Σαν κάλεσμα στα απτά του ίχνη πάνω στο τελάρο.

    Όπως στο Studies of Sphinx and Textures Pattern (2020) με τις δεξιοτεχνικές στρώσεις από έντονες κόκκινες και κίτρινές μορφές γεμίζοντας το εικαστικό πεδίο με οπτικά ενδιαφέρουσες εικόνες.

    Ορισμένες φορές (A Fight with the Instinct, 2019) τα σχήματά του ξεφεύγουν από το τελάρο προς τον τρισδιάστατο χώρο.

    Το έργο του διαθέτει πλούτο από μοτίβα, σχέδια και υφαντουργικά σύμβολα από διαφορετικές πολιτιστικές παραδόσεις εντός και πέριξ της Ελλάδας: Τις τέχνες της Αιθιοπίας, του Βυζαντίου, του Ισλάμ και της Μέσης Ανατολής.

    Παρά την παιγνιώδη τους διάθεση, το εύθυμο ύφος τους, αποτελούν διεισδυτικές θεωρήσεις της ελληνικής ταυτότητας. Ο μόχθος και η βιρτουοζιτέ του καλλιτέχνη φανερώνεται πίσω από κάθε καμπύλη και γραμμή πάνω στο τελάρο.

    Για τον Λάππα, η ταυτότητα κάθε μορφής αποτελεί δημιουργικό συμπίλημα από ιστορικά, πνευματικά, μυθολογικά και θρησκευτικά ψήγματα. Καταργεί τις μονοσήμαντες αναγνώσεις.

    Το αντιδραστικό του πνεύμα απέναντι σε παραδοσιακές ιδέες περί ταυτότητας και αφήγησης, παραμένει αισθητό. Και όχι μόνο λόγω της αισθητικής υπέρβασης των ορίων ανάμεσα στην αφαίρεση και την παραστατικότητα. Προτείνει εναλλακτικά αφηγήματα των οποίων τα κοινά θεμέλια επανασυνδέουν τους θεατές με τον εαυτό τους και με τους άλλους.

    Αριστείδης Λάππας

    Τίτλοι έργων Αριστείδη Λάππα

    And the Dragon Ate St. George’s Horse (Και ο δράκος έφαγε το άλογο του Αγ. Γεωργίου), 2020
    Λάδι, ακρυλικό και σπρέι σε καμβά,
    200 x 2 x 160 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    A Fight with the Instinct (Μία πάλη με το ένστικτο), 2019
    Λάδι, ακρυλικό και σπρέι σε καμβά,
    200 x 2 x 160 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Warrior (Πολεμιστής), 2019
    Λάδι, ακρυλικό και σπρέι σε καμβά,
    200 x 2 x 160 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Studies on Sphynx and Texture Pattern (Σπουδές πάνω στη Σφίγγα και μοτίβο υφής), 2020
    Τρίπτυχο, λαδοπαστέλ σε χαρτί,
    35 x 25 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Study for Byzas I (Σπουδή στον Βύζα Ι), 2020
    Λαδοπαστέλ σε χαρτί,
    35 x 25 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Study for Byzas II (Σπουδή στον Βύζα ΙΙ), 2020
    Λαδοπαστέλ σε χαρτί,
    35 x 25 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Study for Byzas III (Σπουδή στον Βύζα ΙΙΙ), 2020
    Λαδοπαστέλ σε χαρτί,
    35 x 25 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Study for Byzas IV (Σπουδή στον Βύζα ΙV), 2020
    Λαδοπαστέλ σε χαρτί,
    35 x 25 εκ.
    Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί The Breeder, Αθήνα

    Εύη Καλογηροπούλου

    Η Εύη Καλογηροπούλου γεννήθηκε επίσης στην Αθήνα το 1985 στην Αθήνα. Ζει μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου.

