• Πολιτισμός

    Μια σαλάτα αβοκάντο πόσο κοστίζει; Η απάντηση στη δημοπρασία

    «Σαλάτα αβοκάντο» του Γουέιν Τιμπό (1962)


    Πόσο κοστίζει μια φρέσκια σαλάτα με αβοκάντο και αυγό; Το ερώτημα είναι παραπλανητικό, αν και με τα ρεκόρ στις τιμές των τροφίμων, ποτέ κανείς δεν ξέρει. Στην προκειμένη περίπτωση άλλωστε, πρόκειται «απλώς» για την εικαστική απόδοση της συγκεκριμένης σαλάτας. Ένα ωραίο πιάτο, βαλμένο σε γαλάζιο φόντο, με το κομμένο αβοκάντο παρέα με τα αυγά που επιδεικνύουν τους κίτρινους κρόκους τους και μερικά σαλατικά από δίπλα είναι το θέμα του πίνακα, που μπορεί να φθάσει τα 1,8 εκατομμύρια δολάρια στην δημοπρασία του οίκου Hindman με έδρα το Σικάγο στις 28 Σεπτεμβρίου.

    Έχει ωστόσο, μια διάσημη υπογραφή, αυτήν του Γουέιν Τιμπό και επίσης έχει να εμφανιστεί στην αγορά εδώ ξαι τουλάχιστον 55 χρόνια.

    Έργο του 1962 το έργο «Σαλάτα αβοκάντο», μια «αλμυρή νεκρή φύση» όπως θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει κανείς, αποτελεί μια ξεχωριστή στιγμή για τον δημιουργό του, που είναι γνωστός για τους περίφημους «γλυκούς» του πίνακες. (Και όχι μόνον ασφαλώς). Τούρτες, παγωτά, καραμέλες, κέικ και άλλα παρόμοια είναι κυρίως τα «φαγώσιμα» θέματά του, έτσι μια σαλάτα κάνει τη διαφορά.

    «Πάγκος με καραμέλες» (1969) του Γουέιν Τιμπό

    Η άνοδος της τιμής του πίνακα

    Ο Γουέιν Τίμποντ θα μπορούσε να αγοράσει ένα αβοκάντο για λιγότερο από ένα δολάριο στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όπως αναφέρει η «The Art Newspaper». Είναι άγνωστο όμως, πόσο αγόρασαν τον πίνακα οι ιδιοκτήτες του, Μόρτον και Εστέλε Σόσλαντ, προστάτες των τεχνών με έδρα το Κάνσας Σίτι, που πέθαναν το 2019 και το 2021, αντίστοιχα.

    Το ζευγάρι είχε αγοράσει τον πίνακα απ΄ευθείας από τον Άλαν Στόουν, τον πρώτο γκαλερίστα του Τίμποντ στη Νέα Υόρκη, το αργότερο το 1968, σύμφωνα με τους ειδικούς του Hindman. Έκτοτε έμεινε στην οικογένεια, καθιστώντας την επερχόμενη δημοπρασία ως την πρώτη ευκαιρία για την απόκτησή του. «Ίσως ο κόσμος να γνωρίζει το έργο, αλλά δεν είχε την ευκαιρία κανείς να το δεί από κοντά, πόσο μάλλον να το αποκτήσει. Και αυτό είναι συναρπαστικό», όπως δήλωσε ο διευθυντής μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης στο Hindman, Ζακ Γουέρσουμ.
    Σήμερα υπολογίζεται, ότι ακόμη και η χαμηλότερη εκτίμηση πώλησης του έργου στα 1,2 εκατομμύρια δολάρια είναι 1.600 φορές υψηλότερη από την ασφαλιστική του αξία, η οποία ήταν 750 δολάρια, όταν ο πίνακας αποτελούσε μέρος της υπηρεσίας δανεισμού τέχνης του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης. Επρόκειτο για ένα πρόγραμμα του μουσείου, που διήρκεσε μεταξύ 1948 και 1982 και μέσω αυτού τα μέλη του μπορούσαν να νοικιάσουν έργα τέχνης από τις συλλογές του, έναντι μικρής αμοιβής.

