H υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη
Περιεχόμενα
«Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται». Μ’ αυτά τα ξεκάθαρα και πέρα από κάθε πιθανή αμφισβήτηση λόγια, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη επισημαίνει εκ νέου το μέγα ατόπημα του Βρετανικού Μουσείου να επιτρέψει την παρουσίαση επίδειξης μόδας στην Duveen Gallery, το Σάββατο το βράδυ. Και είναι γεγονός, ότι η εικόνα που προβλήθηκε από την τηλεόραση με τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως σιωπηλούς μάρτυρες ενός ανοσιουργήματος προκάλεσε αποστροφή όχι μόνο στους Έλληνες αλλά και σε μεγάλη μερίδα του κοινού στη Βρετανία και όπου αλλού το αίτημα της επιστροφής τους στην Ελλάδα συνιστά ένα δίκαιο και απαρέγκλιτο δικαίωμα.
«Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία», προσθέτει η υπουργός Πολιτισμού. Και προφανέστατα αυτόν τον ρόλο κλήθηκαν να παίξουν από την διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, που με ανεπίσημες δηλώσεις της μιλάει για πάγια τακτική «χρησιμοποίησης» των αιθουσών του μουσείου με την παραχώρησή τους σε τρίτους για διάφορες διοργανώσεις. Ο λόγος είναι φυσικά τα έσοδα που προκύπτουν, κάτι που το μουσείο είναι φυσικό να επιδιώκει, πόσο μάλλον, που αυτή την εποχή βρίσκεται σε αναζήτηση ενός δισεκατομμυρίου και πλέον, προκειμένου να ανακαινίσει το κτήριό του.
Άλλα μέτρα και σταθμά
Στις δηλώσεις όμως, και προς αποφυγήν συσχετισμών, που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα, η κυρία Μενδώνη αναφέρεται και στην παλαιά φωτογράφηση του οίκου Dior στην Ακρόπολη πριν από 73 χρόνια –μόνο φωτογράφηση, παρουσία αρχαιολόγων και φυλακτικού προσωπικού και βέβαια χωρίς κοινό – όπως και στην πρόσφατη στο Καλλιμάρμαρο, απορρίπτοντας το αίτημα της εκδήλωσης στον ιερό βράχο.
«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας.΄Οταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο», όπως λέει συγκεκριμένα η υπουργός Πολιτισμού. Προσθέτοντας:
«Το υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων».
Ο ευτελισμός των Γλυπτών
Σε αντίθεση, «Η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων», συνεχίζει η υπουργός. «Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε, ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών» .
Η ίδια τονίζει εξάλλου, ότι δεν υπάρχει αρνητική διάθεση στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Κι αυτό, όπως λέει, γιατί η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς.
«΄Ομως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται», καταλήγει η υπουργός Πολιτισμού.
Διαβάστε επίσης:
Κυπελλούχος Ελλάδας για τρίτη σερί χρονιά ο Ολυμπιακός
Ρωσία: Ο Μεντβέντεφ απειλεί και πάλι με ολοκληρωτικό πυρηνικό πόλεμο