• Πολιτισμός

    Η Αρχαιολογία μέσα από τον κινηματογράφο – Φεστιβάλ «Αγών»

    «Ιφιγένεια: το βιβλίο της αλλαγής«, ΗΠΑ

    «Ιφιγένεια: το βιβλίο της αλλαγής«, ΗΠΑ


    Ένας θεσμός 25 χρόνων επανέρχεται! Δυναμικά, καινοτόμα αλλά και με τις στέρεες βάσεις της ιστορίας του, το Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας ΑΓΩΝ αρχίζει στις 10 Μαΐου στον κινηματογράφο «Λαΐς» της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, προκειμένου να γνωρίσει στο κοινό ως τις 16 του μήνα, την Αρχαιολογία ως επιστήμη, πρακτική και ως εμπειρία μ΄ έναν άλλο τρόπο.

    Ταινίες από 15 χώρες του κόσμου _συνολικά 58_  που έχουν ως θέμα τους την Αρχαιολογία με την ευρύτερη έννοια του όρου καταθέτουν πολύτιμα στοιχεία για την πορεία της ανθρωπότητας από τη βαθιά προϊστορία ως τους τελευταίους αιώνες. Και οι συμμετοχές εντυπωσιάζουν, καθώς στο Φεστιβάλ περιλαμβάνονται χώρες της Ανατολής με τεράστια ιστορία, όπως το Ιράν και η Ινδία, χώρες της Δύσης ασφαλώς όπως η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό, επίσης η Τουρκία, η Σενεγάλη από την Αφρική και βέβαια η Ελλάδα και η Κύπρος.

    «Η αρχαιολογία είναι η βαριά βιομηχανία μιας χώρας χωρίς βιομηχανία», όπως δηλώνει άλλωστε η σκηνοθέτης Μέμη Σπυράτου, ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό, με την υλοποίησή του να έχουν αναλάβει πλέον η Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Πολιτισμού «Οδύσσεια» σε συνεργασία με την «Ταινιοθήκη της Ελλάδος» και το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM).

    Πηγαίνοντας πίσω στην ιστορία ωστόσο και φθάνοντας στην αρχή της ίδρυσής του φθάνουμε και στην Λένα Σαββίδη, δημοσιογράφο τότε της εφημερίδας «Τα Νέα», όπως και στην αρχαιολόγο Άννα Λαμπράκη, εκδότρια του περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες», εκδήλωση του οποίου αποτελούσε το Φεστιβάλ ως το 2001.

    «Περσέπολις – Σικάγο», Ιράν
    «Περσέπολις – Σικάγο», Ιράν

    Η επανεκκίνηση 

    Με την επανεκκίνηση του Φεστιβάλ όμως, που φέτος έχει το θέμα «Οικουμενική Κοινότητα»  επιβεβαιώνεται για μία ακόμη φορά, ότι «Η Ελλάδα είναι σχεδόν ταυτόσημη με την έννοια της αρχαιολογίας», όπως σημειώνει ο νέος διευθυντής του Δημήτρης Κομνηνός. Για να προσθέσει: «Ευτυχώς που στην Ελλάδα έχουμε ωραίους τρελούς. Χωρίς αυτή την τρέλα δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να υπάρχει το Φεστιβάλ ‘Αγών’, το οποίο όμως είναι εθνική υπόθεση».

    «Το κοινό θα απορρίψει, θα χειροκροτήσει, θα αξιολογήσει με τον δικό του τρόπο τις ταινίες», λέει ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης και μέλος της διεθνούς κριτικής επιτροπής, «όμως η αρχαιολογία και ιδιαίτερα ο ‘Αγώνας’ είναι ένα κομμάτι συλλογικό, που μπορεί να το σκεφτεί ένας νους, αλλά για να υλοποιηθεί θέλει πάρα πολύ κόσμο. Είναι τα δάχτυλα της παλάμης ενός δημιουργού που πρέπει να λειτουργήσουν συντονισμένα και συγκροτημένα για να μπορέσει να δοθεί αυτό το αποτέλεσμα. Το κοινό είμαι βέβαιος ότι θα αξιολογήσει όλη αυτή τη προσπάθεια, η οποία πρέπει να συνεχιστεί».