    Συγκεκριμένα, για 35 δολάρια μόνον, μπορούσε να δανειστεί κανείς τη «Σαλάτα αβοκάντο» για δύο μήνες – ή 52 δολάρια για τρεις μήνες-, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, σύμφωνα με αρχεία που εξετάστηκαν από το προσωπικό του Hindman. Ασχέτως φυσικά, της ασφάλειας, που καταβαλλόταν κάθε φορά.

    Ο Γουέυν Τιμπό σε έκθεση έργων του

    Οι συλλέκτες, λάτρεις του φαγητού

    Ο Μόρτον Σόσλαντ είχε διακριθεί ως εκδότης, μεταξύ άλλων για εμπορικά περιοδικά όπως το Milling & Baking News. Το ενδιαφέρον του ζευγαριού για τη γαστρονομία μάλιστα, φαίνεται να έχει επηρεάσει το γούστο τους στα έργα τέχνης. Έτσι, άλλα σημαντικά έργα από τη συλλογή τους, που προσφέρονται μαζί με την «Σαλάτα αβοκάντο» είναι ένα γλυπτό του 1998, που παριστάνει μία επιπλέουσα πίτα μύρτιλων από τους Κλάες Όλντενμπουργκ και Γκόσι βαν Μπρούχεν με εκτίμηση από 150.000ως 250.000 δολάρια, καθώς και μια ελαιογραφία του 1965 με πορτοκάλια και αυγά από τον αμερικανό καλλιτέχνη Ουίλιαμλι Μπάι με εκτίμηση από 30.000 ως 50.000 δολάρια.

    Οι Σόσλμαντς ήταν βασικοί υποστηρικτές του Μουσείου Τέχνης Nelson-Atkins στο Κάνσας Σίτι ενώ ειδικά η Εστέλε, αφού ξεκίνησε ως εθελόντρια στο τμήμα πωλήσεων και ενοικιάσεων, έγινε τελικά η πρώτη γυναίκα που υπηρέτησε ως πρόεδρος του ιδρύματος. Μαζί με τον σύζυγό της δώρισαν τέσσερα, μεγάλου μεγέθους γλυπτά, που παριστάνουν σαΐτες του μπάντμιντον, επίσης από τους Όλντενμπουργκ και βαν Μπρούχεν, που είναι πλέον από τα πιο αγαπημένα έργα των επισκεπτών στο πάρκο γλυπτικής του μουσείου.

    Το ρεκόρ δημοπρασίας πάντως, του Τιμπό (1920 – 2021) ανέρχεται στα 19,1 εκατομμύρια δολάρια και σημειώθηκε το 2020 για το έργο «Τέσσερεις μηχανές φλίπερ» του 1962, που πωλήθηκε στον οίκο Christie’s της Νέας Υόρκης.

    Τον περασμένο Μάιο, η γλυκιά σκηνή του «Πάγκου με καραμέλες» (1969), η οποία παρουσιάστηκε στην αναδρομική έκθεση του Whitney Museum of American Art το 2020, πουλήθηκε για 14,7 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη.

    «Τέσσερεις μηχανές φλίπερ» του Γουέν Τιμπό, του 1962

     

    Διαβάστε επίσης:

    Wall Street: Τέταρτη συνεχόμενη ημέρα κερδών – Στις 14.000 μονάδες ο Nasdaq

    Ανεξέλεγκτη η πυρκαγιά στον Έβρο: Νέο μήνυμα του 112 σε Σουφλί

    Μιτς Μακόνελ: «Πάγωσε» ξανά ενώ μιλούσε ο επικεφαλής των Ρεπουμπλικάνων Γερουσιαστών (video)



    ΣΧΟΛΙΑ