• Πολιτισμός

    Οι ερωτικές πόλεις του Γιώργου Σταθόπουλου στη «Νήσο Ουτοπία»

    Γιώργος Σταθόπουλος «Ζευγάρι στο δειλινό»

    Γιώργος Σταθόπουλος «Ζευγάρι στο δειλινό»


    Πίνακες με ζωηρά χρώματα και σύμβολα κλασικά-παραδοσιακά, νεανικά γυναικεία πρόσωπα, ποδηλάτισσες, σφριγηλά αγόρια, ερωτευμένα ζευγάρια μέσα σε μετέωρα κτίσματα. O έρωτας και η πόλη ή ο έρωτας στην πόλη.

    Σε κάθε περίπτωση όμως, και τα δύο στοιχεία παρόντα σ΄αυτούς τους πίνακες του Γιώργου Σταθόπουλου, που δημιουργεί έναν δικό του κόσμο στην «Νήσο Ουτοπία».

    Εκεί, όπου «Ο έρωτας είναι το νήμα στον χρόνο, που υπερβαίνει την καθημερινότητα κι ανυψώνει την πόλη πέρα από τον αισθητό κόσμο, σε μια ου-τοπία», όπως σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

    «Νήσος Ουτοπία» είναι και ο τίτλος της έκθεσης του Σταθόπουλου στην γκαλερί Σιαντή, όπου εγκαινιάζεται στις 4 Νοεμβρίου με έργα, που αποδίδουν αυτές τις ερωτικές πόλεις, αποκαλύπτοντας μια φύση «ποιητική», παραδομένη στο όνειρο, την αγάπη ή το αίνιγμα.

    Γιώργος Σταθόπουλος «Κοπέλα με άλογο»
    Γιώργος Σταθόπουλος «Κοπέλα με άλογο»

    Άλλωστε το σκηνικό της πόλης είναι ιδιαιτέρως προσφιλές στον ζωγράφο, καθώς εμφανίζεται από τα πρώτα χρόνια της δημιουργικής του πορείας. Ζωγραφίζοντας σπίτια ως μορφές από τα μέσα της δεκαετίας του ΄60 ήταν σαν να προσπαθούσε να  ανασύρει από τα ριζώματα της πόλης την ανθρώπινη διάσταση κι έτσι να δώσει πρόσωπο στο απρόσωπο αστικό τοπίο.

    Υμνογράφος του έρωτα                                             

    «Ο Σταθόπουλος μοιάζει να αποζητεί στην πόλη  ένα νήμα, που ξετυλίγει την Ιστορία και αποκαλύπτει τη συνέχειά της», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς.

    Γιώργος Σταθόπουλος «Στο ρυθμό της πόλης»
    Γιώργος Σταθόπουλος «Στο ρυθμό της πόλης»

    «Ένα πολεμικό αεροσκάφος προβάλλει απειλητικό, προδίδοντας το γύρισμα της εποχής και τους κινδύνους που ελλοχεύει. Κι εκεί, όμως, ο έρωτας κυριαρχεί, όχι με διάθεση ηδονοβλεπτική αλλά συν-κρατεί. Το ζευγάρι πρωταγωνιστεί στο κέντρο κι αποκτά διάσταση ως το «θέμα» της πόλης, ως μια ουσία συγκολλητική που αρμοδένει τα κτίσματα».

    Προσθέτοντας μάλιστα, πως βλέπει τον καλλιτέχνη μέσα στο εργαστήριό του σαν έναν σύγχρονο «υμνογράφο» του έρωτα ο οποίος διαλέγεται με τους μεγάλους ποιητές που παραμένουν οδηγοί του.

    Το επιβεβαιώνει και ο ίδιος ο Σταθόπουλος  όταν δηλώνει πως «Ο έρωτας ζει και θριαμβεύει πάντα. Δεν έχει ανάγκη από συνθήματα και διαδηλώσεις. Ανθίζει μόνος του και δεν τον σταματά τίποτα. Οφείλουμε να τον δοξάζουμε στη ζωγραφική, στη μουσική. Αυτή είναι και η αγωνία του ζωγράφου, να κατορθώσει να τον εκφράσει».

    Γιώργος Σταθόπουλος «Κοπέλα στην πόλη»
    Γιώργος Σταθόπουλος «Κοπέλα στην πόλη»

    Ο αλχημιστής

    Ο Σταθόπουλος λοιπόν, ζωγραφίζει τις εντυπώσεις μιας καθημερινής οπτικής εμπειρίας με βάση τα εσωτερικά του βιώματα, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μέσα στον προσωπικό του χρόνο. Με ηρεμία, προσήλωση και μαστοριά φιλοτεχνεί χορογραφημένες καθημερινές σκηνές, που ισορροπούν ανάμεσα στις σοβαρές ανησυχίες και το χιούμορ, στην αλήθεια και την παραίσθηση.

    Ως «αλχημιστή» έβλεπε μάλιστα τον ζωγράφο ο Μάνος Χατζιδάκις, όταν τον επισκεπτόταν στο ατελιέ του στη Γούβα. Ενώ ο Γιώργος Μυλωνάς υπερασπιζόμενος την σχεδόν εμμονική με τις ερωτικές πόλεις ζωγραφική του παρατηρεί, πως  «…ο έρωτας που τις γεννά δεν εξαντλείται.

    Ο ζωγράφος Γιώργος Σταθόπουλος
    Ο ζωγράφος Γιώργος Σταθόπουλος

    Στα ιζήματα της Ιστορίας παραμένει ίδιος, εξίσου ηρωικός ακόμη και σε εποχές όπου ο ηρωισμός είναι ζητούμενο». Τονίζοντας ακόμη ότι «Η ίδια η σχέση του ζωγράφου με την τέχνη του παραμένει βαθιά ερωτική, καθώς απαντά με ουσία στην ετυμολογία του ρήματος ἐράω – ἐρῶ των αρχαίων ελληνικών που σημαίνει βαθύτατα επιθυμώ».

    Τελικά, τα έργα του Σταθόπουλου υπενθυμίζουν, ότι ο έρωτας είναι η τάση του ανθρώπου να κατακτήσει και όχι η ίδια η κατάκτηση. Και αυτό δεν είναι καθόλου ουτοπικό.

    Info:

    Sianti Gallery: Βασ. Αλεξάνδρου 2, πίσω από Εθνική Πινακοθήκη Τηλ: 210 7245432

    Γιώργος Σταθόπουλος «Νήσος Ουτοπία»

    Διάρκεια: 4 ως 26 Νοεμβρίου

    Διαβάστε επίσης:

    Σμαράγδι που χάθηκε σε ναυάγιο πριν 400 χρόνια βγαίνει σε δημοπρασία

    Ο «Γυρισμός» των κυκλαδικών αρχαιοτήτων – Η έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης



    ΣΧΟΛΙΑ