    Για τον καθηγητή Μανόλη Κορρέ  εξάλλου είναι «φυσική η ανάγκη του ανθρώπου να γνωρίσει το παρελθόν του  και να ταξιδέψει στον χρόνο, που μαζί με τον χώρο συνθέτει τον κόσμο μας», όπως λέει, ενώ ο «αγών» υπήρξε για τους αρχαίους μια «διαδικασία αέναη όπου αναμετρώνται διεκδικητές χωρίς να έχει μεγάλη σημασία η έκβαση».

    «Ο θόλος του ουρανού»,  Ιράν
    «Ο θόλος του ουρανού»,  Ιράν

     Έρευνα και ψυχαγωγία                                           

    Συμπαραστάτης σ΄αυτόν τον «Αγώνα»  είναι ο Ελληνικός  Οργανισμός Τουρισμού και όπως λέει η πρόεδρός του Άντζελα Γκερέκου  το Φεστιβάλ «συντελεί ώστε να κρατήσουμε ζωντανή τη μνήμη μέσα και από τον κινηματογραφικό χώρο, τα οπτικοακουστικά μέσα και την τεκμηριωμένη έρευνα της Αρχαιολογίας». Γιατί «Λαός χωρίς ρίζες και ιστορία δεν έχει μέλλον».

    «Τα αγάλματα της Αλεξάνδρειας συνεχώς ταξιδεύουν». Γαλλία
    «Τα αγάλματα της Αλεξάνδρειας συνεχώς ταξιδεύουν». Γαλλία

    «Το Φεστιβάλ ‘Αγών’ προβάλλει την πολιτιστική κληρονομιά χωρίς γεωγραφικούς και χρονικούς περιορισμούς σε συσχετισμό με τα ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα της κάθε εποχής. Συμβάλλει έτσι στην ευαισθητοποίηση του κοινού, επιτυγχάνοντας μια ισορροπία μεταξύ έρευνας, μελέτης και ψυχαγωγίας», αναφέρει η Τέτη Χατζηνικολάου, πρόεδρος του ελληνικού τμήματος του ICOMOS.  Μεταξύ των μελών της κριτικής επιτροπής εξάλλου, ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώτης λέει, ότι βιώνοντας την εμπειρία αυτών των ταινιών σκέφτεται, ότι ο κόσμος είναι μια ενότητα, η οποία θα μπορούσε να προσδιορίσει ξανά τον σκοπό της, καθώς «ο άνθρωπος προσπαθεί διαρκώς να βρει τα χνάρια της ύπαρξής του, κυρίως για να βρει ποιος είναι ο σκοπός αυτής της ζωής».

    «Φρανθίσκο Άλμπο: Έλληνες ναυτικοί στον Πρώτο Περίπλου του Κόσμου» Ισπανία, Ελλάδα
    «Φρανθίσκο Άλμπο: Έλληνες ναυτικοί στον Πρώτο Περίπλου του Κόσμου» Ισπανία, Ελλάδα

    Να σημειωθεί, ότι η απονομή των βραβείων θα πραγματοποιηθεί στο ΟΛΥΜΠΙΑ Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» στις 16 Μαΐου, όπου η Μαρία Φαραντούρη στον «Αστερισμό της Ανδρομέδας» ερμηνεύει Μίκη Θεοδωράκη στον οποίο αφιερώνεται το Φεστιβάλ.

    Το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας ΑΓΩΝ τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη. Πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, του ΕΟΤ, της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αθηναίων.

    Εδώ μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ: Το πρόγραμμα του ΑΓΩΝΑ

    Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του ΑΓΩΝΑ.

    Το 11ο Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας «Αγών»
    Το 11ο Φεστιβάλ Αρχαιολογικής Ταινίας «Αγών»

     



    ΣΧΟΛΙΑ