    Δημιουργεί εγκαταστάσεις, γλυπτά και ταινίες στην προσπάθειά της να συλλάβει δυστοπικά τοπία και υπάρξεις. Συνυφαίνει στοιχεία επιστημονικής φαντασίας με σύγχρονες αστικές ιστορίες στην απόπειρά της να αναλύσει την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Κεντρίζει το ενδιαφέρον της το μεταποικιακό, πατριαρχικό περιβάλλον της σύγχρονης εποχής. Δανείζεται γνωσιακά αντικείμενα από (σύγχρονα και αρχαία) φιλοσοφικά και μυστικιστικά συστήματα για να ορθώσει νέα αφηγήματα αντίληψης των πολιτικών κρίσεων. Ειδικά γύρω από τους μετανάστες και τις γυναίκες.

    Τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις της αποκαλύπτουν την πολυπλοκότητα πεπερασμένων (;) αντιλήψεων σχετικά με την πολιτική, τη θηλυκότητα, το γυναικείο σώμα, τους κοινωνικούς ρόλους. Η πρακτική της λειτουργεί ως συνδετικός ιστός των παραδοσιακών αυτών προσεγγίσεων με τον παρόντα χρόνο μέσω σύγχρονου τεχνολογικού υλικού. Οι αντιλήψεις και η παράδοση λειτουργούν ως θερμοκήπια παρανοήσεων και μηχανισμοί καταπίεσης. Συμβάλλουν στη διατήρηση του απαρχαιωμένου status quo.

    Εύη Καλογηροπούλου

    Τίτλοι έργων Εύης Καλογηροπούλου

    Cynisca is said to have been a tomboy (Η Κυνίσκα λέγεται ότι ήταν αγοροκόριτσο), 2020
    Μάρμαρο, μέταλλο, συνθετικά μαλλιά,
    109 x 110 x 31 εκ.
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα

    She was honored by having a bronze statue of a chariot (Τιμήθηκε με ένα χάλκινο άγαλμα ενός άρματος), 2020
    Μάρμαρο, μέταλλο, συνθετικά μαλλιά,
    160 x 80 x 27 εκ.
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα

    But she though not herself a bona fide heroine (Όμως δεν ήταν μία καλή τη πίστη ηρωίδα), 2019
    Μάρμαρο, μέταλλο, συνθετικά μαλλιά,
    160 x 80 x 20 εκ.
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα

    She was the first woman to breed horses (Ήταν η πρώτη γυναίκα που έκανε εκτροφή αλόγων), 2019
    Μάρμαρο, μέταλλο, συνθετικά μαλλιά,
    44,6 x 70,3 x 30 εκ.
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα

    I declare myself the only woman to have won this wreath (Αυτοανακηρύσσομαι μου ως τη μοναδική γυναίκα που κέρδισε αυτό το στεφάνι), 2019
    Μάρμαρο, μέταλλο, συνθετικά μαλλιά,
    130 x 84 x 20 εκ.
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα

    Tiles (Πλακάκια), 2020
    Βίντεο, 10’28’’
    Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της The Breeder, Αθήνα
    Το έργο δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του προγράμματος ENTER του Ιδρύματος Ωνάση

    Πληροφορίες

    Εύη Καλογηροπούλου

    Αριστείδης Λάππας

    Τεό Τριανταφυλλίδης

    Ημερομηνίες: 24 Σεπτεμβρίου 2021 ως 28 Νοεμβρίου 2021

    Καλλιτεχνικός διευθυντής και επιμελητής: Poka-Yio

    Συνεπιμελητές: Omsk Social Club, Larry Ossei-Mensah

    Πρώην Εμπορικό Κέντρο FOKAS

    Σταδίου 41
    Αθήνα

    Διαβάστε επίσης:

    Αλεξία Αντσακλή Βαρδινογιάννη: Πώς τίμησε τα 10 χρόνια Artflyer χαρίζοντάς του εκθεσιακό χώρο

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