• Πολιτισμός

    Η Λούκα Κατσέλη, γενική διευθύντρια του ΕΔΕΜ


    Καίρια εξέλιξη στα καλλιτεχνικά δρώμενα: η Λούκα Κατσέλη ορίστηκε Γενική διευθύντρια στο νεότευκτο Οργανισμό συλλογικής διαχείρισης ΕΔΕΜ, που καλείται έτσι να βάλει τάξη στο ασυγύριστο χώρο των διαχειριστών πνευματικών δικαιωμάτων.

    Πρόκειται για ένωση των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας μουσικής που έλαβε τη σχετική άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού λίγες ημέρες πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορονοϊού. 

    Ύστερα από διετή μεταβατική διαδικασία διαχείρισης των συλλογικών δικαιωμάτων τους από την Ειδική υπηρεσία έκτακτης διαχείρισης ΕΥΕΔ, οργανώθηκαν πριν περίπου δύο μήνες ως Οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων έργων μουσικής με ανεξάρτητη και αυτοδιοικούμενη λειτουργία και τον διακριτικό τίτλο Ένωση Δικαιούχων ΕΔΕΜ.

    Ευκταίο για τον αυτοδιαχειριζόμενο πλέον φορέα ο οποίος θα εκπροσωπεί τα δικαιώματα των δημιουργών του ελληνικού τραγουδιού παραμένει η επιβολή της διαφάνειας και της οργάνωσης σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα ώστε να τερματιστεί οριστικά η αντιπαλότητα που επί σειρά ετών ταλανίζει τους καλλιτέχνες, στιχουργούς και συνθέτες.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώην υπουργός και στέλεχος των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ έχει γαλουχηθεί στο χώρο τον καλλιτεχνικό. Μητέρα της η σπουδαία δραματική ηθοποιός και διπλωματούχος καλλιτέχνης του χορού Αλέκα Κατσέλη, πατέρας της ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και δάσκαλος υποκριτικής Πέλος Κατσέλης, (του οποίου μαθήματα στη Δραματική του σχολή παρακολουθούσε ανελλιπώς ως νεαρή κοπέλα), αδελφή της η πρώην βουλευτής και ηθοποιός Νόρα Κατσέλη. Τέλος, η κόρη της με τον Γεράσιμο Αρσένη Αμαλία Αρσένη ακολούθησε και εκείνη τον ασταθή πλην όμως γοητευτικό δρόμο της υποκριτικής.

    Η Λούκα Κατσέλη αντιλαμβάνεται λοιπόν εκ των έσω τις επίπονες προσπάθειες των ανθρώπων του πνεύματος να εξασφαλίσουν σταθερότητα στη ζωή τους. Επιπλέον, ως οικονομολόγος (με καταβολές από Πρίνστον, Σμιθ και Γέιλ, σήμερα ομότιμη καθηγήτρια στο ΕΚΠΑ και πρόεδρος Εθνικής τράπεζας Ελλάδος στην Κύπρο -μέχρι νεωτέρας), θεωρείται αρμόδια να μαζέψει τα (παρ’ ολίγον) αμάζευτα.

    Σύμφωνα με την ΕΔΕΜ: «πιστεύουμε ότι η πολύτιμη εμπειρία, η αναγνωρισμένη διαδρομή  και το εκπεφρασμένο και έμπρακτα ενδιαφέρον της  κ. Λούκας Κατσέλη για τον πολιτισμό και τους δημιουργούς του,  αποτελούν εγγύηση για τη  διαφανή και αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της ΕΔΕΜ, εξασφαλίζοντας μια  νέα, σύγχρονη  διαχείριση, προς όφελος όλων των δημιουργών και δικαιούχων.

    Έχοντας πλήρη επίγνωση  των ειδικών συνθηκών που  αντιμετωπίζει η οικονομία μας την περίοδο αυτή, στοχεύουμε όχι μόνο στην προστασία και  ασφαλή   διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων όλων των δημιουργών/ δικαιούχων μας σε βάση δικαίου, αλλά και στην ανάπτυξη  συνεργασιών με τους χρήστες των έργων μας προς αμοιβαίο όφελος. Ευελπιστούμε ταυτόχρονα σε μια θετική και εποικοδομητική συνεργασία με όλους τους αντίστοιχους εθνικούς και διεθνείς Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων».

    Η Λούκα Κατσέλη προχώρησε ήδη από τις αρχές Ιουνίου σε συναντήσεις ανάμεσα στα στελέχη των δύο οργανισμών που συναπαρτίζουν το χώρο της διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, ήτοι της ΕΔΕΜ και της Αυτοδιαχείρισης, ώστε να αποφασισθούν και να τηρηθούν από κοινού τα απαραίτητα βήματα για τη συνένωσή τους -απαραίτητο βήμα για την βέλτιστη εταιρική λειτουργία τους, γύρω από το οποίο όμως οι διάφοροι φορείς έχουν κινηθεί με καταστρεπτική ολιγωρία…

    Όσον αφορά το διαχρονικό πρόβλημα της αδυναμίας συλλογής δικαιωμάτων από τα ψηφιακά μέσα (στην Ελλάδα τα έσοδα από τη χρήση μουσικής διαμορφώνονται στο μισό ευρώ ανά άτομο σε αντίθεση με περίπου είκοσι πέντε στη Δανία και στη Γαλλία), η Λούκα Κατσέλη πραγματοποίησε ήδη τις πρώτες συζητήσεις με παρόχους υπηρεσιών για την παρακολούθηση και τεκμηρίωση της ψηφιακής εκτέλεσης, πράγμα που φυσικά προαπαιτεί τεχνολογική αναβάθμιση. Όσο για τη διαμόρφωση της σύγχρονης κουλτούρας που θεωρεί τη μουσική δωρεάν πνευματικό αγαθό, θα χρειαστεί τιτάνια προσπάθεια ώστε να χαλιναγωγηθεί όχι μόνο από τους χρήστες αλλά και από τις μεγάλες εταιρίες.

    «Χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία αλλά ως προσωπική αίσθηση θεωρώ πως η πανδημία και κυρίως η καραντίνα βοήθησαν, υπό την έννοια πως οδήγησαν πολύ κόσμο να κατανοήσει τη δύναμη και την αξία της δύναμης και του τραγουδιού», δήλωσε πρόσφατα η Λούκα Κατσέλη στον Οδυσσέα Ιωάννου και την εφημερίδα Το Βήμα.

    Η νέα διευθύντρια οραματίζεται την ΕΔΕΜ ως οργανισμό με καθήκον να αναδείξει και να στηρίξει το τραγούδι ποικιλοτρόπως, με εγχώριες και διεθνείς πρωτοβουλίες που θα αφήσουν το αποτύπωμά τους πολιτισμικά και αναπτυξιακά, προίκα τόσο για τους μεγάλους δημιουργούς όσο και για τους νεότερους.

     



    ΣΧΟΛΙΑ